کجای کویر برویم؟ -زومجی

نقاط گردشگری در منطقه کویری ابوزید آباد عمدتا در شمال و در امتداد جاده خاکی به طول 25 کیلومتر قرار دارد. در فاصله حدود هشت کیلومتری شهر، تپه های شنی غلتکی قابل مشاهده است. اما برای رفتن به بزرگترین و زیباترین تپه ها باید از کویر گذشت و از کنار دریاچه نمک نامچال عروس گذشت.

برای اقامت در صحرای ابوزید آباد نیز می توانید در تپه های شنی کمپ بزنید. اقامت در میان تپه های شنی، سرشار از سکوت و آرامش، می تواند شبی خاطره انگیز را برای شما رقم بزند. کاروانسرای ابوزید آباد یکی دیگر از گزینه های اقامت در این کویر است. این کاروانسرا نزدیک به 400 سال است که پذیرای مسافران است. از زمان ساخت کاروانسرای ابوزید آباد در دوران صفویه تا به امروز، این کاروانسرا فعال بوده و امروزه نیز دارای فضایی مساعد برای استراحت با امکانات خوب است.

منبع عکس: utsafar.ir

برای اقامت در کویر ورزنه می توانید از اقامتگاه های محلی استفاده کنید. برخی از این اقامتگاه ها عبارتند از: عمارت آینه خانه، اقامتگاه نگار، بوم گردی حافظ، اقامتگاه چپاکر و بوم گردی سپنتا; مسافرخانه ورزنه در نزدیکی کویر ورزنه نیز دارای محیطی سنتی و دلنشین با امکانات مناسب می باشد. کویر ورزنه نیز فضای مناسبی برای کسانی دارد که می خواهند کویر را بگردند و در میان کویرها چادر بزنند.

صحرای کاراکال

  • آدرس کویر کاراکال: استان یزد، انتهای جاده یزد – بافاق، روستای صادق آباد، کویر کارکل (نگاه کنید به نقشه)

هنگام سفر به صحرای کاراکال، می توانید از مکان های دیدنی نزدیک صحرای کاراکال نیز دیدن کنید. از مکان های گردشگری اطراف کویر کاراکال می توان به «خانه وحشی بافقی» (شاعر قرن دهم هجری)، «آب انبار کاکامیر» با گنبد آجری چینی گرد، «باغ تیتو» اشاره کرد.“میدان خان”، “معدن سنگ آهن چغارات” و “قلعه و نخلستان باقر آباد”. قلعه باغر آباد اثری تاریخی در شهرستان بافاق است و یکی از مهم ترین آثار تاریخی یزد به شمار می رود.

در صحرای کاراکال بمانید

برخی از بهترین مکان‌های دیدنی در نزدیکی کویر ابوزید آباد عبارتند از «قلعه کرشاهی»، «کوه یخاب»، «روستای ابیانه»، «آب انبار صفوی»، «شهر زیرزمینی اوی» و «شهر تاریخی نوش آباد».

بخوانید  تاریخ اکران فیلم Karate Kid جدید تا تغییر زمان پخش آثار آینده دنیای مرد عنکبوتی

در صحرای ابوزیدآباد بمانید

انواع گیاهان و جانوران در این کویر به چشم می خورد که از جمله آنها می توان به گیاهانی مانند طاق تق، سکنبیل، گاز و درختچه تگ اشاره کرد و از جانوران کویر ورزنه به روباه و گربه نیز می توان به شن، پا سیمواکی و سارگپ اشاره کرد. .

سافاری در میان شن های کویر ابوزید آباد

منبع تصویر: turistikgah.com

پوشش گیاهی در صحرای کاراکال بسیار محدود و ضعیف است و بیشتر از گیاهان شنی با ریشه سست تشکیل شده است. در حاشیه صحرای کاراکال و در مرز بین تپه های شنی، بوته های گزنه قابل مشاهده است. صحرای کاراکال توسط نخلستان های زیبا احاطه شده است. شن های کویر کاراکال برای پیاده روی بسیار مناسب و نرم است و همچنین برای علاقه مندان به آفرود و موتورسواری در کویر بسیار مناسب است.

ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود به سرزمین چهار فصل شهرت دارد. در برخی از ماه های سال محدوده دمایی منفی 20 درجه تا مثبت 20 درجه در سراسر ایران قابل ثبت است. این تنوع شرایط آب و هوایی باعث شده است که ایران در همه روزهای سال به مقصد گردشگری تبدیل شود.

پوشش گیاهی صحرا در کویر ابوزید آباد نیز دیده می شود. این پوشش گیاهی باعث تجمع گونه های مختلف جانوری شده است. جانوران منطقه شامل شاهین، عقاب، خرگوش، روباه شنی، گربه شنی، شغال، گرگ، شغال، مار، آگاما و مار، مارمولک مرنجبی و پومسواکی است.

کویرهای ایران یکی از جذاب ترین مقاصد سفر در اواسط دو سال به حساب می آیند. بهترین کویرهای ایران در استان های خراسان جنوبی، اصفهان، کرمان، یزد و سمنان قرار دارند. هر یک از کویرهای واقع در دشت کویر و کویر لوت جاذبه ها و زیبایی های منحصر به فرد خود را دارند.

کویر ورزنه

  • آدرس کویر ورزنه: استان اصفهان، جاده ورزنه اصفهان، 20 کیلومتری جنوب ورزنه، کویر ورزنه (نگاه کنید به نقشه)

از دیگر تفریحات بیابان کاراکال می توان به شتر سواری، تماشای آسمان پرستاره و پیاده روی در شن های نرم صحرای کاراکال اشاره کرد. استفاده از هر یک از این امکانات هزینه های جداگانه ای دارد و در صورتی که از کمپ ها برای اقامت استفاده نمی کنید، برای ورود به منطقه باید هزینه ورودی جداگانه پرداخت کنید.

بخوانید  نسخه بازسازی شده Metal Gear Solid 3 امسال منتشر می شود

کویر ابوزید آباد بخش کوچکی از کویر بزرگ «بند ریگ» است و علاوه بر جذابیت طبیعی فراوان، به خاطر آثار تاریخی و باستانی خود نیز شهرت دارد. بسیاری از گردشگران در سفر به کویر ابوزید آباد به دلیل پتانسیل بالای گردشگری منطقه قصد دارند از اماکن تاریخی نزدیک این کویر دیدن کنند.

تپه شنی و رودخانه جاری در کویر ورزنه

کویر ابوزید آباد از دیگر کویرهای استان اصفهان و نزدیک به شهرستان کاشان است. کویر ابوزید در شمال شرقی کاشان با شن‌های متحرک و تپه‌های ماسه‌ای داغ در طول سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

تپه های ماسه ای کویر ورزنه سیال است و با اقامت در این کویر و گذراندن وقت در میان ماسه های آن شاهد حرکت شن ها خواهید بود. بزرگترین سایت تفریحی کویری ایران در کویر ورزنه واقع شده است و در حین کمپینگ در این کویر می توانید از امکانات سایت کویر مانند راندن موتور چهار چرخ، زیپ لاین، شترسواری و تور کویر بهره مند شوید. شن و ماسه با یک وسیله نقلیه تمام زمینی. جدای از همه این موارد، یکی از بهترین قسمت های کویری پیاده روی، قدم زدن روی ماسه های داغ است.

عکاس: بهنام یوسفی

یکی از زیباترین کویرهای ایران، کویر کاراکال در دشت کویر مرکزی ایران است. کویر کاراکال در نزدیکی روستای صادق آباد شهرستان بافق استان یزد واقع شده است. ارتفاع صحرای کاراکال به 50 متر می رسد و بیش از 1500 هکتار وسعت دارد. علت نامگذاری این کویر کاراکال وجود نوعی گربه در طبیعت بکر این منطقه به همین نام بوده است.

برای اقامت در صحرای کاراکال می توانید از کمپ های برپا شده در این کویر استفاده کنید. کمپ های صحرایی کاراکال راحتی و امکانات اقامتی مناسبی را به شما ارائه می دهند. اگر کمی تجربه بیشتری در کمپینگ در کویر دارید و وسایل لازم را به همراه دارید می توانید به صورت انفرادی یا گروهی نیز در کویر کمپ بزنید.

بخوانید  اکتیویژن بلیزارد در نبرد حقوقی برای دفاع از قرارداد خود با مایکروسافت تردیدی نخواهد داشت

صحرای ابوزید آباد

  • آدرس کویر ابوزید آباد: استان اصفهان، 30 کیلومتری شرق کاشان، کویر ابوزید آباد (نگاه کنید به نقشه)

نمایی از صحرای Quirkarakal با درختان نخل در شن و ماسه

بهترین زمان سفر به کویر ورزنه از شهریور ماه شروع شده و تا اوایل فروردین ادامه دارد. بسیاری از مردم نمی توانند سرمای بیابان را تصور کنند. اما اگر قصد دارید در پاییز یا زمستان به کویر ورزنه بروید، توجه داشته باشید که دمای هوا در شب به منفی 10 درجه می رسد. اما در این فصول در طول روز هوا عالی است.

در کویر ورزنه بمانید

کویرهای ایران مقاصد محبوب گردشگران داخلی و خارجی هستند. بهترین زمان برای سفر به کویرهای ایران نیمه دوم سال در پاییز و زمستان است.

در سفر به کویر ورزنه می توانید از جاذبه های تاریخی بی نظیری که در مجاورت این کویر هستند نیز دیدن کنید. از دیدنی های نزدیک کویر ورزنه می توان به «برج کبوتر کورتان» و «قلعه قورتان» در فاصله حدود 20 کیلومتری کویر و کاروانسرای قلعه سنهابی در 70 کیلومتری این کویر اشاره کرد.

بهترین زمان برای سفر به کویر ورزنه

کویر ورزنه در 100 کیلومتری شرق اصفهان و 150 کیلومتری غرب یزد قرار دارد. کویر ورزنه از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود، از شرق به تالاب گاوخونی، از جنوب به حسن آباد و از غرب با محور ارتباطی ورزنه به حسن آباد احاطه شده است. تمام کویر ورزنه پوشیده از تپه های شنی شمال به جنوب است. شکل تپه های ماسه ای به صورت هلالی، طولی و هرمی است و ارتفاع آنها در بلندترین نقاط به 100 متر می رسد.

ورزنه یکی از زیباترین کویرهای ایران در استان اصفهان است و «تالاب گاوخونی» یکی از نقاط گردشگری این کویر است. وجود تالاب گاوخونی باعث پیدایش درختچه های بیابانی و گونه های جانوری در این منطقه شده است. البته نباید فراموش کرد که تالاب گاوخونی در ماه های گرم سال آب ندارد. دریاچه نمک خارا نیز یکی دیگر از جاذبه های طبیعی نزدیک کویر ورزنه محسوب می شود.

تحریریه مجله بازی یک گیمر