انواع لنز دوربین گوشی های موبایل ؛ از اولتراواید تا سوپر تله


با دوربینی مجهز به لنز ماکرو می‌توان اشیا یا موجودات بسیار ریز را در ابعاد بزرگی مشاهده کرد؛ همچنین برخی سازندگان با اضافه کردن امکان فوکوس خودکار به دوربین فوق‌عریض، امکان تبدیل آن به دوربین ماکرو در فواصل نزدیک را فراهم کرده‌اند؛ مثلاً دوربین گوشی‌های اس ۲۲ اولترا، آیفون ۱۳ پرو مکس و وان‌پلاس ۱۰ پرو از این قابلیت بهره می‌برد.

انواع دیگر دوربین گوشی

اصطلاحاً دوربین‌های دیگری (در واقع حسگرهای دیگری) در گوشی‌های هوشمند نیز دیده می‌شوند که مربوط به انواع لنزها نیستند و کارهایی مانند اسکن سه‌بعدی اجسام، تشخیص عمق و جداسازی سوژه از پس‌زمینه را برعهده دارند که با نام‌های مختلفی مانند عمق‌سنج، ToF و Lidar شناخته می‌شوند.

همچنین ممکن است هنگام بررسی مشخصات دوربین یک گوشی با اصطلاحاتی مانند 7p, 8p, Sensor shift, OIS, EIS و HDR‌ برخورد کرده و مانند بیشتر کاربران در معنی آن‌ها دچار تردید شده باشید. پس بیایید یک‌ بار برای همیشه مفهوم آن‌ها را یاد بگیریم.

OIS یا لرزش‌گیر اپتیکال تصویر

تثبیت‌کننده اپتیکال تصویر (OIS) راهکاری برای از بین بردن لرزش دست و تار شدن عکس هنگام ثبت آن است که به صورت سخت‌افزاری انجام می‌شود. درواقع ژیروسکوپ در دوربین حرکات را تشخیص داده و دوربین را در جهت مخالف این حرکات جابه‌جا می‌کند.

EIS یا لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر

تثبیت‌کننده الکترونیکی تصویر (EIS) یک راهکار نرم‌افزاری است که از شتاب‌سنج گوشی برای تشخیص حرکات استفاده می‌کند و در حین پردازش تصویر، تمرکز دوربین را روی یک نقطه خاص نگه می‌دارد. یکی از مثال‌های قابل‌توجه حالت «Super Steady» در برخی از گوشی‌های گلکسی سامسونگ است.

بخوانید  Les 32 pouvoirs du cœur malin de la saison 1 de Diablo 4 révélés

لنزهای مونوکروم یا تک رنگ برای رفع مشکل افت کیفیت تصویر ناشی از انعکاس نور زیاد استفاده می‌شوند. این نوع لنز، که بدون آرایه فیلتر نوری است، می‌تواند در ثبت عکس‌هایی با کنتراست و وضوح بسیار بالا کمک کند.

درضمن، لنزهای مونوکروم دارای پردازشگری هستند که تصاویر ثبت شده توسط لنزهای تک رنگ را با تصاویر رنگی ترکیب می‌کند. با این فرایند خروجی عکس‌ها بسیار باکیفیت خواهد بود.

Sensor shift یا لرزش‌گیری با جابه‌جایی سنسور

لرزشگیری اپتیکال تصویر یا OIS با شناور بودن یا چرخش واحد لنز رخ می‌دهد؛ درحالی‌که سنسور شیفت لرزش‌گیری را ازطریق جابه‌جایی خود سنسور انجام می‌دهد. در لرزش‌گیری اپتیکال، واحد لنز موقعیت خود را تا ۱٬۰۰۰ بار در ثانیه با کمک آهنرباها و سیم‌پیچ‌هایی که آن حرکت را هدایت می‌کنند، تغییر داده و تنظیم می‌کند.

در لرزش‌گیری ازطریق تغییر سنسور، واحد لنز حرکت نمی‌کند، اما در عوض این حسگر است که با حداکثر ۵٬۰۰۰ تنظیم‌ در ثانیه به‌شکل سریع‌تری به اطراف حرکت می‌کند. داشتن قابلیت تنظیم و لرزش‌گیری در جایی که تصاویر به ضبط و ثبت می‌رسند (حسگر)، منجر به گرفتن نتایج بهتری می‌شود که حتی روی کاغذ نیز تا پنج بار سریع‌تر از OIS عمل می‌کند.

منظور از 7p یا 8p چیست؟

واحد لنز تشکیل شده از تعدادی لنز یا عدسی کوچک‌تر است که هرکدام درعین برعهده‌داشتن وظیفه‌ای جدا، به‌طور هماهنگ باهم کار می‌کنند. 7p یا 8p‌ درواقع نشان‌دهنده تعداد عناصر یا لایه‌های سازنده‌ی لنز است که هر لایه می‌تواند ایرادات خاص اپتیک واحد لنز را رفع کند. مثلاً اولین لنزها از ۳ گروه عناصر سازنده تشکیل می‌شدند که یکی برای فوکوس بر سوژه‌های جلویی تصویر،‌ یکی برای اصلاح اعوجاج عکس و آخری نیز برای فوکوس بر سوژه‌های پشتی تصویر کاربرد داشت، البته بعدها با اضافه شدن لایه‌ی چهارم به لنزها امکان بزرگ‌نمایی اپتیکال نیز فراهم شد. درحال‌حاضر در دوربین بهترین گوشی های هوشمند اکثراً از لنزهای 7p یا 8p استفاده می‌شود که از ۷ یا ۸ عدسی پلاستیکی شفاف تشکیل شده‌اند.

بخوانید  دومین تریلر فیلم Killers of the Flower Moon ساخته لئوناردو دی کاپریو و مارتین اسکورسیزی
تحریریه مجله بازی یک گیمر