تفاوت قابل توجهی در نقش سونی و مایکروسافت در درآمد اکتیویژن

تقریباً تمام درآمد اکتیویژن بلیزارد از بازی های Call of Duty، Warcraft و Candy Crush به دست می آید. این شرکت اعتراف می کند که در سه سال گذشته هیچ بازی یا سریال دیگری نتوانسته است حتی 10 درصد از سود خالص شرکت را به خود اختصاص دهد.

آخرین پرونده اکتیویژن در کمیسیون نشان داد که سونی این شرکت 13 درصد از کل درآمد Activision Blizzard King را به خود اختصاص می دهد و آن را به سومین مشتری بزرگ پس از اپل و گوگل تبدیل می کند. به لطف King که بخش موبایل این شرکت است، سهم اپل و گوگل از کل درآمد اکتیویژن بلیزارد به ترتیب 20 و 18 درصد است. در مورد مایکروسافت، مشخص شد که از سال 2021، این غول فناوری آمریکایی کمتر از 10 درصد از درآمد Activision Blizzard King را به خود اختصاص داده است.

درآمد Activision از مایکروسافت در مقایسه با بخش سرگرمی های تعاملی سونی ناچیز است. بایگانی SEC، شامل اسنادی که شرکت‌ها باید به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ارسال کنند، نشان می‌دهد سونی یکی از بزرگترین مشتریان/تامین‌کنندگان درآمد اکتیویژن بلیزارد است.

درصد دقیق مرتبط با مایکروسافت مشخص نشده است. زیرا اکتیویژن به هیچ وجه تعداد دقیق درآمدهایی که کمتر از 10 درصد از کل درآمدهای خود را نشان می دهد را اعلام نمی کند. آخرین باری که اکتیویژن بلیزارد بیش از ده درصد از ردمونز درآمد داشت، در سال 2020 با 11 درصد درآمد بود.

جای تعجب نیست که سری Call of Duty همچنان در مرکز اختلاف بین سونی و مایکروسافت قرار دارد. آخرین گزارش ها حاکی از آن است که تعهدات قانونی 10 ساله مایکروسافت به نینتندو و انویدیا، تنظیم کننده های رقابت اروپایی را در مورد خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت آرام کرده است. بسیاری انتظار دارند که اتحادیه اروپا خرید Activision Blizzard King توسط مایکروسافت را بدون درخواست بیشتر تایید کند.

بخوانید  نقد و بررسی انیمیشن نیمونا هیولای واقعی کیست؟

پرونده مالی جدید اکتیویژن نشان داد که سونی نقش مهم تری نسبت به مایکروسافت در درآمدزایی این شرکت دارد.