چرا مسئله زیبای خفته ریاضیدانان را سرپا نگه داشت؟

آدام الگا، فیلسوف علم از دانشگاه پرینستون که در سال 2000 مسئله زیبای خفته را رایج کرد، به این نتیجه رسید. او همچنین فرضیه خود را بر اساس ریاضیات تعریف کرد. اگر از خواب بیدار شویم و به زیبای خفته بگوییم که امروز دوشنبه (M) است، احتمال دوشنبه/لی (M,H) برابر است با احتمال دوشنبه/خط (M,Z): P (M ,H)=P (M,Z)=1/2، در این معادله P نشان دهنده احتمال است. از طرفی اگر زیبای خفته از خواب بیدار شود و ببیند سکه روی خط افتاده است، این روز برابر است با دوشنبه یا سه شنبه (T) یا P(M,Z)=P(T,Z) =1/ 2 .

اما چگونه می توان با توجه به دو فرضیه فوق به سوال پاسخ داد؟ برای درک بهتر مشکل زیبای خفته می توانیم نسخه محدودتری را در نظر بگیریم. فرض کنید، در مثال خطوط احتمال، زیبای خفته از خواب بیدار می شود و نه تنها یک بار، بلکه یک میلیون بار از او سؤال می شود (با فرض اینکه سؤال در فواصل زمانی کوتاهتر رخ دهد). اگر او را از خواب بیدار کنید و احتمال فرود سکه روی دریچه را از او بپرسید، پاسخ 1.2 در این سناریو منطقی به نظر نمی رسد. اگر نتیجه پرتاب سکه یک خط باشد، از زیبای خفته میلیون ها بار پشت سر هم پرسیده می شود و اگر شیر باشد، فقط یک بار از او سوال می شود.

با توجه به محاسبه احتمالات شرطی، به طور کلی (بدون دریافت اطلاعات اضافی زیبای خفته)، سه احتمال با یکدیگر برابر هستند: P(M,Z)=P(M,H)=P(T ,Z). از آنجایی که مجموع سه احتمال باید برابر با 1 باشد، مقدار هر کدام 1.3 است. از دیدگاه الگا، زیبای خفته زمانی که قطعه ای روی خط قرار می گیرد از خواب بیدار می شود و باید پاسخی با احتمال 1.3 ارائه دهد.

بخوانید  پاس جدید رهبر Civilization 6 شامل 18 شخصیت قدرتمند تاریخی است