سی دی پراجکت؛ از عروج تا سقوط و بازگشتی دوباره


یکی از خبرسازترین استودیوهای بازی‌سازی که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف توجه مخاطبان و رسانه‌ها را به خود جلب کرد، استودیو سی‌دی پراجکت رد لهستانی است که بسیاری از بازیکنان آن را با توسعه و انتشار مجموعه بسیار محبوب ویچر می‌شناسند. استودیویی که در سال ۱۹۹۴ در شهر ورشو توسط مارچین ایوینسکی (Marcin Iwiński) و میخاو کیچینسکی (Michał Kiciński) تأسیس شد و بدون هیچ‌ پیش‌زمینه‌ای در خصوص توسعه بازی‌های ویدیویی، کار خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد. استودیویی که به‌تنهایی نام کشور لهستان را در زمینه ویدیو گیم به جهانیان معرفی کرد و اتفاقا در این امر هم بسیار موفق عمل کرده است.

مارچین ایوینسکی و میخاو کیچینسکی

سمت راست: مارچین ایوینسکی، سمت چپ: میخاو کیچینسکی

البته شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید سی‌دی پراجکت درواقع کار خود را با ترجمه محلی بازی‌های ویدیویی که در کشور لهستان منتشر می‌شدند، آغاز کرد و برای نمونه می‌توانیم به همکاری آن‌ها با استودیو Interplay Entertainment برای دو بازی اول مجموعه Baldur’s Gate اشاره کنیم. درکنار ترجمه و محلی‌سازی این بازی، یکی دیگر از پروژه‌های در دست اجرای این استودیو، توسعه نسخه کامپیوتری بازی Baldur’s Gate: Dark Alliance بود که به‌ علت وجود چالش‌های گوناگون کنار گذاشته شد.

البته که این استودیو بعدا از کدهای این پروژه برای توسعه محصول اختصاصی خود یعنی بازی اقتباسی ویچر استفاده کرد. اثری فانتزی و ماجراجویی که قرار بود براساس مجموعه رمان‌های محبوب آندری ساپکوفسکی (Andrzej Sapkowski) بازیکنان را در نقش شخصیت اصلی داستان‌های آن یعنی گرالت قرار دهد.

کتاب‌های مجموعه ویچر

کتاب‌های اصلی و داستان‌های کوتاه ویچر

شروع کار با اقتباس از یک داستان اصیل لهستانی

مجموعه کتاب‌های ویچر شامل ۶ کتاب اصلی و ۱۵ داستان فرعی است که منبع الهام استودیو سی‌دی پراجکت برای توسعه بازی‌ها بوده است

همان‌طور که گفته شد، سی‌دی پراجکت در ابتدای کار خود تصمیم گرفت برای توسعه بازی به سراغ یکی محبوب‌ترین مجموعه رمان‌های فانتزی منتشر شده در کشور لهستان برود که در زبات محلی Wiedźmin نام داشت. Wiedźmin (در انگلیسی The Witcher) درواقع نام مجموعه شامل ۶ کتاب رمان فانتزی (پنج کتاب داستان اصلی و یک کتاب پیش‌زمینه داستانی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد) و چندین کتاب دیگر که شامل ۱۵ داستان کوتاه است به نویسندگی آندری ساپکوفسکی وقایع دنیایی خیالی و فانتزی با محوریت شخصیتی به‌نام Geralt of Rivia را روایت می‌کند. مجموعه‌ای که شروع کار آن با انتشار یک داستان کوتاه توسط ساپکوفسکی در مجله‌ای به‌نام Fantastyka آغاز کرد و با درخواست خوانندگان ۱۴ داستان دیگر از آن به قلم تحریر درآورده شد.

ساپکوسکی در ابتدا فقط داستان‌هایی کوتاه از دنیای ویچر را نوشته بود و قصد نداشت دنیایی با عمق و گستردگی زیاد خلق کند. اما با افزایش محبوبیت این داستان‌های کوتاه و جلب نظر مخاطبان، تصمیم گرفت به داستان‌های خود عمق ببخشد و همزان دست به خلق دنیای عظیم براساس اساطیر کشور لهستان و اروپای شرقی و آیین اسلاوی بزند. او مجموعه‌ داستان‌های ویچر را در قالب پنج کتاب از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ منتشر کرد که هرکدام محتویات جذابی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دادند.

گرالت در اولین نسخه از مجموعه ویچر

اولین بازی استودیو سی‌دی پراجکت رد: The Witcher

تلاقی تأسیس و رشد استودیو بازی‌سازی سی‌دی پراجکت و انتشار مجموع کتاب‌های ویچر بهانه‌ای شد تا این استودیو در سال ۲۰۰۲ حق امتیاز مجموعه Wiedźmin را از آن خود کند. برای توسعه یک بازی ویدیویی اقتباسی از این مجموعه در همان سال آن‌ها یک استودیو بازی‌سازی با نام CD Projekt Red در شهر Łódź تأسیس کردند. پس از تأسیس این استودیو، آن‌ها به‌عنوان اولین محصول یک نسخه دمو از یک اثر با نمای دوربین از بالا به پایین مشابه با بازی‌هایی همچون Dark Alliance و Diablo توسعه دادند و پس از عدم موفقیت این دمو تصمیم گرفتند تا این استودیو را در شهر Łódź تعطیل کنند.

پس از گذشت دو سال و با حمایت استودیو بایوور، تیم توسعه‌دهنده با روندی رو‌به‌رشدی مواجه شد و با جذب سرمایه و افزایش تعداد نفرات، توسعه بازی Wiedźmin به‌عنوان یک اثر اقتباسی از کتاب‌های ساپکوفسکی شکلی بسیار جدی‌تر به خود گرفت.

پس از آن‌که شرکت آتاری موافقت خود را جهت انتشار بازی در غرب به‌عهده گرفت، با گذشت پنج سال بالاخره بازی Wiedźmin به مخاطبان جهانی با نام جدید The Witcher معرفی شد. بازی بالاخره در سال ۲۰۰۷ به‌صورت رسمی منتشر و موفق شد واکنش‌های بسیار مثبتی را جانب منتقدین و بازیکنان به خود جلب کند. با فروش مناسب بازی و بازخوردهای مثبت منتقدین، روند توسعه دنباله آن به سرعت آغاز شد و کمی بعد تیم توسعه کار خود روی بازی The Witcher 2: Assassins of Kings را آغاز کرد.

راه‌اندازی فروشگاه دیجیتال GOG

فروشگاه دیجیتال GOG با هدف حفظ و نگه‌داری بازی های ویدیویی قدیمی کار خود را آغاز کرد

درکنار فعالیت‌های مربوط‌به توسعه بازی، در سال ۲۰۰۸ شرکت سی‌دی پراجکت، سرویس فروش بازی دیجیتال Good Old Games را معرفی کرد. سرویسی که هدف اصلی آن جلوگیری از حذف و همزمان تلاش برای نگه‌داری بازی‌های خوب قدیمی بود. البته که انجام این کار به‌خاطر وجود قوانین حق امتیاز کار ساده‌ای نبود و سی‌دی پراجکت برای آوردن آثار قدیمی به پلتفرم‌های امروزی باید با توسعه‌دهندگان و ناشران مختلفی وارد همکاری می‌شد.

برخلاف انتظارها سرویس GOG.com با استقبال مناسبی از جانب بازیکنان روبه‌رو شد و صد البته که بعدها عرضه و فروش بازی ویچر 3 در آن به رشد این سرویس کمک شایانی کرد. بنا به گزارش‌های منتشر شده، سرویس دیجیتال GOG.com بیش از ۸۰۰۰ محصول را در خود جای داده است که شامل آثار کلاسیک و جدید از توسعه‌دهندگان معروفی همانند بتسدا، دیزنی، الکترونیک آرتز، یوبی‌سافت، کونامی و وارنر بروز را شامل می‌شود.

کاراکترهای اصلی بازی‌های بازی Cyberpunk 2077 و The Witcher از

موتور بازی‌سازی REDengine

شاید در زمان احداث استودیو سی‌دی پراجکت رد، کم‌تر کسی تصور می‌کرد که این استودیو بتواند به موفقیت‌های جهانی در زمینه توسعه بازی دست پیدا کند، چه برسد به اینکه بتواند درکنار توسعه بازی، یک موتور بازی‌سازی آن هم در حد کلاس جهانی را خلق کند. آن‌ها در زمان توسعه نسخه اول مجموعه ویچر با کمک و همکاری استودیو بایوور از نسخه اصلاح شده موتور بازی‌سازی Aurora استفاده کردند که پیش از آن عملکردش را در توسعه بازی‌های Neverwinter Nights دیده‌ بودیم.

بخوانید  پیوستن کرنان شیپکا به دواین جانسون و کریس ایوانز در فیلم کمدی اکشن جدید آمازون

با این وجود باز هم این موتور نیازمندی‌های توسعه‌دهندگان این استودیو را برای خلق دنیایی که در سر داشتند، برآورده نمی‌کرد و این موضوع ایده ساخت یک موتور بازی‌سازی انحصاری را در قلب این استودیو لهستانی شکل داد. با گذشت زمان بالاخره موتور بازی‌سازی REDengine توسط استودیو سی‌دی پراجکت رد معرفی و اعلام شد که با جایگزینی موتور Aurora، قرار است در روند توسعه نسخه دوم بازی ویچر یعنی نسخه ویندوز بازی The Witcher 2: Assassins of Kings از آن استفاده شود. پس از مدتی این استودیو برای پورت نسخه ایکس باکس 360 بازی ویچر 2 از نسخه دوم و به‌روزشده این موتور بهره گرفت که بدون شک تجربه‌ای به‌یادماندنی را روی این پلتفرم رقم زد.

به‌روزرسانی بعدی موتور بازی‌سازی این استودیو با نام REDengine 3 به‌شکلی طراحی شد که تنها روی پلتفرم‌های ۶۴ بیتی اجرا شود. سی‌دی پراجکت رد این موتور را انحصارا برای توسعه‌ بازی‌هایی با دنیای جهان‌باز طراحی کرد که بارزترین نمونه آن بازی The Witcher 3: Wild Hunt بود. در این به‌روزرسانی انیمیشن‌های صورت و سایر موارد بهبودهای فراوانی پیدا کرد و نورپردازی هم تا حد قابل توجهی نسبت به گذشته بهتر شد.

البته این پایان کار سی‌دی پراجکت رد نبود و آن‌ها برای توسعه بازی سایبرپانک 2077 به سراغ REDengine 4 رفتند که حالا نورپردازی ری‌تریسینگ را در اختیار مخاطبان قرار می‌داد. البته که درنهایت در ماه مارس ۲۰۲۲ سی‌دی پراجکت رد اعلام کرد که پس از همکاری با استودیوی اپیک گیمز، برای توسعه بازی‌های بعدی خود موتور بازی‌سازی REDengine را کنار می‌گذارد و به سراغ استفاده از موتور آنریل 5 خواهد رفت.

پوستر گرالت در بازی ویچر 2

The Witcher 2: Assassins of Kings؛ مدرنیزه کردن اقتباس ویچر

چالش‌های توسعه نسخه کنسولی بازی The Witcher تا حدی بود که استودیو سی‌دی پراجکت رد را تا مرز ورشکستگی پیش برد!

سی‌دی پراجکت درکنار توسعه بازی ویچر 2، همزمان فرایند توسعه نسخه کنسولی بازی اول ویچر تحت عنوان The Witcher: White Wolf را نیز آغاز کرده بود. آن‌ها برای این‌کار با استودیو فرانسوی Widescreen Games وارد همکاری شدند. چیزی نگذشت که استودیو Widescreen Games نسبت به پرداختی‌ها و کمبود نیروی انسانی با سی‌دی پراجکت رد به مشکل خورد و این موضوع درنهایت به لغو شدن توسعه این بازی انجامید.

این اتفاق تبعات مالی مختلفی را برای سی‌دی پراجکت رد به همراه داشت که از میان آن‌ها می‌توان به اعلام نارضایتی شرکت آتاری به وضع موجود اشاره کرد. رویدادی که به‌واسطه آن سی‌دی پراجکت رد برای جلب رضایت آتاری وظیفه انتشار نسخه دوم مجموعه ویچر در امریکای شمالی را به آن‌ها سپرد.

چیزی نگذشت که با مشکلات مالی ایجاد شده به‌خاطر توسعه بازی White Wolf و با اثرگذاری دوره بحران مالی سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸، خطر ورشکستی گریبان‌گیر استودیو سی‌دی پراجکت شد. استودیو تصمیم گرفت برای پیش‌گیری از وقوع مشکلات بعدی، تمرکز خود را روی توسعه بازی The Witcher 2 قرار دهد و پس از گذشت حدود سه و نیم سال، بازی در سال ۲۰۱۱ منتشر و درنهایت موفق شد به فروش ۱.۷ میلیون نسخه‌ای دست پیدا کند.

تصویر گرالت در بازی ویچر 3

The Witcher 3: Wild Hunt؛ نقطه عطف استودیو سی‌دی پراجکت رد

پس از موفقیت نسخه دوم ویچر، استودیو سی‌دی‌ پراجکت رد تصمیم گرفت در نسخه سوم، مرزهای کیفیت گرافیکی مجموعه را جابه‌جا کند و به‌همین دلیل درتصمیمی جنجالی اعلام کرد که بازی تنها برای پلتفرم کامپیوتر و کنسول‌های نسل هشتم منتشر خواهد شد. بالاخره روند توسعه بازی The Witcher 3: Wild Hunt آغاز شد و پس از گذشت سه و نیم سال و با بودجه‌ای حدودا ۸۱ میلیون دلاری بازی بالاخره و با پس از چندین تأخیر در ماه مه سال ۲۰۱۵ روانه بازار شد.

Wild Hunt یک موفقیت تجاری عظیم را برای این استودیو رقم زد و موفق شد تنها در ۶ هفته اول از زمان انتشار، فروش ۶ میلیون نسخه‌ای را تجربه کند. این فروش فوق‌العاده تا حدی بود که در نیمه اول سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۶۲.۵ میلیون دلار سود را نصیب سی‌دی پراجکت کرد. با گذشت زمان و با پخش سریال ویچر (روی سرویس اشتراکی نتفلیکس)، محبوبیت‌های این مجموعه روزبه‌روز افزایش پیدا کرد و درنهایت تا ماه مارس ۲۰۲۳ اعلام شد که ۵۰ میلیون نسخه از بازی به‌فروش رسیده است و این موفقیت با اثرگذاری روی نسخه‌های قبلی مجموعه، تعداد فروش کل مجموعه را از ۷۵ میلیون نسخه عبور داد!

البته که روند توسعه ویچر 3 چندان بی‌حاشیه هم نبود و در دوره خود اخباری از شرایط کاری سخت تیم توسعه‌دهنده و تلاش استودیو برای رساندن بازی به زمان‌های انتشار اعلام شده به گوش می‌رسید.

سال ۲۰۱۲ بود که پیش از انتشار نسخه سوم مجموعه ویچر برای اولین‌بار اثری که قرار است جانشین مجموعه ویچر قلمداد شود، معرفی شد. اثری که قرار بود پس از به‌اتمام رسیدن ماجراجویی‌های گرالت در مجموعه ویچر، موفقیت‌های استودیو را به‌عنوان یک بازی‌ساز وارد مرحله جدیدی کند.

پوستر جدید سایبرپانک 2077

عرضه بازی سایبرپانک 2077؛ فرو ریختن اعتبار ۲۰ ساله

فشار رسانه‌ها، تهدیدهای مختلف، بی‌اعتمادی شکل‌گرفته بین مخاطبان شاید از جمله دلایلی بود که باعث شد تا با وجود ناقص بودن بازی سایبرپانک 2077، سی‌دی پراجکت رد یک تاریخ قطعی نهایی برای آن اعلام کند

پس از گذشت چندماه از زمان معرفی بازی سایبرپانک 2077، سی‌دی‌پراجکت با پخش یک تریلر بسیار کوتاه نوید یک دنیای پساآخرالزمانی و سایبرپانکی جذاب را به بازیکنان داد، اما پس از آن تا سال‌ها هیچ‌ خبر جدیدی از پروژه بزرگ آینده این استودیو در اختیار مخاطبان قرار نگرفت.

بالاخره در مراسم E3 سال ۲۰۱۸ بود که پس از پنج سال سکوت، سی‌دی‌ پراجکت رد اولین تریلر رسمی معرفی بازی را برای مخاطبان به نمایش در آورد و یک‌سال بعد و در نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که بازی بالاخره پس از سال‌ها قرار است در ۱۶ آوریل ۲۰۲۰ (۲۸ فروردین‌ماه ۱۳۹۹) در اختیار کاربران قرار گیرد. اما چیزی نگذشت که روند به عقب افتادن‌های متوالی عرضه بازی آغاز شد.

به‌نحوی‌که زمان انتشار بازی ابتدا به تاریخ ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریورماه) و سپس به تاریخ ۱۹ نوامبر (۲۹ آبان‌ماه) و درنهایت به تاریخ ۱۰ دسامبر (۲۰ آذرماه) موکول شد. پیچیدگی طراحی دنیای بازی چالش‌های به‌مراتب دشوارتری را سد راه توسعه‌دهندگان قرار داده بود و رونمایی از کنسول‌های نسل نهمی نیز به این موضوع دامن زد. سی‌دی پراجکت رد قصد داشت تا اثری خلق کند که از لحاظ دنیایی پویا و شگفت‌انگیز را پیش‌روی مخاطبان قرار دهد و به‌گفته آن‌ها، کنسول‌های نسل هشتمی از عهده انجام این کار برنمی‌آمدند.

بخوانید  اعلام تاریخ پخش انیمه سریالی Cyberpunk: Edgerunners شبکه نتفلیکس

فشار رسانه‌ها، تهدیدهای مختلف، بی‌اعتمادی شکل‌گرفته بین مخاطبان شاید از جمله دلایلی بود که در انتها تصمیم گرفته شد بالاخره برای اثری که به‌گفته بسیاری از توسعه‌دهندگان آن فاصله زیادی تا انتشار نسخه کامل داشت، یک تاریخ نهایی برای عرضه اعلام شود. درواقع جالب است بدانید که تصمیم‌گیری برای اعلام زمان رسمی عرضه بازی تنها یک روز قبل از آن انجام شد.

براساس قوانین کشور لهستان، استودیو سی‌دی پراجکت باتوجه‌به بزرگی تیم خود اجازه نداشت که این خبر را با تمامی اعضای تیم در میان بگذارد؛ به‌نحوی‌که نزدیک به ۹۰ درصد اعضای تیم تا زمان اعلام خبر از این موضوع اطلاعی نداشتند. بازی بالاخره در تاریخ موعد برای پلتفرم‌های ویندوز، ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 عرضه شد و واکنش‌های متعددی را به‌دنبال داشت.

بازی از هیچ‌ لحاظ برای کنسول‌های نسل هشتمی بهینه نشده بود و درواقع توسعه‌دهندگان به‌واسطه قدرت سخت‌افزاری نسبتا پایین این دو کنسول، با مشکلات متعددی جهت عرضه این بازی مواجه بودند، اما باتوجه‌به فشار وارده از سهام‌داران و مدیران بالادستی برای عرضه بازی در ۱۰ دسامبر، درواقع مجبور شدند تا اثری ناقص را روی پلتفرم‌های کنسولی منتشر کنند. اتفاقی که با واکنش شدید کاربران و منتقدین روبه‌رو شد و همزمان اعتبار شرکت سی‌دی پراجکت را به‌شدت خدشه‌دار کرد.

درواقع سی‌دی پراجکت متهم شد که به‌طور عمد نقص‌ها و مشکلات نسخه‌های کنسولی بازی را از مشتریان مخفی کرده است و این موضوع از دلایل اصلی شکل‌گیری بی‌اعتمادی جامعه ویدیو گیمینگ به این استودیو بود. ۱۸ دسامبر سال ۲۰۲۰ (۲۸ آذرماه) بود که بازی از روی فروشگاه پلی استیشن حذف شد و کیچینسکی در واکنش به این خبر قول داد که با انتشار به‌روزرسانی‌های مختلف اعتماد از دست رفته را باز پس گیرد.

نامه باج خواهی گروه هکری HelloKitty از استودیو سی دی پراجکت رد

نامه باج خواهی هکرها از استودیو سی‌دی پراجکت

هک شدن سی دی پراجکت رد؛ لو رفتن کد بازی های ویچر 3 و سایبرپانک

اوایل فوریه ۲۰۲۱ بود استودیو سی‌دی پراجکت رد تحت حمله باج‌افزار (ransomware) قرار گرفت و مشخص شد که کد منبع آثاری همچون Gwent، ویچر 3 و سایبرپانک 2077 در اختیار هکرها قرار گرفته است. درواقع با این اتفاق استودیو در بدترین شرایط خود قرار گرفت و قیمت سهام آن‌ها نیز تا حد قابل توجهی سقوط کرد. حمله باج‌افزاری که به استودیو سی‌دی پراجکت رد وارد شد، توسط گروهی به نام HelloKitty صورت گرفت. درواقع خبر وقوع این حمله را خود استودیو در قالب یک بیانه اعلام کرد که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید:

«دیروز ما متوجه شدیم که قربانی یک حمله سایبری شده‌ایم. به‌نحوی‌که طی آن سیستم‌های داخلی ما تحت نفوذ قرار گرفت. یک عامل ناشناخته به شبکه داخلی ما دسترسی پیدا کرد و پس از جمع‌آوری مجموعه‌ای از داده‌های مربوط‌به گروه مرکزی CD PROJEKT، یک نامه باج‌خواهی در اختیارمان قرار داد که ما‌ آن را به‌صورت عمومی منتشر می‌کنیم. اگرچه برخی از تجهیزات ما رمزنگاری شده‌اند، اما نسخه‌های پشتیبان ما بدون آسیب باقی مانده‌اند. ما ساختمان IT خود را درحال حاضر امن کرده‌ایم و در حال بازیابی داده‌ها هستیم.»

در ادامه سی‌دی پراجکت اعلام کرد که با وجود اطلاع از احتمال انتشار داده‌ها، به‌هیچ‌وجه با گروه هکر پشت این‌ باج‌خواهی مذاکره نخواهد کرد و قدم‌های لازم را جهت جلوگیری از ادامه آسیب‌های بیشتر برخواهند داشت.

مطابق با نامه تهدیدآمیز منتشر شده، هکرها داده‌های مربوط‌به بازی‌های ویچر 3، سایبرپانک 2077، گوئنت و یک نسخه منتشرنشده از ویچر 3 را در اختیار گرفته بودند و اعلام کرده بودند که در صورت عدم همکاری سی‌دی پراجکت، داده‌ها را به‌صورت آنلاین به‌فروش خواهند رساند یا به‌صورت رسمی انتشار خواهند داد.

پس از گذشت مدتی از اعلام این خبر، گروه هکر اقدام به انتشار کد منبع بازی کاری Gwent در فروم‌های هک کرده و اعلام کردند که مزائده‌ای برای کدهای منبع بازی‌های ویچر 3 و سایبرپانک 2077 در فروم هک EXPLOIT برگزار خواهند کرد که قیمت پایه این داده‌ها یک میلیون دلار درنظر گرفته شد.

اضافه شدن استودیوهای جدید به سی‌دی پراجکت

درکنار تمامی فرازونشیب‌هایی که این استودیو از زمان تأسیس خود پشت‌سر گذاشته است، در سال‌های اخیر شاهد گسترش تیم توسعه آن و روند روبه‌رو آن‌ها بوده‌ایم. درواقع استودیو سی‌دی پراجکت پس از موفقیت‌های بازی ویچر 3 ابتدا به توسعه شعبه Red خود پرداختند و از سویی دیگر وارد بازار بورس ورشو شدند. در ماه مارس ۲۰۱۸، آن‌ها استودیوی جدیدی را در ورشو احداث و چندی بعد بعد در ماه اوت یک استودیو دیگر به‌نام Spokko با تمرکز روی موبایل گیمینگ را تأسیس کردند.

با وجود تمامی مشکلاتی که این استودیو در زمان عرضه بازی سایبرپانک 2077 پشت‌سر گذاشت، در ماه مارس ۲۰۲۱، شعبه کانادایی استودیو Digital Scapes را خریداری و آن را به‌عنوان شعبه ونکوور CD Projekt RED معرفی کرد. در ادامه و در ماه اکتبر ۲۰۲۱، سی‌دی پراجکت استودیو مستقل The Molasses Flood را در اختیار گرفت که بازی The Flame in the Flood را در کارنامه خود دارد.

والپیپر انیمه Cyberpunk: Edgerunners

انیمه Cyberpunk: Edgerunners

اواخر ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ بود که استودیو سی‌دی پراجکت در جریان رویداد Night City Wire اعلام کرد که با همکاری استودیو ژاپنی انیمه‌سازی Trigger در سال ۲۰۲۲، انیمه‌ای با محوریت بازی سایبرپانک ازطریق نتفلیکس منتشر خواهد کرد.

بالاخره در ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۲ آذرماه سال ۱۴۰۱) بود که این انیمه در اختیار مخاطبان قرار گرفت و به‌شکل قابل توجهی نظر مثبت منتقدین و کاربران را به خود جلب کرد. انیمه‌ای بسیار خوش‌ساخت از جهان سایبرپانکی شهر نایت سیتی که به‌تنهایی موفق شد باری دیگر بازی Cyberpunk 2077 را بر زبان‌ها بیاندازد و باعث افزایش تعداد دانلود و فروش آن شود.

بخوانید  یک عضویت Humble Choice و بازی های کامپیوتری عالی را فقط با 10 دلار در این ماه دریافت کنید

آغاز ماجراجویی کاراکتر اصلی

به‌روزرسانی 2.0 بازی سایبرپانک 2077 و انتشار بسته الحاقی Phantom Liberty

به‌روزرسانی 2.0 بازی سایبرپانک 2077 و بسته الحاقی پولی Phantom Liberty یک جبران مافات تمام جانبه از جانب استودیو سی‌دی پراجکت رد نسبت به مخاطبان آن قلمداد می‌شود

بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان و انتشار به‌روزرسانی‌های مختلف شاهد انتشار به‌روزرسانی 2.0 بازی سایبرپانک 2077 در تاریخ ۲۱ سپتامبر (۳۰ام شهریورماه) بودیم که بزرگ‌ترین تغییرات بازی از زمان عرضه آن را در خود جای داده بود. درواقع این به‌روزرسانی ویژگی‌ها و تغییرات مختلفی را به هسته اصلی بازی اعمال می‌کند که باعث می‌شود تجربه آن بیشتر از هر زمانی دیگر به اثری تبدیل شود که کاربران روز اول انتظار آن را می‌کشیدند.

درواقع هدف سی‌دی پراجکت رد با انتشار این به‌روزرسانی، ایجاد آمادگی‌های لازم برای انتشار بزرگ‌ترین و تنهاترین بسته الحاقی بازی با نام Phantom Liberty بود که قرار بود در تاریخ ۲۶ سپتامبر (چهارم مهرماه) در اختیار بازیکنان قرار گیرد. این بسته الحاقی جدای خط داستانی جدیدی که پیش‌روی بازیکنان قرار می‌دهد، ویژگی‌های جدیدی همانند تعقیب‌و‌‌گریز و مبارزات خودرویی را به بازی اضافه کرد که جذابیت سایبرپانک 2077 را از بیش‌ازپیش می‌کند.

بسیاری از وب‌سایت‌های معتبر صنعت ویدیو گیم، با انتشار به‌روزرسانی و بسته‌ الحاقی جدید، بازی را باری دیگر مورد بررسی قرار دادند و به تحسین محتوای ارائه شده پرداختند. علاوه‌براین، تعداد بازیکنان و میزان فروش بازی باری دیگر روند رو‌به‌رشد به خود گرفت؛ به‌نحوی که اعلام شد تا اکتبر ۲۰۲۳، فروش بازی از تعداد ۲۰ میلیونی ماه سپتامبر ۲۰۲۲ به رقم ۲۵ میلیون نسخه رسید.

تصویر رسمی معرفی بازی The Witcher جدید (ویچر شرکت سی دی پراجکت)

در آینده انتظار ساخت چه بازی هایی را از سی دی پراجکت داشته باشیم؟

سی‌دی پراجکت از زمان تأسیس به مشابه استودیوهایی همانند راک‌استار گیمز، در هر دوره تنها روی یک پروژه به‌صورت تمام‌وقت و با تمامی منابع خود کار کرده است. اما آن‌ها تصمیم گرفتند تا از سال ۲۰۲۱ مدل تجاری خود را عوض کنند و حالا مشخص شده است که در حال کار روی چندین و چند پروژه به‌صورت همزمان هستند. در حال حاضر پروژه‌های در دست اجرای استودیوی سی‌دی پراجکت رد به شرح زیر است:

نسخه بازسازی بازی ویچر: اکتبر سال ۲۰۲۲ بود که اعلام شد استودیو Fool’s Theory وظیفه ساخت نسخه ریمیک بازی اصلی ویچر را با موتور بازی‌سازی آنریل 5 به‌عهده دارد. اثری که قرار است فرایند توسعه آن تحت نظر کامل تیم خلاق استودیو سی‌دی پراجکت رد و تیم توسعه مجموعه ویچر باشد.

پروژه Hadar: براساس گمانه‌زنی‌های صورت گرفته پروژه Hadar اولین آی‌پی اوریجینال استودیو سی‌دی پراجکت خواهد بود که با گذشت زمان می‌توانیم شاهد انتظار اخبار بیشتری از آن باشیم.

پروژه Orion: پس از انتشار به‌روزرسانی v2 و بسته الحاقی Phantom Liberty بازی سایبرپانک 2077، واکنش‌های بسیاری خوبی از جانب کاربران متوجه این بازی و استودیو سی‌دی پراجکت رد شد و بسیاری نسخه کنونی بازی را همان‌چیزی قلمداد کردند که روز اول انتظارش را می‌کشیدند. با موفقیت‌ها و اعتماد به‌دست آمده حالا نوبت این استودیو بود که صحبت از آینده این بازی کرده و به‌صورت رسمی دنباله بازی را در قالب نام پروژه Orion معرفی کند. این بازی قرار است در تیم توسعه شعبه امریکای شمالی سی‌دی پراجکت رد توسعه پیدا کند.

پروژه Polaris: با انتشار نسخه سوم مجموعه ویچر، سی‌دی پراجکت رد اعلام کرد که کار آن‌ها با گرالت به اتمام رسیده است، اما در آینده باید انتظار رونمایی از مجموعه جدیدی از دنیای ویچر باشیم. حال مشخص شده است که نسخه جدید بازی ویچر با نام پروژه Polaris در دست توسعه قرار دارد و سازندگان برای توسعه آن با کنار گذاشتن موتور بازی‌سازی REDengine به سراغ آنریل 5 رفته‌اند.

پروژه Sirius: در انتها هم نوبت به یک اثر چندنفره از دنیای ویچر می‌رسد که وظیفه توسعه آن به دو استودیوی The Molasses Flood و شعبه امریکای شمالی سی‌دی پراجکت رد سپرده شده است و فعلا تنها اطلاعاتی که از آن در دسترس است، عنوان پروژه بوده که Sirius نامیده می‌شود.

در انتها می‌توانید فهرستی کامل از تمامی محصولاتی را که توسط استودیوهای سی‌دی پراجکت توسعه داده شده است، مطالعه کنید.

سال نام بازی پلتفرم
۲۰۰۷ The Witcher ویندوز، مک‌ OS
۲۰۱۱ The Witcher 2: Assassins of Kings ویندوز، لینوکس، مک OS، ایکس باکس 360
۲۰۱۴ The Witcher Adventure Game اندروید، iOS، مک OS، ویندوز
۲۰۱۵ The Witcher Battle Arena اندروید، iOS
۲۰۱۵ The Witcher 3: Wild Hunt پلی استیشن 4، ویندوز، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس | اس
۲۰۱۵ The Witcher 3: Wild Hunt – Hearts of Stone پلی استیشن 4، ویندوز، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس | اس
۲۰۱۶ The Witcher 3: Wild Hunt – Blood and Wine پلی استیشن 4، ویندوز، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس | اس
۲۰۱۸ Gwent: The Witcher Card Game پلی استیشن 4، ویندوز، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ، iOS، اندروید
۲۰۱۸ Thronebreaker: The Witcher Tales پلی استیشن 4، ویندوز، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ، iOS، اندروید
۲۰۲۰ Cyberpunk 2077 پلی استیشن 4، استیدیا، ویندوز، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ، iOS، اندروید
۲۰۲۱ The Witcher: Monster Slayer اندروید، iOS
۲۰۲۲ Gwent: Rogue Mage کامپیوتر، اندروید، iOS
۲۰۲۳ Cyberpunk 2077: Phantom Liberty پلی استیشن 5، ویندوز، ایکس باکس سری ایکس | اس

بدون شک این استودیو لهستانی از زمان تأسیس و عرضه اولین محصول خود تاکنون فرازونشیب‌های متعددی را پشت‌سر گذاشته است، اما عملکرد این استودیو مخصوصا در دوره پسا سایبرپانکی آن‌ها نشان داده که قرار نیست به این سادگی از دور رقابت صنعت ویدیوگیم خارج شوند.

بازگشت تعداد بازیکنان بازی سایبرپانک 2077 و اعلام پروژه‌های آینده این استودیو نشان می‌دهد سی‌دی پراجکت رد از اشتباهات گذشته خود درس گرفته و قرار است در آینده با قدرتی بیشتر جای خود را در صنعت ویدیوگیم محکم کند. البته که باز هم زمان مشخص می‌کند که تا چه اندازه می‌توانیم به موفقیت آن‌ها در آینده امیدوار باشیم.

تحریریه مجله بازی یک گیمر