نقد و بررسی فیلم Sleeping Dogs. چه زیباست فراموش کردن

Sleeping Dogs یک فیلم جنایی معمایی با بازی راسل کرو و یک اقتباس سینمایی با پیچش جالب است. با نقد این فیلم با یک گیمر همراه باشید.

فیلم‌های جنایی و معمایی به دلیل منشأ قوی‌شان در ادبیات، همیشه در بازارهای سینما موجود خواهند بود. از طرفی ژانرهای تعلیق یکی از انتخاب های همیشگی مخاطبان است و به همین دلیل سرمایه گذاران و تهیه کنندگان نمی توانند به فکر ساخت چنین داستان ها و رمان هایی نباشند. به دلیل وجود ناخودآگاه جمعی، انسان همیشه به دنبال هیجان و حل یک معما خواهد بود و بنابراین قادر خواهد بود برای همیشه ژانرهای جنایی و معمایی خلق کند. Sleeping Dogs یک ژانر جنایی سرگرم کننده با بازی راسل کرو است که ژانر نوآر، رازآلود، جنایی هیجان انگیز را دنبال می کند و مخاطب را مجذوب خود می کند.

Sleeping Dogs این تریلر جنایی یک اثر نسبتا استاندارد است که از عناصر ژانر پیروی می کند و می تواند تا پایان اکشن مخاطب را تا حد زیادی گرسنه نگه دارد. این فیلم بر اساس کتابی به نام آینه ها ساخته شده است که او نوشته است Chirovichi تا حدودی یادآور فیلم Memento است. راسل کرو در این فیلم بازی نسبتا خوبی ارائه می دهد، اما می توانست در نقش افسر فراموشکار بهتر عمل کند.

داستان فیلم متعاقبا فاش خواهد شد

ری پازل را در Sleeping Dogs جمع آوری می کند

Sleeping Dogs شروع خوبی دارد. اطلاعات مربوط به سبک زندگی و دستور العمل های نصب شده روی دیوار مخاطب را از همان ابتدا در حالت تعلیق قرار می دهد. فیلم ترجیح می‌دهد زیاد حرفی نزند و سریع با درام شروع شود. بالاخره به زودی به عکس ری می رسیم. راسل کرو، که نقش یک افسر پلیس اخراجی را بازی می کند، از فراموشی رنج می برد و تحت درمان تهاجمی خاص غیر دارویی قرار می گیرد. او سعی می کند با کمک تراشه هایی که پزشکان در سرش کار گذاشته اند خاطرات خود را به دست آورد تا دیگر دچار زوال عقل نشود.

پیش‌فرض فیلم، موضوعی جالب اما تکراری است. با این حال این قابلیت را دارد که مخاطب را روی پای خود نگه دارد و تعلیق ایجاد کند

روی تنها زندگی می کند، خانه اش کوچک و به هم ریخته است، گویی دیگران او را فراموش کرده اند. ری یک تماس تلفنی نابهنگام دریافت می کند و از طریق پوستری روی دیوار که روی آن نوشته شده بود “من ری فریمن هستم” متوجه می شود که خود ری است. پس از این تماس، رازهای زیادی فاش می شود و اتفاقاتی، روی را زنده می کند، اما او باید بهای سنگینی برای این بازگشت بپردازد. شخصیت اصلی داستان تمام گذشته خود را فراموش کرده و حالا باید در این شرایط به بررسی یک پرونده قدیمی بپردازد وگرنه بی گناهی او اعدام می شود.

بخوانید  GTA 5 اکنون به بازیکنان اجازه می دهد کاری را انجام دهند که تقریباً هرگز قبلاً نمی توانستند انجام دهند

پیش‌فرض فیلم، موضوعی جالب اما تکراری است. با این حال این قابلیت را دارد که مخاطب را روی پای خود نگه دارد و تعلیق ایجاد کند. افسر پلیس اخراجی باید چیزهایی از گذشته را به خاطر بسپارد و تلاش کند هر مکانی را که قبلا وجود داشته یا اتفاق افتاده را کشف کند. ری با پیروی از توصیه های پزشکش، باید شرایط سختی را برای ذهن خود ایجاد کند، بنابراین او موافقت می کند که پرونده قتل دکتر ویدر را دوباره باز کند. Sleeping Dogs نیز مانند اکشن جنایی-معمایی کلاسیک، پرسش خاص خود را مطرح می کند و موضوع اصلی را در پرده اول مطرح می کند. فیلم وقایع خود را جمع آوری می کند و قدم به قدم در جستجوی قاتل اصلی پیش می رود.

دکتر ویدر در Sleeping Dogs شام می خورد

کارگردان از عنصر رمز و راز به عنوان استعاره استفاده می کند تا وضعیت حافظه ری و پیشرفتی که در پرونده قتل دکتر ویدر داشته است را نشان دهد. معمایی پیچ و خم که شخصیت اصلی داستان آن را تکمیل می کند، در طول زمان و اتفاقات همراه با پیشرفت پرونده باز می شود. شاید این قسمت از فیلم یکی از رایج ترین و گسترده ترین عناصر استعاری در دنیای سینما باشد. از آنجایی که موضوع فیلم به خودی خود موضوعی نسبتاً تکراری است، کارگردان می توانست از روش بهتری برای نشان دادن وضعیت حافظه روی و این پرونده قتل قدیمی استفاده کند.

از نظر ژانر، Sleeping Dogs اثری ترکیبی است که چندین ژانر سینمایی را در هم می آمیزد.

روی پرونده ساموئل را از ابتدا می خواند. در این مورد نقص هایی وجود دارد که او را به همه چیز شک می کند. اسامی همه شاهدان و مطلعین را یادداشت می کند و طبق معمول به سراغ آنها می رود. روی مانند شخصیت های قوی و جسور دنیای تریلرها تحقیقات خود را خارج از سازمان و پلیس آغاز می کند. او بر اساس اخلاق و روابط انسانی معتقد است که وظیفه اوست که ساموئل را از مرگ نجات دهد. دنیایی که ری در آن زندگی می کند مانند همه تریلرها متزلزل و ناامن است. شخصیت های او قابل اعتماد نیستند و مخاطب نمی داند به چه کسی اعتماد کند. از طرفی حسی وجود دارد که به مخاطب می گوید جان کارگاه این رمان همیشه در خطر است.

بخوانید  واکنش بسیار سالمی کهنه‌کار انیمیشن دیزنی نسبت به فیلم ماریو که از یک میلیارد دلار گذشت

اما نحوه دسترسی روی به اطلاعات قاتل بیشتر شبیه فیلم های معمایی است و کمتر شبیه تریلرها. روی قاتل را نمی شناسد، چیزی در مورد او نمی داند و حتی نمی تواند به یاد بیاورد که در گذشته در مورد این پرونده و ساموئل چه اتفاقی افتاده است. او باید مانند داستان های معمایی (نه تریلرها) فکر کند، تکه های پازل را کنار هم بگذارد و از کشمکش های ذهنی برای حل پازل و تکمیل داستان استفاده کند. روی مانند کارآگاهان یک دنیای رمز و راز کلاسیک، باید به سلول‌های خاکستری مغزش تکیه کند، سلول‌هایی که اکنون تنها با دو تراشه قادر به عملکرد هستند.

از نظر ژانر، Sleeping Dogs اثری ترکیبی است که چندین ژانر سینمایی را در هم می آمیزد. این فیلم ریتم تجارت معمایی دارد و چندان پرتنش نیست. دنیای او مانند یک فیلم هیجان انگیز متزلزل است و کارگاه او به اندازه کارگاه های کلاسیک دنیای پازل امن نیست، اما او باید مانند آنها فکر کند و از درگیری های فیزیکی خشن دور بماند. مهمتر از همه، ساختار پازل برگرفته از داستان های مرموز سنتی است و ربطی به تریلرها ندارد. ترکیب ایده های پلیسی، جنایی، رمزآلود، تعلیق و پزشکی در نهایت منجر به یک فیلم قابل قبول می شود که می تواند مخاطب را تا پایان علاقه مند نگه دارد.

روی به تماشای Sleeping Dogs می پردازد

در نهایت، با توجه به رمان های تعلیق، در سومین پرده فیلم، به توسعه داستانی جالبی می رسیم. در واقع، کل فیلم بر اساس یک پیچش داستانی ساخته شده است و روی در آن نقش قهرمان و ضدقهرمان را به طور همزمان بازی می کند. پس از فاش شدن چرخش داستان، تمام معادلات داستان به هم می ریزد و همگی به نوعی شریک جرم می شوند، بنابراین تشخیص ضد قهرمان و قهرمان دیگر آسان نیست. داستان سگ های خفته شاید یکی از غیرقابل پیش بینی ترین غافلگیری ها در میان فیلم های معمایی و جنایی چند وقت اخیر باشد که کارگردان با دقت و احتیاط زیادی در آن حرکت می کند. اما در این طرح چیزی وجود دارد که به آن نمی خورد و آن شخصیت پردازی دوست روی، افسر رمیس است. از نظر منطق سناریو، کاملاً قابل توجیه نیست که او چنین کار خطرناکی با روی انجام داده و بخواهد از این طریق از او مراقبت کند. در واقع نقش این شخصیت در کل داستان به دلیل سهم قابل توجهی که در پیشرفت هیجان انگیز داستان دارد، نیاز به حضور و تمرکز پررنگ تری دارد.

نکته ای که در زیرمتن فیلم وجود دارد و به صورت مبهم خود را مطرح می کند، نگاه کارگردان به پیشرفت علم پزشکی است. در دنیای این فیلم پزشکان از روش های بسیار خاصی برای درمان بیماری های صعب العلاج و صعب العلاج استفاده می کنند. به عبارت دیگر علم پزشکی در این فیلم تاثیر عمده ای بر کنش ها و واکنش های روایت دارد. دکتر ویدر برای تحقیقات خود کشته می شود و افسر ری توسط گروهی از تراشه ها نجات می یابد. کارگردان از طریق این اتفاقات، نگاه خاکستری و لرزان خود را نسبت به تحولات علمی جدید به تصویر می کشد.

در نهایت، Sleeping Dogs داستانی درباره رستگاری است. دیر نجات اما در زمان مناسب! در روزهای فراموش شده، روی به مرد خوب داستان تبدیل می شود و نمی داند دارد چه کار می کند. فیلم فراموشی را هدیه ای می داند که می تواند یک هیولا را به فرشته ای از دنیای زمینی تبدیل کند. از سوی دیگر، کارگردان با استفاده از تاکتیک زوال عقل، تصویری خاکستری به مردم می دهد و دو توصیف متفاوت و هوشمندانه از شخصیت اول خود ارائه می دهد.

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر