در مورد فناوری های پیشگامانه در دهه گذشته بیاموزید

ساعت هوشمند مهم ترین گجت پوشیدنی دهه گذشته بوده است. از سال 2013، با معرفی ساعت های هوشمند Pebble و Galaxy Gear سامسونگ، این فناوری پوشیدنی به طور گسترده توسط مردم در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. ساعت‌های هوشمند به کاربران امکان می‌دهند با برخی از برنامه‌های کاربردی، اعلان‌های موبایل، تشخیص صدا، ارتباطات بلوتوث و حتی دوربین‌ها کار کنند و به ابزارهای افزودنی برای گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند.

با پیشرفت های قابل توجه در هوش مصنوعی، بلاک چین، ماشین های خودران و محاسبات ابری؛ ما از دیدن تأثیر عمیق این پدیده ها در زندگی آینده بسیار خوشحال خواهیم شد.

علاوه بر ساعت هوشمند، ایرپادهای اپل نیز یکی از رایج ترین گجت های پوشیدنی هستند که نسل اول آن در سال 2016 با آیفون 7 عرضه شد. نسل دوم ایرپاد در سال 2019 معرفی شد و ویژگی هایی مانند حذف نویز، 3 بعدی صدا و سیری (دستیار صوتی هوشمند اپل) به آن اضافه شده است.

Global Positioner یک سیستم ردیابی ماهواره ای است که سیگنال های دقیقی را برای تعیین مکان کاربر به زمین ارسال می کند. این سیستم در دهه 1970 برای مکان یابی سربازان ارتش آمریکا ساخته شد. به تدریج استفاده از مکان یاب فراگیر شد. ده سال است که استفاده از اپلیکیشن های ناوبری به یک عادت روزمره تبدیل شده است. امروزه یافتن موقعیت مکانی هر مکانی در جهان به آسانی باز کردن یک برنامه در گوشی شماست. تاکسی های اینترنتی، ردیابی محموله های حساس، افزایش امنیت سفر، دسترسی سریع تر در مواقع اضطراری و موارد دیگر. بخشی جدایی ناپذیر از GPS در زندگی ما هستند.

در اینجا به طور خلاصه تعدادی از شگفت انگیزترین گجت های پوشیدنی را معرفی می کنیم. مطمئناً در دهه آینده با گجت های بسیار هوشمندتر و پیچیده تر روبرو خواهیم شد.

8. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

عینک هوشمند یکی دیگر از ابزارهای پوشیدنی است که سال ها توسط غول های فناوری جهانی توسعه یافته است. در سال 2021، شرکت فیس بوک با همکاری Ray Ban از عینک مخصوص خود به نام Ray Ban Stories رونمایی کرد. این عینک از دو دوربین، دو میکرو بلندگو، میکروفون سه آرایه، پردازنده کوالکام و لمس خازنی روی دسته تشکیل شده است. با استفاده از این عینک می توانید تصاویر و ویدیوها را برای صفحه فیس بوک یا اینستاگرام خود ذخیره کنید و بلافاصله آنها را به اشتراک بگذارید. به تازگی اپل از عینک واقعیت ترکیبی ویژن پرو با سخت افزار فوق العاده و نرم افزار منحصر به فرد رونمایی کرده است.

احتمالاً قبلاً اصطلاحات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را شنیده اید و شاید قبلاً از هدست واقعیت مجازی استفاده کرده باشید. به گفته Sah، با واقعیت افزوده می‌توانیم چیزهایی را از طریق صفحه نمایش موبایل یا عینک واقعیت افزوده به محیط واقعی اضافه کنیم. در مورد واقعیت مجازی، برای ورود کامل به دنیای مجازی با سایر ویژگی های بصری و صوتی، باید از یک هدست مخصوص استفاده کنیم.

این چهار فناوری انواع جدیدی از اختراع، خلاقیت، تجسم و تعامل را ایجاد کرده اند. Blockchain و Metaverse به شما این امکان را می دهند که محتوای خود را تولید، به اشتراک بگذارید یا حتی بفروشید. از سوی دیگر، فناوری‌های NFT و ارزهای دیجیتال کنترل و مالکیت دارایی‌های مالی و داده‌های شخصی و انجام فعالیت‌های اقتصادی را با امنیت بیشتری برای شما آسان‌تر می‌کنند.

در سال 2015، اپل اولین ساعت هوشمند خود را با نام اپل واچ عرضه کرد. اپل ویژگی هایی مانند سنسور ضربان قلب، نمایشگر شبکیه چشم، Apple Pay و برخی ویژگی های دیگر را به ساعت هوشمند اضافه کرده است. کم کم ساعت متصل به یک ابزار مستقل با ویژگی های بسیار پیشرفته تر تبدیل شده است.

البته اینها فناوری های چندان جدیدی نیستند. در واقع، از دهه 1960، واقعیت مجازی در مواردی مانند آموزش سربازان، آزمایش کیفیت محصول در صنایع خاص، شبیه سازی عملیات فضایی برای فضانوردان ناسا و شبیه سازی جراحی مورد استفاده قرار گرفته است. اما به دلیل عدم پیشرفت تکنولوژی، کاربردها و قابلیت های آن بسیار محدودتر از آنچه امروز می بینیم بود.

با معرفی هدست های Oculus Rift و HoloLens مایکروسافت در سال 2016، صنعت واقعیت مجازی وارد مرحله جدیدی شد و توانست به بازار عرضه شود. از آن زمان تاکنون شرکت های مختلفی مانند سونی برای پلی استیشن، مایکروسافت، اپل و متا از انواع هدست های واقعیت مجازی رونمایی و عرضه کرده اند.

9. سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS)

پرینترهای سه بعدی در دهه 1980 ظاهر شدند اما پس از 30 سال آنقدر برنامه های کاربردی پیدا کردند که مسیر اصلی خود را کاملاً تغییر دادند. امروزه از چاپگر سه بعدی برای آزمایش نمونه اولیه یک محصول قبل از تولید انبوه در کارخانه استفاده می شود که هزینه طراحی، عیب یابی و تولید انبوه محصولات را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. از پرینتر سه بعدی در تولید انواع جواهرات، مجسمه ها، اسباب بازی ها و هر چیز دیگری استفاده می شود.

ما باید ذهن خود را برای تصور فناوری های متحول کننده آینده باز کنیم. زیرا تغییر به سرعت اتفاق می افتد و اجتناب ناپذیر است و ممکن است در 10 سال آینده شاهد بسیاری از فناوری های امروزی نباشیم.

تحریریه مجله بازی یک گیمر