بررسی بازی Tchia – زومجی

هلال ماه و ستاره در آسمان بازی Tchia

جلوه بصری این دنیا دیدنی است. Tchia از جمله بازی‌های مستقلی است که سبک گرافیک هنری خود را به درستی انتخاب کرده و توانسته آثار هنری بسیار خوبی در آن سبک خلق کند. دنیای زیبای بازی پر از رنگ های مختلف است و تغییر ساعت روز زیبایی های متفاوتی را به رخ می کشد. چه آسمان پرستاره را ببینیم و چه زمانی که نور خورشید آب را شفاف می کند، بازی Tchia منظره ای را به بازیکنان ارائه می دهد.

فرود چیا بر روی رودخانه در بازی Tchia

جذابیت Tchia در جستجوی این دنیای دیدنی است. دنیایی ساخته شده از بخشی از دنیای خودمان که شاید از وجود آن بی اطلاع بودیم.

قبل از بازی Tchia، نمی دانستم که فرانسه چندین جزیره در اقیانوس آرام، هند و اقیانوس اطلس دارد، از جمله مجمع الجزایر خودمختار کالدونیای جدید. من همچنین نمی دانستم که ساکنان کالدونیای جدید یا جزیره کاناکی به بیش از 30 زبان مختلف صحبت می کنند. من از افسانه ها، اعتقادات، شیوه زندگی، لباس و زیبایی زندگی آنها اطلاعی نداشتم. من نمی دانستم این افراد در این نقطه از جهان وجود دارند.

به لطف ظهور صنعت بازی های ویدیویی از نظر فرصت دادن به توسعه دهندگان بازی های مستقل، امسال توانستم اثری را کشف کنم که توسط دو نفر از ساکنان سابق کالدونیای جدید خلق شده است. دو توسعه‌دهنده بازی‌های متولد کالدونیای جدید اکنون تیم بازی کوچک خود را به همراه چند نفر دیگر در مونترال، کانادا دارند. زمانی که چندین استودیو مستقل دیگر به این تیم کوچک پیوستند، زیر چتر برند Kepler Interactive قرار گرفتند و فرصت های بیشتری برای اجرای ایده ها داشتند. همه چیز اتفاق افتاده است تا برخی از بازیکنان بتوانند یک بازی ویدیویی با الهام از کالدونیای جدید در سال 2023 کشف کنند.

از چیدن درست سنگ ها، یافتن گنج و تبدیل شدن به فانوس برای آتش زدن دشمنان گرفته تا پرواز مانند پرنده و کندن زمین در حین کنترل حیوان دیگر، فعالیت های پراکنده و نسبتا ساده ای وجود دارد که اگر کمی به بازی بدهید می توانید از آنها لذت ببرید. زمان با آنها غیرممکن نیست. با این حال، کل محتوا و محتوای بازی باید به صورت منسجم تر، بهتر و ویدیویی تر به مردم ارائه می شد.

چیا با عینک زیبا در کنار رودخانه در بازی تیچیا

این نوع بازی سازی آنقدر تحت تاثیر زندگی شخصی سازنده بازی قرار می گیرد که نمی تواند در تیم های بزرگ جای بگیرد. نحوه سرمایه گذاری شرکت های بزرگ در پروژه های مختلف و نحوه کنترل این تیم ها توسط چند مدیر که خود باید به افراد دیگر پاسخ دهند، انجام برخی کارها را تقریبا غیرممکن می کند. ساختارهای کاری مرسوم و مملو از کنترل هرگز به توسعه دهندگان بازی های ویدیویی اجازه نمی دهد تصمیم بگیرند که می خواهند به طور جدی از زبان Drehu در بازی خود استفاده کنند. طبق آمار، تنها حدود دوازده هزار نفر در جهان وجود دارند که آن را به طور کامل یاد گرفته اند.

بخوانید  نقد و بررسی فیلم (هوا) | مایکل جردن و نایک!

ای کاش چنین لحظاتی در بازی Tchia بیشتر بود. لحظاتی که در آن می توانستم سعی کنم انواع چالش ها را بر اساس مکانیک بازی جالب حل کنم. تا بازی از این نظر منسجم تر شود. در کار استودیو آواسب، بیشتر بار یکپارچه نگه داشتن تجربه بر دوش داستان است. داستانی که نه روایت بدی دارد و نه خالی از لحظات قابل توجه، اما با عجله و اغراق های نابجا، هرگز به حدی نمی رسد که نقاط ضعف سایر قسمت ها را بپوشاند.

معمولاً وقتی محصولی را به خاطر اصالت غیرقابل انکارش تحسین می کنیم، با اثری روبه رو نیستیم که دقیقاً می دانیم تحت تأثیر چه داستان هایی تولید شده است. تیچیا منبع الهام عجیبی دارد. آنقدر خاص که ویژگی های منحصر به فرد همان منبع الهام آن را از بسیاری جهات تازه و بدیع می کند.

ابرهای سفید آسمان تیچیا را می نوازند و مانند پرنده ای پرواز می کنند

بازی Tchia بر اساس تجربه نسخه PS5 بررسی شده است

این نکته باعث می شود که بازی Tchia یک پروژه معمولی نباشد. سازندگان از ماهیت متفاوت و خاص بازی مستقل خود استفاده کردند. زبان، اساطیر و شیوه زندگی مردم بخش خاصی از جهان را به گونه ای به تصویر کشیده است که هم حقیقت دارد و هم زیبایی آنها را بیشتر نشان می دهد. هم واقعی و هم خیالی. تعهد تیم سازنده برای معرفی بازیکنان به جامعه ای در کره زمین که احتمالاً بسیاری از بازیکنان هرگز نام آن را نشنیده اند، از استودیوی Awaceb به این بازی هویت بخشیده است.

در بازی Tchia روی یک قایق چوبی تخت روی آب حرکت کنید

اگرچه بازی Tchia به طور کامل از پتانسیل خود استفاده نمی کند و دارای کاستی هایی است، اما تجربه آرامش بخشی از گشت و گذار در برخی جزایر سرسبز و زیبا را ارائه می دهد.

بازی‌های جهان باز، صرف نظر از اندازه، باید توجه زیادی داشته باشند که فعالیت‌ها را درگیر کنند و مخاطب را به سمت خود هدایت کنند. زیاده روی در این مورد را می توان در بازی هایی که مدام همان کمپ های دشمن را پاکسازی می کنید تا به سطح مورد نیاز برای تجربه مرحله اصلی برسید به وضوح دیده می شود. Tchia نقطه مقابل این خطاها است. زیرا واقعاً در معرفی مینی گیم ها و فعالیت ها به عموم کم کاری می کند.

بخوانید  وجود سیستم نبرد هک اند اسلش در New Dragon Age Dreadwolf اطلاعات فاش شد

اکثر مینی‌بازی‌ها و فعالیت‌ها به قدری در جزایر پراکنده هستند که بازیکن تنها در صورتی در آن شرکت می‌کند که بخواهد تمام تروفی‌ها/اچیومنت‌ها یا 100% بازی‌ها را به دست آورد.

داستان را با یک نقاشی جادویی بر روی تنه درخت در بازی مستقل Tchia از استودیو Awaceb بگویید.

تعهد به بازنمایی صحیح منبع الهام هزینه دارد. شخصیت های Tchia به زبان فرانسوی و درهو صحبت می کنند. در نتیجه، اکثر بازیکنان در بیشتر زمان بازی زیرنویس انگلیسی را تماشا می کنند.

این بازی برای به چالش کشیدن بازیکن نیست. تقریباً در تمام قسمت های بازی می توانید با استفاده از امکانات موجود به راحتی بر چالش های معدود آن غلبه کنید. بنابراین، عموم مردم Tchia هرگز با هدف پیشرفت و انجام ماموریت های جانبی جذب نمی شوند. زیرا بدون اینکه برای آنها وقت بگذارد، کوچکترین مشکلی در اتمام کارهای ضروری نخواهد داشت. از سوی دیگر، هیچ داستان فرعی مهم و ارزشمندی وجود ندارد که مثلاً برای کمک به شخصیت خاصی، مخاطب را با یکسری فعالیت ها مشغول کند.

شرم آور است که این دنیای زیبا و پرجزئیات اغلب نمی تواند مخاطبان را آنطور که باید به طور کامل جذب کند. چون تیم سازنده به ساختن این دنیا و قرار دادن فعالیت های مختلف در آن توجه داشتند، اما درک کاملی از نحوه ارائه این فعالیت ها به بازیکنان ندارند.

چیا دارای یک توانایی ماوراء طبیعی است که به او اجازه می دهد موجودات و اشیاء مختلف را کنترل کند. در ابتدای بازی که طی آن شاهد ربوده شدن پدر دختر و تلاش او برای نجات او هستیم، متوجه می شویم که چیا می تواند وارد بدن حیوانات یا حتی اشیاء مختلف شود. این ویژگی که Soul-Jumping نام دارد، بخش مهمی از گیم پلی Tchia است. زیرا تاثیر بسزایی بر گردشگری در محیط های مختلف دارد.

اگر مراحل اصلی بازی Tchia پر از تنوع و جذابیت بود، عدم استفاده از مراحل فرعی محسوس نبود. اما حقیقت این است که کل تجربه Tchia با گشت و گذار به پایان می رسد. آیا سفر خوبی است؟ آره. نه تنها محیط های بازی چشم نواز و موسیقی گوش ها را خوشایند می کند، بلکه مکانیک های حرکتی مختلف نیز به بازی انرژی می بخشد، خود را با تاب دادن درخت راه اندازی کنید، وارد وجود یک پرنده شوید و به زودی در اقیانوس شنا کنید.

بخوانید  آخر هفته چه فیلمی تماشا کنیم: از نیک کیج تا نیک کیج

Soul-Jumping به چیا توانایی های بیشتری در قالب کنترل حیوانات مختلف می دهد. این توانایی چیا پتانسیل بالایی برای اتصال بخش های مختلف بازی به یکدیگر دارد. به عنوان مثال، یکی از بهترین چیزها در تجربه بازی زمانی اتفاق افتاد که فهمیدم چگونه تخم مرغ را بدست بیاورم. راهی که احتمالاً تا الان می توانید حدس بزنید.

کاوش عنصر اصلی گیم پلی Tchia است

Tchia را نمی توان به هیچ مخاطبی توصیه کرد. اما اگر به یک بازی مستقل فرصتی می دهید که می خواهد احساس خاصی داشته باشد، این تجربه آرامش بخش ارزش آن را دارد. چقدر زمان و ظرفیت داریم تا به نقاط مختلف این سیاره شگفت انگیز سفر کنیم تا بدون لحظه ای فکر کردن به نکات برجسته کار، به سرعت فرصت چند ساعت پیاده روی با چیا را در یکی از بهترین های آن از دست بدهیم. مکانهای زیبا؟

با تمام این موارد، نمی توان انکار کرد که برای درصد بسیار زیادی از قسمت اصلی تجربه بازی Tchia، ما فقط در حال حرکت در محیط و جمع آوری چیزهای مختلف هستیم. بنابراین می‌خواهم مینی‌بازی‌های مختلف، از جمله مسابقه با زمان با قایق، بهتر در تجربه اصلی قرار بگیرند. نه اینکه چند ساعت از بازی گذشته باشد و بسیاری از آنها صرفاً فعالیت های بیهوده، بیهوده و حتی کاملاً بیهوده برای مخاطب باشد.

با این تصمیم، تیم سازنده در واقع گروه مخاطبان هدف خود را محدود کردند. اما او ترجیح داد یک بازی ویدیویی ویژه را به بازار بفرستد. موسیقی بومی، جشنواره های محلی و سنت های خاص نیز در بازی Tchia مهم هستند. جزئیات آنقدر جلوی چشم بازیکن است که الگوهای رفتاری یا سبک زندگی شخصیت ها هرگز ساختگی به نظر نمی رسد. زیرا این احساس به بازیکن منتقل می شود که اگر واقعاً وارد این نقطه خاص از جهان شود، همان آدم ها و همان رفتارها را می بیند.

تحریریه مجله بازی یک گیمر