همه زوایای پرونده آمریکا علیه اپل را مطالعه کنید. آیا پایان «امپراتوری» اپل نزدیک است؟

اپل یکی از آن شرکت هایی است که همیشه سعی می کند تصویری دلسوزانه و دوستانه ارائه دهد. نوآوری های آن قرار است آینده فناوری را شکل دهد و محصولات آن جان کاربران را از مرگ حتمی نجات دهد. اما آنچه در پشت صحنه اتفاق می افتد، تلاش سرسختانه یکی دیگر از غول های فناوری برای حفظ جایگاه شماره یک خود با حذف رقبای خود است.

بسیاری از تامین کنندگانی که اپل به طور ناگهانی آنها را حذف کرد یا توسعه دهندگانی که آنها را اخراج کرد، یا حتی کاربرانی که دسترسی کمتری نسبت به کاربران اندروید دارند، همگی با این رفتار قلدری آشنا هستند.

اپل چندان علاقه ای به باز کردن درهای باغ بسته خود به روی رقبا ندارد. به عنوان مثال، از آوردن iMessage به تلفن های اندرویدی خودداری می کند، توسعه دهندگان را مجبور می کند که فقط از سیستم پرداخت درون برنامه ای در اپ استور استفاده کنند، به خدمات بازی ابری پشت می کند و به برنامه های شخص ثالث اجازه دسترسی به فناوری NFC آن را نمی دهد. او همه این کارها را با هدف حفظ امپراتوری خود در برابر رقبا انجام می دهد.

در پشت صحنه، اپل مانند یک قلدر عمل می کند

این رفتارها دولت آمریکا را بر آن داشت تا در ماجرا مداخله کند. در 21 مارس (2 آوریل)، وزارت دادگستری ایالات متحده یک پرونده جدی علیه اپل تشکیل داد و آن را به انحصار بازار گوشی های هوشمند متهم کرد. پرونده ضد تراست ادعا می کند که اپل بخش دوم قانون شرمن را نقض کرده است. بر اساس این قانون، هر شخص یا شرکتی که بخشی از صنعت را در انحصار خود درآورد یا اقدام به انحصار آن کند، مرتکب جرم شده است.

اپل در پاسخ گفت که این پرونده دست دولت را در امور این شرکت باز می کند و توانایی اپل را برای توسعه آزادانه فناوری خود محدود می کند. شکایت دولت آمریکا از اپل باعث شد سهام این غول فناوری آمریکایی 4.1 درصد کاهش یابد و ارزش بازار این شرکت به ارزش 113 میلیارد دلار کاهش یابد.

داستان دقیقا چیست؟ ادعای انحصار اپل در بازار تلفن همراه تا چه اندازه معتبر است و احتمال برنده شدن این پرونده در برابر اپل چقدر است؟ آیا روزهای پادشاهی آیفون به شماره افتاده است؟

جزئیات پرونده آمریکایی ها علیه اپل

دولت ایالات متحده یک شکایت جدی علیه اپل در دادگاه منطقه نیوجرسی تنظیم کرد. این پرونده سال ها در حال آماده سازی بوده است و اولین گزارش ها در مورد تحقیقات وزارت دادگستری در مورد اپل به سال 2019 باز می گردد.

به طور کلی وزارت دادگستری آمریکا به همراه 16 دادستان کل این کشور اپل را به انحصار بازار گوشی های هوشمند متهم کردند. این شکایت ادعا می‌کند که اپل خدمات ابری آیفون را مسدود کرده و برنامه‌هایی را که حرکت کاربران را به دیگر پلتفرم‌های موبایل آسان‌تر می‌کنند مسدود می‌کند. همچنین رقابت برای پیام رسان های چند پلتفرمی را محدود کرده است.

به عنوان مثال، برنامه Beeper Mini که به کاربران اندروید اجازه می داد از iMessage استفاده کنند و پیام های متنی حاوی حباب های آبی ارسال کنند، در دسامبر 2023 تحت فشار اپل بسته شد. وزارت دادگستری ایالات متحده ادعا می کند که رفتار قلدری اپل بر مرورگرهای وب، سرویس های اشتراک گذاری اخبار، خدمات مکان و غیره تأثیر می گذارد.

به طور دقیق تر، در این مورد، ایالات متحده به پنج مورد اصلی پرداخت و توضیح داد که چگونه اپل از قدرت انحصاری خود سوء استفاده کرد:

  • اپل توسعه «برنامه های فوق العاده» را ممنوع کرده است. برنامه هایی مانند WeChat در چین که برنامه های کوچک زیادی در هسته خود دارد.
  • این شرکت از خدمات ابری برای پخش بازی ها پشتیبانی نمی کند. بازی Cloud به یک مرکز داده مستقل از اپل متکی است که فقط بازی‌ها را بر روی آیفون بازی می‌کند.
  • اپل به پیام رسان های شخص ثالث اجازه ارسال پیامک از آیفون را نمی دهد و پیام رسان خودش در اندروید کار نمی کند.
  • هیچ پشتیبانی کاملی از ساعت های هوشمند غیر اپل در آیفون وجود ندارد، بنابراین کاربران آیفون ترجیح می دهند اپل واچ بخرند.
  • اپل به برنامه های شخص ثالث اجازه نمی دهد از فناوری Tap-to-Pay شرکت برای پرداخت های حضوری استفاده کنند.
بخوانید  چگونه با یوتیوب درآمد بیشتری کسب کنیم؟

به گفته رئیس واحد ضد انحصار وزارت دادگستری ایالات متحده، اپل این اقدامات را برای استخراج پول بیشتر از مصرف کنندگان و اعمال هزینه های بالاتر بر توسعه دهندگان و تولیدکنندگان محتوا انجام می دهد.

ادعاها علیه اپل چقدر قوی است؟

نگاهی گذرا به پنج اتهام اصلی علیه اپل و شاید به نظر برسد که دولت آمریکا کاملاً درست می گوید. اما با بررسی دقیق‌تر، متوجه می‌شویم که این مورد بیشتر بر استدلال‌های منسوخ تکیه دارد و مشکلاتی را بیان می‌کند که اپل برای مدت طولانی روی آن کار کرده است.

اتهام اول: تلاش اپل برای جلوگیری از توسعه برنامه های فوق العاده

در ژانویه سال جاری، اپل Super Apps را به ویژگی های بیشتری باز کرد تا بتوانند ویجت های خود را داشته باشند. استفاده از وی چت همیشه امکان پذیر بوده است. به گفته یکی از تحلیلگران بلومبرگ، دلیل عدم استقبال از اپلیکیشن های فوق العاده در آمریکا، تفاوت فرهنگ آمریکایی است، نه سیاست های اپل! بیایید بگوییم که فقط شرکت‌های بزرگ می‌توانند برنامه‌های فوق‌العاده تولید کنند، و برنامه‌های فوق‌العاده ذاتا برای توسعه‌دهندگان کوچک‌تر مضر هستند. چرا برنامه فوق العاده باید پرونده آنتی تراست اپل را باز کند؟

اتهام دوم: عدم پشتیبانی از بازی های ابری

در ژانویه امسال، اپل بار دیگر فضای استریم بازی را باز کرد تا یک توسعه دهنده بتواند با توسعه یک اپلیکیشن، دسترسی کاربران به کتابخانه ای از عناوین بازی را فراهم کند. اپل به توسعه دهندگان اجازه داده است تا بازی هایی را ارائه دهند که سال ها در فضای ابری اجرا می شوند. اپل این مجوز را تنها به شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت و انویدیا نداد. در واقع، اپل از بازی های ابری پشتیبانی می کند. اما مشکل اصلی رقابت با شرکت های بزرگ فناوری است.

اتهام سوم: عدم پشتیبانی از فناوری RCS برای ارسال پیام

سال گذشته، اپل اعلام کرد که فناوری RCS، که امکان ارسال محتوای ویدیویی و عکس را از طریق پیامک بین سیستم‌عامل‌های مختلف فراهم می‌کند، با به‌روزرسانی iOS 18 به آیفون ارائه خواهد شد و احتمالاً iMessage هرگز در تلفن های اندرویدی موجود نیست.

اگر فشار وزارت دادگستری و ترس از طرح پرونده مشابه علیه اپل نبود، هرگز از RCS در آیفون پشتیبانی نمی کرد. علاوه بر این، دولت ایالات متحده همچنان می تواند اپل را در قبال اقدامات گذشته خود مسئول بداند. درست مانند اقدام اتحادیه اروپا در مورد خدمات پخش موسیقی و اپل با جریمه هنگفت 2 میلیارد دلاری روبرو شد. همچنین این احتمال وجود دارد که وزارت دادگستری به شواهد بیشتری در مورد این اتهام دسترسی داشته باشد که در آینده فاش خواهد شد.

شارژ چهارم: آیفون از ساعت های هوشمند دیگری به جز اپل واچ پشتیبانی نمی کند

این شارژ و شارژ بعدی پشتیبانی قوی تری نسبت به سه شارژ دیگر دارند. سیستم عامل آیفون برای اپل واچ کاملا مناسب است و کوپرتینویی به این استراتژی پایبند است تا ساعت های بیشتری بفروشد و کاربران را در اکوسیستم محصولات خود نگه دارد. با این حال، اگر نظر اپل را بپرسید، در مورد دلایل امنیتی و حفظ حریم خصوصی صحبت خواهد کرد. اپل باید پشتیبانی از دستگاه های دیگر سازندگان را به آیفون بیاورد و انجام این کار مشکل بزرگی برای این شرکت نخواهد بود.

اپل بار دیگر به دلایل امنیتی و حریم خصوصی می رود تا توجیه کند چرا به شرکت های دیگر اجازه نمی دهد از تراشه NFC خود برای توسعه برنامه های رقیب ApplePay استفاده کنند. با این حال، دلیل واقعی ممکن است این باشد که اپل می خواهد درآمد خود را از هر انتقال پول از طریق ApplePay حفظ کند. در حال حاضر اپل فناوری NFC خود را در اروپا در دسترس قرار داده است و گفته می شود این روند در آمریکا نیز در حال انجام است.

با تمام این توضیحات، عجیب است که پرونده اپل با جدیت بیشتری در اپ استور اعمال نشده است. اپ استور جایی است که اپل می تواند چندین تغییر اساسی ایجاد کند. از ساختار کسب درآمد گرفته تا فرآیند بررسی برنامه و دستورالعمل‌های توسعه‌دهنده.

شرکت کوپرتینویی اخیراً تحت فشار اتحادیه اروپا مجبور به ارائه پشتیبانی جانبی در به‌روزرسانی iOS 17.4 برای کاربران اروپایی شد. اقدامی که می تواند به نفع کاربران آمریکایی باشد. اپ استور بر اساس یک سیستم منسوخ از دو دهه پیش از دوران استیو جابز ساخته شده است و واقعاً نیاز به بازنگری دارد.

واکنش اپل به پرونده آمریکا چه بود؟

همانطور که انتظار می رفت، اپل تمام اتهامات وزارت دادگستری را رد کرد و به طور جدی گفت: “این پرونده هویت ما و قوانینی را که محصولات اپل را در بازار بسیار رقابتی متمایز می کند، تهدید می کند.” مردم از اپل انتظار دارند.

تقریباً برای هر هزینه ای که در این مورد اعمال می شود، استدلال اپل این است که این اقدامات در واقع از کاربران و کسب و کار آن در یک بازار بسیار رقابتی محافظت می کند. به عنوان مثال، می‌گوید انحصاری iMessage به اپل این امکان را می‌دهد تا از امنیت و حریم خصوصی کاربران هنگام چت روی پلتفرم اطمینان حاصل کند.

اپل: پیروزی آمریکا در این پرونده یک تقلید خطرناک ایجاد می کند

کوپرتینویی ها همچنین به مبالغ هنگفتی که توسعه دهندگان اپلیکیشن از اپ استور دریافت می کنند اشاره می کنند و می گویند که انتقال از آیفون به گوشی های اندرویدی بسیار آسان تر از آن چیزی است که وزارت دادگستری ادعا می کند. علاوه بر این، اپل معتقد است که پیروزی دولت آمریکا در این مورد باعث ایجاد یک «تقلید خطرناک» شده و دست دولت را برای دخالت در نوآوری های تکنولوژیکی و آزادی کسب و کار باز می کند.

در گزارش کمیته ضد انحصار مجلس نمایندگان ایالات متحده در سال 2020 در مورد غول های فناوری، ادعا شد که اپل “انحصار” توزیع نرم افزار در آیفون ها را دارد. به عبارت دیگر، اپل محصولات خود را بر محصولات شرکت های دیگر اولویت می دهد. به طوری که کاربران ترجیح می دهند از همان اپلیکیشن های اپل برای دسترسی آسان استفاده کنند.

پرونده جدید تا آنجا پیش رفت که اپل را مسئول شکست گوشی های مایکروسافت و آمازون دانست. با این حال، اپل در گزارشی در سال 2020 ادعای انحصار را به شدت رد کرد و گفت: “شرکت ما در هیچ بازاری سهم غالبی ندارد.” اپل می گوید که پرونده آمریکا از نظر واقعی و قانونی اشتباه است و به شدت در برابر آن دفاع خواهد کرد.

به گفته برخی کارشناسان، پرونده اپل بیشتر به مشکلاتی بستگی دارد که غول دنیای فناوری مدتی است در حال حل آنها بوده است. به عنوان مثال، اپل به کاربران اروپایی آیفون اجازه می‌دهد تا قبل از پایان سال 2024 مرورگر سافاری را حذف کنند و تا پاییز 2025 راه‌حلی با کاربری آسان برای انتقال داده‌ها از آیفون به دستگاه‌های اندرویدی ارائه کنند.

برخی از اتهامات علیه اپل واقعاً عجیب هستند

برخی از اتهامات واقعاً عجیب هستند و هیچ مبنای قابل اثباتی ندارند. به عنوان مثال، این پرونده ادعا می کند که اپل حاضر است محصولات خود را به خطر بیاندازد تا رقبای خود را شکست دهد یا اینکه دلیل شکست ویندوزفون و ال جی است.

شاید بزرگترین ضعف در این مورد، ناکامی وزارت دادگستری در اثبات این موضوع باشد که اقدامات اپل واقعاً به مصرف کنندگان آسیب رسانده است. جاناتان کانتررئیس بخش ضد انحصار وزارت دادگستری ایالات متحده و رهبر پرونده اپل می گوید که این پرونده ربطی به قدرتمند شدن بیش از حد اپل ندارد و هدف آن صرفاً تلاش برای افزایش رقابت به منظور کاهش قیمت محصولات است. مصرف کنندگان و افزایش فرصت ها برای توسعه دهندگان.

با این حال، هنگامی که این پرونده ادعا می کند که دلیل تکیه کاربران به آیفون خود به دلیل شرایط سخت انتقال به گوشی دیگری است یا اینکه اپل قصد دارد با نسخه جدید CarPlay به خودروسازان آسیب برساند، مدرکی برای اثبات این ادعاها ارائه نمی دهد.

نگرانی های جدی در مورد برخی از اقدامات اپل وجود دارد و اگر فشار اتحادیه اروپا نبود، آیفون یک پورت USB-C نداشت و حداقل بارگذاری جانبی برای کاربران اروپایی در دسترس نبود. ، Spotify حقوق خود را دریافت نخواهد کرد. اما وزارت دادگستری ایالات متحده به جای تمرکز بر مشکلات اساسی، ادعاهای عجیب و غریبی را مطرح کرد که نشان دهنده ناآشنایی قانونگذاران با فناوری مدرن است.

چه اتفاقی برای اپل خواهد افتاد؟

سال ها طول می کشد تا این پرونده به نتیجه برسد و مشخص نیست که آمریکا دقیقاً می خواهد اپل در پاسخ به اتهامات چه کند. آیا او باید جریمه سنگینی بپردازد، سیاست های خود را تغییر دهد یا هر دو؟

صرف نظر از نتیجه این پرونده، اپل احتمالاً به تغییرات نرم افزاری که تحت فشار اروپا تسلیم شده است، ادامه خواهد داد. به عنوان مثال، در دسترس قرار دادن تراشه NFC خود برای توسعه دهندگان دیگر و افزایش پشتیبانی از محصولات خارج از دیوارهای پارک بسته آن. از جمله ساعت های هوشمند، فروشگاه های برنامه، خدمات پرداخت درون برنامه ای، ردیاب ها، موتورهای جستجو و دستیارهای صوتی.

برد یا باخت، اپل در چند سال آینده تغییرات بزرگی ایجاد خواهد کرد

علاوه بر این، اپل قول داده است تا پاییز 2025 انتقال داده های تلفن از آیفون به اندروید را آسان تر کند. اما به احتمال زیاد، iMessage هرگز به اندروید نخواهد آمد. چون خط قرمز کوپرتینیایی هاست.

به طور کلی، به نظر نمی رسد که مورد ایالات متحده بهترین مکانیسم برای ایجاد این تغییرات باشد. زیرا با طرح برخی ادعاهای بی اساس، در واقع به پای او سنگ پرتاب می کند. اپل از آنجا به بودجه تقریبا بی پایانی برای لابی و استخدام بهترین وکلا دسترسی دارد و مدیرعامل این شرکت علاقه ای به سازش و کوتاهی ندارد.

اکنون یک چیز مسلم است: اپل چه در این پرونده برنده شود یا ببازد، در چند سال آینده کاملاً متفاوت از اکنون رفتار خواهد کرد و بسیاری از سیاست ها و سنت های دیرینه اش دستخوش تغییرات اساسی خواهند شد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر