امروز، 11 مارس 2024، Hearthstone دهمین سالگرد خود را جشن میگیرد. در زیر، به چگونگی کمک به هموار کردن راه برای پذیرش رایج جعبههای غارت و حفظ آنها در حالی که صنعت تحت بازنگری قانونی کامل بود، نگاه میکنیم.
هنگامی که Hearthstone در سال 2014 معرفی شد، رویکرد آن برای مجازی سازی تجربه CCG درست و حتی کاربر پسند به نظر می رسید. درست مانند یک TCG کاغذی واقعی، میتوانید برای بستههای کارتهای تصادفی پرداخت کنید، از باز کردن آنها و کشف یافتههای جدید خود لذت ببرید، سپس آنها به خوبی در یک مجموعه سازماندهی میشوند. حتی میتوانید موارد تکراری «Arcane Dust» را حذف کنید، منبعی که به شما امکان میدهد کارتهای جدید ایجاد کنید. این نرخ ارز عالی نبود، اما به اندازه کافی منصفانه به نظر می رسید که جایگزینی برای باز کردن یک بازار معاملاتی کامل باشد، که بلیزارد دلیل خوبی برای اجتناب از آن داشت. چیزی که بلیزارد نمیتوانست پیشبینی کند این بود که چگونه استراتژی کسب درآمد الهام گرفته از CCG به زودی به ایجاد یک روند در صنعت کمک میکند – روندی که عموم مردم از آن متنفر بودند، حتی اگر Hearthstone تا حد زیادی این مسیر را ادامه داد.
در سال 2014، دستههای تصادفیشده از مقالات دور از حد معمول بودند. Team Fortress 2 با جعبههای تصادفی از سال 2010 پیشتاز بود، اما شرکتهای دیگر در اتخاذ این عمل کند بودند. EA Ultimate Team را در برخی از فرنچایزهای ورزشی خود معرفی کرده بود و فرنچایزهایی مانند Counter-Strike و Battlefield شروع به اجرای موارد فروش مانند “battlepacks” کرده بودند. اما در بیشتر موارد، DLC بازی ترکیبی از اقلام آرایشی، الحاقات DLC، پوستهها و سایر چیزهای کوچک بود. ایده یک تراکنش قابل تکرار که مجموعه ای تصادفی از آیتم ها را به شما می دهد رایج نبود. Hearthstone به تغییر آن کمک کرد.
Hearthstone در زمان راه اندازی موفقیت انفجاری داشت و ده ها میلیون درآمد در ماه برای Activision Blizzard در سال های اولیه خود ایجاد کرد و به یکی از پربیننده ترین بازی های توییچ تبدیل شد. اگرچه ABK کارتهای خود را بسیار نزدیک به جلیقه بازی میکرد که دقیقاً به میزان درآمد بازی با ورق میرسید، او بازی ورق را در کنار سایر موفقیتهای بزرگ مانند Heroes of the Storm و Destiny در بحث درآمد بیش از 1.25 میلیارد دلار در سال 2015 ذکر کرد. گزارش سود سه ماهه با مجازی سازی تجربه CCG بسته های نقشه تصادفی، بلیزارد یک تولید کننده درآمد قابل تکرار پیدا کرده بود. او به جای صرف زمان برای ایجاد داراییهای سفارشی که به صورت کارتی فروخته میشوند، مجموعههای عظیمی از کارتها را ایجاد کرد تا بهطور تصادفی با نرخهای مختلف افت توزیع شوند، و برخی از اقلام به ندرت ظاهر میشوند. و درست مانند CCGهای واقعی، هیجان باز کردن بستهها و بهطور بالقوه گرفتن چیز جدید کافی بود تا بر ناامیدی ناشی از گرفتن نسخههای تکراری غلبه کند – یک هنجار در CCGهای واقعی.
پس از آن Overwatch در سال 2016 آمد. اگرچه این بازی یک تیراندازی چند نفره بود تا یک CCG، فرنچایز جدید بلیزارد به وضوح درس های مهمی از Hearthstone آموخته بود. بستههای کارت با جعبههای غارت جایگزین شدند، که مجموعههای تصادفی لوازم آرایشی، از جمله پوستههای افسانهای بسیار مورد توجه را باز میکرد. میتوانید لوازم آرایشی تکراری را حذف کنید تا موارد دیگری را که در مجموعه شما گم شدهاند، خریداری کنید. جعبه های غارت بی نهایت در دسترس بودند، بنابراین اگر به آنچه می خواستید نمی رسیدید، همیشه یک راه آسان برای امتحان مجدد وجود داشت. و در حالی که Hearthstone برای رقابتی ماندن بازیهای کارتی جدید کلکسیونی را ارائه میکرد، Overwatch ریتم منظمی از رویدادهای فصلی با محوریت تعطیلات و حتی رویدادهای جهانی مانند بازیهای المپیک را ارائه میکرد که پر از لوازم آرایشی جدید (اغلب در زمان محدود) برای جمعآوری بود.
Overwatch تنها بازی برای اجرای این ایده بود. تا سال 2017، لوت باکسها در انواع بازیهای آنلاین و بهویژه در بازیهای شوتر آنلاین به یک امر عادی تبدیل شده بودند. اما چیزی که زمانی روشی بدیع برای تقلید از شگفتی تصادفی باز کردن بستهها در بازیهایی مانند Magic: The Gathering و Pokemon TCG بود، شروع به مالش دادن بازیکنان به روش اشتباه کرده است. و به زودی، توسعه دهندگان با واکنش شدید مواجه خواهند شد.
با Star Wars Battlefront 2، EA برنامه ریزی کرد تا جعبه های غارت را در قالب Star Cards پیاده سازی کند که به انواع پیشرفت ها و قابلیت های بازگشایی گره خورده است. این کاملاً تهاجمی بود، به خصوص که به نظر می رسید مزیت رقابتی ارائه می دهد که به سرعت به عنوان “پرداخت برای برنده شدن” مورد انتقاد قرار گرفت. شاید به این دلیل که لوتباکسها در تب و تاب بودند، یا شاید به این دلیل که جنگ ستارگان بهعنوان یک ملک قریبالوقوع برای بچهها در نظر گرفته میشد، واکنش شدید علیه درآمدزایی از جعبههای غارت جنگ ستارگان Battlefront 2 شدید بود. بدتر از آن این است که به جریان اصلی تبدیل شده است و توجه رسانه هایی مانند نیویورک تایمز را به خود جلب کرده و قمار را مقایسه می کند. این در نهایت منجر به افزایش نظارت کنگره و کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) شد، که منجر به تصویب لوایحی شد که این عمل را غیرقانونی میکرد و سازندگان کنسولها را متعهد به افشای داوطلبانه مواردی مانند نرخ افت کرد. ESA در نهایت برچسبهای هشدار دهنده را به محتوا اضافه کرد و متعهد شد در صورت لزوم در سال 2019 اقدامات بیشتری را انجام دهد. اما در آن زمان، این عمل قبلاً در راه بود. این صنعت به طرز خطرناکی به اقدامات قانونی جدی نزدیک شده بود و قرار نبود دوباره این ریسک را بپذیرد. EA درست قبل از عرضه به طرز تهاجمی لوت باکس های Battlefront 2 را پاره کرده بود و بازی های جدید کاملا کنار گذاشته شدند.
به جز Hearthstone.
در سالهای 2018 و 2019، زمانی که لوتباکسها بیمعنی شدند، Hearthstone به گسترش تقریباً سه ماهه ادامه داد، که هر کدام حدود 135 کارت را برای جمعآوری ارائه میکرد و تنها راه برای دستیابی به هر یک از آنها، سرمایهگذاری هنگفت روی کارتهای تصادفی بود. بسته های کارت موفقیت بازی Brave Card به آتش سوزی صنعت بازی های ویدیویی کمک کرد و وقتی دود پاک شد، بازی به راه خود ادامه داد. برخی در آن زمان اشاره کردند که بستههای کارت Hearthstone از نظر عملکردی با جعبههای غارت تفاوتی ندارند، اما این شرکت همچنان به ارائه آنها مانند همیشه ادامه داد.
این بدان معنا نیست که Hearthstone از زمان عرضه خود تغییر زیادی نکرده است. Hearthstone در سالهای اولیهاش، مجموعهای ثابت از بسطهای کامل و همچنین مجموعههای کوچکتری از «ماجراجوییهای تکنفره» در برابر مخالفان هوش مصنوعی ایجاد کرد که به شما یک دسته کامل از کارتها را میدهد. اکنون بازی به تعادل جدیدی رسیده است: سه نسخه بسط کامل در سال، هر کدام با موضوعی “مینی” خود که تقریباً در نیمه راه می رسد تا همه چیز را تازه نگه دارد. مانند Solo Adventures، مینی ست ها را می توان به یکباره خریداری کرد، اما هیچ جنبه حریف هوش مصنوعی برای به دست آوردن کارت های جدید وجود ندارد. کارتهای جدید نیز به مجموعه بستههای تصادفی اضافه شدهاند، بنابراین در صورت تمایل میتوانید به سادگی آنها را همراه با سایر کارتها تجربه کنید. در زیر کاپوت، بلیزارد به تدریج قوانین جدیدی را برای باز کردن بسته ها معرفی کرده است که به جلوگیری از دریافت موارد تکراری بیش از حد کمک می کند و بازی به شما اجازه می دهد تا پاداش های خاصی را دوباره پخش کنید. مکانیک های مختلفی برای جذب بازیکنان جدید و بازگشتی با کمک به آنها اضافه شده است، از جمله اعطای چرخش سالانه مجموعه هسته به صورت رایگان به همه بازیکنان.
و در حالی که روزهای اولیه Hearthstone فقط شامل گیم پلی استاندارد و حالت Arena الهام گرفته از Draft بود، بازی از آن زمان تا کنون رشد قابل توجهی داشته است. عرشه ساخته شده اکنون از استاندارد تشکیل شده است که هر سال یک استخر کارت پایه تغییر می کند. وحشی، که به همه کارت ها در طول تاریخ خود اجازه می دهد. و حالت Twist اغلب در حال تغییر و آزمایشی. دوئلها – هنوز در مرحله بتا – به Arena ملحق میشوند و حالت Mercenaries که اکنون بازنشسته شده است اما همچنان در دسترس است. منوی اصلی شامل Battlegrounds، حالت نبرد خودکار، و همچنین حالت چرخشی هفتگی Tavern Brawl است.
به همین ترتیب، خود بازار نیز بسیار تغییر کرده است، زیرا بلیزارد جریان های درآمدی خود را متنوع کرده است. در حالی که این شرکت در مسیر فروش بسته های تصادفی باقی مانده است، دو پاس جنگی جداگانه نیز به فروش می رساند: یکی برای بازی استاندارد و دیگری برای حالت Battlegrounds. تبدیل ارز با پول واقعی را به بازی معرفی کرد و حجم لوازم آرایشی را که می توانید خریداری کنید به میزان قابل توجهی افزایش داد.
در مجموع، این بدان معناست که بازی رقابتی در Hearthstone هرگز آسانتر نبوده است – به دست آوردن یک مجموعه استاندارد کار کامل، یا حداقل مجموعهای که میتواند رقابتی بماند – و هرگز سختتر از این نبود که فینالیست شوید، اگر میخواهید مالک همه باشید. توپ آرایشی اما بستههای تصادفیشده باقی میمانند، حتی با وجود پیشرفت بیشتر صنعت. شاید ماهیت آن به عنوان یک بازی کارت مجازی شده به فرونشاندن نارضایتی عمومی از مکانیک های بسته های تصادفی کمک کند. شاید بلیزارد لبههای ناهموار را به اندازهای ساماندهی کرده باشد که تحت بررسی دقیقی قرار نگیرد. صرف نظر از این، Hearthstone در محبوبیت یکی از بزرگترین روندهای صنعت در دهه گذشته بسیار موثر بود و 10 سال بعد، یکی از آخرین روندها است.
برای اطلاعات بیشتر درباره Hearthstone در دهمین سالگرد آن، حتماً مصاحبه عمیق ما را با طراحان بلیزارد در مورد نحوه طراحی جشن سالگردش توسط تیم بخوانید.