حقایق جالب در مورد شب یلدا

یک کاسه آجیل با باسلوق

در شب یلدا میوه بخورید

در نظر گذشتگان نماد نور و خورشید بوده و برخی برای از بین بردن ارواح شیطانی و تاریکی آتش روشن می کردند.

عدد 40 از دیرباز در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه ای داشته است. ایرانیان باستان زمستان را به دو قسمت «گرند چله» و «پتیت چله» تقسیم می کردند که از دو قسمت چهل روز تشکیل می شد. آخرین شب آذر به نام چاله; زیرا از آغاز مصیبت بزرگ و فرا رسیدن سرمای زمستان خبر می دهد. به زحمت 40 روز بعد جشن قرن برگزار می شود که به مناسبت پایان چله بزرگ و آغاز چله کوچک است.

شب یلدا را با نام هایی مانند شب چله، خورشید شکست ناپذیر، میلاد مهر و غیره نیز می شناسند که به آن آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال می گویند. قدمت برگزاری مراسم شب یلدا در بین ایرانیان به بیش از هفت هزار سال می رسد. در واقع، اجداد ما کشف کردند که اولین شب زمستان طولانی ترین شب سال است. اگرچه در هیچ مقطعی از تاریخ ایران، دولت‌ها ضرورت برگزاری این شب را ندیده‌اند. ایرانی ها خیلی وقت پیش یلدا را پشت سر گذاشتند.

یک بشقاب خرما

مردم در قدیم به دامداری و کشاورزی می پرداختند و زندگی خود را بر اساس طبیعت تنظیم می کردند. بنابراین تغییر فصل و کوتاهی یا طولانی شدن شب و روز تأثیر بسزایی در زندگی آنها داشت. از این رو به نور و گرما و طول روز اهمیت خاصی می دادند و آنها را نیکو و پسندیده می شمردند; اما زمستان، سرما و شب های طولانی برایشان چندان خوشایند نبود.

بر اساس سنت دیرینه آیین مهر، در فرارسیدن روز اول ایران، پادشاهان ایرانی از تخت سلطنتی خارج شدند، لباس های سفید پوشیدند و به صحرا رفتند و بر فرش سفیدی نشستند. نگهبانان و خادمان کاخ آن روز آزاد بودند و مانند دیگران زندگی می کردند. به این ترتیب همه از شاه گرفته تا عوام دارای موقعیت یکسانی بودند و هیچکس حق نداشت که دیگران را منصوب کند. علاوه بر این، ریختن خون گوسفند و مرغ و جنگیدن در این روز ممنوع بود. نیروهای دشمن ایران با آگاهی از این مشکل موقتاً دست از جنگ و کشتار بردند که گاه به صلحی طولانی منجر می شد.

با فرا رسیدن آخرین روز آذر، خانواده های تازه داماد و داماد برای یکدیگر هدایایی به نام شب چله های تهیه می کنند. این رسم بسته به هر شهر و کشوری متفاوت است و به روش خاصی انجام می شود. فلسفه این رسم این است که در گذشته دو نامزد فقط در مناسبت‌های خاصی مانند شب یلدا با هم ملاقات می‌کردند. خانواده داماد از خانواده عروس خواستند تا عروس را به بهانه رفتن به مهمانی در منزلشان در مراسم شرکت کند. نیشکر، انواع شیرینی، کیف پارچه ای، کیف و کفش و لباس زمستانی برای عروس، سکه طلا، آجیل و خشکبار، میوه، مرغ، گوشت و …. از جمله هدایایی است که برای عروس آورده می شود که بسته به محل زندگی افراد می توان آن را هدیه داد.

بخوانید  FTC در حال اعتراض به حکم دادگاه Microsoft/Activision Blizzard این هفته است

آتش را شروع کنید

بر اساس تقویم مردم ایران باستان، چله مصادف با شب تولد خورشید است و خورشید و ماه اگرچه ارتباط نزدیکی با هم دارند، اما یکسان نیستند. پس از گرویدن ایرانیان به آیین زرتشتی، آداب و رسوم مهر بخشی از آیین زرتشتی شد. طبق آنچه در کتاب عطارالباقیه آمده است، زرتشتیان روز اول روز را «خروز» یا همان روز خورشید می دانستند و جشنی را که در آن روز برگزار می شد «نودروز» نامیدند; چون فاصله شب یلدا تا عید نوروز 90 روز بود. بر اساس مندرجات کتاب قوانین مسعودی، روز اول دی ماه را «خرروز» یا «خرمروز» می نامیدند و به اهورامزدا نسبت می دادند. زمانی که دین زرتشتی به عنوان دین رسمی کشور در عصر ساسانیان معرفی شد، اهمیت آیین مهر در نهادهای دولتی و زندگی مردم همچنان مشهود بود. این به وضوح در الگوهای باقی مانده از آن زمان قابل مشاهده است.

درخت کریسمس

در مورد نام کلمه یلدا نظرات مختلفی وجود دارد. برخی آن را واژه ای سریانی هم ریشه با واژه های عربی «ولادت»، «ولادت»، «میلاد»، «یولد» و «یلد» می دانند که به تولد ایزد مهر یا خورشید اشاره دارد. برخی دیگر یلدا را واژه ای اوستایی معرفی می کنند.

تمرینات شب یلدا

خواندن شعر و خواندن داستان

شب یلدا یا شب چله یکی از قدیمی ترین جشن های ایرانی است که در آخرین شب پاییز به عنوان طولانی ترین شب سال جشن گرفته می شود.

در فرهنگ ما اهمیت رنگ قرمز قدمتی پنج هزار ساله دارد. ایرانیان قبل از استقرار در فلات کنونی ایران از جایی می آمدند که 10 ماه زمستان و دو ماه تابستان وجود داشت و به همین دلیل گرمای خورشید برایشان اهمیت زیادی داشت. بنابراین، همه چیز خورشید برای آنها عزیز بود، مانند رنگ ارغوانی سحر. اهمیت رنگ قرمز در شب یلدا نیز از همین مشکل نشأت می گیرد و رنگ این دو میوه خوشمزه از اعتقاد به رنگ بنفش سحر نشات می گیرد.

با ظهور کلیسای روم، دیگر فرقه های مسیحی به تدریج همین روند را دنبال کردند. اما کلیساهای ارمنی و ارتدوکس شرقی هنوز تولد مسیح (PSL) را در 6 ژانویه می دانند. محققان معتقدند که 21 یا 25 دسامبر، بسته به اشارات کتاب مقدس، به فصل کشاورزی و اعتدال آب و هوا و تاریخ اولیه مسیحیت اختصاص دارد و این روز را مانند تولد عیسی مسیح (PSL) نمی دانند. اولین جشن های کریسمس هدیه و میراثی از ایران باستان به جهانیان است که تا به امروز باقی مانده است.

بخوانید  Sony Defends PS Plus Price Hike, Explains Why It Won't Put Games There Day One

در آیین مهر، آخرین شب پاییز را روز تولد خورشید می دانند. وقتی ایزدمهر در تاریکی شبی طولانی و سرد از غاری در کوه های البرز بیرون می آید و خورشید درخشان را به ارمغان می آورد. شب چله در واقع شب تولد و ظهور خورشید است. در کتاب «از اسطوره تا تاریخ» به نقل از دکتر مهرداد بهار آمده است:

کلمه کریسمس ریشه رومی دارد که از «ناتال» به معنای تولد گرفته شده است. علاوه بر این، کلاه بابانوئل شبیه کلاه کشیش آیین مهر است. جالبتر اینکه درخت کاج و ستاره روی آن در مراسم کریسمس نیز از میراث آیین مهر محسوب می شود. رومی ها درختان همیشه سبز مانند کاج را نشانه قدرت و پیروزی میترا بر زمستان و سرما می دانستند. در کنده کاری های به جای مانده از آیین مهر، درخت کاج یا سرو را در کنار مهر و آناهیتا می بینید که به شکل صلیب در نقش های تزئینی ایرانی ترسیم شده اند.

دلیل نام شب چله

نقاشی شب یلدا با موضوع خانواده دورهمی

شب یلدا یا شب چله یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است، درست مانند چهاربانسوری و عید نوروز که از غروب خورشید در آخرین روز پاییز آغاز می‌شود و با طلوع خورشید در اولین روز زمستان به پایان می‌رسد. شب یلدا چه قبل و چه بعد از اسلام در فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد و همواره به عنوان انگیزه ای برای دور هم جمع شدن اقوام دور و نزدیک بر سر سفره پربرکت تلقی شده است. موضوعی که زمینه ای برای ارتباط بیشتر و پیوند قوی تر بین خانواده ها فراهم می کند.

داستان شب یلدا

با نزدیک شدن به شب یلدا، کدو حلوایی در گوشه و کنار شهر به فروش می رسد و با رنگ نارنجی دوست داشتنی خود گرمای خاصی به سفره یلدا می بخشد و نماد پیروزی روز بر شب است. برخی از خانواده ها علاوه بر کدو تنبل، پخت چغندر یا لیپو را فراموش نمی کنند و با این نماد رفاه و برکت از مهمانان خود پذیرایی می کنند.

تهیه غذای شب یلدا

ایرانی ها در شب یلدا فقط به آجیل اکتفا نمی کنند و در سفره یلدایشان انواع میوه ها به چشم می خورد. یکی از این میوه ها هندوانه است که شب یلدا بدون آن کامل نمی شود. زیرا اعتقاد بر این است که با خوردن یک میوه نماد تابستان، سرما در زمستان تاثیری بر آنها نخواهد داشت. انار نماد شادی و تولد، پای ثابت حصیر شب یلدا است. این میوه خوشمزه و آبدار هم خونساز است و هم به دلیل داشتن ویتامین C و سایر خواص انرژی و نشاط زیادی به انسان می دهد. خرمالو، سیب و پرتقال ازگیل نیز در طولانی ترین شب سال در سبد میوه گنجانده شده است. اما چرا هندوانه و انار میوه های اصلی جشن یلدا هستند؟

یکی از قسمت های جذاب شب یلدا است که این روزها فراموش شده است. در گذشته بزرگان برای مهمانان شعر می خواندند و در عین حال داستان هایی از شاهنامه و پانداموز می گفتند.

پس از گسترش دین مهر در اروپا، مراسم شب یلدا یا شب چله به مناسبت میلاد مهر و نور برگزار شد و حتی پس از گسترش مسیحیت، آداب و رسوم این آیین در زندگی مردم باقی مانده است. در میان رومی ها تا سال 350 پس از میلاد، فرقه های مختلف مسیحیت تصمیم گرفتند روز ششم ژانویه را به عنوان روز تولد مسیح معرفی کنند. اما به دلیل نفوذ آیین مهر، کلیسای روم مجبور شد روز تولد عیسی مسیح (PSL) را همزمان با روز تولد میترا یا مهر قرار دهد تا جشن آئین مهر برگزار شود. فراموش شده.

دیوان حافظ در شب یلدا جایگاه ویژه ای دارد و میهمانان در ایام فاتحه به روح حافظ تقدیم می کنند و بر کاناپه او تفالی می اندازند تا از این طریق از وضعیت آینده خود جویا شوند. یکی دیگر از رسم های گذشته این بود که مردم با چیدن مهره و شکستن آن پول زیادی می گرفتند تا ببینند که آیا مهره توخالی است یا نه.

در شب یلدا آجیل بخورید

دیوان حافظ در نقاشی یلدا

تفل به حافظ

از آنجایی که شب یلدا فرصت مناسبی برای دیدار دوباره با عزیزان است، همه تلاش خود را می کنند تا یک شام خوشمزه و لذیذ را تهیه کنند. غذاهایی که عصر آن روز می خورند بسته به هر شهر ممکن است شامل سبزی پلو با ماهی، زرشک پلو، انار پلو، کلم پلو شیرازی و … باشد. و لذت با هم بودن را دوچندان کنیم.

آوردن دوش عروس برای تازه عروس

مردم ایران باستان برای احترام به «اهورامزدا» و «مهر» دور هم جمع می‌شدند و می‌خوردند، می‌نوشیدند و شاد می‌شدند. در آن شب سفره ای به نام «میازد» (به معنای میزبان) گذاشته شد که در آن میوه های فصل، خشکبار و آجیل بود که در اصطلاح زرتشتی به آن «لُرک» می گویند. وسایل نماز مانند عود سوز، عود، عود سوز و …. نیز روی این میز قرار گرفتند.

شب یلدا روز تولد مهر و میترا نیست. بلکه تولد خورشید است. مهر با خورشید تفاوت هایی دارد.

پرطرفدارترین و خوشمزه ترین قسمت شب یلدا به خوردن آجیل در شب یلدا اختصاص دارد که اغلب ترکیبی از میوه های خشک و آجیل با خواص فراوان است.

بخوانید  اعلام تاریخ شروع فیلمبرداری کار جدید برادران صفدی
تحریریه مجله بازی یک گیمر