آی پد، 14 سال بعد؛ آیا پیشگویی جنجالی استیو جابز محقق شده است؟

استیو جابز دو ماه پس از رونمایی اولین آی‌پد در سال 2010، وقتی از وی پرسیده شد که آیا این تبلت در نهایت جایگزین لپ‌تاپ می‌شود، گفت: «زمانی که جوامع ما کشاورزی بودند، همه خودروها کامیون بودند زیرا در مزارع مورد نیاز بودند. اما با گسترش شهرها، خودروهای شخصی محبوبیت بیشتری پیدا کردند. کامپیوترها روزی مانند کامیون می شوند.

منظور جابز از مقایسه کامپیوتر با کامیون این است که تبلت ها بیشتر از لپ تاپ ها استفاده می شوند و مردم فقط برای انجام کارهای سنگین به سراغ رایانه های خود می روند.

در همان رویداد، جابز اعتراف کرد که وقتی آی پد را «جادویی» توصیف می کرد، مردم او را مسخره کردند، زیرا رابطه نزدیک بین کاربر و محتوا وجود دارد. واقعیت بزرگ دیگری که جابز در این گفتگو فاش کرد این است که قبل از آیفون، اپل در حال توسعه تبلتی شبیه به آی پد بود، اما به دلیل بازار بسیار بزرگتر گوشی در مقایسه با رایانه شخصی، تصمیم گرفت این پروژه را متوقف کند و ابتدا به سراغ تولید آیفون برود. .

یک سال بعد، با عرضه آی‌پد 2، جابز اعلام کرد که اپل اکنون در دوران «پس از رایانه‌های شخصی» است.

البته سخنان جابز تا حدی درست بود. ما واقعاً وارد عصر شده ایم پست ج ما زندگی می کنیم، اما نه به خاطر iPad. این روزها میلیون ها نفر در جهان بیش از هر چیز دیگری به گوشی های هوشمند خود وابسته هستند. گوشی هایی که با گذشت زمان قدرتمندتر شده اند و صفحه نمایش بزرگتری دارند، عملا آنها را به تبلت های کوچک با عملکردی شبیه کامپیوتر تبدیل کرده اند. برای بسیاری از افراد داشتن تلفن همراه کافی است و دلیلی برای خرید آی پد نمی بینند.

تبلت در دوران پس از کامپیوتر کجا قرار می گیرد؟

اما تبلت در دوران پس از کامپیوتر کجا قرار می گیرد؟ سال‌ها است که اپل سعی کرده آی‌پد را جایگزین رایانه شخصی کند و قدم‌های کوچکی برای کاربردی‌تر کردن آی‌پد برداشته است. به عنوان مثال، اولین آیپد پرو که در سال 2015 عرضه شد، دارای نمایشگرهای بزرگتر و صفحه کلید قابل اتصال بود. دو سال بعد، اپل Stage Manager بسیار گیج کننده را برای بهبود عملکرد چند وظیفه ای در iPad معرفی کرد. در سال های اخیر آیپدها به تراشه های مک بوک مجهز شده اند تا حداقل از نظر قدرت سخت افزاری دست کمی از لپ تاپ ها نداشته باشند.

خلاصه ای از رویداد Apple Let Loose

در یوتیوب تماشا کنید

مهمانی “Let Loose” که شب گذشته، 7 می 2024 (18 مه 1402) برگزار شد، بهترین فرصت اپل برای در نهایت ایستادگی در برابر iPad بود. آیا خانواده کوپرتینویی به عرضه آی‌پد به عنوان جایگزین لپ‌تاپ نیمه قطعی ادامه خواهند داد یا در نهایت انتظارات استیو جابز را برآورده خواهند کرد؟

علیرغم تیم کوک او حداقل دو بار در این رویداد با اطمینان اعلام کرد که «امروز بزرگترین روز برای آی‌پد از زمان عرضه نسل اول است» و اگرچه آی‌پد 2024 با پیشرفت‌های قابل توجهی همراه است، هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت که این لحظه کامپیوتر به یک کامیون تبدیل می شود، زیرا از ورود iPad

مشکل این است که هنوز برای اکثر کاربران معمولی مشخص نیست که چرا iPad را به MacBook انتخاب می کنند. به خصوص زمانی که قیمت یک آیپد پرو جدید با صفحه کلید جادویی برابر با مک بوک است و مک بوک های آینده ممکن است با صفحه نمایش لمسی عرضه شوند. با همه ویژگی‌هایش، آی‌پد هنوز در زمینه چندوظیفگی از لپ‌تاپ کم‌تر است و مزایای کمتری نسبت به یک گوشی هوشمند معمولی دارد.

بیایید با آن روبرو شویم، آیپدهای امسال از نظر سخت افزار بهترین آیپدهای تاریخ اپل هستند. صفحه نمایش OLED 1000 نیت، باریک ترین محصول اپل تا کنون (حتی نازک تر از آی پاد نانو، به اصطلاح) جان ترنوس!)، تراشه قدرتمند M4، دوربین سلفی مناسب، صفحه کلید جادویی با حس صفحه کلید مک بوک ایر و قلم جدید با حرکات ضربه ای.

به گفته The Verge، شاید چیزی که iPad واقعاً برای تبدیل شدن به یک جایگزین مناسب برای لپ‌تاپ نیاز دارد، بهبودهای سخت‌افزاری نیست، بلکه بهبودهای نرم‌افزاری باشد. اپل در رویداد Let Loose خود گفت که توسعه آیپد پرو جدید بدون تراشه M4 امکان پذیر نبود، اما بیایید با قدری به این ادعا نگاه کنیم. درست است که اپل ادعا می کند که CPU تراشه M4 50٪ سریعتر از iPad Pro قبلی است و همان عملکرد را با نصف مصرف انرژی M2 ارائه می دهد، اما آنچه که کاربران مشتاقانه منتظر بودند با همان iPad Pro M2 انجام دهند. انجام دهید، اما در حال حاضر با M4 بود… ممکن است

این همه قدرتی که چیپ داره ولی متاسفانه به سختی میشه اپلیکیشنی پیدا کرد که بخواد از این قدرت استفاده کنه!

طبیعتاً، رویداد شب گذشته تا حدی وظایف جدیدی را انجام داد که فقط با آی‌پدهای جدید به لطف هوش مصنوعی قابل انجام است، بدون در نظر گرفتن توانایی اسکن فایل‌ها بدون سایه در سال 2024، و ویژگی‌هایی مانند «Stem Splitter» که قطعه‌ای از صدا را تقسیم می‌کند. فایل؛ برای تبدیل بخش‌های جداگانه یا «ChromaGlow» که فوراً آهنگ‌های گرم‌تری را به آهنگ اضافه می‌کند و برنامه نویسنده Logic Pro را از همیشه مفیدتر می‌کند.

اپلیکیشن Final Cut Pro نیز به لطف آیپد پرو 2024 دارای ویژگی های جدیدی شد. به عنوان مثال، با قابلیت Live Multicam، می توانید با اتصال چهار آیفون یا آی پد به صورت بی سیم، صحنه مورد نظر را از چهار زاویه مختلف ضبط کنید. با این حال، بیش از چند ویژگی از یک یا دو برنامه لازم است تا با اطمینان از لپ تاپ ها به نفع iPad صرف نظر کنید.

به نظر می رسد بزرگترین چالش پیش روی آیپد، سیستم عامل ناکارآمد و چند اپلیکیشن و لوازم جانبی محدود آن باشد. اپل به خوبی درک کرده است که آی‌پد باید انعطاف‌پذیرتر، قدرتمندتر، بادوام‌تر و کاربردی‌تر از یک گوشی باشد و اتفاقاً در این زمینه پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. اما برای اینکه افراد بیشتری احساس کنند نیاز به خرید یک iPad دارند، باید طیف وسیع تری از نیازهای کاربران را پوشش دهد. برای مثال، باید بتوانید با آن برنامه‌نویسی کنید، به فایل‌های سیستم دسترسی کامل داشته باشید و چندوظیفه‌ای آزاردهنده کمتری را تجربه کنید. iPad بیش از یک تراشه قدرتمندتر، به اکوسیستمی نیاز دارد که شامل لوازم جانبی زیادی باشد (مثلاً یک کنترلر و پردازنده گرافیکی خارجی برای گیمرها یا لنزهای مختلف برای عکاسان) و البته به نرم افزاری نیاز دارد که بتواند این اکوسیستم را مدیریت کند.

در نهایت، آی‌پد ممکن است بهترین تبلتی باشد که می‌توانید بخرید، اما این سوال که آیا واقعاً نیاز به خرید تبلت داریم یا نه را نمی‌توان به طور قطعی پاسخ داد. به نظر می رسد iPad در یک حلقه بی پایان از ارتقاء سخت افزاری گیر کرده است، به معنای واقعی کلمه بدون … مفیدتر او هست

تیم کوک در رویداد شب گذشته گفت که مشتاقانه منتظر WWDC است تا در مورد “آینده پلتفرم های اپل” صحبت کند و “جزئیات هیجان انگیز” را در مورد آنها به اشتراک بگذارد، که احتمالاً تمرکز زیادی روی هوش مصنوعی خواهد داشت. اگر برخی از این جزئیات هیجان‌انگیز مربوط به تغییرات اساسی در iPadOS باشد، می‌توان امیدوار بود که اپل ظاهری «آینده‌نگر» به آی‌پد بدهد.

5 محصول مهم در رویداد Let Loose اپل معرفی شدند

با تمام آنچه گفته شد، رویداد Let Loose همانقدر هیجان انگیز بود که از رویدادهای اپل انتظار داشتیم. از آی‌پدهای جدید با نمایشگرهای قدیمی‌تر گرفته تا معرفی شگفت‌انگیز تراشه M4 و Apple Pencil Pro با حرکات ضربه‌ای. در زیر نگاهی اجمالی به 5 محصول مهمی که در مراسم دیشب اپل معرفی شدند می اندازیم.

آیپد پرو 2024; پردازنده و نمایشگر مک بوک را دور بزنید

Apple iPad Pro 2024 از جلو

سیب

آیپد پرو 2024 در دو مدل 11 و 13 اینچی به ترتیب با ضخامت 5.3 میلی متر و 5.1 میلی متر رونمایی شد و باریک ترین محصول تولید شده توسط اپل تا به امروز است. آیپد پرو جدید از صفحه نمایش OLED دو لایه با روشنایی تا 1000 نیت در حالت عادی و 1600 نیت در هنگام پخش محتوای HDR استفاده می کند.

آیپد پرو 2024 به پردازنده جدید M4 منتقل شده است، که طبق گفته اپل، 50٪ CPU سریعتر از پردازنده M2 در نسل قبلی iPad Pro است. پردازنده M4 همان سطح عملکرد آن تراشه را با نصف توان مورد نیاز M2 ارائه می دهد و عملکرد حرارتی آن 20 درصد بهبود یافته است.

قیمت آیپد پرو 11 اینچی 2024 در پیکربندی پایه 999 دلار و قیمت آیپد پرو 13 اینچی 2024 در پیکربندی پایه 1299 دلار است. بهترین مدل 13 اینچی آیپد پرو با 5G و شیشه مات 2599 دلار قیمت دارد.

آیپد ایر 2024; صفحه نمایش بزرگتر و تراشه قوی تر

آیپد ایر 2024 در دو مدل از نمای جلو

سیب

آیپد ایر 2024 نیز در دو مدل 11 و 13 اینچی رونمایی شد تا خانواده آیپد را به مک بوک ها نزدیک کند. هر دو دستگاه مجهز به تراشه M2 هستند و طبق گفته اپل 50 درصد سریعتر از نسل قبلی M1 هستند. iPad Air با مداد جدید سازگار است و از ویژگی Apple Pencil Hover پشتیبانی می کند، که قبلاً فقط در iPad Pro موجود بود. اما با کیبورد جادویی آیپد پرو جدید سازگار نیست.

مدل های جدید آیپد ایر در چهار رنگ آبی، بنفش، خاکستری و طلایی در دسترس هستند. آیپد ایر 11 اینچی در پیکربندی پایه با 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی با قیمت 599 دلار آمریکا و آیپد ایر 13 اینچی با قیمت 799 دلار آمریکا عرضه می شود.

پردازنده Apple M4 از نمای جلوی طراحی گرافیکی

سیب

در حالی که انتظار می رفت تراشه M4 در مک بوک ایر معرفی شود، اپل در کمال تعجب تراشه جدید را با آیپد پرو معرفی کرد.

پردازنده M4 توجه ویژه ای به بهینه سازی عملیات هوش مصنوعی دارد و موتور عصبی آن می تواند 38 تریلیون عملیات در ثانیه (TOPS) انجام دهد که یک جهش بزرگ از 18 TOPS M2 است، اما از 45 TOPS ویندوز اسنپدراگون.

تراشه M4 بر اساس نسل دوم لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC ساخته شده و از 10 هسته CPU شامل چهار هسته اصلی و 6 هسته کم مصرف استفاده می کند. پردازنده گرافیکی 10 هسته ای M4 از حافظه پنهان پویا، سایه مش و ردیابی پرتو پشتیبانی می کند و مجهز به موتور رندر کاملاً جدیدی است که چهار برابر سرعت رندر M2 است.

به گفته اپل، پردازنده M4 می تواند همان سطح قدرت آخرین پردازنده های مورد استفاده در رایانه های ویندوزی را با یک چهارم توان مورد نیاز ارائه دهد.

Magic Keyboard 2024; بادوام تر و قابل حمل تر از قبل

صفحه کلید برای iPad 2024

سیب

پس از گذشت چهار سال از عرضه، صفحه کلید جادویی آیپد پرو بالاخره بزرگترین تغییرات ظاهری را دریافت کرد و احساس برتری بیشتری داشت. منطقه راحتی از پلاستیک به آلومینیوم ارتقا یافته است و صفحه نمایش شیشه ای دارای ابعاد بزرگتر و بازخورد لمسی است.

کیبورد جدید آیپد پرو اکنون به کلیدهای عملکردی در بالا مجهز شده است که اپل قبلاً با صفحه کلید جادویی فولیو برای مدل پایه آی‌پد 2022 عرضه کرده بود.

کیبورد جادویی آیپد پرو در دو رنگ سیاه و سفید و در دو نسخه یکی برای آیپد پرو 11 اینچی و دیگری برای آیپد پرو 13 اینچی عرضه می شود. کیبورد جادویی برای آیپد پرو 11 و 13 اینچی به ترتیب 299 و 349 دلار است.

Apple Pencil Pro; پیشرفته تر از همیشه با حرکات فشار

اپل پنسیل پرو

سیب

نسل سوم Apple Pencil، Apple Pencil Pro نام دارد و دارای ویژگی های جالبی است که معمولا در قلم های حرفه ای برای تبلت های طراحی مشاهده می کنیم. شامل یک ژیروسکوپ که به شما امکان می دهد ابزارهای قلم و قلم های شکل دار را با چرخاندن Apple Pencil Pro کنترل کنید، و یک سنسور حساس به فشار که شبیه ساقه های AirPods Pro 2 است، با فشار دادن آن، پانلی برای تغییر ابزار، رنگ ها و رنگ ها باز می شود. ضخامت خط

Apple Pencil Pro همچنین از Find My پشتیبانی می کند و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا حرکات سفارشی خود را برای تعامل با قلم طراحی کنند. یکی دیگر از ویژگی های جالب Apple Pencil Pro این است که می توانید به سرعت بین ابزارهایی مانند مداد و پاک کن با دو بار ضربه زدن روی قلم جابجا شوید. Apple Pencil Pro همچنین با iPad Air 2024 سازگار است و با قیمت 129 دلار به فروش می رسد.

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر