کارت گرافیک RTX 5080 احتمالاً قبل از RTX 5090 رونمایی خواهد شد

یک منبع موثق ادعا می کند که انویدیا کارت گرافیک پیشرفته GeForce RTX 5080 را قبل از مدل پرچمدار RTX 5090 عرضه خواهد کرد.

Kopite7kimi، منبع شناخته شده اطلاعات غیر رسمی انویدیا، ادعا می کند که انویدیا برنامه متفاوتی برای عرضه کارت های گرافیک سری RTX50 خود دارد. قصد دارد. البته هنوز چیزی به طور قطعی قطعی نشده است و بعید است که قبل از اقدام توسط هیچ یک از منابع انویدیا تایید شود، اما آنچه مسلم است پذیرش Kopite7kimi در نشت Nvidia وجود دارد. این منبع در پاسخ به ادعای احتمال عرضه کارت گرافیک RTX 5090 به عنوان یک محصول در سال جاری، اعلام کرد که چنین گزارش هایی بی اساس بوده و از نظر فنی اصلا منطقی نیست.

طبق بیانیه Kopite7kimi در توییتر، کارت گرافیک RTX 5080 احتمالاً قبل از RTX5090 معرفی خواهد شد. پرچمدار بعدی تیم سبز بر اساس معماری بلک ول ساخته شده است و قرار است جهشی بزرگ در پردازش گرافیکی برای بازی های ویدیویی و سایر فعالیت های تولید محتوا داشته باشد. این در تضاد با ادعای معرفی RTX5090 به عنوان تنها محصول سال انویدیا است.

نظرات کپی در مورد کارت گرافیک GeForce RTX 5080

همانطور که انتظار می رفت انویدیا هیچ واکنشی به انتشار این خبر نشان نداد. همچنین هیچ جزئیاتی در مورد معماری نسل جدید تراشه های گرافیکی گیمینگ این شرکت با مردم به اشتراک گذاشته نشده است. اما این شرکت اخیرا مجموعه ای از محصولات مرکز داده متعلق به این خانواده را معرفی کرده است که قرار است در سال جاری روانه بازار شود. این شرکت در سال 2022 نیز روند مشابهی را در معرفی پردازنده های گرافیکی مرکز داده هاپر خود دنبال کرد که بعدها با رونمایی از معماری بازی این نسل به نام سری Ada Lovelace همراه شد.

بخوانید  سونی در صدر نامزدهای جوایز بازی 2022 قرار دارد

درباره سری RTX 50 اما تمامی محصولات انویدیا با یک معماری واحد عرضه می شوند، اما فاکتورهای طراحی آنها طبیعتاً برای دو بخش کاملاً مجزا از بازار مصرف در نظر گرفته شده است. کارت گرافیک RTX 5080 انتظار می رود از اسلاید از GB203 استفاده کنید که نسخه نسل جدید AD103 است. این پردازنده گرافیکی از 96 پردازنده جریانی شامل 12288 هسته CUDA استفاده می کند.

این تراشه در کنار GB202 به بازار عرضه می شود که تراشه پرچمدار سری بلک ول است و گفته می شود دوبرابر تعداد هسته دارد. ظاهرا این پردازنده گرافیکی می تواند 192 ریزپردازنده جریانی داشته باشد. بنابراین، با توجه به فاصله زیاد بین این دو پردازنده گرافیکی، انویدیا می تواند از تراشه GB202 در پیکربندی های مختلف برای مدل های بالقوه رده بالای خود در آینده استفاده کند.

اگر پیکربندی هسته های nVidia اگر FP32 یا CUDA را برای این نسل نگه دارید، این تعداد SM برابر با 24576 و 12888 هسته برای این دو پردازنده گرافیکی خواهد بود. البته طبق معمول، انویدیا از تمام توان پردازنده گرافیکی کارت گرافیک 5090 یا 5080 استفاده نخواهد کرد تا جایی برای توسعه مدل های ارتقا یافته بعدی باقی بماند. انتظار می رود با نزدیک شدن به عرضه این محصولات در سه ماهه چهارم سال 2024، جزئیات این موضوع واضح تر شود.

در نهایت نظرات خود را در این مورد با یک گیمر و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر