پشت صحنه شخصیت جوکر هیث لجر در شوالیه تاریکی برمی خیزد، از شایعه تا واقعیت

در تمام این سال ها شایعه ای در مورد سه گانه شوالیه تاریکی نولان وجود داشت و آن برنامه هیث لجر فقید برای ایفای نقش جوکر با جلوه های ویژه در سومین فیلم این مجموعه است. برای بررسی مزایا و معایب این ادعا، این مقاله را از یک گیمر دنبال کنید.

هیث لجر با بازی شگفت انگیزش در شب تاریک کریستوفر نولان نام خود را برای همیشه در تاریخ مشاهیر سینما به یادگار گذاشت و شکی نیست که آرایش صورت و بازی بدون روتوش او از اولین تصاویری است که از فیلم شناسی ماندگار نولان در ذهن ما ثبت می شود. این وقایع داستانی از نقش هیث لجر، همراه با مرگ ناگهانی و تکان دهنده او، در سال های پس از اکران فیلم، داستان ها و شایعات ناشناخته زیادی را در مورد برنامه ریزی های احتمالی برای قسمت سوم سریال ایجاد کرد، سوال اصلی این بود: که همه تنها با پایان یافتند. یک چیز: بازگشت هیث لجر با جادوی سینما.

نقطه شروع شایعات

تقریباً از همان ابتدا زمزمه هایی درباره ساخت قسمت پایانی سه گانه یعنی فیلم شروع شد شوالیه تاریکی برمی خیزدبازگشت هیث لجر به نقش جوکر بر سر زبان ها افتاد و دلیل آن برای همه ما روشن است. علیرغم برخی تردیدها در مورد انتخاب هیث لجر در شوالیه تاریکی در نقش جوکر، او کاری را در آن فیلم انجام داد که نه تنها کل صنعت فیلم را با تمجیدهای عظیم منتقدان و تماشاگران خیره کرد، بلکه از آن زمان نیز خیره شد. از بین بازی او در حال حاضر، بهترین بازی توسط یک بازیگر در ژانر ابرقهرمانی با هیث لجر گره خورده است. بنابراین تعجبی نداشت که وارنر بخواهد او را برای قسمت سوم و پایانی سه گانه کریستوفر نولان بازگرداند، اما اتفاق تلخ و غم انگیز ژانویه 2008 لانه رویاهای آنها را ویران کرد.

مرگ لجر در سن 28 سالگی به این معنی بود که او دیگر قادر به تشویق ایستاده برای بازی بی‌نظیر خود در اولین اکران نیست، که حاصل آن تندیس طلایی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در هشتاد و یکمین دوره جوایز اسکار در جهان بود در سینما، تعداد موقعیت‌های خارق‌العاده حتی موقعیت‌های افسانه‌ای این چنینی محدود است و در نتیجه شایعات زیر یکی پس از دیگری مطرح می‌شود. حدس و گمان اینکه جوکر در سومین فیلم حضور خواهد داشت و اینکه کریستوفر نولان قصد داشت جوکر هیث لجر را با ترکیبی از فیلم های استفاده نشده و البته CGI احیا کند، بیش از یک دهه است که موضوع بحث های زیادی بوده است. اما آیا قرار بود شخصیت پاین تام هاردی با جوکر در آن فیلم تعامل داشته باشد؟

بتمن با بازی کریستین بیل و جوکر با بازی هیث لجر در فیلم شوالیه تاریکی محصول 2008

نقش جوکر در ابتدا برای بتمن 3 برنامه ریزی شده بود

در ماه مه 2005، در همان ماه که بتمن اکران شد، دیوید اس. گویر دو طرح را فاش کرده است که در صورت موفقیت فیلم اول، اساس سه گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان را تشکیل می دهند. تریلر می گوید که در فیلم دوم بتمن با کمیسر گوردون و هاروی دنت کار می کند تا جوکر را پایین بیاورند اما او کشته نمی شود و سپس در فیلم سوم جوکر به دادگاه می رود که دنت مورد حمله جوکر قرار می گیرد. نتیجه گیری از این دو خط مختصر مشکل است، اما فرض می شود شب تاریک در ابتدا قرار بود این فیلم یک فیلم دو قسمتی یا حداقل پیش درآمدی برای یک ماجراجویی بزرگتر باشد. اما نکته ای که بسیار مهم به نظر می رسد تصمیم هیجان انگیز نولان در رابطه با جوکر و نقش مهم او در قسمت های دوم و سوم سریال است.

بخوانید  شگفتی های هوش مصنوعی در سال 2023; اتفاقاتی که دنیا را تکان داد

از آنجایی که گالری Batman's Rogues (گروهی از شرورترین دشمنان بتمن) اغلب بهترین و مهم ترین در کمیک های بتمن در نظر گرفته می شود و دارای مجموعه ای غنی از شرورها است، پس از راه اندازی تنها یک شرور اصلی از بین آنها انتخاب شود. سه گانه یک چشم انداز جسورانه بود. به خصوص که آنها حتی برای هیچکس انتخاب نکردند، اما اساس استفاده از جوکر بعد از فیلم دوم و در بتمن 3 که در آن زمان حتی نام رسمی هم نداشت، در برنامه اولیه تیم سازنده بود. از آغاز.

اما، همانطور که هر کسی که این فیلم ها را دیده است، می داند، همه چیز مطابق میل آنها پیش نرفت. مشخص نیست چه زمانی برنامه گویر فوق الذکر در روایت گنجانده شده است، اما به این دلیل که در شب تاریک نبرد بین بتمن (کریستین بیل) و هیث لجر (جوکر) بر سر تغییر سرنوشت هاروی دنت (آرون اکهارت) قطعاً به پایان رسیده است و احتمالاً برنامه اولیه برای داشتن هویت سینمایی مستقل تغییر کرده است. با نگاهی به گذشته و دیدن آسیب های بی شمار ژانر ابرقهرمانی از روایت های توخالی و به هم پیوسته، اعتبار این تصمیم و جذابیت شوالیه تاریکی نولان چند برابر می شود.

با این حال، تغییر نرم افزار شوالیه تاریکی به شدت بر برنامه های فیلم آینده تأثیر می گذارد و نقش احتمالی جوکر در بتمن 3 نیز نامشخص است. این امر مانع از حضور او در قسمت پایانی نشد، اما به نظر می رسد ارائه چیزی فراتر از دستاورد بزرگ فیلم دوم و دلایل منطقی نقش او در روایت کلی دشوار است.

نمای پشتی از جوکر هیث لجر در شوالیه تاریکی

میراث جوکر هیث لجر

وقتی شوالیه تاریکی در جولای 2008 و شوالیه تاریکی برمی خیزد هیث لجر اکران شدند، سیل رکوردهای باکس آفیس و جوایز از رویدادهای معتبر سینمایی به وارنر سرازیر شد، اما همه می خواستند بدانند که بعداً چه اتفاقی می افتد و بحث ها به کندی پیش می رفت. با حرکت به سمت یک فیلم بالقوه سوم، یک سوال جدی وجود داشت که موضوع همه این گمانه‌زنی‌ها بود: آیا می‌توان چیزی بیش از اجرای هیث لجر برای قسمت سوم ارائه کرد؟

حتی بزرگترین بازیگران هم از رقابت با میراث جوکر هیث لجر می ترسیدند و با توجه به اینکه مرگ لجر فرصت بازپس گیری جوکر را از نولان سلب کرد، شرایط برای این کارگردان بسیار سخت شد. راه حل پیشنهادی توسط روسای وارنر استفاده از ریدلر به عنوان شرور اصلی بود. همچنین به این دلیل که او شباهت های زیادی با جوکر داشت و البته استودیو می خواست لئوناردو دی کاپریو را با اشتیاق فراوان برای ایفای این نقش انتخاب کند، اما در نهایت نتوانستند نولان را متقاعد کنند. استفاده از ریدلر به معنای کپی کردن همان ویژگی های برجسته جوکر بود، که نه تنها چگونگی نتیجه نهایی را نامشخص می کرد، بلکه خطر مقایسه با میراث هیث لجر را نیز به همراه داشت. بنابراین قابل درک است که چرا او اینقدر هوشمندانه شخصیت Bane را انتخاب کرد، شخصیتی که اساساً از هر نظر متفاوت بود و در جهت جوکر قرار می گرفت و زمینه آن هر مقایسه بین آنها را غیرممکن می کرد.

بخوانید  انیمیشن Hit-Monkey مارول برای فصل دوم تمدید شد

جوکر در شوالیه تاریکی می نویسد

ادعاهای متناقض در مورد بازگشت جوکر

با تمام توضیحات ذکر شده، خود شوالیه تاریکی ما را در مورد سرنوشت جوکر دچار تردید می کند. آخرین صحنه فیلم جوکر را به خاطر دارید؟ در حالی که مردم گاتهام ثابت می کنند که هرگز به اندازه او از نظر اخلاقی فاسد نخواهند بود، جوکر از یک آسمان خراش آویزان می شود و بین زمین و آسمان معلق می ماند و از پیروزی خود در تبدیل هاروی دنت به یک شرور سرمست می شود. در واقع حرکت او خط داستانی شوالیه تاریکی برمی خیزد را شکل داد، بنابراین بعید است که حضور جوکر در فیلم سوم، حتی اگر نقش کوچکی هم بود، هرگز به ذهن کریستوفر نولان خطور نمی کرد. گواه این موضوع، خواهر لجر در طول کمپین مستند است من هیث لجر هستم او در سال 2017 فاش کرد: “هیت به کاری که در بتمن انجام داد بسیار افتخار می کرد و می دانم که او برنامه هایی برای فیلم دیگری دارد.” این ادعا مشابه چیزی بود که اکهارت، بازیگر نقش هاروی دنت، در سال 2008 مطرح کرد، زمانی که اشاره کرد که در آن زمان فقط برای یک فیلم قرارداد داشت، اما هیث لجر واضح بود که به کارش ادامه خواهد داد.

پس از مرگ هیث لجر و عدم امکان ظهور او، گزارش‌هایی از منبعی منتشر شد مبنی بر اینکه نولان قصد داشت از ترکیبی از فیلم‌های بلااستفاده و فناوری CGI برای بازگشت جوکر (اگر فقط برای یک لحظه زودگذر) استفاده کند. این ادعا به سرعت رد شد، اما همسر نولان و تهیه کننده توماس این موضوع را رد کردند و اظهار داشتند که او “شایعات را شنیده است” اما آنها در فیلم بعدی چنین کاری را انجام نمی دهند.

بتمن در میان آوارهای به جا مانده از انفجار شوالیه تاریکی ایستاده است

عدم اطمینان نولان در مورد ساخت فیلمی دیگر

لازم به ذکر است که نولان برای مدت طولانی حتی از ساخت فیلم سوم خودداری می کرد. کارگردان مشهور بریتانیایی به شدت نگران این بود که آیا ساخت فیلم دیگری ایده خوبی است یا خیر. او در مصاحبه ای با لس آنجلس تایمز به شوخی گفت که مطمئن نیست بتمن دیگری بسازد زیرا چند فیلم سوم این مجموعه خوب عمل کرده اند؟ سرانجام در فوریه 2010، هجده ماه پس از پایان فیلم قبلی، سرانجام نولان مسئولیت ساخت دنباله را بر عهده گرفت، اما حتی زمانی که این تصمیم را گرفت، تنها به دلیل داستانی بود که پس از اکران به وجود آمد. شب تاریک او شروع به توسعه آن کرده بود تا کار نیمه تمام خود را تکمیل کند. گویر در مصاحبه ای با هالیوود ریپورتر تایید کرد که صحبت در مورد فیلم سوم بعد از شوالیه تاریکی آغاز نشد و به طور مبهم اظهار داشت که حضور جوکر در قسمت سوم می توانست جذابیت و پویایی فیلم را تضعیف کند. اما مرگ لجر فرصت ارائه این ایده را متوقف کرد

بخوانید  تاریخ انتشار Five Nights at Freddy's 2 اعلام شد

در واقع، سبک تمرکز نولان بر روی یک فیلم، تکمیل آن و سپس صحبت در مورد فیلم بعدی (تا جایی که کریستین بیل حتی از ساخت فیلم دیگری مطمئن نبود)، ارزیابی درستی ادعاهای مربوط به فیلم جوکر را بسیار دشوار می کند. برگشت. به خصوص که اولین متون از شوالیه تاریکی برمی خیزد از اوایل سال 2010 شروع شد و ممکن است ایده وجود جوکر مربوط به قبل از مرگ هیث لجر باشد.

آنچه مسلم است تصمیم برای حذف کامل جوکر از فیلم سوم است. هر گونه اشاره ای به آن، از جمله تصویر کوتاه، عکس، CGI یا شمایل نگاری، کاملا نادیده گرفته شد و خود نولان در مصاحبه ای قبل از انتشار قسمت سوم دلایل خود را برای این کار توضیح داد و گفت: “من هیچ نوع تراژدی نمی خواستم. اتفاقی که در دنیای واقعی افتاد.” اجازه دهید دوباره به شما یادآوری کنم زیرا به نظر من اصلا مناسب نبود، بنابراین ما مجموعه جدیدی از شخصیت ها و ادامه داستان بروس وین داریم که جوکر را درگیر نمی کند. “

بتمن وحشتناک در شوالیه تاریکی کریستوفر نولان زیر علامت خفاش در آسمان

شواهدی از تصمیم کریستوفر نولان

برای برخی، این مرحله ممکن است ناراحت کننده به نظر برسد، اما شایان ذکر است شوالیه تاریکی برمی خیزد این داستان جوکر نیست، بلکه داستان مردی شکسته است که بر درد بی پایان غلبه می کند تا باور کند که پایان خوشی که خودش را فریب داده نمی تواند به دست بیاورد، می تواند واقعی باشد و اینکه سرنوشت انزوای ابدی را می توان تغییر داد. سه گانه بتمن نولان، با خط داستانی بی نقصش، یکی از معدود رمان هایی از شخصیت های کمیک است که با پایان منحصر به فردش، پایه ای محکم گذاشت و اقتباس بی نقصی را در تاریخ ژانر ابرقهرمانی در صفحه نقره ای تعریف کرد.

در نهایت برای حفظ میراث لجر فقید و ادامه کار بتمن بهترین راه حل توسط کریستوفر نولان ارائه شد. نوبت هیث لجر در نقش جوکر اکنون یکی از غیرقابل جایگزین ترین استندهای هالیوود است. امتناع نولان از استخراج جوکر برای فیلمی که مستقیماً به او مربوط نمی شد، شهرت این شخصیت را برای مخاطبان چندین برابر کرد و بسیاری معتقدند حذف جوکر از فیلم سوم به نفع داستان بود. حتی یکی از ساکنان گاتهام جرأت نمی کند نام خود را پس از رویدادهای آسیب زا بگذارد شب تاریک به طور غیرمستقیم به اقدامات جوکر اشاره می کند و موقعیت او را به عنوان یکی از وحشتناک ترین شرورهای تاریخ سینما بالا می برد. شاید این یک حرکت عمدی نبوده باشد، اما منجر به بزرگترین ادای احترام ممکن به یکی از با استعدادترین هنرمندان دوران شاهزاده تاریکی شد تا هیث لجر را با جوکر ابدی پیوند دهد.

شما چی فکر میکنید؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که اگر هیث لجر فقید هنوز زنده بود، فیلم سوم چگونه بود؟ چه اتفاقی می تواند بیفتد؟ نظرات خود را با ما و دیگر طرفداران یک گیمر در میان بگذارید.

تحریریه مجله بازی یک گیمر