کارت گرافیک قدرتمند نسل بعدی AMD لغو شد

ظاهرا AMD ساخت کارت گرافیک های پیشرفته سری جایگزین Radeon RX 8000 شد که دارای 9 موتور سایه زن و بیش از 200 ماژول بود.

اگرچه به گفته بسیاری از منابع خبری، AMD در نهایت تصمیم به لغو عرضه تراشه های رده بالای سری Navi 4 در این نسل گرفته است، اما با گذشت زمان، اطلاعات لو رفته نشان می دهد که تیم قرمز، حداقل در ابتدا، برنامه های بزرگی برای رقابت با آنها داشته است. تراشه های قدرتمند از شرکت های رقیب در ذهن پرورش داده می شود.

چند ماه پیش، پردازنده‌های گرافیکی سری RDNA4 به بیرون درز کردند. این اطلاعات حاکی از حضور یک تراشه بزرگ و قدرتمند در میان واحدهای پردازش گرافیکی نسل بعدی AMD به نام Navi 4C بود و در پیکربندی چند تراشه ای، 9 تراشه کامپیوتری را در خود جای می دهد. حال با انتشار کد منبع این پردازنده که از طریق داده کاوی به دست آمده است، این شایعات توسط یکی از منابع شناخته شده درز غیر رسمی AMD تایید شده است. این یعنی Kepler_L2 او رسید.

شاید یکی از جالب ترین جزئیاتی که در این کدها می توان یافت، اشاره به وجود 9 موتور سایه زن در ساختار این تراشه است که دقیقاً با شایعات قبلی مطابقت دارد. این نشان می دهد که AMD برنامه های جدی و بزرگی برای تراشه های رده بالای Navi 4 خود در سر دارد. اما در نهایت ساخت قدرتمندترین تراشه این سری لغو شد و همه این نقشه ها را به هم ریخت.

کد منبع لو رفته برای تراشه های Navi 4c

همانطور که توسط کاربر دیگری به نام adroc_thurston که به نظر می رسد با طراحی چیپست Navi 4X آشنایی دارد، ادعا کرده است، این پردازنده گرافیکی قرار بود پرچمدار این سری با بیش از 200 واحد CU باشد. پردازنده گرافیکی Navi 31 حداکثر 96 واحد پردازشی دارد. در نتیجه RX 8900

بخوانید  امکان انتشار بازی Valorant برای کنسول ها را افزایش دهید

البته این اظهارات تنها حدس و گمان است و احتمالا هرگز توسط منابع رسمی تایید نخواهد شد. در همین حال، این اطلاعات نشان می دهد که AMD برنامه های بلندپروازانه ای برای نسل بعدی دارد. حتی احتمال استفاده از برخی از این تراشه ها در سری Navi 5 نیز وجود دارد.

تراشه Navi 4c در اطلاعات فاش شده تایید شد

علاوه بر این، اگرچه چند ماهی است که خبر لغو عرضه مدل های رده بالای Navi 4 در رسانه ها منتشر شده است، اما AMD هنوز این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است. بنابراین این واقعیت که تیم قرمز فقط بر روی محصولات میان رده در این نسل تمرکز می کند هنوز هم محبوب است ممکن است در نهایت اشتباه باشد.

Kepler_L2 چندی پیش مدعی شد که این شرکت در حال بررسی طراحی یک بلوک سخت افزاری کاملاً جدید Ray Tracing Accelerator برای نسل جدید تراشه های RDNA4 است تا برخلاف سری RDNA3 تنها پیشرفت جزئی نسبت به نسل RDNA2 داشته باشد. طبق گزارش ها، کنسول پلی استیشن 5 پرو از شتاب دهنده های جدید ردیابی مجدد RDNA4 نیز بهره خواهد برد.

انتظار می رود PS5 Pro از Scroll Shaders BVH8 (سلسله مراتب اتصال 8 سطحی) استفاده کند که ارتقای دو برابری نسبت به نسخه فعلی PS5 است. این نشان می‌دهد که هسته‌های RDNA4 از نظر تئوری می‌توانند تا دو برابر توان عملیاتی را در هر چرخه داده ارائه دهند.

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر