شگفتی های هوش مصنوعی در سال 2023; اتفاقاتی که دنیا را تکان داد


مطمئناً پس از محبوبیت چشمگیر هوش مصنوعی در سراسر جهان، رهبران فناوری متوجه شدند که به زودی این چت بات ها نیز قدرت خود را برای فریب دادن مردم نشان خواهند داد. اما ما مردم عادی از این حادثه خبر نداشتیم. نمونه ای از یک فریب بزرگ هوش مصنوعی، تصویری است که در اوایل سال 2023 از پاپ فرانسیس با کت سفید منتشر شد و سر و صدای زیادی ایجاد کرد.

این تصویر توسط یک هوش مصنوعی Midgerian به نام Pablo Javier ساخته شده است، اما آنقدر واقعی به نظر می رسید که واکنش های زیادی را در شبکه های اجتماعی و حتی در بین افراد مشهور برانگیخت.

تقریبا همه عکس پاپ با ژاکت سفید را باور کردند

تصویر ذکر شده تنها یک نمونه ساده از تصاویر جعلی هوش مصنوعی بود و در آن زمان مردم دنیا تازه متوجه شده بودند که اگرچه هوش مصنوعی با ورود به عرصه های مختلف می تواند کمک زیادی به انسان کند، اما می تواند خطرناک نیز باشد. لازم است. برای مقابله با این فریب ها، از طریق افزایش سواد رسانه ای.

در حال حاضر تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی به قدری در اینترنت محبوب شده اند که وقتی تصاویر را در گوگل جستجو می کنیم، گاهی اوقات قبل از تصاویر واقعی به آنها نگاه می کنیم. اما در این مدت آگاهی مردم بیشتر شده و احتمالاً بیش از گذشته در مورد صحت تصاویر و ویدیوهای اینترنتی تردید دارند.

نامه سرگشاده رهبران فناوری برای پایان دادن به هوش مصنوعی

ایلان ماسک با چهره ای عبوس در یک روز آفتابی

توسعه سریع هوش مصنوعی و مشاهده کارهایی که واقعاً می تواند انجام دهد، کمی ترس را در قلب دنیای فناوری ایجاد کرده است. ترسی که منجر به نامه سرگشاده برخی از رهبران فناوری شد.

بخوانید  Fanatical Bundlefest بسته RPG را با چندین بازی Elder Scrolls اضافه می کند

در مارس 2023، برخی از برجسته‌ترین چهره‌های فناوری در بیانیه‌ای از سازندگان هوش مصنوعی مولد خواستند تا روند توسعه این فناوری را متوقف کنند و به جوامع فرصت شش ماهه بدهند تا خطرات هوش مصنوعی را بیشتر ارزیابی کنند. در غیر این صورت، هوش مصنوعی می تواند شیوه زندگی کنونی را کاملا منسوخ کند، مشاغل را از دست انسان ها بگیرد و تمدن بشری را در اختیار بگیرد.

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، از جمله کسانی بود که این نامه سرگشاده را امضا کرد. با این حال، او هوش مصنوعی Graak را در اختیار کاربران قرار داد

اتصال تحصیلات دانشگاهی به هوش مصنوعی

جوانان در حال تایپ کردن با لپ تاپ

هوش مصنوعی در انجام پروژه ها و نوشتن مقاله می تواند ناجی دانش آموزان باشد و بسیاری از گره های ذهنی آنها را باز کند و آنها را خلاق تر کند، اما مشکل اینجاست که اساتید آنقدر مقالات کپی شده در زمینه هوش مصنوعی دیده اند که دیگر اعتمادی به دانشجویان ندارند.

مدتی پیش، یکی از اساتید دانشگاه تجارت تگزاس، تمام دانشجویان کلاس خود را به خاطر استفاده از ChatGPT برای نوشتن مقالاتشان توبیخ کرد. هر چند دلیلی بر ادعای خود ندارد. او به سادگی یکی از مقالات را به ChatGPT فرستاد و پرسید: “آیا شما این را نوشتید؟” و چت ربات در حال رشد پاسخ داد: “بله.” اما استاد نمی دانست که ChatGPT توانایی تشخیص سرقت ادبی را ندارد و دچار توهم می شود.

پس از این اتفاق کاربران شبکه اجتماعی ردیت نامه توبیخ معلم را به ChatGPT ارسال کردند و از او پرسیدند که آیا این نامه را نوشته است یا خیر. سپس ربات چت OpenAI پاسخ داد: «بله، من این نامه را نوشتم. »

بخوانید  بهترین فیلم های ترسناک 2023 | 20 فیلم + تاریخ اکران

این مثال نمونه کاملی از سردرگمی و توهمات گاه و بیگاه هوش مصنوعی است و نشان می دهد که نمی توان زیاد به آن اعتماد کرد.

مبارزه هالیوود با هوش مصنوعی

اعتصاب انجمن نویسندگان هالیوود به دلیل استفاده شرکتی از هوش مصنوعی

به همان اندازه که برای برخی هیجان انگیز است، قابلیت های هوش مصنوعی دیگران را نگران می کند. در اوایل توسعه هوش مصنوعی، گزارش‌ها ادعا می‌کردند که اگر این پیشرفت کنترل نشود، احتمالاً 300 میلیون شغل انسانی از بین می‌رود.

همین نگرانی ها بود که نویسندگان هالیوود را عصبانی کرد و تصمیم گرفتند دست به کار شوند تا هوش مصنوعی شغلشان را ندزد. انجمن نویسندگان آمریکا نزدیک به پنج ماه از ماه می تا سپتامبر دست به اعتصاب زد و تنها پس از دریافت امتیازات قابل توجه از استودیوها به اعتصاب پایان داد.

اعتصاب نویسندگان منجر به تصویب دو قانون شد:

  • از هوش مصنوعی برای نوشتن یا بازنویسی محتوا استفاده نکنید
    • هوش مصنوعی نباید توسط نویسندگان آموزش داده شود

ترس هنرمندان از آینده هوش مصنوعی؛ آیا چت ربات ها با سوپراستارها رقابت خواهند کرد؟

در حالی که این پیروزی برای کارگران و کسانی که در مشاغل حساس کار می کنند، با توجه به توسعه بی وقفه هوش مصنوعی یک پیروزی خوشایند بود، این احتمالا آخرین درگیری بین هوش مصنوعی و انسان نخواهد بود. البته دغدغه هوش مصنوعی فقط مختص نویسندگان نیست. سوال کلی برای کل جهان این است:حالا که هوش مصنوعی می تواند آواز بخواند، بنویسد و عمل کند، آیا یک انسان یک سلبریتی می شود؟»

اخراج جنجالی سام آلتمن از OpenAI

سام آلتمن / سام آلتمن، مدیر عامل سابق OpenAI، مشخصات

پس از درخشش ChatGPT و انقلاب جهانی هوش مصنوعی، سام آلتمن، مدیرعامل این شرکت نیز به چهره ای برجسته در این زمینه تبدیل شد که با ایده های جدید خود به چت ربات OpenAI بال داد. اما وقتی ماه گذشته از شرکتش اخراج شد، ناگهان همه چیز به هم ریخت.

بخوانید  اعلام تاریخ انتشار فیلم Knives Out 2 با بازی دنیل کریگ توسط نتفلیکس

هیئت مدیره OpenAI سام آلتمن را متهم به بی صداقتی کرد و از تصمیم او بسیار خوشحال به نظر می رسید، اما زمان زیادی طول نکشید تا این روند معکوس شود. پس از اخراج سم آلتمن، بسیاری از کارمندان شرکت نامه های استعفای خود را به هیئت مدیره ارسال کردند و مایکروسافت از این موقعیت استفاده کرد و به سام آلتمن و دیگر کارکنان OpenAI پیشنهاد شغل داد.

در آن زمان، همه علاقه مندان به فناوری با یک علامت سوال بزرگ در ذهن خود با نفس بند آمده، پیشرفت های سریع OpenAI را تماشا می کردند. پس از اینکه همه چیز دست به دست هم داد تا تمام تلاش های OpenAI را از بین ببرد، هیئت مدیره به تصمیم خود پایبند نبود و سم آلتمن را به تیم بازگرداند. اما چرا آلتمن اخراج شد؟ آیا او پیشرفت کرده است؟ آیا پروژه Q* به هوش مافوق بشری (AGI) نزدیک می شد؟ یا همه چیز فقط تبلیغات بود؟ ما احتمالا هرگز حقیقت را نخواهیم دانست.

نشست جهانی هوش مصنوعی؛ یک سد دفاعی برای جلوگیری از تخریب انسان

تحریریه مجله بازی یک گیمر