نمایش نمونه اولیه کارت گرافیک ASUS RTX 4070 بدون استفاده از کابل برق

ایسوس در مراسم انحصاری خود کارت گرافیک RTX 4070 را بدون نیاز به اتصال کابل برق 16 یا 8 پین به نمایش گذاشت که هنوز در مرحله طراحی اولیه است. در عوض، این کارت در یک اسلات اختصاصی در مادربرد Z790 TUF Gaming قرار می گیرد. تا 600 وات برق مصرف می کند. طراحی جدید ایسوزو تمام کانکتورهای الکتریکی را به پشت مادربرد منتقل می‌کند و احتمالاً مدیریت کابل را هنگام خاموش کردن سیستم آسان‌تر می‌کند.

در مورد خود کارت گرافیک نیز باید گفت که برای سیستم خنک کننده آن از یک سری فن های خنک کننده سه گانه استفاده شده است و سوئیچ دو بایاس آن به کاربر امکان سوئیچ بین Performance و Quiet را می دهد. ایسوس در حال حاضر از نام مگالودون برای سری جدید کارت های گرافیک خود استفاده می کند، اما هنوز تصمیمی برای استفاده رسمی از این نام برای محصول نهایی نگرفته است.

طراحی مفهومی ایسوس برای کارت گرافیک RTX 4070 از یک پورت اختصاصی به جای کانکتور برق کارت گرافیک استاندارد Nvidia استفاده می کند که تمام انرژی مصرفی خود را مستقیماً از مادربرد می گیرد.

جعبه مجهز به کارت گرافیک RTX 4070 بدون کابل

پورت مخصوص کارت گرافیک بی سیم RTX 4070

کارت گرافیک 4070 نمایش داده شده توسط ایسوس دارای 2 کانکتور PCle است که شامل یک اسلات استاندارد PCIe Gen 4.0 x16 در پایین و در کنار پورت دوم است که برای مصرف انرژی استفاده می شود. در نتیجه، GPU نیازی به کابل برق نخواهد داشت و کل راه اندازی شما بسیار ساده تر از سیستم های فعلی خواهد بود که چندین کابل از PSU به GPU و سایر اجزا را اجرا می کنند.

بخوانید  5 Reasons To Play Persona 5 Tactica

این طراحی نوآورانه می‌تواند آغازگر دوره جدیدی برای پردازنده‌های گرافیک کامپیوتری باشد که در آن کابل برق به طور کامل حذف شده و در عوض از یک رابط مناسب برای انتقال نیرو از مادربرد به GPU استفاده می‌شود. متأسفانه برای بهره مندی از این قابلیت نیاز به مادربردهای سفارشی خاص است که در آینده نزدیک شاهد استفاده گسترده کاربران از این تکنیک نخواهیم بود. البته ایسوس قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی کارت های گرافیک و مادربردهای بدون کابل را روانه بازار کند و طبق گزارش منتشر شده، این محصولات در سراسر جهان عرضه خواهند شد. قیمت یا سایر جزئیات این محصولات هنوز مشخص نیست، اما پیش بینی می شود قیمت آنها از محصولات استاندارد بیشتر باشد.

مادربرد مورد استفاده ایسوس برای این دمو از نوع ATX با سوکت LGA 1700 و مرحله تحویل 16+1 VRM است که از 2 اسلات PCIe 4.0 x16 و 2 اسلات PCIe 4.0 x1 و همچنین یک اسلات PCIe 4.0 x4 استفاده می کند. همچنین سه کانکتور کابل برق 8 پین و یک کانکتور 12VHPWR روی این کارت وجود دارد که همگی برق را از پورت مخصوص این کارت گرافیک RTX 4070 عبور می دهند.

خریداران بالقوه این محصولات باید در نظر داشته باشند که مادربردهای مخصوص این کارت ها با انواع کارت گرافیک ها سازگار خواهند بود، اما کارت گرافیک بدون کانکتور فقط روی مادربردهای خودش قابل استفاده است. همچنین برای استفاده از این مدل از محصولات، کیس شما باید برای محل اتصالات بازطراحی شود.

تحریریه مجله بازی یک گیمر