سلامت روده چه تاثیری بر پوست دارد؟

بررسی سال 2022 منتشر شده در مجله Microorganisms همچنین نشان می دهد که میکروب های روده ممکن است علائم آکنه را با تغییر پاسخ ایمنی پوست به باکتری هایی مانند Cotybacterium acnes تشدید کنند. اگرچه برای درک این رابطه تحقیقات بیشتری لازم است.

همانطور که ما شروع به رمزگشایی رابطه بین سلامت روده و بیماری می کنیم، وارد عصر جدیدی در پزشکی می شویم. در علم پوست مشخص شده است که بین برخی بیماری ها و غذا ارتباط وجود دارد. اما این ایده نسبتا جدید است. فقط ده سال پیش، به ما آموختند که هر رابطه احتمالی بین غذا و بیماری پوستی در بهترین حالت حداقل است. من معتقدم که طی چند سال آینده شاهد تغییر رویکرد در درمان بیماری های التهابی مزمن پوست با تمرکز بر سلامت روده خواهیم بود.

چه رابطه ای بین روده و پوست وجود دارد؟

درماتیت آتوپیک که به نام اگزما نیز شناخته می شود، یک بیماری التهابی است که پوست را قرمز، متورم، ضخیم و پوسته پوسته می کند.

رژیم غذایی غربی نقش مهمی در آسیب شناسی آکنه دارد و باعث عدم تعادل میکروبی روده می شود. رژیم غذایی غربی حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات های تصفیه شده، چربی های اشباع شده و قندهای اضافه شده است.

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که به صورت برجستگی، جوش سرسیاه و سر سفید که بیشتر در اطراف صورت ظاهر می شود، ظاهر می شود. استعداد ژنتیکی، عدم تعادل هورمونی و مشکلات متابولیک از عوامل اصلی شروع آکنه در نظر گرفته می شود. اخیراً شواهدی افزایش یافته است که سلامت روده نیز ممکن است یکی از عوامل مؤثر باشد. فری گفت:

به گفته دکتر پاتریشیا فارس، متخصص پوست و استادیار بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه تولین در ایالات متحده، مکانیسم های دیگری نیز می تواند دخیل باشد. او می گوید:

در نگاه اول، پوست و دستگاه گوارش ممکن است دو سیستم مجزا به نظر برسند. اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بین این دو ارتباط وجود دارد که اغلب به عنوان محور روده-پوست از آن یاد می شود.

علت دقیق اگزما مشخص نیست، اما محققان بر این باورند که ممکن است ترکیبی از عوامل محیطی، ژنتیکی و روانی باشد. به نظر می رسد سلامت روده نیز با اگزما مرتبط باشد. فریس گفت: «به نظر می رسد تنوع باکتریایی روده در بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک کم است و آنها فاقد باکتری موجود در افراد سالم هستند.

بخوانید  به‌روزرسانی جدید بتای PS5 اکنون برای برخی از بازیکنان در دسترس است

طبق بررسی سال 2021 در مجله بین المللی علوم مولکولی، تغییرات میکروبیوم روده که در پسوریازیس مشاهده می شود مشابه تغییراتی است که در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده مشاهده می شود. در هر دو بیماری، معمولاً افزایش قابل توجهی در سویه های باکتری های مضر مانند سالمونلا و کمپیلوباکتر وجود دارد، در حالی که سویه های باکتری های خوب در مقایسه با افراد فاقد این بیماری ها کاهش می یابد.

مقالات مرتبط

دیس بیوز یا عدم تعادل روده زمانی رخ می دهد که فراوانی باکتری های خوب روده کافی نباشد و در عوض دارای سطوح بالاتری از باکتری های مضر باشد که می تواند باعث مشکلاتی مانند التهاب شود. هر فردی میکروبیوم منحصر به فرد خود را دارد، بنابراین این عدم تعادل ممکن است برای هر یک از ما متفاوت باشد.

هنگامی که یک عدم تعادل باکتریایی در روده وجود دارد، سلول‌های ایمنی خاصی فعال می‌شوند و باعث ایجاد الگویی از التهاب مزمن گسترده می‌شوند که می‌تواند همه اندام‌ها، از جمله پوست را تحت تاثیر قرار دهد. محور روده و پوست دارای یک جزء غدد درون ریز است. برخی از باکتری های روده می توانند انتقال دهنده های عصبی یا پیام رسان های شیمیایی تولید کنند. این می تواند باعث چرخه خارش و خاراندن شود که در برخی از اختلالات پوستی دیده می شود.
بیماران مبتلا به روزاسه بیشتر احتمال دارد مشکلی به نام رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک داشته باشند. در این بیماری، باکتری‌های خاصی مانند هلیکوباکتر پیلوری بیش از حد رشد می‌کنند که می‌تواند به علائم روزاسه از جمله قرمزی و التهاب کمک کند.

بر اساس مطالعه ای که در BMC Infectious Diseases در سال 2018 منتشر شد، هلیکوباکتر پیلوری می تواند سیستم ایمنی را برای تولید تعداد زیادی واسطه التهابی تحریک کرده و منجر به شروع و تشدید التهاب روزاسه شود.

بخوانید  معرفی بازی موبایل City of Outlaws بهشت ​​جنایتکاران

آکنه

محور روده-مغز-پوست همچنین ممکن است به توضیح اینکه چرا عود پسوریازیس اغلب به شدت با استرس و افسردگی مرتبط است کمک کند. یک بررسی در سال 2021 منتشر شده در مجله Biomedicine & Pharmacotherapy نشان می دهد که حالات احساسی منفی می تواند منجر به تغییراتی در میکروبیوم روده شود که به نوبه خود می تواند باعث التهاب پوست شود. به گفته نویسندگان، مکانیسم خاص این تعامل هنوز مشخص نیست، اما از آنجایی که پسوریازیس خود می تواند ناراحت کننده باشد، استرس ناشی از خود بیماری نیز می تواند علائم را تشدید کند.

اگزما

بر اساس یک بررسی در سال 2021 که در مجله Advances in Therapy منتشر شد، روزاسه با تعدادی از بیماری های گوارشی از جمله بیماری التهابی روده، بیماری سلیاک و سندرم روده تحریک پذیر مرتبط است. فری گفت:

به گفته نویسندگان، انجام سزارین می تواند از تماس کودک با فلور میکروبی موجود در روند طبیعی زایمان جلوگیری کند و در نتیجه منجر به کاهش تعداد باکتری های خاص شود. در مورد شیردهی، نویسندگان خاطرنشان کردند که شیردهی به مدت شش ماه یا بیشتر به ایجاد جمعیت باکتری‌هایی مانند لاکتوباسیل‌ها و بیفیدوباکتری‌ها کمک می‌کند.

رنگ صورتی

بر اساس بررسی سال 2021 منتشر شده در مجله Clinics in Dermatology، محور روده-پوست به تبادل مداوم سیگنال ها بین پوست و ریه ها اشاره دارد. این محور اغلب به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از یک شبکه بسیار بزرگتر شناخته می شود که به عنوان محور روده-مغز-پوست شناخته می شود که توسط مجموعه ای از مولکول های پیام رسان و فعالیت میکروب های روده تنظیم می شود. جفی به لایو ساینس گفت.

برخی از دانشمندان پیشنهاد می کنند که یک میکروبیوم روده نامتعادل، یا اجتماع میکروب ها در دستگاه گوارش، ممکن است با اختلالات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما مرتبط باشد. دکتر بروک جاف، عضو آکادمی پوست آمریکا، می گوید:

آکنه روزاسه یک بیماری مزمن است که با دوره های مکرر قرمزی و جوش در اطراف صورت مشخص می شود. عوامل مختلف ژنتیکی و محیطی باعث شعله ور شدن این بیماری می شود و به نظر می رسد سلامت روده نیز نقش زیادی دارد.

بخوانید  Sucker For Love: Date to Die For منتشر شد

در واقع، یک بررسی در سال 2016 که در مجله بین‌المللی علوم مولکولی منتشر شد، نشان داد که برخی عوامل محیطی می‌توانند بر ترکیب باکتری‌های روده و در نتیجه حساسیت به عفونت‌ها و آلرژی‌هایی مانند اگزما تأثیر بگذارند. آنهایی که ترکیب میکروبیوم روده را تغییر داده بودند شامل نوزادانی بودند که زودتر از موعد یا با سزارین به دنیا آمدند، آنهایی که کمتر از شش ماه با شیر مادر تغذیه شدند و آنهایی که خواهر و برادر بزرگتر نداشتند.

فارس می گوید: بیماران پسوریازیس فاقد باکتری خاصی هستند که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می کنند که باعث عدم تعادل سیستم ایمنی و التهاب می شود. اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه توسط باکتری های خوب در روده تولید می شوند و تصور می شود که در سلامت و بیماری نقش دارند.

در بررسی سال 2022 که در مجله بین المللی علوم مولکولی منتشر شد، محققان خاطرنشان کردند که باکتری های پوست در کمک به بهبود کامل زخم و همچنین پیشگیری از زخم پای دیابتی مهم هستند.

سلامت روده و اختلالات پوستی

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که باعث ایجاد لکه‌های ملتهب و خارش‌دار پوست، عمدتاً روی زانوها و آرنج‌ها می‌شود. اگرچه این بیماری می تواند سایر نواحی پوست را نیز درگیر کند.

همانطور که در بررسی سال 2021 در Current Opinion in Gastroenterology اشاره شد، برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهند که محور روده-پوست ممکن است یک عامل ایجادکننده در آلرژی‌های غذایی، رینیت آلرژیک و آسم باشد.

هنگامی که میکروبیوم از تعادل خارج می شود، سلول های روده به درستی عمل نمی کنند و به مولکول های پیش التهابی اجازه می دهند به بیرون نشت کرده و وارد جریان خون شوند. این مولکول‌ها به پوست می‌رسند و در آنجا التهاب ایجاد می‌کنند که پیری را تسریع می‌کند یا باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند روزاسه، آکنه، اگزما و پسوریازیس می‌شود.

علت پسوریازیس به طور کامل شناخته نشده است، اما تصور می شود که به دلیل ترکیبی از سیستم ایمنی بیش فعال، استعداد ژنتیکی و عوامل محیطی ایجاد می شود. همچنین به نظر می رسد که با سلامت روده مرتبط باشد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر