ارائه مستند 14Peaks: Nothing Is Impossible فتح 14 قله در هفت ماه!!


در این مقاله مستند 14قله: هیچ چیز غیرممکن نیست، مستندی به کارگردانی تورکیل جونز را به نمایش می گذاریم که داستان یک کوهنورد نپالی به نام نیرمال پورجا و تیمش را روایت می کند که تلاش می کنند 14 قله معروف 8000 متری جهان را در کمتر از زمان فتح کنند. 7 ماه.

Documentary 14 Peaks: Nothing Is Impossible یک فیلم مستند محصول 2021 به کارگردانی تورکیل جونز این فیلم توسط Noah Media Group، Little Monster Films و Mr. تورکیل جونزنیز تهیه و تولید شد نیرمال پورجا، کانال جیمی و الیزابت واسارهلی آنها به عنوان تهیه کننده اجرایی در این پروژه حضور داشتند. فیلم مستند “14 قله: هیچ چیز غیرممکن نیست” درباره یک کوهنورد نپالی به نام نیرمال پورجا و تیم همراه او در تلاش است تا هر 14 قله 8000 متری معروف جهان را در کمتر از 7 ماه صعود کند. جالب است بدانید رکورد قبلی این تلاش طاقت فرسا و باورنکردنی بیش از 7 سال به طول انجامید. این مستند برای اولین بار در جشنواره فیلم DOC NYC به نمایش درآمد و در 29 نوامبر 2021 از نتفلیکس پخش شد.

14Peaks Documentary: Nothing Is Impossible on Project Possible [پروژه ممکن] شرق؛ پروژه یک کوهنورد نپالی به نام نیرمال پورجا صعود به 14 قله مرتفع جهان بیش از 8000 متر (26247 فوت) معروف به “هشت هزار پا” و تکمیل این پروژه در مدت زمان بسیار کوتاهی به واقعیت تبدیل شد. 7 ماه. تقریباً از اوایل بهار تا اواخر تابستان و به طور دقیق قبل از ورود به زمستان، این پروژه کوهنوردی 6 ماه و 6 روز بین آوریل 2019 تا اکتبر 2019 به طول انجامید. اولین کوهنورد ایتالیایی که به 14 قله 8000 متری صعود کرد. رینولد مسنر این او بود که بین سال‌های 1970 و 1986 بدون استفاده از کپسول اکسیژن مکمل این کار را انجام داد.

Nirmal Purja در مستند 14 Peaks: Nothing Is Impossible

در 8 مه 1978، رینولد مسنر ایتالیایی و پیتر هابلر اتریشی ها اولین صعود را بدون استفاده از کپسول اکسیژن تکمیلی از طریق مسیر جنوبی اورست انجام دادند. در 20 اوت 1980، مسنر او برای اولین بار در تاریخ قله اورست را به تنهایی و بدون استفاده از کپسول اکسیژن و بدون هیچ گونه پشتیبانی جاده ای (هوایی و زمینی) و از مسیر دشوارتر شمالی فتح کرد. سه روز متوالی طول کشید تا او پس از حرکت از کمپ خود در ارتفاع 6500 متری از سطح دریا به قله برسد. تا اینکه در سال 2013 رکورد جدیدی به نام 7 سال و 310 روز توسط یک کوهنورد کره جنوبی به نام کیم چانگکه از اکسیژن مکمل استفاده نمی کرد، بدست آمد. نیرمال پورجا او بر اساس تجربیات قبلی خود تصمیم گرفت از مخزن اکسیژن بالای 7500 متر (24600 فوت) در پروژه پوزیبل استفاده کند، زیرا کمبود اکسیژن در صعودهای قبلی 8000 متری و تجربه او مانعی برای نجات جان کوهنوردان خواهد بود. مجروح شد و به دلیل این مشکل در نهایت مجبور شد چندین بار این حرکت سیزیفی را برای تکمیل پروژه خود انجام دهد.

بخوانید  رکورد بازی Destiny 2 در Steam با انتشار بسته الحاقی Lightfall تنظیم شد.

مستند 14Peaks: Nothing Is Impossible یک مستند هیجان انگیز و الهام بخش در مورد شجاعت، استقامت و پشت سر گذاشتن محدودیت های استقامت در بدن انسان است. این مستند یک سفر باورنکردنی است نیرمال پورجا و تیم خود را به تصویر می کشد که او را در هنگام هدایت آب و هوای شدید، تصمیمات مرگ یا زندگی، و وزن عاطفی بیماری مادر همراهی می کند. نیرمال پورجا زمانی که زمان بازگشت به خانه فرا رسید، در مورد غلبه و تبدیل غیرممکن ها به ممکن بود. 14 قله 8000 متری جهان، 14 کوهی هستند که توسط فدراسیون بین المللی کوهنوردی و کوهنوردی (UIAA) به عنوان قله هایی با ارتفاع بیش از 8000 متر (26247 فوت) از سطح دریا و طبق تعریف رسمی تعیین شده اند. این اجلاس فدراسیون، به اندازه کافی مستقل (از نظر فاصله از یکدیگر) شناخته شده و از رئوس همسایه خود شمارش می شوند. همه این کوه های 8000 متری در رشته کوه های هیمالیا و قراقورام در قاره آسیا قرار دارند و قله های آنها در منطقه مرگ قرار دارند. این نام 14 قله 8000 متری است:

نیرمال پورجا در برف و سرما در مستند 14 قله: Nothing Is Impossible

1. قله اورست با ارتفاع 8848 متر

2. قله K2 با ارتفاع 8611 متر

3. قله کانچن جونگا با ارتفاع 8586 متر

4. قله نیلوفر آبی با ارتفاع 8516 متر

5. قله ماکالو با ارتفاع 8485 متر

6. قله چوایو با ارتفاع 8188 متر

7. قله داولاگیری با ارتفاع 8167 متر

8. قله ماناسلو با ارتفاع 8163 متر

9. قله نانگا پاربات با ارتفاع 8126 متر

ده بالاترین آناپورنا 1 با ارتفاع 8091 متر

11. قله جارو گازی 1 با ارتفاع 8080 متر

12. قله برو به پیک با ارتفاع 8051 متر

13. قله جارو گازی 2 با ارتفاع 8035 متر

14. قله شیشاپانگما با ارتفاع 8027 متر

قبلاً اشاره کردیم که اولین کسی که تمام آن 14000 متر ارتفاع را فتح کرد یک کوهنورد ایتالیایی به نام بود. رینولد مسنر در سال 1986 بود که در این راه سخت و دشوار از هیچ سیلندر اکسیژن تکمیلی استفاده نکرد. در سال 2010، ادورنه پسابانیک کوهنورد اسپانیایی اهل باسک، اولین زنی بود که تمام 14 قله 8000 متری را تنها با کمک یک مخزن اکسیژن تکمیلی صعود کرد. اما در سال 2011، گرلیند کالتن برونر اتریشی اولین زنی بود که تمام قله های 8000 متری را بدون کمک مخزن اکسیژن فتح کرد. در سال 2013، کیم چانگ هو، کوهنورد کره جنوبی این قله های معروف را در مدت 7 سال و 310 روز بدون استفاده از بطری اکسیژن اضافی صعود کرد. در سال 2019، کوهنورد انگلیسی-نپالی، نیرمال پورجا، تمام 14 قله هشت هزار متری را در 6 ماه و 6 روز تنها با یک مخزن اکسیژن اضافی فتح کرد. در جولای 2022، شرپا تنجین او اولین کسی بود که هر 14 قله را دو بار صعود کرد و بین سال های 2006 تا 2022 به ظاهر غیرممکن را ممکن کرد.

بخوانید  پیش‌سفارش‌های مجموعه داستان‌های شکارچی هیولا در آمازون به صورت زنده انجام می‌شود

نیرمال پورجا (همچنین به نام نیمز یا نیمه بی صدا همچنین شناخته شده)، یک کوهنورد انگلیسی متولد نپال است. او قبل از شروع کار کوهنوردی در ارتش بریتانیا و هنگ سلطنتی گورکها (تیپ گورکها) که یکی از یگان های پیاده ارتش بریتانیا است خدمت می کرد. این هنگ متشکل از سربازان نپالی حدود 200 سال در ارتش بریتانیا خدمت کرده است. نیرمال پورجا سپس در یگان ویژه نیروی دریایی سلطنتی مشغول به خدمت شد و سختی های دوران خدمت در ارتش و به ویژه یگان نیروی دریایی او را از نظر جسمی و روحی بسیار آماده کرد. اما شهرت او به این دلیل است که او تمام 14 قله هشت هزار متری را در مدت شش ماه و شش روز تنها با کمک یک مخزن اکسیژن اضافی صعود کرد. رکوردی بی نظیر در زمان خود که البته مانند همه رکوردها شکسته شده و در سال 2023 کریستین هاریلا و شرپا تنجینآنها تنها در 92 روز این قله ها را فتح کردند. نیرمال پورجا او برای اولین بار به قله های اورست، لوتسه و ماکالو در مدت 48 ساعت صعود کرد. در سال 2021، پورجا آنها با تیمی متشکل از 9 کوهنورد دیگر نپالی، اولین صعود زمستانی به قله مهیب K2 را انجام دادند. او به دلیل خدماتش در کوهنوردی نشان امپراتوری بریتانیا (MBE) را دریافت کرد.

Nirmal Purja در بالای قله در مستند 14 Peaks: Nothing Is Impossible

نیرمال پورجا او با شرکت در دوره های نظامی در جنگ سرد صاحب نظر شد و از این فرصت استثنایی استفاده کرد و علاقه خود را برای فتح قله ها دنبال کرد. پورجا او در حین آماده شدن برای صعودهای خود، تمرینات مختلفی مانند دویدن، دوچرخه سواری، شنا و وزنه برداری را به صورت فشرده و سنگین انجام داد. او همچنین زمانی را در کوهستان گذراند تا با ارتفاعات سازگار شود، مهارت‌های کوهنوردی خود را تقویت کند و انواع مختلف مدل‌سازی را آزمایش کند. پورجا او همچنین گفت که از تکنیک های تجسم استفاده می کند تا به او کمک کند تا از نظر ذهنی برای چالش هایی که در طول صعود با آن مواجه است آماده شود. نیرمال پورجا توصیف شده است که دارای یک فیزیولوژی منحصر به فرد است که به آن اجازه می دهد به اکسیژن بیشتری در ارتفاع دسترسی داشته باشد و عملکرد ذهنی و فیزیکی بهتری داشته باشد.

بخوانید  اندازه نصب Redfall در شروع پیش بارگیری تأیید شد

تاثیر ارتفاع بر بدن انسان یک مشکل جدی است و عوارض جانبی مختلفی ایجاد می کند. در ارتفاعات، فشار اتمسفر کمتر است، به این معنی که مولکول‌های اکسیژن کمتری در هوایی که تنفس می‌کنیم وجود دارد، که می‌تواند منجر به وضعیتی به نام هیپوکسی شود، که کمبود اکسیژن در بافت‌های بدن است. علائم هیپوکسی در یک فرد ممکن است شامل سردرد، خستگی، تنگی نفس و حالت تهوع باشد. علاوه بر این، متابولیسم بدن در ارتفاع افزایش می یابد و افزایش متابولیسم بدن می تواند منجر به کم آبی و از دست دادن اشتها شود. بدن همچنین تغییرات فیزیولوژیکی مانند کاهش تولید لاکتات دهیدروژناز را تجربه می کند (این آنزیم از اهمیت پزشکی خاصی برخوردار است زیرا به طور گسترده در بافت های بدن مانند گلبول های قرمز و ماهیچه های قلب وجود دارد و هنگامی که این بافت ها آسیب می بینند، لاکتات دهیدروژناز آسیب می بیند. ترشح شده در خون و این خاصیت لاکتات دهیدروژناز، آن را به یک شاخص مهم برای شناسایی آسیب‌ها و بیماری‌های شایع در بدن، کاهش حجم پلاسما، افزایش هماتوکریت (پلی سیتمی)، افزایش توده گلبول‌های قرمز خون، افزایش غلظت خون تبدیل می‌کند. در مویرگ های بافت عضلانی اسکلتی، افزایش میوگلوبین، افزایش میتوکندری و افزایش غلظت آنزیم هوازی. این تغییرات به بدن کمک می کند تا در طول زمان خود را با محیطی با اکسیژن کم سازگار کند، فرآیندی که به عنوان زیست سازگاری شناخته می شود. با این حال، اگر فردی خیلی سریع به ارتفاعات بالا صعود کند، ممکن است نوعی شوک به نام بیماری کوهستانی حاد را تجربه کند که در موارد شدید می‌تواند منجر به مرگ شود. علائم بیماری کوهستانی حاد می تواند شامل سردرد، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و مشکلات خواب باشد.

تورکیل جونز و نیرمال پورجا در مستند 14 قله: هیچ چیز غیرممکن نیست

تورکیل جونزاین کارگردان و تهیه کننده تاکنون جوایز متعددی را در جشنواره های مختلف سینمایی برای فیلم های مستند خود دریافت کرده است. او چندین فیلم مستند را کارگردانی کرده است که از آن جمله می‌توان به مستند ۱۴ قله: هیچ چیز غیرممکن نیست اشاره کرد. جونز او همچنین فیلم‌های مستندی چون «در جستجوی جک چارلتون»، «آرسن ونگر: شکست ناپذیر» و «لبه» را کارگردانی کرده است. او یکی از بنیانگذاران گروه رسانه ای نوح و همچنین یک شرکت تولید، پخش و فناوری فیلم و سینما در لندن است.

تحریریه مجله بازی یک گیمر