معرفی مستند مارلن روایت زندگی مارلن دیتریش تالای


مستند Marlene به کارگردانی ماکسیمیلیان شل، زندگی شخصی و حرفه ای مارلن دیتریش، بازیگر و خواننده مشهور آلمانی-آمریکایی را قبل و بعد از جنگ جهانی دوم روایت می کند.

مستند Marlene محصول سال 1984 به کارگردانی کارگردان ماکسیمیلیان شلدرباره زندگی شخصی و حرفه ای مارلن دیتریشبازیگر و خواننده مشهور آلمانی-آمریکایی است. این فیلم مستند بر اساس مصاحبه ساخته شده است ماکسیمیلیان شل با مارلن دیتریش انجام شده و مصاحبه هایی که طی آن انجام شده است مارلن دیتریش او از فیلمبرداری یا عکس گرفتن از خود امتناع می کند و کارگردان از تصاویر آرشیوی، تصاویر فیلم ها و زندگی شخصی بازیگر برای پیشبرد روایت مستند خود استفاده می کند.

این فیلم مستند جنبه های مختلف زندگی نامه را دارد مارلن دیتریش این بازیگر مانند دوران کودکی خود به یک ستاره تبدیل شد و برای مدت طولانی موقعیت خود را به عنوان یک ستاره بزرگ حفظ کرد، روابط عاشقانه دیتریش و همچنین حضور او در جنگ جهانی دوم و آخرین سال های زندگی این بازیگر و خواننده قدیمی دوران طلایی زیر ذره بین قرار می گیرد. فیلم مستند «مارلن» نیز به بررسی موضوعاتی چون شهرت، هویت و ادراک و رابطه آنها با شخصیت و کار می پردازد. مارلن دیتریش پرداخت خواهد شد. فیلم مستند مارلین نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم مستند بلند شد و چندین جایزه دیگر را نیز از آن خود کرد و منتقدان این اثر را بسیار تحسین کردند.

پرتره مارلن دیتریش در مستند مارلن به کارگردانی ماکسیمیلیان شل

فیلمی مستند به نویسندگی و کارگردانی مارلن ماکسیمیلیان شل در مستند خود به عنوان مصاحبه گر و راوی نیز حضور دارد. این مستند شامل کلیپ هایی از بسیاری از فیلم ها است دیتریش مانند فیلم فرشته آبی، فیلم مراکش، فیلم زهره بلوند، فیلم امپراتور قرمز مایل به قرمز، فیلم شیطان یک زن، فیلم هوس (تحت تعقیب)، ژنرال، شاهد تعقیب، لمس شیطان و قضاوت در نورنبرگ و همچنین عکس هایی از اجرا مارلن دیتریش روی صحنه و خواندن آهنگ هایی مانند “لیلی مارلین”، “دوباره عاشق شدن” و “همه گل ها کجا رفته اند؟” تماشا کردن.

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، این مستند نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین مستند بلند شد و چندین جایزه دیگر و البته موفقیت منتقدان را از آن خود کرد. مستند مارلن به دلیل اصالت، خلاقیت و بینش خاص و جالب تهیه کننده اش در افشای زندگی پیچیده، جذاب و حرفه ای یکی از نمادهای سینما و تاثیرگذارترین بازیگران زن قرن بیستم بسیار مورد تحسین قرار گرفت. مارلن دیتریش او بازیگر و خواننده مشهوری بود که سابقه طولانی و موفقی در آلمان و آمریکا داشت. او به خاطر ظاهر خوب، صدای جذاب و شخصیت کاریزماتیک و البته به خاطر بازی در فیلم هایی مانند «فرشته آبی»، «مراکش» و «محاکمه نورنبرگ» شهرت داشت. او در 27 دسامبر 1901 در برلین آلمان به نام متولد شد ماری-مادلین دیتریش او که در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمد و بزرگ شد، در رشته موسیقی و تئاتر تحصیل کرد و فعالیت خود را به عنوان خواننده و بازیگر صحنه در دهه 1920 آغاز کرد.

بخوانید  نسخه ای از دسته Xbox 360 را برای کنسول های فعلی Xbox بسازید

مارلن دیتریش در سال 1930 در فیلم فرشته آبی ظاهر شد و کارگردانی شد جوزف فون استرنبرگ که مربی و معشوق او شد، تبدیل به یک ستاره سینما شد. این فیلم یک موفقیت بزرگ و شروع یک کار بین المللی بود مارلن دیتریش. او به هالیوود نقل مکان کرد و با پارامونت پیکچرز قرارداد بست و شش فیلم دیگر با آن ساخت استرنبرگ تولید از جمله «مراکش» که برای بازی در این فیلم نامزد جایزه اسکار شد. مارلن دیتریش همچنین با کارگردانان مشهور دیگری مانند ارنست لوبیچ، فرانک برزیقی و بیلی وایلدر او کار کرده بود و کار هنری فوق العاده ای داشت. مارلن دیتریش در سال 1939 شهروند آمریکا شد و تابعیت آلمانی خود را رها کرد. در واقع، او منتقد آشکار رژیم نازی بود و در طول جنگ جهانی دوم از نیروهای متفقین حمایت می کرد، سربازان را با اجرای زنده سرگرم می کرد، کمک مالی می کرد و برنامه های رادیویی و تلویزیونی ضد نازی را ضبط می کرد. مارلن دیتریش وی به دلیل تلاش در این زمینه و دوری از آلمان نازی مدال آزادی را از ایالات متحده آمریکا و نشان لژیون افتخار را از فرانسه دریافت کرد.

مارلن دیتریش بازیگر معروف و محبوب سینمای هالیوود

مارلن دیتریش او در طول دهه‌های 1940 و 1950 به حضور در فیلم‌ها ادامه داد، اما به عنوان یک قانون نانوشته در هالیوود، مانند بسیاری از بازیگران دیگرش، محبوبیت او با افزایش سن کاهش یافت. اما تسلیم نشد و بازنشسته نشد و به خوانندگی در رویدادهای مختلف و اجرای صحنه های تئاتر ادامه داد و توانست در فیلم های «لمس شیطان» و «محاکمه نورنبرگ» نقش های اصلی و مهم را از آن خود کند. این بازیگر پرتلاش هالیوود به خاطر دستاوردهای حرفه ای خود جوایز افتخاری گلدن گلوب، بفتا و اسکار را دریافت کرده است. مارلن دیتریش در دهه 1970 از صنعت سرگرمی و تئاتر بازنشسته شد و در پاریس و در انزوا به زندگی خود ادامه داد. وی در 15 اردیبهشت 92 در سن 90 سالگی بر اثر نارسایی کلیه درگذشت. بازیگر پرکار دوران طلایی هالیوود در برلین آلمان در کنار مادرش به خاک سپرده شد و از او به عنوان یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین بازیگران زن در تمام دوران یاد می شود. نگاهی به دوره های کاری و حرفه ای مارلن دیتریش بعد از جنگ جهانی دوم می توان نکات جالبی را در آنجا مشاهده کرد و باید گفت که زندگی این بازیگر به قبل و بعد از جنگ جهانی دوم تقسیم می شود.

بخوانید  اعلام تاریخ انتشار اولین بسته الحاقی ماریو + Rabbids Sparks of Hope

در سال های پس از جنگ جهانی دوم، او پیشنهادهای کاری کمتری دریافت کرد و بیشتر آثاری که او در آنها بازی کرد با استقبال ضعیف منتقدان و مخاطبان مواجه شد. مارلن دیتریش در این دوران باید بگوییم با بازیگران جوان تر، جذاب تر و بهتر، الهه های سینمای هالیوود آن زمان و دوران. مرلین مونرو و الیزابت تیلور او در رقابت بود و همین مشکل، ایفای نقش‌های مهم را برایش بسیار سخت می‌کرد و در واقع دو فیلم «محاکمه نورنبرگ» و «لمس شیطان» در میان معدود فیلم‌هایی که پس از جنگ جهانی دوم بازی کرد، باقی ماندند.

او آهنگ هایی را به زبان های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی می خواند و از طرفی در صنعت مد می درخشد و همیشه لباس ها و جواهرات باشکوهی از برندهای معتبر و همچنین با نوازندگان معروفی مانند برت باچاراچ و کریسمس ترسو او همکاری کرد تا قسمت گمشده بازیگری با خوانندگی و درخشش در دنیای مد پر شود و موفق شد و همیشه به خاطر جذابیت و صدا و استایل خاصش مورد ستایش قرار گرفته است و همیشه با تعادل در ملکوت قدم می زد. شهرت و محبوبیت مارلن دیتریش به نمادی فرهنگی و البته نمادی از زرق و برق، زیبایی و استقلال هویت زنانه تبدیل شده است. او بعد از زمان خود بر هنرمندان بسیاری تأثیر گذاشت، نام هایی مانند مدونا، دیوید بووی و اشتباه. او همچنین از موضوعات مختلف سیاسی مانند حقوق مدنی، فمینیسم و ​​جنبش های ضد جنگ حمایت کرد.

ماکسیمیلیان شل، بازیگر سابق هالیوود و کارگردان مارلین

علاقه ماکسیمیلیان شل مستندی در مورد زندگی بسازید مارلن دیتریش او از همکاری خود با این بازیگر در فیلم دادگاه نورنبرگ می گوید. مارلن دیتریش همیشه او را به عنوان یک بازیگر و یک انسان تحسین می کردم. ماکسیمیلیان شل او همچنین می‌خواست صدای این بازیگر و خاطراتش را ضبط کند و به نسل‌های آینده بسپارد، زیرا خلق و خوی این بازیگر را می‌شناخت و آن مارلن دیتریش او 70 ساله بود و در پاریس بازنشستگی را انتخاب کرد و در سکوت زندگی کرد. پوسته او با او تماس گرفت و او را متقاعد کرد که در آنچه به نظر او یک مستند تلویزیونی است، شرکت کند، اما اکنون ما این را می دانیم ماکسیمیلیان شل او پروژه های دیگری در سر داشت و از آن فیلم مستند ساخت. این کارگردان چند فیلم نادر و گمشده از فیلم های خود نیز دارد مارلن دیتریش پیدا کرد و از طرفی گفتیم که او در ساخت این مستند با چالش ها و مشکلات زیادی روبرو بوده که یکی از آنها همین شخص است. مارلن دیتریش دلیلش این است که او فیلمبرداری یا عکس گرفتن را دوست نداشت و اغلب سوالات را نادیده می گرفت یا گاهی از کارگردان و پروژه اش انتقاد می کرد. ماکسیمیلیان شل او بیش از دو سال را صرف تدوین و به پایان رساندن این فیلم کرد که در سال 1984 با تحسین منتقدان اکران شد و نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

بخوانید  مکس اولین نگاه به اسپین آف پنگوئن محور The Batman, It Prequel را نشان می دهد

ماکسیمیلیان شل، بازیگر، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سوئیسی بود که سابقه طولانی و موفقی در اروپا و آمریکا داشت. او در سال 1961 برای بازی در فیلم “قضاوت نورنبرگ” برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد و همچنین نامزد دو جایزه اسکار دیگر، گلدن گلوب و امی شد. او بیش از 100 فیلم و برنامه تلویزیونی را کارگردانی کرده است و همچنین برخی از پروژه های خود را کارگردانی و تولید کرده است. ماکسیمیلیان شل او در 8 دسامبر 1930 در وین اتریش به دنیا آمد و والدینش نمایشنامه نویس سوئیسی و هنرپیشه اتریشی بودند. او در زوریخ سوئیس بزرگ شد، جایی که خانواده‌اش برای فرار از رژیم نازی نقل مکان کردند. او در دانشگاه زوریخ و کنسرواتوار بازل تحصیل کرد و فعالیت بازیگری خود را در صحنه و رادیو آغاز کرد.

او اولین فیلم خود را در سال 1955 ساخت، اقتباس آلمانی “طوفان”. ویلیام شکسپیر ساخته شد او در سال 1958 به هالیوود نقل مکان کرد و در اولین فیلم آمریکایی خود بازی کرد. شیرهای جوان (شیرهای جوان) با مارلون براندو و مونتگومری کلیفت با هم بازی کردند. اوج حرفه پوسته در سال 61 و حضور در شاهکار استنلی کرامر، همان فیلم معروف «محاکمه نورنبرگ» ساخته شد که او توانست در دومین حضور سینمایی خود در هالیوود جایزه اسکار را از آن خود کند. او در این فیلم با بازیگرانی مانند اسپنسر تریسی، برت لنکستر، جودی گارلند، مونتگومری کلیفت، ریچارد ویدمارک و مارلن دیتریش او نقش اول را بازی کرد و این فیلم با بودجه سه میلیون دلاری ساخته شد و توانست بیش از ده میلیون دلار در گیشه بفروشد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر