۸ تئوری سریال سیلو که نمی‌دانستید!

شاید سیلو کیلومترها زیر زمین دفن شده است و اصلاً سطح زمین نیست . شاید مکانی که به‌عنوان «محیط بیرون» به مردم نشان می‌شود، فقط بخشی از سیلو بزرگ‌تری است که سیلو در آن قرار دارد. نرم افزار این تئوری، سیلو بر پایه دو لایه دروغ اساسی به وجود آمد.

مردم نمی‌دانند چرا در سیلو زندگی می‌کنند. متوجه نمی‌شوند که چرا بیرون امن نیست. هیچ خبری هم نیست که بیرون چه زمانی امن می‌شود. فقط پذیرفته شده «آن روز [که دیگر امکان خروج امن از سیلو وجود دارد]، امروز نیست».

چه می‌شود اگر نه یک سیلو، بلکه صدها یا هزاران سیلو وجود داشته باشد؟ چه می‌شود اگر هر سیلو در حقیقت بخشی از یک سفینه‌ی بسیار عظیم باشد که پس از پایان یافتن حیات روی زمین، تعداد زیادی از انسان‌ها به یک سیاره‌ی جدید رسید؟

Silo به شکل شیرینی حاوی جزئیاتی هستند که سوا لات بیشتر را به وجود می‌آورند. مثلا شنیدیم که رابرت سیمز به گلوریا گفت: “ما باید ببریم”.

خیلی‌ها بر این اساس احتمال می‌دهند در گوشه‌ای به گوشه‌ای سیلو اطلاعت زیادی در رابطه با گذشته و ساخت آن ثبت شده باشد. در قالب نوشته‌هایی با فونت بسیار کوچک. حتی این تئوری مطرح است که شاید اگر آدم‌ها با ابزارهای بزرگنمایی‌ کنند، به هر تصویر از بیرون و مثلاً ستاره‌های آسمان شب نگاه کند، به اطلاعات خاصی پیند یا بفهمند تصاویر اصلاً واقعاً عجیب هستند.

تئوری‌پردازی درباره این نوع قصه‌ها جذاب است. پس همراه فیلمی و این ویدیو تازه تا تئوری‌های جذاب در رابطه با جهان داستانی سریال Silo را مرور کنیم.

قبل از اینکه جلوتر برویم، باید تاکید کرد که این مقاله بدون خواندن استانهای منبع اقتباس سریال Silo نوشته شده است. پس اینجا واقعاً با تئوری‌پردازی می‌شوید؛ نه اسپویل.

سریال سیلو با نقش‌آفرینی ربکا فرگوسن تبدیل به شناخته شده‌ترین اثر فعلی شبکه آنلاین اپل تی‌وی پلاس شده است. یک درام علمی-تخیلی دیستوپیایی که جامعه‌ای گیرافتاده در یک سیلو را به تصویر می‌کشد. سریال Silo با اقتباس از یک مجموعه کتاب به قلم هیو هوی پشمی کلید خورد.

سیستم حاکم بر سیلو در خدمت دروغ است یا دروغ در خدمت سیستم ؟

از سیلو با لباس محافظ در سریال سیلو شبکه اپل تی وی پلاس

۶- لباس محافظ، آدم‌ها را می‌کشد

یک تئوری سیاه وجود دارد که می‌گوید سریال درباره تکرار اشتباهات و جنایات آدم‌های مختلف توسط نسل‌های گوناگون است. داستانی شبیه به هم در جهان سریال سیلو از فلش‌بک‌ها به رخدادهای فعلی مشاهده کرده‌ایم.

ولی مهم‌ترین نکته این جمله‌ی کوتاه، نوع بیان سیمز است که به ضرورت پیروزی اشاره دارد. وی که حالا می‌دانیم خیلی مثل‌های دیگر باید در اصل خدمت برنارد به اشد، به‌گونه‌ای حرف می‌زند که انگار همه محافظان ویژه سیلو هم در اصل باید به یک سیستم بسیار بزرگ‌تر جواب بدهند.

این وسط به‌لطف تریلر می‌دانیم که جست‌وجوهای سازمان قضایی برای پی و وی ظاهراً سرانجام به فایل‌های سترسی پیدا می‌کند. در این وضعیت منطقی به نظر می‌رسد که تعداد مردم از همه‌چی بیشتر شود و در آخر فصل یا شاهد شروع یک انقلاب جدید علیه سازمان قضایی باشیم یا در آستانه آغاز آن قرار بگیریم.

بخوانید  سوئیچ 2 چه کسی؟ Zelda: Tears of the Kingdom نشان می‌دهد که سوییچ هنوز آب دارد

از جزئیات کوچک شروع می کنیم. یکی از مهم‌ترین‌هایی که سریال به ما داده نمی‌شود، چیزی از این که سازمان قضایی به‌شدت از هر نوع ذره‌بینی قدرتمندی برخوردار باشد. نه‌تنها ما در فلش‌بک دیدیم که دستگاه‌های میکروسکو‌پ‌مانند ساخته‌شده‌اند، نابودی قضایی شد، بلکه در زودتر پنجم مارتا به جولیت گفت: بیشتر از حد مشخص‌شده را ممنوع می‌کند». در قسمت اول سریال ندیم که علیسون دقیقاً به کمک ذره‌بین، عبارت ر وی هارد را می‌خواند و به فایل‌ها دسترسی پیدا می‌کند؟

والپیپر سریال سیلو

۸- سیلو با سفینه به این جا رسیده است

رابرت سیمز با بازی Common در سریال سیلو

۳- سازمان قضایی هم خدمتکار است

در تمدید سریال Silo ت. این داستان آخر انقدر به نظر می‌رسد که شاید نتواند فقط به دعو اهای سیلو محدود شود. در نتیجه انتظار می‌رود که طی فصل دوم شاهد انجام جدی‌تر به دنیای ب یرون باشیم. ولی واقعا بیرون از سیلو چه خبر است؟

سیلو (سریال سیلو شبکه آنلاین اپل تی وی پلاس)

(این مقاله داستان بخش‌هایی از داستان سریال Silo تا پایان قسمت ۸ فصل ۱ ر ا اسپویل می‌کند)

در همین حین سریال روی ترس شخصیت لوکاس مانور می‌دهد. همینطور روی ترسو بودن او، خودش را هم از درون می‌خورد. درباره این جهان، توسط ترس تا حد زیادی خفه شده است. این نوع از زمینه چینی در داستان وجود دارد، معمولا نویسنده به ‌دنبال آماده کردن یک شخصیت برای لحظه‌ای انفجار است. لحظه‌های خود را در آن قوس شخصیتی را در آن کامل کند و مثلاً دست از ترس بردارد.

افتاد، کم تماشاگرهایی که فکر می‌کند دنیای بیرون مشکلی ندارد. به نظر آن‌ها دلیل مرگ هر کسی است که بیرون می‌رود، سم موجود در محفظه هوای لباس است. قبل از اینکه محافظ کلانتر کلاه لباس را درآورد، تئوری می‌گوید این انقدر قوی است که چند درصد آن را تضمین می‌کند. پس شاید اگر کسی بدون لباس محافظ به بیرون برود، مشکلی برای او پیش نی آید. بالاخره ما دیدیم که بیرون سرسبز است. لحظه تصویر سرسبز بیرون مثل یک گل یچ به چشم آمد.

طبقات مختلف سیلو در تیتراژ سریال علمی-تخیلی سیلو پلاس

۲- طبقه بندی ها برنامه ریزی شده اند

تئوری بدبینانه می‌گوید ۱۴۰ سال پیش، انقلابی‌ها شکستندند. اما پیروز شدند. در حقیقت این تئوری توضیح می دهد که انقلابی ها عشقی بودند که می توانستند جلوی بیرون رفتن دیگران را بگیرند. درباره‌ی جهان را پاک کردند تا خیال بی‌رون رفتن اصلاً به سر نسل‌های بعدی نزند.

سیلو (سیلو) شبک ه آنلاین اپل تی‌وی پلاس

۱- چرا هیچ کس نباید به ذره‌بین قوی دسترسی داشته باشد؟

فارغ از اینکه سیلو کجا است و چگونه شکل گرفت، یک سوال بسیار بزرگ وجو داد. آیا سازمان قضایی یا اصلاً خود برن ارد هالند لی هم درگیر دروغ بزرگ سیلو هستند یا عامدانه این دروغ را حفظ می‌کنند؟ آیا قدرتمندهای سیلو هم شرایط وحشتناکی دارند که بیرون پذیرفته شوند؟ آیا آن‌ها با باور به همه‌ی حرف‌های مهمی که درباره‌ی سیلو گفته می‌شود، این شرایط را حفظ می‌کنند؟ یا می‌دانند در رابطه با دنیای بیرون، دروغ بسیار بزرگی مطرح می‌شود و در حال حاضر در خدمت سیستمی به ترسناک‌تر از شما هستند؟

بخوانید  تریلر جدید بازی Armored Core 6: Fires of Rubicon بر روی داستان بازی تمرکز دارد.

چهره غمگین جولیت با رنگ باز در سریال سیلو

۵- زمان یک دیره تخت است

سیلو نها داخل یک محیط عظیم استوانه های زندگی می کنند. یک سیلو که ۱۰ها طبقه دارد. ساکنین باید پیرو قوانین پرشماری باشند.

اپل تی وی

طی گفت‌وگوی شرلی و مارتا، یک قول از شخصیت ناکس را شنیدیم که بات وجه‌به آن ظاهرا عده‌ای از ساکنین طبقات آخر انتظار دارند که به‌خاطرات انقلاب مورد حمله قرار می‌گیرند. امکان ساختار طبقاتی سیلو وجود دارد بر این اساس که اجداد کدام افرا د جزوه انقلاب‌ها بودند و اجداد کدام افراد تا آخر پای سیلو ایستادند. جالب این‌جاست که ما اسم شرلی را روی یکی از پرونده‌هایی می‌بینیم که جولیت در محفظه‌ای اتاق پنهان رابرتز پیدا می‌کند. آیا پایین‌نشین‌ها مطمئن هستند که درهر مدام از سوی سازمان ق ضایی مورد حمله و صورت مجازات قرار می‌گیرند و در نتیجه کار روی انقلا بعدی هستند؟

شاید آدم‌ها به‌صورت رندوم در طبقات مختلف سیلو پخش نشوند. یک تئوری وجود دارد که می‌گوید آدم‌هایی ساکن طبقات پایینی هستند که بیشتر در انقلاب شکست‌خورده‌ای سیلو نقش دارند.

این سیاره‌ی جدید، شرایط لازم برای زندگی انسان را نداشت. این پروژه‌ی طولانی‌مدتی برای قابل سکونت کردن آن به وجود و این پیش‌روی‌های قابل توجه است. به همین دلیل محیط سیاره سرسبز شد. بااین‌حال از آن‌جایی که هنوز اتمسفر آن را مناسب انسان نیست و اف شای چنین حقیقتی ممکن است افراد داخل سیلو را بی‌نظم کند، سیستمی را که روزهای اول فرود روی سیاره را به مردم نشان دهند. ویدیوهای زمانی‌که هنوز سیاره اصلاً از نظر ظاهری هم انقدر درست نشد و شبیه نسخه‌های آخرالزمانی کره‌ای زمین به نظر می‌آمد.

اولین لایه‌ای دروغ به مردم می‌گوید محیط بیرون یک جهان ترسناک است. همین ترسناک به خودی خود خیلی‌ها را سر جایشان می‌نشاند. آن چند نفری هم که هر چند وقت یک بار پیدا می‌شوند و به بیرون می‌روند، قدم به یک محیط طبیعی دیگر می‌گذارند که به نظر می‌رسند. آن‌ها به خیال راحت به امید زیبایی این محیط مصنوعی را به مردم داخل سیلو نشان‌دهنده، دوربین را تمیز می‌کنند و اینگونه دروغ اول تقویت می‌شود. در دروغ دوم می‌میرند و به‌خاطر سم، هیچ‌وقت به تپه نمی‌رسند تا دیوارهای سیلوی بزرگ‌تر را مشاهده کنند. پوچ‌گرایانه، موذیانه و قوی.

بخوانید  تأخیر حالت Freelancer بازی Hitman 3 تا ژانویه ۲۰۲۳

اول می‌پرسیم «ما» دقیقاً به اعضای چه گروهی اشاره دارد؟ اهالی سایلو، بالانشین ها یا سازمان قضایی؟ شاید هم یک تیم اختصاصی و قوی باشد که کمتر کسی اسم دقیق آن را می‌داند و سیمز یکی از معدود اعضای ارشد آن است.

وجود سیلوها آرام‌آرام در یک پروژه طولانی، سیاره را تغییر می‌دهد. این تئوری می‌گوید شاید ۱۰ها سال بعد، بالاخره شرایط سیاره‌ای جدید طوری می‌شود که بتواند آزادانه روی آن زندگی کند.

سیلوهای علمی-تخیلی مشابه است. حتی تیتراژ اثر هم خالی از نکات جالب برای موشی نیست؛ DNA روی راه‌ مخصوصاً چون در محل پله‌های بلند سیلو می‌افتد. می‌گویند همین تصویرسازی را نشان می‌دهد که سیلو یا سیلوها، کپ سول‌هایی هستند که از آخرین بازماندگان نوع بشر محافظت می‌کنند.

در آن سو خیلی‌ها عقیده دارند که ز روی مهندسی ژنتیک بوده است. این تئوری با صدور مجوز بارداری برای یک زوج‌ها هم جور درمی‌آی د. تازه یکی از اصلی‌ترین شخصیت‌های آلیسون برای ترک سیلو، این بود که مادر شدن را نمی‌دهند. چرا که در حال کنترل دقیق تولدها هستند. نیست که تصور کنیم DNA را در تیتراژ سریال Silo به فر ایندهای غربال ژنتیکی و پروژه ای اهلی‌سازی جمعیت ربط دارد.

لبخند شخصیت لوکاس در سریال علمی تخیلی سیلو

۴- احتمال به پا خاستن مردم سیلو

این وسط همه دارند که حدود ۱۴۰ سال پیش عده‌ای می‌خواستند تا ساختار حکومتی و سبک زندگی در سیلو را تغییر دهند. سازمان قضایی سیلو می‌گوید طی این ماجرا، همه اطلاعات درباره وران قبل از بین رفتن. ولی جستجوهای معترضان هم شکست خورد. همه به اجبار باید مطابق با قوانین زندگی باشند که در «پیمان» یا «معا هده» نوشته شده است.

سیلو

۷-سیلو در دل سیلو

کم‌کم می‌توانیم باتوجه‌به نشانه‌هایی باشیم که در طول سریال به چشم می‌آیند، درباره پایان‌بندی فصل اولانه‌زنی می‌کنیم. ما رای‌اکشن‌های منفی برخی از مردم سیلو از انواع مختلف خشونت‌ها و جنایت‌های سازمان قضایی را دیده‌اند. همچنین دیده می شود که شخصیت ها به رازهای مهم مانند دوربین های پشت آینه پی میبرند. قضایی تغییر دهد. جول یت، شرایط را برای انقلاب جدید مهیا می‌کند.

برای حمایت از فیلمی لطفا در یوتیوب تماشا کنید

این فرضیه توضیح می‌دهد که آن‌ها قوانین جدید به همراه تاریخ جایگزی را نوشتند و کاری کردند که مدت‌ها همه زندگی را در سیلو باشند. ماجرا در صورتی سیاه‌تر می‌شود که در بلندمدت، جولیت و همراهان او ه م در انقلاب خودشان پیروز شوند، اما تصمیم بگیرند یک‌سری رازها درباره ‌ی جهان بیرون را پنهان کنند؛ تا خیال بر هم زدن نظم جدید، به سر کسی نزند.

نسخه بدبینانه ای تئوری نیز وجود دارد. شاید همین الان هم شرایط زندگی روی سیاره مهیا است. فقط عشقی برای می‌خواهند اوضاع را همین‌طور کنترل‌شده نگه‌دارند تا به حکومت‌دهنده ادامه دهند.

تحریریه مجله بازی یک گیمر