مشخصات APU های نسل بعدی AMD فاش شده است

وب سایت HKEPC ادعا کرد که یک سند 144 صفحه ای حاوی مشخصات APU های جدید AMD است. از سریال Strix Halo و Strix Point فاش شده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط یک سند فاش شده از AMD، مشخصات دو APU معرفی نشده جدید از AMD آشکار شده است. شروع از اسلاید Strix Point که از آن با نام STX یاد می شود دارای یک APU نسل جدید با 12 هسته و 24 رشته است و فناوری پردازش هسته آن از معماری 12 مگابایت حافظه L2 و 24 مگابایت حافظه L3 نیز حافظه نهان این APU را تشکیل می دهد .

همچنین در ساختار این تراشه 8 ماژول WGP یا Workgroup Processor وجود دارد بر اساس معماری پاسخ ما 3.5 معادل 16 واحد محاسباتی استفاده می شود CU است مشخصات CPU و GPU این تراشه یک ارتقاء نسبت به Phonix/Hawk Point است که از 8 هسته Zen4 و حداکثر 8 واحد محاسباتی RDNA3 استفاده می کند.

این سند همچنین تایید می‌کند که شتاب‌دهنده هوش مصنوعی XDNA2 همچنین دارای قدرت پردازشی تا 50 پیک یا تریلیون‌ها عملیات است که AMD وعده داده است که بیش از 3 برابر بیشتر از نسل قبلی تراشه هاوک پوینت است. همچنین می دانیم که این APU از مشخصات DisplayPort 2.1 پشتیبانی می کند که شامل حالت حمل و نقل تا UHBR10 می شود. تراشه Strix Point یک APU است که 45 تا 65 وات برق مصرف می کند و از سوکت FP8 استفاده می کند. همچنین لازم به ذکر است که این تراشه دارای 16 خط PCle Gen4 است.

بخوانید  پایان داستان خانواده وینترز در بسته الحاقی Shadows of Rose بازی RE Village

مشخصات سری Strix Halo و Strix Point

اما در مورد پردازنده Strix Halo یا STX Halo، در این سند 16 هسته و 32 رشته بر اساس معماری Zen5 نیز ذکر شده است. مانند مدل STX، این APU نیز از 1 مگابایت حافظه کش در هر هسته استفاده می کند، یعنی 16 مگابایت حافظه L2 و 32 مگابایت حافظه L3. برای هر CCD خواهد بود. با فرض اینکه این APU از دو CCD هر کدام شامل 8 هسته است زین 5 استفاده می کند. این تراشه همچنین دارای حافظه کش 32 مگابایتی است از MALL استفاده می شود که مشابه Infinity Cache کار می کند.

این APU از پردازنده های XDNA2 برای پردازش هوش مصنوعی استفاده می کند که قدرت پردازشی 60 TOPS دارد. به طور طبیعی، این مقادیر فقط برای بخش NPU هستند، نه CPU و GPU. این تراشه همچنین از مشخصات DisplayPort 2.1 پشتیبانی می کند که تا حالت انتقال UHBR20 را شامل می شود.

پردازنده Halo از حافظه 256 بیتی LPDDR5X-8000 پشتیبانی می کند و در مدل Point نیز استاندارد LPDDR5x-7500 ذکر شده است. بنابراین، مدل Halo از 70 وات توان TDP استفاده می کند به صورت پیش فرض از آن استفاده خواهد کرد اما گفته می شود این مقدار به 130 وات می رسد. Halo از سوکت FP11 استفاده می کند.

AMD در حال حاضر در حال برنامه ریزی یک کنفرانس اختصاصی در رویداد Computex امسال است. به احتمال زیاد در همین رویداد شاهد اخبار جدیدی در مورد معماری Zen5 برای رایانه های رومیزی و لپ تاپ خواهیم بود. می توان امیدوار بود که این خبر شامل سری Ryzen 9000 یا Strix نیز باشد.

بخوانید  چگونه Street Fighter IV بازی‌های مبارزه دو بعدی را ذخیره کرد (Ft. Maximilian Dood) - How It Saved

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر