آخر این هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از انیمه متروپلیس گرفته تا سیسیلی ها

در این نسخه از مجموعه مقالات “این آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟” ما به انیمه متروپلیس، RMN Films و مجموعه سیسیلی خواهیم رفت. با این مقاله با یک گیمر همراه باشید.

در این نسخه از مجموعه مقالات “این آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟” ابتدا سراغ انیمیشن ضد اتوپیا رفتیم. اثری بر اساس فیلم صامت کلاسیک متروپلیس فریتز لانگ. این انیمه داستانی درباره دولت ها و گروه هایی است که زیر نظر آنها فعالیت می کنند. در ادامه به دیدن یک فیلم اروپای شرقی می رویم. اثری آرام و متفکر از دنیایی که گرفتار اعمال نژادپرستانه است.

سینمای اروپای شرقی جذابیت خاصی دارد. دنیای فیلم های این سینما برگرفته از ناملایماتی است که دولت ها و شرایط فرهنگی و سیاسی به مردم اجازه می دهد. بالاخره سیسیلی ها را خواهیم دید. مافیای جذاب و کلاسیک با بزرگان سینمای فرانسه. فیلمی که به خاطر اندازه اش نمی تواند برجسته شود.


راک به انیمه Metropolis نگاه می کند

کلان شهر انیمه

کلان شهر انیمه

  • خروج: رینتارو
  • نویسنده: کاتسوهیرو اوتومو
  • سال انتشار: 2001

سال انتشار: در شهری به نام متروپلیس، روبات ها و انسان ها در کنار هم زندگی می کنند، جایی که ربات ها ارزش کمی دارند.

داستان این انیمه به فیلم کلاسیک متروپلیس ساخته فریتز لانگ برمی گردد. اوسامو تزوکا با الهام از متروپلیس اصلی یک مانگایی بر اساس آن نوشت و کاتسوهیرو اوتومو فیلمنامه این اثر را بر اساس مانگای تزوکا نوشت. اوسامو تزوکا اظهار داشت که تا به حال متروپلیس را ندیده است و صرفا بر اساس پوستر فریتز لانگ، ایده هایی به ذهنش خطور کرد و توانست داستان خود را بنویسد. تولید این انیمه چندین سال به طول انجامید و بودجه بالای آن لقب یکی از گران ترین انیمه های تاریخ را به آن داد. البته متروپلیس پس از انتشار آن را جبران کرد و در سراسر جهان فروش خوبی داشت.

بخوانید  ضبط دومین افتتاحیه بزرگ سال 2022 توسط فیلم Black Panther 2

داستان حول محور زندگی انسان‌ها و روبات‌ها در شهر چند کلاسه متروپلیس می‌چرخد، علی‌رغم اینکه ربات‌ها مورد تبعیض قرار می‌گیرند و در سطح پایین‌تری از شهر زندگی می‌کنند. دوک، حاکم غیررسمی متروپلیس و ثروتمندترین شهروندان آن، در حال ساخت آسمان خراشی به نام زیگورات است که به گفته او به انسان اجازه می دهد تا قدرت خود را در سراسر سیاره پخش کند. دوک یک دانشمند مورد نظر را برای این منظور استخدام می کند. از سوی دیگر، پسر خوانده دوک، راک، در حین دستگیری دکتر لاتون، یک انفجار ترتیب می دهد و باعث ایجاد یک سری اختلالات می شود.

انیمه Metropolis پر از استعاره ها و ارجاعات سیاسی است. این شهر توسعه یافته و غیر اتوپیایی است که مردم آن فقیر هستند و بدون آزادی زندگی می کنند. نژادپرستی و تبعیض همه جا هست و خبری از حقوق برابر نیست. این فیلم با استفاده از ایده‌های فرامتنی و زیرمتنی به موضوعات سیاسی مرتبط با حکومت‌داری، کارگران و گروه‌های انقلابی می‌پردازد. سبک بصری این انیمه واقعا زیباست و در کنار داستان علمی تخیلی پیشرونده می تواند مخاطب را جذب کند. از طرفی موسیقی متن استفاده شده در آن بسیار جذاب است. Metropolis یکی از آن انیمه های عمیق و قابل بحثی است که می تواند مخاطب را در مورد مسائل پیرامون خود به فکر فرو ببرد.


سیسیلیا در فیلم RMN بازی می کند

فیلم Rmn

فیلم Rmn

  • خروج: کریستین مونگیو
  • بازیگران: جودیت استیت
  • سال انتشار: 2022

خلاصه: ماتیاس از آلمان به خانه برمی گردد تا در کنار پسرش رودی باشد. رودی مدتی به دلیل اتفاقاتی که در جنگل رخ داد صحبت نکرد.

RMN فیلمی عمیق و جنجالی از کارگردان مشهور رومانیایی موج نو کریستین مونگیو است که فیلم های مهمی مانند او 4 ماه، 3 هفته و 2 روز (4 ماه، 3 هفته و 2 روز) در کیف پول خود دارد. این فیلم که برای اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد، مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. البته قبل از هر چیز باید این نکته را در نظر بگیریم که RMN نیز مانند بسیاری از آثار مهم هنر اروپای شرقی، مخاطب خاص خود را می‌طلبد و به دلیل سبک روایی خود، ممکن است مخاطب عام را که به فیلم‌هایی با تضاد بیرونی عادت کرده‌اند، رها کند. .

بخوانید  Marvel's Wolverine احتمالا حالت Co-op دارد

عنوان این فیلم که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است به نوعی تصویربرداری از مغز اشاره دارد. به این ترتیب مونگیو استعاره جذابی را شکل می دهد و وارد تحلیل اندیشه های اجتماعی و سیاسی بخشی از اروپای شرقی می شود. جایی که ایده های نژادپرستانه، تعصبات نژادی و مشکلات مستمر آن با اتحادیه اروپا راه را برای شکل گیری مکانی بسیار ملتهب هموار کرد. این فیلم با استعاره اجرا می‌شود و کارگردان دقیقاً می‌داند کجا از استعاره استفاده کند و چگونه آن را در دل روایت جاری کند.

این فیلم داستان جامعه ای از هم گسیخته است که در آن مردم در بن بست بی بازگشتی گیر کرده اند. داستان فیلم بازگشت ماتیاس به زادگاهش است. در آنجا دوباره پسرش را می بیند و همچنین با نامزد سابقش آشنا می شود. ماتیاس که نمی تواند زن قبلی زندگی خود را فراموش کند، با مشکلات زیادی روبرو می شود. در این میان مردم به اخراج خارجی هایی که در کارخانه نان کار می کنند رای می دهند.


آلن دلون در یک فیلم

فیلم سیسیلی ها

فیلم قبیله سیسیلی

  • خروج: هنری ورنوی
  • بازیگران: ژان گابن، آلن دلون
  • سال انتشار: 1969

خلاصه: یک دزد بزرگ جواهرات با کمک یک گروه مافیایی فرار می کند.

باند سیسیلی یک فیلم هیجان انگیز مافیایی است که بر اساس رمانی نوشته آگوست لو برتون ساخته شده است. این فیلم یکی از فیلم های نسبتا ناشناخته مافیایی است که با تعلیق بسیار خوبی همراه است. در واقع همین عنصر تعلیق و اضطراب کافی است تا فیلم برای همیشه در ذهن مخاطب بماند. آلن دلون در این فیلم نقش یک دزد حرفه ای به نام راجر سارتت را بازی می کند که با کمک یک خانواده سیسیلی در پاریس از زندان فرار می کند. شروع فرار آلن دلون از وسیله نقلیه جنایتکار کافی است تا مخاطب بفهمد با چه فیلم پرتنشی روبروست.

بخوانید  دواین جانسون در نقش مارک کر در فیلم جدید کارگردان جواهرات بریده نشده بازی می کند

او پس از فرار از زندان به یک باند مواد مخدر سیسیلی ملحق می شود تا نقشه ای شگفت انگیز دزدی را اجرا کند. آنها در یک حمله هوایی جواهرات زیادی می دزدند و از دست پلیس فرار می کنند. سیسیلی ها از هر نظر جلوتر از زمان خود بودند. اثری که چند سال قبل از قسمت اول سه گانه پدرخوانده تولید شده و به خوبی قوانین و دنیای خانواده های سیسیلی را به تصویر می کشد. فیلمی که در زمان تولید نتوانست توجه زیادی را به خود جلب کند. نکته جالب در مورد این فیلم اکشن کنترل شده است. اگرچه باند سیسیلی در روایت خود از نقشه سرقت و ایده های پلیسی استفاده می کند، اما هرگز برای بالا بردن تنش تسلیم درگیری نمی شود و ترجیح می دهد ترس و تعلیق را از دل درام ایجاد کند.

مجموعه سیسیلی ها اثری پر از ایده های فیلم نوآر است که بزرگان آن سال های سینمای فرانسه در آن نقش ایفا می کنند. این فیلم اثری جذاب و هیجان انگیز است که می تواند لذت یک رمان مافیایی ساختاری را به مخاطب القا کند.

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر