یادآوری تکنیک های قدیمی؛ از اینترنت دایل آپ گرفته تا فلاپی دیسک

به لطف پردازنده های گرافیکی دو یا سه گانه، قدرت گرافیکی سیستم افزایش یافته و نتایج بهتری را در بازی ها شاهد بوده ایم. اما میزان افزایش نرخ فریم بستگی به میزان بهینه سازی بازی ها برای فناوری SLI یا Crossfire دارد. علاوه بر افزایش مصرف برق و دمای دستگاه، مشکلاتی مانند میکرولکنت ممکن است رخ دهد. در اواسط سال 2010، پیکربندی‌های چند GPU تنها به دو کارت گرافیک کاهش یافت، و دیری نگذشت که Nvidia و AMD این فناوری را به کلی کنار گذاشتند.

انویدیا تصمیم گرفت فناوری NVLink را با سری RTX 2000 عرضه کند، که وقتی با قیمت بالای پردازنده‌های گرافیکی Ada ترکیب می‌شد، برای اکثر مصرف‌کنندگان ارزش خرید نداشت. هنگامی که انویدیا خانواده RTX 3000 را راه اندازی کرد، به پشتیبانی NVLink/SLI پایان داد. از سوی دیگر، AMD نیز از ویژگی multi-GPU صرف نظر کرد و در سال 2019 با عرضه سری RX 5000، به پشتیبانی Crossfire پایان داد. با افزایش اندازه و قیمت پردازنده‌های گرافیکی و کمترین تأثیر استفاده همزمان از چندین کارت گرافیک، بعید است که این فناوری به این زودی‌ها بازگردد.

اینترنت دایل آپ؛ تکنولوژی ضعیف و پر سر و صدا

Dial-up یکی از اولین راه های دسترسی به اینترنت بود و حدود 30 سال پیش در اوایل دهه 1990 معرفی شد. راه اندازی Dial-up بسیار آسان بود و افراد برای ورود به دنیای اینترنت فقط به یک خط تلفن، یک مودم و سرور برای برقراری تماس و پاسخگویی نیاز داشتند.

Dial-up اساساً مانند یک تماس تلفنی عمل می کند، بنابراین هر زمان که به اینترنت متصل می شوید، خط تلفن مشغول می شود و هزینه سنگینی را به کاربر تحمیل می کند. تصور اینکه نسل کنونی بخواهد به اینترنت شماره گیری 56 کیلوبایتی چند دهه پیش برای دسترسی به چندین گیگابایت داده تکیه کند تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. اما از طرفی تکان دهنده است که نسل فعلی و آینده صدای معروف و متمایز مودم های دایل آپ را در هنگام اتصال به اینترنت به خاطر نمی آورند.

در دنیایی که هر روز نوآوری‌های جدید با سرعتی سریع معرفی می‌شوند، نمی‌توان دقیقاً پیش‌بینی کرد که کدام فناوری فعلی به فهرست فناوری‌های منسوخ شده در آینده می‌پیوندد. برای مثال، پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک در عرض دو تا سه سال منسوخ می‌شوند، اما تراشه‌های مادربرد حداقل دو برابر بیشتر عمر می‌کنند.

درست مانند فلاپی دیسک ها و CD-ROM ها، ممکن است یک فناوری کامل در طی چند دهه به حافظه منتقل شود. به عنوان مثال، هارد دیسک‌ها که تنها ده سال پیش بخش حیاتی سیستم‌های کامپیوتری بودند، اکنون جای خود را به SSD‌های پرسرعت و فضای ذخیره‌سازی ابری داده‌اند. در همین حال، برخی از غول‌های فناوری، از جمله اپل، در تلاش هستند تا هدست‌های واقعیت مجازی را جایگزین رایانه‌های شخصی کنند. اما تا فراگیر شدن هدفون ها و حل مشکلات عدیده آنها راه زیادی در پیش داریم.

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر