آیا فناوری های جدید می توانند دیالیز خانگی را به گزینه ای مقرون به صرفه تر تبدیل کنند؟

بر اساس USRDS، از هر شش بیمار دیالیز نگهدارنده، یک نفر هر سال جان خود را از دست می دهد. برخی به دلیل سایر شرایط محدود کننده زندگی، مانند سرطان پیشرفته یا نارسایی قلبی، درمان را کنار می گذارند.

نسل جدید دستگاه‌های همودیالیز که به اندازه یک یخچال کوچک هستند، هیچ شباهتی به دستگاه‌های بسیار بزرگی ندارند که برای اولین بار در دهه 1960 به بازار داخلی معرفی شدند. این دستگاه‌ها از انیمیشن‌های سه بعدی برای راهنمایی کاربران در هر مرحله استفاده می‌کنند و روی جعبه نصب می‌شوند. که دارای سیستم تصفیه آب داخلی است.

مایک فان، تکنسین کیفیت آزمایشگاه تحقیق و توسعه پزشکی، نرخ جریان را در دستگاه Tablo تنظیم می کند.

شرکتی که به Otest Medical تبدیل شد در سال 2010 راه اندازی شد، اما در سال 2018 با ورود Tabelo به بیمارستان ها و کلینیک ها به صورت تجاری شروع به کار کرد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده در مارس 2020 تابلو را برای استفاده خانگی تأیید کرد، درست همانطور که جمعیت‌های آسیب‌پذیر به دلیل همه‌گیری کروناویروس باید ایزوله شوند.

آقای هال گفت که بسیاری از رویدادهای مهم زندگی خود را از دست داده است و زمانی که کلینیک ها برای مدت طولانی بسته بودند، تفاوت را احساس می کرد. او گفت که پس از دو روز نفس کشیدن برایش سخت شده بود و متوجه شد مایعی در ریه هایش جمع شده است.

در سال 1972، این وضعیت با گسترش Medicare (برنامه ملی بیمه اجتماعی ایالات متحده) برای تحت پوشش قرار دادن افراد مبتلا به بیماری کلیوی در مرحله نهایی که نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه داشتند، تغییر کرد و باعث رشد کلینیک‌های دیالیز سرپایی شد. .

سازمان غذا و دارو توصیه می کند هنگام استفاده از Tablo یک مراقب حضور داشته باشد و نیاز به مراقب یکی دیگر از موانع احتمالی برای بیمارانی است که می خواهند دیالیز را در خانه انجام دهند.

پل هال به استخرش فکر می کرد. در ذهن او، او از کلینیک در اورنج کانتی، کالیفرنیا، جایی که تحت دیالیز بود، دور بود. او فکر می کرد که ممکن است به زودی نوه هایش را در حال بازی ببیند، یا فکر می کرد می تواند هر زمان که بخواهد تلویزیون تماشا کند. آقای هال 64 ساله گفت هیچ جایی مثل خانه وجود ندارد.

برای انجام درمان سه ساعته تابلو، هال سوزنی را به یک کاتتر شریانی وصل می‌کند تا خون از طریق دیالیز دستگاه که کلیه مصنوعی نیز نامیده می‌شود، جریان یابد. او سوزن دیگر را به کاتتر داخل وریدی وصل می کند که از طریق آن خون تمیز شده به بدنش باز می گردد. سخت ترین قسمت کار مستر هال در پایان درمان است، زمانی که او باید سوزن ها را بردارد و فشار مناسب را اعمال کند تا خون زیادی از دست نرود. خانواده او نیز آموزش دیده اند که چگونه به او کمک کنند.

بخوانید  محتوای آپدیت جدید Company of Heroes 3 در تریلر جدید فاش شد

کاربران NXStage System One نیز عوارض جانبی را گزارش کرده‌اند، اگرچه سخنگوی مراقبت‌های پزشکی Fresnoius گفت که هیچ آسیب یا تلفاتی در نتیجه خرابی تجهیزات دستگاه شناسایی نشده است.

مطالعات انجام شده بر روی تابلو نشان داده است، اما نتایج این مطالعات به دلیل حجم نمونه کوچک و دوره کوتاه پیگیری محدود است.

البته ممکن است گزینه های بیشتری در راه باشد. یکی از این گزینه ها توسط فناوری دیالیز Quanta ارائه شده است که قبلاً برای استفاده در شرایط حاد و مزمن تأیید شده است و در حال حاضر در حال انجام آزمایش بالینی برای استفاده خانگی است. سیستم دیگری از شرکت های CVS و Deca در مراحل پایانی مطالعه بالینی است.

بر اساس گزارش USRDS، در حال حاضر حدود 14 درصد از بیماران دیالیزی به تنهایی یا با کمک مراقب در منزل درمان می شوند و این تعداد در حال افزایش است. تخمین زده می شود که 2٪ از بیماران تحت همودیالیز هستند. اکثر آنها دیالیز صفاقی را انجام می دهند که شامل تزریق محلول دیالیز به لایه داخلی شکم برای فیلتر کردن مواد زائد از بدن است. این روش به طور کلی برای استفاده روزانه و برای دوره های طولانی همودیالیز توصیه می شود. آقای هال دو سال این کار را کرد. او دیالیز صفاقی را ترجیح داد، اما دچار عفونت شد.

در ابتدای سال جاری، 2300 سیستم OTEST در بیمارستان ها، مراکز توانبخشی و مراکز مراقبت طولانی مدت استفاده می شد. اما طبق آخرین آمار این شرکت، عرضه ملی این محصول با کندی همراه بوده است، به طوری که در حال حاضر حدود 300 دستگاه در منزل و یا در محیط های آموزشی مورد استفاده بیماران قرار می گیرد.

مقالات مرتبط:

پس از یک فرآیند نصب 30 دقیقه ای که شامل وارد کردن دو سوزن در بازوی چپش بود، او دستگاه را تحسین کرد: “کارت عالی، پل.”

به گفته لزلی تریگ، مدیرعامل Outtest Medical، دیالیز خانگی ایده جدیدی نیست. تخمین زده می شود که در اوایل دهه 1970، بیش از 30 درصد از بیماران دیالیزی در ایالات متحده در خانه درمان می شدند. بر اساس بررسی منتشر شده در Seminars in Dialysis در سال 2017، این بیماران اغلب گزینه های کمی داشتند و واحدهای دیالیز قادر به پاسخگویی به تقاضای آنها نبودند.

در طول درمان آزمایشی آقای هال در کلینیک، او همچنین باید نحوه عیب یابی دستگاه را یاد می گرفت. پس از دو ساعت کار، زمانی که برگ های درخت نمایش داده شده روی دستگاه به تدریج سبز شد تا زمان باقیمانده را نشان دهد، زنگ هشدار به صدا درآمد. دستگاه سعی کرده بود فشار خون او را اندازه بگیرد، اما شکست خورده بود. پرستار کاف را عوض کرد (اگرچه این اتفاق نادر است، از دست دادن هوشیاری به دلیل افت فشار خون در خانه یا در یک مرکز پزشکی یک خطر احتمالی است).

بخوانید  مهمترین فیلم ها و سریال های شهریور ۱۴۰۱ | از تاریخ پخش تا خلاصه داستان

پل هال که از بیماری کلیوی رنج می برد، تحت دیالیز خانگی است. دستگاه های جدید به بیمارانی مانند او گزینه های بیشتری می دهد.

مشکل دیگر این است که همه بیماران به یک اندازه به دیالیز خانگی دسترسی ندارند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، بیماران سیاه پوست و اسپانیایی تبار که شیوع بیماری کلیوی بالاتری دارند، کمتر از بیماران سفیدپوست دیالیز خانگی دریافت می کنند.

دسترسی آسان به دیالیز خانگی مزایایی دارد. به طور معمول، در کلینیک ها، مقدار زیادی مایع در مدت زمان کوتاهی خارج می شود و بسیاری از بیماران پس از این روش احساس خستگی شدید می کنند. دکتر سرناک گفت: زمانی که دفعات دیالیز صفاقی و همودیالیز زیاد شود، وضعیت بیمار متعادل تر می شود. علاوه بر این، همودیالیز مکرر دارای مزایای بالقوه قلبی عروقی است. (اگرچه خطر عفونت ممکن است با افزایش دفعات دیالیز افزایش یابد. اگرچه نادر است، عفونت ممکن است برای بیماران تحت دیالیز صفاقی نیز یک خطر باشد.)

تنها جایگزین فعلی برای سیستم های همودیالیز خانگی NxStage System One است. این دستگاه ساخت شرکت Fresenius Medical Care می باشد که دفتر مرکزی آن در آلمان قرار دارد. این سیستم در سال 2005 برای مصارف خانگی عرضه شد و اخیرا نسخه جدیدتری به نام VersiHD معرفی شده است.

آقای هال در حال آموزش استفاده از سیستم همودیالیز تابلو بود و فقط چند جلسه باقی مانده بود. Tablo نوعی دستگاه دیالیز خانگی است که توسط شرکت Outset Medical مستقر در سن خوزه، کالیفرنیا ساخته شده است. او امیدوار بود که پس از پایان آن جلسات، در خانه خود در دره مورنو تحت درمان قرار گیرد.

مایک فان/مایک فان

طبق نظرسنجی سازمان غیرانتفاعی ECRI، در میان واحدهای همودیالیز مورد بررسی در تحلیل بازار، Tabulo گران ترین واحد همودیالیز موجود در بازار است. قیمت Tablo بدون احتساب خدمات یا هزینه های جاری به طور متوسط ​​47000 دلار است در حالی که قیمت NIXStage System One 26000 دلار است.

گزارش های متعددی از خونریزی، بیهوشی و مرگ مرتبط با Tabulo در چهار سال گذشته به پایگاه داده سازمان غذا و دارو گزارش شده است. اما خانم تریگ گفت که هیچ یک از عوارض جانبی گزارش شده به بیماران توسط شرکت تایید نشده است که مربوط به Tablo است.

اگر پیوند کلیه انجام شود، اولین پیوند آقای هال نخواهد بود. پیوندی که او حدود ده سال پیش از بزرگترش دریافت کرد، شکست خورده است. بدون عملکرد کلیه ها، مایعات اضافی و مواد زائد سمی تجمع یافته و بدن را مسموم می کند.

بخوانید  انتشار آپدیت جدید بازی Hi-Fi Rush با اضافه شدن حالت عکس

دکتر مایکل آراگون، نفرولوژیست مستقر در فورت ورث، تگزاس، قبل از پیوستن به Otest Medical به نظارت بر کارآیی و آزمایش ایمنی دستگاه خانگی Tablo کمک کرد. این کارآزمایی نشان داد که با استفاده از دستگاه Tablo، سموم کافی از خون 28 بیمار مرحله نهایی بیماری کلیوی که مطالعه را تکمیل کردند، خارج شد و این دستگاه هم در خانه و هم در خانه در کلینیک ایمن بود.

اسماعیل کوردرو، مدیر پروژه برای ارزیابی دستگاه در ECRI، گزارش‌های هر دو شرکت را بررسی کرد. او گفت که هرگونه خطر بالقوه زمانی جدی تر می شود که دستگاه ها خارج از محیط بالینی استفاده شوند.

اکثر بیماران دیالیزی برای همودیالیز به کلینیک ها مراجعه می کنند و پیمودن مسافت های طولانی یا زمانی که هوا نامساعد است برایشان مشکل است. این بیماران اغلب کیفیت زندگی خود را پایین ارزیابی می کنند، زیرا مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات، بی خوابی، افسردگی و اضطراب در بین آنها شایع است.

مستر هال مانند بسیاری از بیماران مبتلا به مرحله نهایی بیماری کلیوی، برای زندگی به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز دارد. طبق گزارش سالانه سیستم داده های کلیوی ایالات متحده (USRDS)، در سال 2022، از هر هفت بزرگسال در ایالات متحده یک نفر به این بیماری مبتلا خواهد شد.

آموزش برای همه داوطلبان دیالیز خانگی و مراقبین آنها لازم است و شرکت یا آژانس ارائه دهنده مراقبت معمولاً در دوره اولیه بر فرد نظارت می کند. اما حتی با این اقدامات، ملاحظات دیگری نیز وجود دارد. به گفته دکتر مارک سرناک، رئیس نفرولوژی مرکز پزشکی تافتس، “این روش برای همه مناسب نیست. برخی افراد فوبیا از سوزن دارند، برخی دیگر ممکن است بینایی لازم برای انجام دیالیز صفاقی را نداشته باشند.” “

آقای هال امیدوار است پیوند دیگری دریافت کند. این در حالی است که او در نهایت با کمک خانواده تحت درمان در منزل قرار می گیرد. اگرچه اولین تبلتی که به او داده شد نقص هایی داشت، اما جایگزینی آن کاملاً کار می کند. او دیگر به کلینیک نمی آید و خوشحال است که می تواند خیلی چیزها را انتخاب کند، مثلاً زمان روز را برای درمان خود انتخاب کند.

کارلی کمپلر، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده، گفت که پایگاه داده دارای محدودیت هایی است و اگر آژانس از اطلاعاتی که نشان می دهد یک دستگاه پزشکی خاص دارای مشکل ایمنی است آگاه شود، آژانس اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

استفاده از این فناوری برای همه بیماران عملی نیست. برخی از آنها حمایت اعضای خانواده را ندارند یا فضای اضافی برای قرار دادن تجهیزات یا وسایل ندارند. برخی دیگر ترجیح می دهند تحت نظر پزشک متخصص درمان شوند.

دیالیز خانگی

تحریریه مجله بازی یک گیمر