حروف محبوب، سوال پیش پا افتاده; آیا تلگرام واقعا امن است؟

برای محافظت بیشتر در برابر این نوع محتوا، می‌توانید با مراجعه به تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی در تلگرام از Settings > Privacy and Security، گزینه‌هایی مانند حالت محتوای محدود را که به طور خودکار تصاویر نامناسب را شناسایی و فیلتر می‌کند، فعال کنید.

یکی دیگر از ویژگی هایی که توصیه می شود غیرفعال شود، People Nearby است که امکان ارتباط با کاربران نزدیک شما را فراهم می کند. این ویژگی می تواند به ابزار خطرناکی در دست هکرها برای دسترسی به موقعیت جغرافیایی دقیق شما تبدیل شود. برای غیرفعال کردن افراد نزدیک، به مخاطبین > یافتن افراد نزدیک بروید و روی توقف نمایش داده‌ها ضربه بزنید. با این کار، گزینه به «خودم قابل مشاهده باشم» تغییر می کند.

تلگرام فقط منبع باز است. پیام ها با استفاده از یک پروتکل خاص رمزگذاری می شوند

برای امنیت بیشتر، می توانید دسترسی تلگرام به موقعیت مکانی خود را به طور کامل قطع کنید. برای انجام این کار در iOS، به مسیر بروید به Settings > Privacy & Security > Location Services > Telegram رفته و از تب Allow Location Access گزینه Never را انتخاب کنید. در گوشی های اندرویدی به Settings > Apps > Telegram رفته و گزینه Location را از قسمت Permissions خاموش کنید.

نکته مهم دیگری که در مورد امنیت تلگرام باید بدانید این است که باز بودن آن فقط مربوط به اپلیکیشن کلاینت است و این پیام رسان از پروتکل خاصی به نام MTProto برای رمزگذاری پیام های کاربران در سمت سرور استفاده می کند. محققان امنیتی معتقدند که برای افزایش امنیت سیستم، استفاده از پروتکل های رمزگذاری استاندارد به جای پروتکل های اختصاصی ترجیح داده می شود. دلیل این امر این است که آسیب پذیری های موجود در پروتکل ها را می توان به سرعت شناسایی و رفع کرد.

تلگرام نیز مانند سایر پیام رسان ها، برخی از اطلاعات کاربران را به مدت 12 ماه در سرورهای خود ذخیره می کند. شامل نام کاربری، تاریخچه تغییر نام کاربری، جزئیات دستگاهی که پیام رسان روی آن نصب شده است، عادات استفاده از برنامه و آدرس IP کاربران. البته هیچ یک از این داده ها برای اهداف تبلیغاتی یا تجاری استفاده نمی شود، اما همیشه این احتمال وجود دارد که تحت فشار دولت ها، تلگرام مجبور به ارائه این اطلاعات شود.

چگونه امنیت تلگرام خود را افزایش دهیم؟

برای افزایش امنیت تلگرام مراحل زیر را توصیه می کنیم:

تایید دو مرحله ای را فعال کنید

برای فعال کردن این ویژگی، به تنظیمات – حریم خصوصی و امنیت بروید. توجه داشته باشید که با فعال کردن تأیید دو مرحله‌ای، امکان رهگیری و دسترسی هکرها به حساب کاربری شما تقریباً وجود ندارد.

اطلاعاتی را که با دیگران به اشتراک می گذارید محدود کنید

شماره موبایل، متن بیوگرافی و عکس نمایه خود را از دیگران مخفی کنید. همچنین، هنگام گپ زدن با افرادی که نمی‌شناسید، از ارائه اطلاعاتی مانند نام واقعی، موقعیت مکانی و هر گونه اطلاعات دیگری که منجر به یافتن سایر حساب‌های آنلاین شما می‌شود، کاملاً خودداری کنید.

تا حد امکان از چت مخفی استفاده کنید

گاهی اوقات ممکن است دوستان و اعضای خانواده در یک گروه باشند، اما برای اطمینان از حداکثر امنیت چت، به جای چت معمولی، از چت مخفی با پشتیبانی از رمزگذاری سرتاسر استفاده کنید.

با احتیاط به گروه ها و کانال ها بپیوندید

اگر گروه یا کانالی را نمی شناسید، هرگز به آن ملحق نشوید. به یاد داشته باشید، مدیر کانال و سایر اعضای گروه می توانند به حساب شما دسترسی داشته باشند و اطلاعاتی مانند نام و تصویر نمایه شما را ذخیره کنند. همچنین از وابستگی عاطفی به افرادی که نمی شناسید اجتناب کنید.

بخوانید  نمایشگاه Humble Games 2023 اطلاعات جدیدی درباره خدایان سرگردان، Cloud Breeze و موارد دیگر به ارمغان می آورد

از ارسال پول یا اطلاعات کارت بانکی خود به افراد غریبه خودداری کنید

امروزه، کلاهبرداران ممکن است به عنوان متخصصان پشتیبانی، کارمندان بانک یا هر شخص دیگری که فکر می‌کنید قابل اعتماد است ظاهر شوند تا بتوانند به حساب بانکی شما دسترسی پیدا کنند. برای جلوگیری از کلاهبرداری در تلگرام، به یاد داشته باشید که برای انجام کاری هرگز نیازی به پرداخت پول یا اشتراک گذاری اطلاعات حساب بانکی از طریق تلگرام نخواهید داشت. به هر حال در بسیاری از موارد با احراز هویت کاربر یا شماره فرد و استعلام از سازمان های مربوطه می توان ادعای کلاهبرداران را تایید کرد.

از کلیک بر روی لینک های مشکوک خودداری کنید

اگر غریبه ای وانمود می کند که یک کارشناس پشتیبانی یا کارمند اداری است و شما را مجبور می کند روی پیوندهای ناشناس کلیک کنید، هرگز درخواست او را نپذیرید. از آنجایی که بیشتر حملات فیشینگ، آلودگی به بدافزار، سرقت اطلاعات و خرابکاری اینترنتی با استفاده از پیوندهای مخرب و ناشناس انجام می شود، از کلیک بر روی این نوع پیوندها خودداری کنید.

اگر چیزی خیلی رویایی است، آن را زیر سوال ببرید

همه ما می دانیم که احتمال برنده شدن ما در لاتاری، یافتن تخفیف های شگفت انگیز یا مواجهه با فرصت های نادر در زندگی بسیار کم است و اگر شخصی چنین ادعاهایی را در بستر تلگرام مطرح کرد، باید به ادعا و هویت او شک کنیم. بهترین راه برای مقابله با چنین شرایطی عدم پاسخگویی به افراد غریبه است.

تحریریه مجله بازی یک گیمر