کارت های گرافیک جدید AMD به حافظه GDDR7 مجهز نیستند

ظاهراً نسل جدید کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 8000 AMD حافظه گرافیکی هنوز 18 گیگابایت است آنها از GDDR6 استفاده خواهند کرد.

طبق ادعای Kepler_L2 که منبع معتبری از اطلاعات غیررسمی در مورد AMD است، نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی Red Team با معماری RDNA4 همچنان از حافظه‌های کندتر 18 مگابیت بر ثانیه GDDR6 استفاده می‌کنند. Kepler یکی از اولین منابعی بود که برنامه های AMD برای تراشه های گرافیکی بزرگ Navi4 خود را فاش کرد. اطلاعاتی که به آرامی در حال تایید مستقیم از AMD هستند. در حال حاضر هیچ نشانه ای از GPU بزرگتر جایگزین سری RX 7900 در آینده نزدیک وجود ندارد. با این حال انتظار می رود با معرفی چیپست های Navi 48 و Navi 44، محصولات معماری RDNA4 میان رده و رده پایین معرفی شوند.

بسته به اینکه هر کدام از کارت‌های گرافیک سری 8000 برای سری دسکتاپ یا لپ‌تاپ AMD هستند، انتظار می‌رود که این تراشه‌ها در کارت‌های گرافیک Radeon RX 8800، Radeon RX 8700، Radeon RX 8600 و Radeon RX 8500 مورد استفاده قرار گیرند این محصولات چه زمانی عرضه خواهند شد، اما اطلاعات جدید نشان می دهد که با وجود شروع تولید انبوه ماژول های حافظه GDDR7 و انتشار اخباری مبنی بر استفاده از این تراشه ها در محصولات جدید انویدیا، چیپست های نسل جدید AMD از حافظه گرافیکی کندتری استفاده خواهند کرد. بیش از 18 گیگابایت GDDR6.

اطلاعاتی در مورد حافظه GDDR6 برای کارت های گرافیک AMD Radeon RX 8000

حافظه گرافیکی 18 گیگابایتی GDDR6 اکنون در کارت‌های گرافیک RX 7900 GRE یا RX 7700 XT و همچنین تمامی مدل‌های Navi 33 در تراشه‌های گرافیکی موبایل یا لپ‌تاپ، سریع‌ترین ماژول حافظه مورد استفاده AMD است.

بخوانید  ایکس باکس اورئوهای رسمی بالاخره آمدند

کارت های گرافیک GeForce RTX 50 انویدیا برای اولین بار از حافظه گرافیکی 18 گیگابایتی GDDR7 استفاده خواهند کرد. البته این میزان سرعت انتقال اطلاعات در حافظه گرافیکی حتی به حداکثر ظرفیت استاندارد GDDR7 که می تواند به 37 گیگابیت بر ثانیه نیز برسد، نمی رسد. در واقع پردازنده های گرافیکی نسل اول GDDR7 قرار نیست از سرعت بالای آن استفاده کنند اما قطعا در آینده این اتفاق خواهد افتاد.

اما نکته مهم در مورد پردازنده های گرافیکی RDNA4 اطلاعات کمی در مورد حافظه پنهان وجود دارد کش بی نهایت خودشان وجود دارد. در واقع با توجه به جزئیاتی که تاکنون می دانیم، این تراشه ها ممکن است اصلا نیازی به حافظه گرافیکی پرسرعت نداشته باشند. هنوز مشخص نیست که آیا تراشه های سری RDNA4 در مدل های رده بالا نصب خواهند شد یا خیر. این خبر ابتدا توسط حساب کاربری توییتر Kepler_L2 گزارش شد که ادعا کرد AMD ممکن است مدل رده بالای سری Radeon RX 8000 را عرضه نکند.

اما صرف نظر از این شایعات، AMD همچنان قصد دارد در نسل جدید APU های طراحی گرافیک حضور گسترده تری داشته باشد. این APU ها احتمالا برای تامین انرژی نسل جدیدی از کنسول های قابل حمل یا حتی کنسول های خانگی رده بالا استفاده خواهند شد. تا آنجا که از اطلاعات رسمی منتشر شده مطلع هستیم، AMD در مورد معماری RNA 4 تلاش می‌کند تا “رهبری عملکرد پایدار” را حفظ کند.

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر