اینتل به مشکلات چیپست های جدید Core i9 پاسخ داد

اینتل سرانجام به مشکل پایداری عملکرد پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم سری Core i9 پاسخ داد تا در نهایت تقصیر را متوجه تولیدکنندگان مادربرد کند.

تنها تفاوت عملکرد سیستم هنگام استفاده از مادربردهای مختلف، ویژگی های خاصی است که به کاربر اجازه می دهد تا توان، ولتاژ یا فرکانس اجزای سیستم را تنظیم کند. طبیعی است که شرکت‌های تولیدی به تدریج به سمت ارائه قابلیت‌های بهتر و قوی‌تر می‌روند تا نظر مشتریان را جلب کرده و در بررسی‌های فنی برتر از سایر برندها ظاهر شوند. اما وقتی مادربردها به طور خودکار این ویژگی ها را برای عملکرد سیستم اعمال می کنند، گاهی اوقات با مشکلاتی مواجه می شوند.

همانطور که احتمالا می دانید طی ماه های گذشته، تعداد زیادی از کاربران چیپست های نسل سیزدهم و چهاردهم Core i9 اینتل با مشکلاتی در زمینه پایداری عملکرد سیستم مواجه شده اند. اینتل تا به امروز در مورد این اتفاقات سکوت کرده و در نهایت اولین بیانیه خود را در این مورد منتشر کرده است. اینتل در بیانیه خود، تولیدکنندگان مادربرد را به خاطر اجازه دادن به تراشه های اینتل خارج از مشخصات توصیه شده سرزنش می کند. طبیعتاً اینتل همچنان ادعا می کند که علت اصلی این اتفاقات استفاده از چیپست های خود خارج از محدوده عملکرد مشخص شده است، اما از طرف دیگر اعلام می کند که بیشتر گزارش های به دست آمده از کاربران مادربردهای آنلاک شده است.

پردازنده Core i9 اینتل

اینتل اعلام کرد که پس از رفع کامل مشکلات، بیانیه دیگری صادر خواهد کرد. همچنین، اگر شرکت‌های پشتیبانی‌کننده از این مادربردها در انتشار به‌روزرسانی‌های ریست سیستم تاخیر یا کندی داشته باشند، یک سری راه‌حل برای برگرداندن تنظیمات عملکرد CPU به نمایه اصلی اینتل پیشنهاد شده است که برای هر مدل تراشه در وب‌سایت اختصاصی اینتل یافت می‌شود. . توجه داشته باشید

بخوانید  بازی GTA 6 احتمالا آب و هوای واقع گرایانه خواهد داشت

همانطور که گفته شد، اکثر پردازنده های نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل Core i9 تحت تأثیر این مشکلات قرار دارند. سوال برانگیز است که چرا اینتل اینقدر طول کشید تا به این موضوع پاسخ دهد، اما به نظر می رسد نگرانی های فزاینده در مورد عملکرد ناپایدار سیستم، به خصوص در سری Core i9-14900K، این شرکت را بر آن داشته تا در مورد آن اقدام کند. البته گفته های اینتل مبنی بر اقدامات نادرست سازندگان مادربرد در ارائه یک سری امکانات و قابلیت ها به صورت پیش فرض و نه به صورت انتخابی کاملا درست است.

از نظر فنی، استفاده از هر پردازنده ای خارج از محدوده عملکرد مشخص شده توسط سازنده آن می تواند در روند اورکلاک اختلال ایجاد کند. حتی چنین اقداماتی می تواند منجر به حذف محصول از گارانتی شود. با این حال، سوال اینجاست که چرا اینتل برای اجرای این تنظیمات اینقدر منتظر ماند. ویژگی‌های «بهینه‌سازی» عملکرد تراشه سال‌ها در مادربردهای رده بالا استفاده می‌شود.

در نهایت نظرات خود را در این مورد با یک گیمر و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر