انقلاب خواب فن آوری؛ همه چیز درباره خدمات ابری

مدل SaaS برای کسب و کارهای کوچکی که فاقد منابع مالی یا فناوری اطلاعات برای توسعه جدیدترین و بهترین راه حل ها هستند مفید است. با این مدل جایی برای دغدغه های مالی و اجتماعی باقی نمی ماند.

سه نوع اصلی از خدمات رایانش ابری وجود دارد:

  • زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS)
  • پلت فرم به عنوان یک سرویس (PaaS)
  • نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS)

برخی دیگر از IaaS به عنوان بخشی از طرح بازیابی بلایا استفاده می کنند. ارائه دهندگان خدمات ابری نسخه های پشتیبان مختلفی را در مراکز داده مختلف ذخیره می کنند. حتی اگر مشکلی در یکی از مراکز داده رخ دهد، داده ها به طور ایمن در جای دیگری ذخیره می شوند. به این ترتیب، کسب و کارها می توانند داده های خود را در صورت حمله باج افزار، حذف تصادفی، یا فاجعه ای مانند سیل، آتش سوزی یا سایر بلایای طبیعی بازیابی کنند.

برنامه های پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) محیطی را برای توسعه، آزمایش و میزبانی برنامه ها در اختیار کاربران قرار می دهند. کاربر مسئولیت مدیریت داده ها و نرم افزار خود را بر عهده دارد، سرویس دهنده وظایف دیگری دارد. با PaaS، لازم نیست نگران به روز رسانی نرم افزار، سیستم عامل یا حافظه باشید. کاربران می توانند تمام منابع مورد نیاز خود را پرداخت کنند. نمونه هایی از PaaS عبارتند از Google App Engine یا SAP Cloud.

Finix یک مثال عالی از IaaS است که شرکت ها و مشاغل می توانند از آن برای افزایش کارایی فرآیند پرداخت داخلی خود استفاده کنند. این سرویس همچنین مکانیسم های گزارش دهی را به سازمان ها ارائه می دهد. Digital Ocean نمونه دیگری از IaaS است که به شرکت ها کمک می کند تا در عرض چند ثانیه چندین ماشین مجازی ایجاد کنند. به این ترتیب، سازمان ها می توانند محصولات خود را به طور موثر مدیریت کنند و در عین حال ذخیره سازی داده های خود را بر اساس ترافیک ورودی افزایش دهند.

بخوانید  پیش نمایش فصل 4 Exoprimal - آخرین مهلت

پلت فرم به عنوان یک سرویس (PaaS)

با IaaS، کاربر مسئولیت مدیریت همه چیز از سیستم عامل گرفته تا میان افزار، داده ها و برنامه ها را بر عهده دارد. ارائه دهنده خدمات وظایف دیگری مانند مجازی سازی، پاسخگویی سرور، ذخیره سازی و شبکه را بر عهده دارد. کاربران بر اساس منابعی که استفاده می کنند، مانند چرخه های CPU، حافظه، پهنای باند و غیره پرداخت می کنند. نمونه هایی از محصولات IaaS: خدمات وب آمازون و Microsoft Azure.

برخی از شرکت ها از IaaS به عنوان بخشی از یک استراتژی ” مهاجرت ابری” استفاده می کنند که در آن داده ها و برنامه های کاربردی را به ابر منتقل می کنند. به عنوان مثال، یک کسب و کار کوچک می تواند فایل ها، ایمیل ها و سرورهای وب خود را به جای ذخیره سازی فیزیکی به فضای ابری منتقل کند.

خدمات رایانش ابری با ذخیره سازی اطلاعات در مکان های مختلف به نام مراکز داده کار می کنند. یک مرکز داده می تواند هزاران کامپیوتر شبکه ای داشته باشد که آن را بسیار قدرتمند می کند. به عبارت دیگر، اطلاعات ذخیره شده در دستگاه های فیزیکی مختلف پخش می شود و در یک مکان ذخیره نمی شود. خدمات رایانش ابری همچنین دارای ویژگی هایی مانند بازیابی بلایای طبیعی، مقیاس پذیری بالا، قابلیت حمل و انعطاف پذیری هستند. هدف خدمات رایانش ابری بهبود عملکرد کسب و کار در تمام ابعاد آن است. این خدمات باعث صرفه جویی در هزینه، افزایش امنیت و حفظ کیفیت بالای خدمات می شود.

بخوانید  10 ترابایت فضای ذخیره سازی ابری ارزان دریافت کنید

انواع خدمات ابری

سرویس رایانش ابری چیست؟

این خدمات سطوح مختلفی از کنترل و مسئولیت را در اختیار کاربران قرار می دهند.

زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS)

در مدل SaaS، کاربران مجوزهایی را برای استفاده از یک برنامه خریداری می کنند. برخلاف مدل‌های IaaS و PaaS، کاربران معمولاً اشتراک‌های ماهانه یا سالانه را به جای یک منبع خاص خریداری می‌کنند. برخی از نمونه های محبوب SaaS عبارتند از: Microsoft 365، Dropbox و DocuSign.

Pager Duty نمونه‌ای از PaaS است که به شرکت‌ها در پیاده‌سازی مدیریت حوادث کمک می‌کند. کسب و کارها می توانند فوراً حوادث جدید را رصد کنند. همچنین از نظر جمع آوری داده ها و تقسیم کار به آنها سود می رساند.

نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS)