مقایسه S23 FE با S21 FE؛ کدام را بخریم؟


گلکسی S23 FE با رم ۸ گیگابایتی در تمامی نسخه‌ها تولید شده و دیگر با نسخه‌ی ۶ گیگابایت رم وارد بازار نشده است. البته همچنان حق انتخاب بیشتری برای گزینش از میان نسخه‌ی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی که مثل گذشته از استاندارد UFS 3.1 بهره می‌برد، وجود ندارد. ناگفته نماند که ظرفیت باتری نیز تغییری نکرده است و برای سومین سال متوالی با باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی در گلکسی S23 FE مواجه هستیم که با کمال تأسف بهبود چندانی را در‌زمینه‌ی عمر باتری و همراهی بیشتر کاربر در استفاده‌های روزمره به‌ارمغان نمی‌آورد.

گلکسی S23 FE مانند S21 FE از ترکیب سه دوربین واید و تله‌فوتو و اولتراواید بهره می‌برد، با این تفاوت که دوربین واید از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی به حسگر بزرگ‌تر ISOCELL GN3 با وضوح ۵۰ مگاپیکسل ارتقا یافته است که امکان ضبط ویدئوهای 8K@24fps را نیز فراهم می‌کند.

ناگفته نماند این حسگر با تکیه‌بر فناوری Tetrapixel هر چهار پیکسل مجاور را ترکیب می‌کند تا عکس‌ها را با نرخ جذب نور بیشتر و وضوح ۱۲٫۵ مگاپیکسل ثبت کند. مشخصات دو دوربین دیگر روی کاغذ ثابت مانده‌اند؛ اما در عمل تفاوت‌هایی در خروجی تصاویر آن‌ها دیده می‌شود.

در عکس‌هایی که با دوربین واید هر دو گوشی گرفته شده‌اند، عملکرد بهتر دوربین گلکسی S23 FE در پردازش HDR به‌وضوح دیده می‌شود. همان‌طور‌که می‌بینید، تصویر گرفته‌شده با S23 FE گستره دینامیکی وسیع‌تری را درمقایسه‌با نسل پیشینش پوشش می‌دهد، با‌این‌حال، در‌زمینه‌ی ثبت جزئیات، رنگ، شدت نویز و تعادل سفیدی بسیار خروجی‌های نزدیک‌ به یکدیگری دارند و هردو عملکرد رضایت بخشی را ارائه می‌دهند.

در دوربین تله‌فوتو نیز، نتایج مشابهی حاصل شده است و تصاویر اندکی با گستره دینامیکی بیشتر ثبت می‌شوند. گفتنی است که دوربین تله‌فوتو S23 FE این‌ بار جزئیات را بسیار نرم‌تر از S21 FE ثبت می‌کند؛ به‌خصوص هنگامی‌که فرایند بُرش روی تصاویر تله‌فوتو در زوم‌های بیشتر از سه‌ برابر صورت می‌گیرد.

بخوانید  ۲۴ حقیقت جذاب درباره جان ویک + ویدیو

دوربین اولتراواید S23 FE می‌تواند عکس‌های خوش‌رنگ‌و‌لعاب‌تر و با نویز کمتر از S21 FE بگیرد. به‌نظر می‌رسد این کاهش نویز با اندکی نرم‌تر‌کردن تصاویر کنترل شده است؛ اما در‌نهایت خروجی دلچسب‌تری را عاید کاربر می‌کند. ناگفته نماند که این‌ بار گلکسی S21 FE توانسته است در به‌تعادل‌رساندن نقاط تیره و روشن تصویر اندکی بهتر عمل کند.

با پیشرفت‌هایی که در‌مجموع از S23 FE در شرایط نوری ایدئال دیدیم، می‌توان گفت عملکرد بهتر دوربین‌ها در شرایط نوری چالش‌برانگیز نیز دور از انتظار نخواهد بود. همان‌طور‌که در تصاویر زیر می‌بینید، دوربین‌های واید و التراواید این گوشی توانسته‌اند تصاویر شارپ‌تری را درمقایسه‌با S21 FE ثبت کنند؛ اگرچه رنگ‌های ثبت‌شده با S21 FE بیشتر به واقعیت نزدیک‌تر هستند. عملکرد فوکوس و ثبیت تصویر در همه‌ی حالت‌ها نیز یکسان و رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود.

دوربین سلفی گلکسی S23 FE روی کاغذ از ۳۲ مگاپیکسل به ۱۰ مگاپیکسل پسرفت کرده است؛ اما خروجی‌های حاصل از تصاویر سلفی نه‌تنها مانند نسل پیشین باکیفیت، بلکه رنگ‌هایی زنده‌تر را به‌تصویر می‌کشند. درزمینه‌ی گستره‌ی دینامیکی نیز ضعفی درمقایسه‌با گلکسی S21 FE دیده نمی‌شود.

تحریریه مجله بازی یک گیمر