SNK در نهایت نابود شد (اما نه کاملاً به دلیل کسب و کار آرکید یا بازیهای مبارزهای) و در حالی که جنگندههای سهبعدی همچنان ظاهر میشدند، پس از اوایل دهه 2000، مبارزان دو بعدی به نسخههای سالانه King of Fighters و بازیهای ArcSys تنزل پیدا کردند. مانند Guilty Gear. در حالی که Guilty Gear مطمئناً در جایگاه خود محبوب بود، جذابیت گسترده را پنهان نمی کرد. لازم است Street Fighter IV این ژانر را احیا کند و به شرکت ها نشان دهد که بازی های مبارزه ای می توانند خودشان را بفروشند.
به Dave Klein و Maximilian Dood بپیوندید تا با هم همکاری کنند تا داستان چگونه Street Fighter IV بازیهای مبارزه دو بعدی را ذخیره کرد.
پس از انتشار Street Fighter II در سال 1991، انفجاری در بازی های مبارزه ای، هم در بازی های آرکید و هم در کنسول های خانگی ایجاد کرد. اما، در پایان دهه، بازیهای مبارزهای دوبعدی نیز با شکست مواجه شدند. اینگونه بود که Street Fighter IV این ژانر را کاملاً احیا کرد.
بعد از SF2، بازی های مبارزه ای رونق داشتند. از Fatal Fury گرفته تا King of Fighters، Mortal Kombat و غیره. اما پس از آن، در سال 1993، Virtua Fighter آمد – که جرقه موج جدیدی از بازی های مبارزه ای دو بعدی، از جمله Tekken و Soulcalibur شد. این انقلاب، همراه با مرگ نهایی آرکیدها، منجر به نابودی آهسته و در نهایت بازی های مبارزه ای دو بعدی شد.