چین از تجهیزات ماینینگ مستعمل برای تولید کارت های گرافیک جدید استفاده می کند


تراشه های استخراج قدیمی در چین برای تولید کارت های گرافیک مانند RTX 3080 20GB و RX 580 16GB استفاده می شود که هرگز منتشر نشده است.

چندی پیش مقاله ای در مورد تبدیل کارت های گرافیک RTX 4090 در چین به تجهیزات توسعه هوش مصنوعی منتشر شد. مدت‌هاست که این اتفاق در این کشور می‌افتد، اما اخیراً رسانه‌ها به این موضوع پرداخته‌اند. چرا که با توجه به اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه چین و چند کشور دیگر، موجودی این تراشه ها در حال کاهش است و دیگر امکان دسترسی گیمرها به این تجهیزات به عنوان کاربران اصلی وجود ندارد.

مایه تاسف است که کارت‌های گرافیکی جدید بازی در این کارخانه‌ها شکسته می‌شوند و برای مقاصد دیگر استفاده می‌شوند، اما گاهی اوقات این تجهیزات منشأ متفاوتی دارند. بیشتر کارت‌های گرافیکی موجود در بازار چین و عرضه شده از این کارخانه‌ها قبلاً برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شدند، اما استفاده از آنها اکنون دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

شرکت هایی مانند Jieshuo این کارت ها را به صورت عمده خریداری می کنند تا از آنها در محصولات دیگر استفاده کنند. تا زمانی که گیمرها بدانند، این تراشه ها در حال حاضر منسوخ شده اند و در بازار دست دوم با قیمت کمتری به فروش می رسند. بنابراین دیگر شکایتی وجود ندارد، اما وضعیت همیشه اینگونه نیست.

استخراج قطعات کارت گرافیک مورد استفاده برای GPU جدید در چین

کارت گرافیک GeForce RTX 3080 20 گیگابایتی یکی از کارت های گرافیک جدیدی است که اخیراً مشاهده شده است. این کارت هرگز توسط انویدیا معرفی نشد. اگرچه شایعاتی در مورد احتمال ساخت چنین محصولی به گوش می رسد. دلیل اینکه شرکت های چینی GeForce RTX 3080 را به جای 3090 با حافظه 24 گیگابایتی انتخاب کردند این است که RTX 3080 برای آنها بسیار ارزان تر است. علاوه بر این، این کارت را می توان به راحتی با استفاده از نرم افزار و سخت افزار فیزیکی موجود برای 20 گیگابایت حافظه بهینه کرد.

بخوانید  فروش بازی Final Fantasy 7 Rebirth با افت 90 درصدی مواجه شد

سازندگان چند ماه پیش نشان دادند که چگونه این امکان وجود دارد و این محصولات قبلاً با قیمتی در حدود 600 دلار در بازار چین حضور داشتند. البته این کارت ها به طور خاص برای اهداف ماینینگ تبلیغ می شدند و قیمت آن ها برای مردم تعجب آور نبود. امروزه تحریم های آمریکا دسترسی به کارت های گرافیکی با ظرفیت بالا را دشوارتر کرده است و قیمت این محصولات هم اکنون به 900 دلار رسیده است.

البته کارت گرافیک GeForce RTX 3080 تنها محصولی نیست که برای این منظور استفاده می شود. کارت گرافیک 16 گیگابایتی Radeon RX 580 نیز به طور رسمی با 8 گیگابایت حافظه عرضه شد، اما اکنون با دو برابر ظرفیت در دسترس است. این کارت ها حتی به اندازه 3080 جدید نیستند، اما با ارتقاء حافظه در حال فروش مجدد هستند. شرکت سازنده آنها حتی این محصولات را به صورت عمومی در وب سایت خود به فروش می رساند.

کارت گرافیک RX 580 16GB در چین

دلیل افزایش ناگهانی ظاهر چنین کارت‌های گرافیکی جعلی را می‌توان به خالی شدن مزارع استخراج ارزهای دیجیتال نسبت داد که کاربران آن‌ها را به فکر فروش و تعویض تجهیزات خود انداخت. این کارت ها در نهایت تمیز می شوند و گاهی تکه تکه می شوند تا از قطعات آن برای ساخت این محصولات استفاده شود. آنها جدید به نظر می رسند، اما دارای پردازنده گرافیکی و حافظه قدیمی و فرسوده هستند که هر لحظه ممکن است از کار بیفتد.

البته این شرکت ها به خریداران خود گارانتی دو ساله ارائه می دهند اما اثبات این ادعا کار ساده ای نخواهد بود. شرکت های چینی هر از چند گاهی ایده های جدیدی را ارائه می دهند و باید انتظار داشته باشیم که در آینده شاهد کارت گرافیک های عجیب و غریب بیشتری باشیم. به عنوان مثال، ورود کارت های گرافیک لپ تاپ موبایل به بازار دسکتاپ نباید تعجب آور باشد.

بخوانید  تاریخ انتشار Metal Gear Solid Delta: Snake Eater لو رفت؟
تحریریه مجله بازی یک گیمر