سهام انویدیا با ظهور فناوری ChatGPT افزایش یافت

همه اینها خبر خوبی برای انویدیا است که در دو سال گذشته با چالش های زیادی در بازار رایانه های شخصی و تولید سخت افزار روبرو بوده است.

بلومبرگ گزارش داد جنسون هوانگ او به عنوان مدیر عامل انویدیا در این مدت 5.1 میلیارد دلار به ثروت شخصی خود اضافه کرد که بالاترین رشد ثروت یک نفر در بین میلیاردرهای آمریکایی در سال جاری محسوب می شود. هوانگ در حال حاضر هشتادمین فرد ثروتمند آمریکاست.

اما این ابزارها تنها ابزارهایی نیستند که اهمیت تراشه های هوش مصنوعی را دو چندان می کنند. در حال حاضر مراکز داده، فناوری ابری و صنایع خودروسازی نیز به قدرت پردازش سریع هوش مصنوعی نیاز دارند و انویدیا می تواند از این پتانسیل بالا برای افزایش تاریخی دامنه تجاری و سودآوری این تجارت استفاده کند. ارزش سهام این شرکت در ماه گذشته 40 درصد افزایش یافته و این رشد در این ماه به بیش از 45 درصد خواهد رسید.

انویدیا با معماری Hopper H100 و Ampère A100 در حال حاضر سریع ترین پردازنده های گرافیکی مبتنی بر هوش مصنوعی را تولید می کند. خرید و فروش این دو تراشه در روسیه و چین ممنوع شده است و دلیل این امر امکان استفاده از آنها در زمینه های نظامی و امنیتی است.

ChatGPT و سایر ابزارهای تولید متن، ویدئو و تصویر مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی، به ویژه قدرت پردازنده هوش مصنوعی اهمیت دارند اینجا جایی است که انویدیا دست بالا را دارد. این شرکت در درجه اول به تولید پردازنده‌های گرافیکی بازی بسیار سریع و قدرتمند معروف است، اما هوش مصنوعی یکی دیگر از زمینه‌هایی است که طی سال‌ها روی آن سرمایه‌گذاری کرده است. انویدیا نیز موفقیت های زیادی در این زمینه داشته است. تیم سبز در این زمینه نسبت به سایر رقبا از جمله برتری بسیار بیشتری دارد دارای AMD و Intel است.

بخوانید  هر جمعه سیزدهم: قتل آخرین فصل، رتبه بندی شده توسط حماقت

پس از ظهور ChatGPT، سهام انویدیا افزایش یافت

اما این پایان راه انویدیا نخواهد بود. تحلیلگر سیتی معتقد است ChatGPT به رشد خود ادامه خواهد داد. این امر منجر به افزایش فروش پردازنده گرافیکی انویدیا در سال 2023 خواهد شد. انتظار می رود ارقام فروش این شرکت به 3 تا 11 میلیارد دلار برسد. تحلیل دیگری از بانک آمریکا و ولز فارگو گفت که شهرت و محبوبیت انویدیا AI/ChatGPT به نفع او تمام خواهد شد.

ابزار هوش مصنوعی ChatGPT

خرید و فروش پردازنده های هوش مصنوعی Hopper H100 و Ampere A100 انویدیا در چین و روسیه ممنوع شده است.

ChatGPT یک ربات چت آزمایشی و در دسترس عموم است. این چت بات توسط OpenAI ساخته شده است و بر اساس نسخه 3.2 مدل زبان GPT توسعه یافته توسط همین شرکت است. OpenAI توسعه دهنده اسرارآمیز تولید کننده تصویر بسیار هوشمند Dall-E است که می خواهد در اسرع وقت به هوش مصنوعی شبیه انسان دست یابد. GPT مخفف Generative Pre-trained Transformer، نمونه ای از فناوری هوش مصنوعی به نام Big Language Model است که به طور خودکار با استفاده از حجم بسیار زیاد داده و قدرت محاسباتی در طی چند هفته آموزش داده می شود و بر اساس آنچه در این پس از دیدن وجود دارد. و یادگیری، متن تولید می کند.

با افزایش شهرت و محبوبیت ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT، ارزش سهام انویدیا به عنوان بزرگترین تولید کننده پردازنده های گرافیکی مبتنی بر هوش مصنوعی در جهان تا 40 درصد افزایش یافت.