بررسی اجمالی کتاب فیلمنامه نویس رازهای نویسندگان بزرگ + لینک خرید

اما شاید یکی از جالب ترین بحث ها مربوط به گیرمو آریاگا و تجربیات شخصی او به عنوان مثال، او در این کتاب به خوبی توضیح می دهد که چگونه بر اساس تجربیات شخصی خود، بدون سفر به هیچ یک از کشورهای ژاپن و مراکش، سناریو بابل نوشت آریاگا همچنین از شرایطی می‌گوید که می‌توان در قرارداد فیلمنامه ایجاد کرد تا کارگردان در کار نهایی شما دخالت نکند.

گیرمو آریاگا، فیلمنامه نویس بابل

جذابیت این مصاحبه ها این است که هر یک از فیلمنامه نویسان رازهای شخصی خود را در مسیر تبدیل شدن به یک فیلمنامه نویس حرفه ای به اشتراک گذاشته اند. به عنوان مثال حسین امینی به عنوان یک نویسنده ایرانی، روند جذب بازار کار فیلمنامه نویسی و همکاری با کارگردانانی مانند نیکلاس ویندینگ Refn بگو یا جان آگوست او روندی را که برای اقتباس از یک رمان و تبدیل آن به فیلمنامه طی کرده است به تفصیل توضیح می دهد.

نکته جالب دیگر این کتاب، نظرات شخصی و صریح فیلمنامه نویسان بر آثار دیگران است. مثلا آریاگا دیالوگ های طولانی تر از دو خط را دوست ندارید، اما تنها استثنا در این تکنیک است تارانتینو و وودی آلن می داند. او در بخشی از مصاحبه خود می گوید که به تارانتینو گفته است:

تیم گریسون در این کتاب، به برخی از فیلمنامه نویسان بزرگ مانند گیرمو آریاگا (نویسنده آثاری چون عشق سگی، 21 گرم و بابل)، حسین امینی (نویسنده ایرانی فیلمنامه درایو) جان آگوست (نویسنده یکی از آثار معروف تیم برتون، ماهی بزرگ)، ژان کلود کریر (نویسنده آثار معروف لوئیس بونوئل، مانند جذابیت پنهان بورژوازی، شبح آزادی و میل مبهم شهوت)، لی چانگ دونگ (فیلمساز برجسته سینمای کره جنوبی با آثاری چون چاپ، شعر و نبات نعنایی) و دیگر افراد مشهور این عرصه رفتند و با آنها مصاحبه صمیمی انجام دادند. مصاحبه ای که سوالات آن حذف شده است تا در نثری شیوا و پیوسته و با ترجمه ای روان، عصاره تجربه حرفه ای هر یک از نویسندگان ملیت های مختلف در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

فیلمنامه نویس کیست؟ فیلمنامه نویسان بزرگ با چه چالش هایی روبرو بودند؟ استودیوها چگونه با فیلمنامه نویسان کار می کنند؟ پاسخ بسیاری از این سوالات را می توانید در کتاب «فیلمانم نویس» نوشته گیلگمش بیابید.

کتاب «سینه» نوشته تیم گریسونیکی از شش کتاب این مجموعه حرفه: مدیر فیلمبرداری به نظر می رسد انتشارات Ilex بریتانیا آن را در سال 2013 و انتشارات گیلگمش آن را با ترجمه در ایران منتشر کرده است. فرزام امین صالحی منتشر شده است. از دیگر عناوین این مجموعه می توان به کارگردان، تهیه کننده، فیلمبردار، طراح صحنه و لباس و طراح تولید اشاره کرد. این مجموعه به نوعی با انتخاب این عناوین نگاهی کلی به حرفه های اصلی در صنعت سینما و سینما دارد.

«می‌دانی با دیالوگ‌هایت چقدر به سینما آسیب می‌زنی؟ شما نابغه ای دارید که هیچ کس آن را ندارد و همه می خواهند از شما تقلید کنند. نوابغ در استفاده از دیالوگ اساسا شما و وودی آلن هستید. تمام شد و تمام شد.» تارانتینو به آریاگا پاسخ داد: «می‌دانی با ساختارهای پیچیده و شخصیت‌های عجیب و غریبت چه آسیب عظیمی به سینما وارد می‌کنی؟

کتاب «فیلمنامه نویس» برای کیست؟

جان آگوست، فیلمنامه نویس Big Fish

اگر خودتان فیلمنامه نویس هستید یا به طور جدی می خواهید وارد این حرفه شوید، باید کتاب فیلمنامه نویس را بخوانید تا از خطرات جدی این حرفه در سراسر جهان مطلع شوید. اما اگر فقط اطلاعات کلی در مورد جایگاه فیلمنامه نویس در خلق یک فیلم می خواهید، این کتاب همچنان برای شماست. چه چیزی بهتر از خاطرات و تجربیات شخصیت های برجسته این حرفه که اطلاعات کلی را به صورت کاملا شخصی در اختیار شما قرار می دهند. البته به خاطر داشته باشید که این کتاب از شما فیلمنامه‌نویس نمی‌سازد، اما مطمئناً دید شما را نسبت به جایگاه این حرفه در صنعت سینما گسترش می‌دهد.

بخوانید  Alan Wake 2 را می توان از ابتدا تا انتها تجربه کرد