دنیای کنترلرهای تطبیقی اغلب برای یک گیمر دارای معلولیت گران و پیچیده به نظر می رسد. پرداخت بیش از 100 دلار برای یک کنترلکننده اصلی و سپس بیش از 80 دلار بیشتر برای افزونههایی که مطمئن نیستید برای شما مفید باشند، ترسناک به نظر میرسد و در نهایت سرمایهگذاری قابل توجهی برای چیزی است که ممکن است ایدهآل نباشد. تجربه. با این حال، تجهیزات تطبیقی، ارگونومیک و مقرون به صرفه، شکافی در بازار است که سونی اکنون سعی دارد با کنترلر دسترسی پر کند. پس از استفاده از آن به مدت یک هفته در تنظیمات شخصی خودم و با بازیهای مختلف، این اولین قدم مهم به سمت یک کنترلر در دسترس برای PS5 و چیزی است که صنعت میتواند از آن بیاموزد.
چیزی که اکسس کنترلر را متمایز می کند، قابلیت شخصی سازی آسان آن در خارج از جعبه است. در حالی که بسیاری از کنترلکنندههای تطبیقی دیگر از شما نیاز به خرید سختافزار خارجی دارند، این یکی دارای تنظیمات اولیه از 8 صفحه پد، یک تاچ پد در وسط و یک جوی استیک قابل تنظیم است. شما می توانید این صفحات دکمه را با یک فشار و کشیدن ساده تغییر دهید، زیرا هر صفحه مغناطیسی است و در جای خود می چسبد. این کیت همچنین دارای سه درپوش جوی استیک است که می توانید به راحتی آنها را تعویض کنید. این امکان راه اندازی و حرکت مستقل را فراهم می کند و اندازه و شکل کنترلر همچنین باعث صرفه جویی در فضای میز می شود و بار شناختی ناشی از پخش کردن دکمه ها و سوئیچ ها در سراسر تنظیمات شما را کاهش می دهد. با این حال، اگر از دکمهها و سوئیچها استفاده میکنید، چهار درگاه توسعه روی کنترلر برای آنها وجود دارد و اگر قبلاً کیت Xbox Adaptive را دارید، سوئیچهای شما با کنترلکننده دسترسی نیز کار میکنند. همچنین کنترلر را می توان در هر مکانی نصب کرد، بنابراین نیازی به نگه داشتن آن نیست.
تطبیق پذیری و سهولت استفاده از کنترلر اکسس به خوبی در پلی استیشن 5 منعکس شده است. آموزش راه اندازی بسیار دقیق و آسان برای پیمایش است. حداکثر 30 نمایه را می توان برای ذخیره طرح های کنترل مختلف ایجاد کرد. می توانید کنترلر را به هر شکلی که دوست دارید قرار دهید و دکمه های خود را نقشه برداری کنید و برچسب ها نیز در آن گنجانده شده است تا بتوانید دکمه های خود را سنجاق کنید.
فشار دکمه ها را نیز می توان روی چرخان تنظیم کرد و نیازی به نگه داشتن آنها را از بین برد. من دوست داشتم از این ویژگی برای بازی هایی مانند Little Nightmares استفاده کنم، جایی که سرعت دویدن و توانایی شخصیت در نگه داشتن اشیاء به طور کلی قابل تغییر نیست و در نقشه کنترل معمولی ضعیف قرار می گیرد. با فشردن یک دکمه، شخصیت من به سرعت میدوید و اشیاء را در حین بالا رفتن نگه میداشت – برای انجام این کار نیازی به نگه داشتن دکمه نداشتم. بعداً من از تنظیمات مشابه برای بازی هایی مانند Elden Ring استفاده کردم. طرح کنترل اولیه برای Elden Ring بسیار گسترده است و بازی در Dualsense دشوار است و کنترل کننده دسترسی به من اجازه می دهد تا دکمه ها را به گونه ای که برای من کار می کند مجدداً نقشه برداری کنم و دکمه اسپرینت را قابل تغییر کنم. همچنین قابلیت نگاشت عملکرد دو دکمه به یک دکمه وجود دارد که به ویژه در بازی هایی مانند Street Fighter 6 و Spider-Man 2 مفید واقع شده است. آنها را به یک دکمه نجات می دهد، و دکمه مشخصات در کنار کنترل باعث می شود سوئیچ بین پروفایل های کنترل آسان است.
کنترل کننده دسترسی را می توان به تنهایی یا همراه با DualSense یا کنترل کننده دسترسی دیگر استفاده کرد. من از DualSense برای حرکت دوربین یا پیمایش منو و از کنترلر دسترسی خود برای مبارزه و حرکت شخصیت استفاده کردم. انتقال بین کنترلکننده دسترسی و Dualsense یکپارچه است، بنابراین اگر یکی از عزیزان نیاز به کمک به شما از شرایط دشوار داشته باشد، میتواند کنترلکننده را بدون مشکل بازیابی کند.
با وجود اینکه من از طرفداران پر و پا قرص این کنترلر هستم، هنوز جای پیشرفت وجود دارد. اگرچه جابهجایی دیجیتالی بین پروفایلها با دکمه نمایه آسان است، اما من متوجه نشدم که برچسب دکمههایم را تغییر دهم زیرا به نظر کار سختی میآمد. هر برچسب از لاستیک ساخته شده و در یک سوراخ کوچک روی درپوش دکمه قرار می گیرد. آنها این مسیر را رفتند، احتمالاً برای پایین نگه داشتن هزینه ها، اما خوب بود که یک صفحه نمایش LCD کوچک برای نشان دادن تغییرات نقشه برداری دکمه شما هنگام تغییر نمایه ها داشته باشید. این باعث کاهش بیشتر بار شناختی هنگام بازی می شود.
من شکل دایره ای کنترلر را دوست دارم، اما این شکل ممکن است برای گیمرهای معلول با مشکلات قدرت یا دسترسی محدود مناسب نباشد. یک نسخه افقی از کنترلر در کنار نسخه دایره ای به طیف وسیع تری از ناتوانی هایی که سونی در تلاش است با این کنترلر برطرف کند، اجازه می دهد تا دسترسی آسان به همه دکمه ها را فراهم کند.
درپوش دکمه های اضافی نیز یک مزیت بود. به غیر از هشت درپوش دکمه بالشی، چهار کلاه دکمه تخت، چهار درپوش دکمه خمیده، دو کلاه دکمه آویزان و یک کلاه دکمه پهن که دو دکمه را می پوشاند، دریافت می کنید. برای تنوع بیشتر دوست داشتم از هر نوع حداقل دو عدد اضافی داشته باشم. همچنین هیچ موردی برای ذخیره دکمه یا درپوش جوی استیک وجود ندارد که بسیار خوب بود.
من همچنین از اینکه فهمیدم کنترلر دسترسی تا حدی با رایانه شخصی سازگار است ناامید شدم. من آن را به Steam وصل کردم تا ببینم چه کاری انجام می دهد، و در حالی که دکمه ها کار می کنند، جوی استیک اصلا به ورودی ها پاسخ نمی دهد. و سونی در حال حاضر نشان نداده است که قصد دارد آن را کاملاً با رایانه شخصی سازگار کند، که فرصتی تلف شده است، به خصوص که بازی های بیشتری را روی رایانه شخصی منتشر می کند. ایجاد نرم افزاری که تمام قابلیت های کنترلر را در PS5 برای رایانه شخصی تکرار می کند، به خوبی به مخاطبان آنها کمک می کند.
قابلیت دسترسی یک کار ساده نیست، و در حالی که این کنترلر برای من و ناتوانی من ایده آل بود، ممکن است برای دیگران ایده آل باشد یا نباشد. من شما را تشویق میکنم، اگر میتوانید آن را امتحان کنید، ببینید آیا برای شما کار میکند یا نه، زیرا اگرچه ممکن است کامل نباشد، اما من عاشق کنترلر هستم. دسترسی به پلی استیشن اولین گام مهم در سفر سخت افزاری جدید سونی و سفر دسترسی مداوم به این صنعت است. من فقط امیدوارم که با گذشت زمان، وضعیت با مشارکت افراد دارای معلولیت در میز مذاکره بهبود یابد و این می تواند به عنوان نمونه ای باشد از آنچه که با شنیده شدن افراد دارای معلولیت اتفاق می افتد.
محصولات مورد بحث در اینجا به طور مستقل توسط ویراستاران ما انتخاب شده اند. در صورت خرید چیزی که در سایت ما مشخص شده است، GameSpot ممکن است سهمی از درآمد دریافت کند.