آشنایی با کمال غفاریان; یک میلیاردر ایرانی می خواهد آمریکا را به ماه بازگرداند

بازاریابی فضایی

Intuitive Machines که توسط کمال غفاریان در سال 2013 تأسیس شد، تنها شرکت دولتی ایالات متحده است که بر اکتشاف ماه متمرکز شده است. هدف این شرکت این است که با ساخت نیروگاه‌ها، شبکه‌های ماهواره‌ای و زیرساخت‌های دیگر، استقرار در ماه را که مدت‌ها آرزویش را داشته‌اند، ممکن کند.

پنجشنبه گذشته، Intuitive Machines یک ماه نورد ویژه به نام Odysseus را با موشک فالکون SpaceX به فضا پرتاب کرد. اودیسه یکی از دو فضاپیمایی است که ناسا قصد دارد امسال به ماه بفرستد. زمانی که فرودگر از جدایی موفقیت آمیز از موشک به کنترلرهای پرواز خبر داد، آقای غفاریان پیامکی از مدیر مأموریت شرکت دریافت کرد: «تبریک می‌گویم کمال، اکنون پسر جدیدی به نام اودیسه دارید و او دارد صحبت می‌کند».

اگر همه چیز خوب پیش برود، ادیسه در 22 فوریه بر ماه فرود خواهد آمد. فرودگر شش ضلعی Intuitive Machines به دوربین های ناسا، لیدار، بازتابنده لیزری و حسگرهایی برای اندازه گیری محیط پلاسمای ماه مجهز شده است.

اگر همه چیز خوب پیش برود، فرودگر اودیسه در سوم مارس بر سطح ماه فرود خواهد آمد

اما بر خلاف ماموریت های سنتی ناسا، ماموریت اودیسه محموله هایی را حمل می کند که توسط شرکت های خصوصی پرداخت می شود. Odysseus توسط Columbia Sportwear، یک شرکت آمریکایی تجهیزات ورزشی و پوشاک تولید شد. ماژول قمری اولین مرکز داده ای را حمل می کند که توسط یک شرکت خصوصی به نام Lone Star Data Holdings برای ذخیره داده ها در ماه ساخته شده است. اودیسه همچنین دارای آثار هنری است: 125 قمر مینیاتوری که توسط هنرمند مشهور آمریکایی جف کونز خلق شده و درون یک مکعب پلاستیکی 15 سانتی متری مهر و موم شده است. این آثار هنری که هزینه آن توسط یک شرکت NFT پرداخت شده است، قرار است در ماه رها شوند.

بخوانید  نوه چارلی چاپلین نقش منفی را در فیلم آواتار 3 جیمز کامرون بازی کرد

کریس کویلتی، تحلیلگر صنعت فضایی که به Intuitive Machines در مورد هدفش برای عادی سازی تجارت ماه توصیه می کند، می گوید: «تا پنج سال پیش، من در مورد فعالیت ماه صحبت نمی کردم. (چون) مردم با تمسخر به من نگاه می کردند.»

تبدیل شدن به اولین شرکت خصوصی که با خیال راحت به ماه یا هر جسم نجومی دیگری می رسد، کار ساده ای نیست. سطح ماه پر از تلاش های ناموفق اخیر است. فضانورد، اولین شرکت آمریکایی که یک فضاپیما به ماه فرستاد، قبل از رسیدن به مدار ماه، دچار نشت سوخت مرگبار شد. یک رقیب دیگر حتی قبل از اینکه از زمین خارج شود حذف شد.

دولت ها در سال های اخیر کارنامه چندان درخشانی از خود بر جای نگذاشته اند. روسیه که سال ها ابرقدرت فضایی بود، کاوشگر لونا 25 خود را به دلیل نقص عملکرد از دست داد و هند در اولین تلاش خود در سال 2019 قبل از تاریخ سازی امسال شکست خورد. در ژانویه، آژانس فضایی ژاپن اولین فرودگر را روی سطح ماه قرار داد. اما فضاپیما وارونه به ماه رسید. در قرن بیست و یکم، تنها آژانس فضایی چین چندین بار با موفقیت روی ماه فرود آمد.

حامیان تندرو برنامه فضایی ایالات متحده و برخی از اعضای کنگره برای ادامه مسابقه برای فتح ماه تحت فشار هستند. تصمیم ناسا برای استخدام Intuitive Machines و سایر شرکت های خصوصی برای ارسال فضاپیمای روباتیک به ماه با هدف تسریع بازگشت آمریکا به ماه اتخاذ شد. Intuitive Machines یکی از ده ها شرکتی است که در مناقصه ناسا برای قراردادهای ماموریت ماه شرکت کرده است. ماموریت اودیسه در واقع اولین موج برنامه آرتمیس است که توسط دولت ترامپ در سال 2017 با هدف بازگرداندن فضانوردان آمریکایی به ماه تا سال 2027 راه اندازی شد.

بخوانید  بازی های بزرگ جذاب بیشتری در راه گیم پس هستند

زمانی که فضانوردان آمریکایی برای ماموریت‌های کوتاه مدت بین سال‌های 1969 و 1972 به عنوان بخشی از برنامه آپولو به ماه فرستاده شدند، این مأموریت‌های اکتشافی مأموریت‌هایی در نظر گرفته شدند که برای نشان دادن برتری فناوری ایالات متحده در طول جنگ سرد طراحی شده بودند. در حالی که هدف کمپین فتح ماه قرن بیست و یکم کمی متفاوت است. همانطور که بیل نلسون، مدیر ناسا گفت، آمریکایی ها این بار برای ماندن در ماه به ماه خواهند رفت.

اگر آرتمیس طبق برنامه پیش برود، انسان ها برای تحقیقات علمی و امکان کاوش در اعماق فضا، بازدیدهای مکرر و طولانی مدتی از نزدیکترین همسایه نجومی زمین خواهند داشت. در همین حال، یک هدف جدید دیگر وجود دارد: آژانس فضایی می‌خواهد در نهایت با ساختن زیرساخت‌ها، سیستم‌های حمل‌ونقل، پرداخت‌ها و موارد دیگر در ماه، شرایط را برای اقتصاد فرازمینی ایجاد کند.

آمریکایی ها این بار برای ماندن در ماه به ماه خواهند رفت

ناسا همیشه برای ساخت وسایل نقلیه و بهره برداری از امکانات خود به شرکت های خصوصی نیاز داشته است. (در اوایل کارش، گافاریان برای بخش هوافضای فورد کار می کرد.) اما به طور سنتی، آژانس فضایی کنترل تصمیمات طراحی را برای مهندسان نخبه خود محفوظ می دارد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر