چرا هوش مصنوعی هنوز موفق به جایگزینی گوگل نشده است؟

عبارت «نتیجه تیم فوتبال نیوکاسل و اورتون» را در گوگل جستجو کنید

داده های گسترده گوگل اغلب به موتور جستجو اجازه می دهد تا اطلاعات مرتبط و آمار مفید اضافی را در اختیار کاربر قرار دهد. اما ربات‌های هوش مصنوعی ممکن است نتوانند اطلاعات شخصی به ظاهر مفید مانند Google را در اختیار شما قرار دهند، زیرا نمی‌توانند به مواردی مانند موقعیت مکانی و اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشند. در این نوع جستجوی اطلاعات، توانایی گوگل برای در نظر گرفتن زمینه های کاربری خاص، این موتور جستجو را از سایر سیستم های هوش مصنوعی متمایز می کند و به آن مزیتی می بخشد.

گوگل با در نظر گرفتن زمینه های کاربری خاص خود را از ربات های هوش مصنوعی متمایز می کند

وقتی صحبت از سؤالات اطلاعاتی می شود که زمان بر نتایج تأثیر نمی گذارد، مانند «چند هفته در سال است» یا «روز زن چه زمانی است»، تقریباً همه ربات های هوش مصنوعی به درستی پاسخ می دهند. در بسیاری از موارد، پاسخ‌های هوش مصنوعی با ارائه اطلاعات اضافی مفید به درک پاسخ کمک می‌کنند. اما در حال حاضر، شما نمی توانید به تمام اطلاعاتی که آنها ارائه می دهند اعتماد کنید. وقتی از گوگل پرسیده شد که در یک سال چند هفته وجود دارد، گوگل گفت 52.1429 هفته در سال وجود دارد، اما You.com توضیح داد که هر سال در واقع 52 هفته و 1 روز است، به اضافه یک روز اضافی در سال های کبیسه (52 هفته و 2 روز). ). . این بخش از اطلاعات اضافی You.com مفیدتر از پاسخ گوگل بود.

پاسخ Perplexity به خوبی ربات های دیگر نبود، در ابتدا گفت که یک سال معمولی در واقع 52 هفته و یک سال کبیسه 52 هفته و 1 روز است. اما در تفاسیر بعدی با بیان اول خود مخالفت کرده و تعابیر صحیح تری ارائه کرده است. این ناهماهنگی ها باعث می شود که کاربر زمان بیشتری را صرف جستجو کند تا مطمئن شود که پاسخ هوش مصنوعی دقیق است. اگر کاربر مجبور باشد دوباره جستجو کند تا خلاصه اطلاعاتی را که قرار است سریعتر به جواب برسد بررسی کند، بدون شک گوگل زمان کمتری از کاربر خواهد گرفت زیرا قابل اعتمادتر است.

یک زیرگروه از جستجوهای اطلاعاتی وجود دارد که می توان آنها را فراخوانی کرد استعلام در مورد اطلاعات مدفون او گفت؛ زیرا برای رسیدن به پاسخ کامل، باید به وب سایت ها سر بزنیم و پاسخ های مدفون شده در زیر بسیاری از تبلیغات و کلمات کلیدی سئو را پیدا کنیم.

وقتی عبارت «اسکرین شات در مک» را در گوگل جستجو می کنیم، میلیون ها صفحه در پاسخ به آن جستجوی آنلاین ظاهر می شوند که باید آنها را باز کنیم تا در نهایت از ما بخواهند که برای گرفتن عکس، کلیدهای Cmd + Shift + 3 را فشار دهیم. برای کل صفحه، سپس Cmd+Shift+4 را فشار دهید تا از بخشی از صفحه عکس بگیرید. با این حال، حتی Google's Generative Search Experience (SGE) که به سرعت نکات کلیدی را در یک صفحه وب پیدا می کند، به طور کامل به پاسخ ها اشاره نمی کند و برای یادگیری روش های دیگر باید وب سایت ها را باز کنید.

پاسخ Copilot به اسکرین شات ها در مک
پاسخ Copilot به گرفتن اسکرین شات در مک

در این زیرگروه جستجوی اطلاعات، ابزارهای هوش مصنوعی برنده هستند. زیرا تمامی اطلاعات مفید را از مقالات انتخاب می کنند و به صورت مستقیم و در یک مکان ارائه می کنند (که بر کپی رایت و جایگاه وب سایت ها در جستجوی گوگل تاثیر می گذارد).

نوع سوم جستجوی گوگل جستجوهای اکتشافی این است که آنها یک پاسخ ندارند و در عوض آغاز فرآیند یادگیری هستند. به عنوان مثال، «چگونه کراوات ببندیم»، «چرا اره برقی اختراع شد» و «تیک تاک چیست» از جمله پرطرفدارترین سوالات پژوهشی هستند. اگر تا به حال تاریخ ناسا یا نام موسیقیدانی را که اخیراً شنیده اید در گوگل جستجو کرده اید، در حال کاوش هستید. از نظر آماری، جستجوی اکتشافی به اندازه جستجوی هدایت شده و اطلاعاتی محبوب و پرکاربرد نیست، اما این دقیقاً جایی است که موتورهای جستجوی هوش مصنوعی می توانند بدرخشند.

پاسخ قورباغه به دلیل اختراع اره است
پاسخ قورباغه به دلیل اختراع اره است

در پاسخ به این سوال که «چرا اره برقی اختراع شد؟»، کمک خلبان قبل از تشریح پیشرفت فناوری و پذیرش نهایی آنها توسط لاگرها، پاسخی چند قسمتی درباره منشأ پزشکی اره‌های برقی نوشت و در نهایت پیوندهای مفیدی برای مطالعه بیشتر ارائه کرد. . پاسخ Perplexity کوتاه تر بود، اما شامل چند عکس جالب از اره های قدیمی بود. نتایج گوگل حاوی تعداد زیادی لینک مشابه بود، اما فاقد خوشه های هوش مصنوعی بود. حتی جستجوی ژنراتور گوگل فقط اطلاعات اولیه را فهرست کرده است.

نقل قول از موتورهای هوش مصنوعی بسیار مفید است. Perplexity، You.com و سایر ربات ها در پیوند مستقیم به منابع خود پیشرفت می کنند. به این معنی که اگر در توضیحات به چیزی برخورد کردید که توجه شما را جلب کرد، می توانید با کلیک روی خط مستقیماً به منبع منتقل شوید. در حال حاضر، ربات‌ها همیشه منابع کافی را ارائه نمی‌کنند یا لینک‌ها را در مکان‌های مناسب قرار نمی‌دهند، اما همچنان یک روند خوب و مفید است.

بیشترین جستجو در گوگل یک سوال ساده است: “چه می بینی؟” گوگل یک صفحه اختصاصی کامل با ردیف های مختلف پیشنهاد برای این سوال طراحی کرده است. این صفحه شامل برترین انتخاب‌های ما، محبوب‌ترین، جدیدترین و ده‌ها دسته‌بندی دیگر است که متناسب با شماست. در پاسخ به این سوال خاص، طراحی هدفمند گوگل از چت بات ها و نتایج جستجوی سنتی بهتر عمل می کند. هنگامی که از ربات‌ها سوال مشابهی پرسیده شد، هیچ یک از موتورهای جستجوی هوش مصنوعی بهتر از گوگل عمل نکردند. Copilot پنج فیلم محبوب جدید را فهرست کرد. سردرگمی یک انتخاب تصادفی از فیلم‌ها را پیشنهاد کرد. You.com همچنین اطلاعات قدیمی ارائه کرده است و به شما توصیه می کند «14 فیلم خاص نتفلیکس» را بدون نام بردن از آنها تماشا کنید.

به کمک خلبان برای تماشای فیلم پیشنهاد دهید
به کمک خلبان برای تماشای فیلم پیشنهاد دهید

در این نوع تحقیقات، هوش مصنوعی ایده خوبی است زیرا مبتنی بر یک الگوریتم است. اما چت بات رابط کاربری اشتباهی است. واضح است که گوگل می داند سوال «چه می بینید» چقدر محبوب است، بنابراین توانست با شناسایی رفتار کاربران، پاسخ را به روشی مفیدتر طراحی کند. اگرچه چت ربات ها برای کارهای خاصی ارزشمند هستند، اما ممکن است در سناریوهایی که ارائه بصری و کارایی مهم هستند، برتر نباشند. رویکرد و طراحی تخصصی گوگل نشان می دهد که برای درخواست های خاص، رابط کاربری مناسب می تواند تجربه کاربری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

حداقل برای برخی از جستجوهای وب، هوش مصنوعی مولد می تواند ابزار بهتری نسبت به فناوری جستجوی دهه های گذشته باشد. اما موتورهای جستجوی مدرن فقط صفحاتی از پیوندها نیستند، بلکه بیشتر شبیه به سیستم عامل های مینیاتوری هستند. هدف بیشتر جستجوها آغاز یک سفر شگفت انگیز و کشف اطلاعات نیست، بلکه دریافت پیوند یا پاسخ صحیح و سپس خروج است. در حال حاضر، سیستم‌های مبتنی بر مدل‌های زبان بزرگ، رقبای کندی برای موتورهای جستجو هستند.

هوش مصنوعی یک فناوری شگفت انگیز است و چت بات ها ابزار قدرتمندی هستند، اما به تنهایی نمی توانند جایگزین جستجوی سنتی گوگل شوند. چرا اینطور است؟ تحقیقات موفق فراتر از پاسخ دادن به سؤالات ساده است.

چت بات ها قدرتمند هستند، اما نمی توانند به تنهایی جایگزین گوگل شوند

تسلط گوگل بر این عوامل غیرقابل انکار است. برهم زدن این موقعیت موتور جستجو نیز نیازمند نوآوری های اساسی است. تقریباً همه شرکت‌های فناوری، از جمله خود گوگل، بر این باورند که هوش مصنوعی می‌تواند به موتورهای جستجو در درک پرسش‌ها و پردازش بهتر اطلاعات کمک کند.

اکنون سوال این است: آیا گوگل می تواند از چت بات ها بهتر عمل کند؟ آیا صفحات نتایج مدل کسب و کار خود را بهبود می بخشد یا نه، چگونه آنها اطلاعات را به سبک هوش مصنوعی خلاصه و ارائه می کنند، آیا شرکت های هوش مصنوعی می توانند به سرعت چت بات های خود را به ابزارهای جستجوی آنلاین بهتر تبدیل کنند؟ پاسخ هرچه که باشد، بیش از چند ربات چت برای از بین بردن گوگل نیاز خواهد داشت.

تحریریه مجله بازی یک گیمر