نقد و بررسی فیلم Bones And All

دنیای سینما برای اکثر مردم مکانی آرام است. آنها زندگی خود را می گذرانند، جشن می گیرند، خرید می کنند، دعوا می کنند و به رستوران می روند. اما دنیای آدم خوارها دنیایی بسیار مضطرب است، زیرا آنها فقط خودشان را دارند و مدام باید از گوشه ای به گوشه دیگر بخزند و دور از چشم زندگی کنند. وقتی مارن به تنهایی در تاریکی شب به شهر مقصدش می رسد، هیچ کس در خیابان نیست، هیچ کس حرکت نمی کند و شهر در تاریکی وحشتناکی فرو می رود. در این تاریکی به نظر می رسد که این آدمخوارها باید از خود محافظت کنند. سالی در گوشه ای ایستاده و به مارن نگاه می کند. صدها مایل دورتر همسایه اش را بو کشید و به دنبالش رفت. به نظر می رسد این دو نفر در این شهر هیچ کس جز یکدیگر ندارند.

تصویر ایده فیلمساز برای اندیشه بحران های وجودی بسیار جذاب است.

داستان فیلم متعاقبا فاش خواهد شد

داستان فیلم در دهه 1980 آمریکا اتفاق می افتد.مارن که تازه وارد جوانی می شود متوجه مشکل تکان دهنده ای می شود. او متوجه می شود که یک آدمخوار است! پدر مارن او را رها می کند و او به دنبال مادرش می رود تا از ماهیت خودش مطلع شود. Bones And All ایده جذابی دارد. خیلی ساده انگارانه است که فکر کنیم هر اتفاقی که در این فیلم می افتد فقط داستان چند آدم خوار است که به دنبال شام خود هستند. این فیلم یک استعاره ناب است که به همان اندازه در معنای دور و نزدیکش آزار دهنده است.

بخوانید  GTA در 3 ماه گذشته 5 میلیون نسخه فروخته و در مجموع به 180 میلیون نسخه رسیده است.

موجودات وحشتناکی که از دیرباز در داستان‌های فولکلور، کلاسیک و مدرن زندگی می‌کنند و هستند، تنها برای یک داستان گذرا خلق و خلق نشده‌اند، بلکه در پس طبیعت بی‌قرارشان دنیایی از معنا پنهان است. گوادانینو نیز بر اساس این داستان ها دنیای خودش را می سازد و جلو می رود. اگرچه دنیای آدمخواری استخوان ها و همه چیز در فضایی سورئال و استعاری اتفاق می افتد، اما به دنبال نشان دادن مشکلات واقعی دنیای اطراف ماست. این فیلم نیز مانند آثار قبلی گوادانینو مستقیماً به زندگی افراد خاصی نمی پردازد، بلکه سعی می کند آنچه را که در ذهن فیلمساز می گذرد در قالبی هیجان انگیز و شبیه به داستان موجودات ترسناک وارد کند.

مارن صبح روز بعد سوار اتوبوس می شود و سالی را ترک می کند. او به شهر دیگری می رسد و لی را در یک فروشگاه می بیند. ملاقات لی و مارن یکی از ایده های اصلی پیرنگ را تشکیل داد و هسته اصلی داستان را از این پس تثبیت کرد. مارن که به تازگی طبیعت خود را کشف کرده است، در مواجهه با دوست جدیدش وارد دنیای جدیدی می شود. در واقع شروع سفر اصلی او اینجاست. جایی که مارن باید خودش را بهتر بشناسد، واقعیتش را بپذیرد و زندگی جدیدش را بپذیرد. دنیای جدید این شخصیت پر از قتل و قتل است، چیزی که درک آن برای مارن دشوار خواهد بود.

آدم خوارهای این داستان آدم خواری را دوست ندارند! چنین طبیعتی هرگز انتخاب آنها نبوده و بر اساس غریزه خود چنین رفتار می کنند. مارن با کودک داخل رستوران دوست است، او به مردی که توسط لی کشته می شود رحم می کند و می خواهد این خانم را از مرگ نجات دهد. سردرگمی و یاس یکی از اهداف اصلی کارگردان در این فیلم بود. در این داستان، مارن، به عنوان یک اقلیت، در کشمکش طاقت فرسایی بین غرایز خود و آنچه که قلبش می خواهد باشد، گرفتار می شود. او لی را رها می کند تا آرامش پیدا کند و جلوی آدمخواری را بگیرد، اما ممکن نیست، زیرا افرادی که از جامعه جدا شده اند باید در کنار یکدیگر باشند و از یکدیگر حمایت کنند.

بخوانید  GTA Online Cluckin' Bell Farm Raid – همه سلاح‌ها و بارگیری‌های چرخ دنده

در واقع بحران ها و احساساتی که برای شخصیت اول داستان تعریف می شود، همان درگیری هایی است که در زندگی واقعی اقلیت ها و افراد خاص جامعه وجود دارد. همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد آدم خواران در این داستان استعاره ای از حاشیه نشینان جامعه هستند، کسانی که گره های زیادی در وجودشان دارند به طوری که مانند مادر مارن می جنگند یا تسلیم می شوند. دلیل تحقق نیافتن افکار فیلم شاید لحنی باشد که برای کار به کار رفته است. Bones And All بر خلاف تصور ناامیدکننده اش لحن پوچ ندارد، از طرفی به دلیل ویژگی های شخصیت هایش نه به سمت طنز و طنز می رود و نه ترسناک می شود. در واقع این فیلم از نظر رویکرد پرداخت و نوع لحن کم است.

سالی پایین خیابان در فیلم استخوان و همه

گوادانینو ایده رنج آدمخوارها و روان آسیب دیده را تداعی می کند، اما نمی تواند به آنها رسیدگی کند. تصویر ایده فیلمساز برای اندیشه بحران های وجودی بسیار جذاب است. مارن تنها و مضطرب است، او هدف زندگی خود را به عنوان یک آدمخوار درک نمی کند، او نمی داند چگونه از غرایز خود پیروی کند یا شبیه اکثریت باشد. گوادانینو شخصیت مارن را به عنوان نماینده جامعه آدمخوار خلق کرد، اما در سفر خودیابی خود تردید می کند و احساسات شخصیت را از بین می برد. این درگیری‌ها که مارن مجبور می‌شود در مقطعی لی را ترک کند، بدون دید گسترده باقی ماند، مسائلی که فیلمساز به خاطر آن مارن را از خانه بیرون کشید و سفرش را آغاز کرد.

بخوانید  بسته نرم افزاری جدید Humble از امداد زلزله پشتیبانی می کند - 72 مورد به قیمت 30 دلار

بدتر از آن، ایده رمانتیک فیلم بر سفر قهرمان برای کشف خود متمرکز نیست و مشخص نیست که فیلمساز هنگام به تصویر کشیدن دو عشق آدمخوار چه هدفی داشته است. آیا عشق ما را نجات خواهد داد؟ آیا عشق فقط برای مردم عادی است؟ چرا به عشق نیاز داریم؟ Bones And All فیلمی با افکار جذاب، ایده های غیرمعمول زندگی است. مسائلی که ما را به دل دنیایی ناشناخته اما قابل ردیابی می برد، اما حیف که از دو خط خود فراتر نمی رود.

لی و مارن در مورد Bones And All فکر می کنند

مارن پس از گاز گرفتن انگشت همکلاسی اش و نشان دادن اولین نشانه های آدم خواری بزرگسالان توسط پدرش رها می شود. گوادانینو در این اتفاقات اولین رویارویی برخی افراد را با جامعه اطرافشان نشان می دهد. مارن ابتدا توسط مادرش که یکی از اعضای جامعه آدمخوار است طرد می شود، سپس نوبت به پدرش می رسد. این واقعه در واقع تمثیلی از خانواده افراد خاص است. پدر مارن شب ها در اتاقش را قفل می کند و رابطه دخترش با دنیای بیرون را در انزوا نگه می دارد. او می ترسد که فرزندش خاص باشد، مارن به او یا دیگران نزدیک تر شود.

Bones And All یک فیلم اقتباسی بر اساس رمانی به همین نام نوشته کامیل آنجلیس است. هنگامی که در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد، این فیلم برنده شیر نقره ای بهترین کارگردانی برای لوکا گوادانینو شد. زمانی که لوکا گوادانینو در سال 2017 برای فیلم Call Me By Your Name نامزد چهار جایزه اسکار شد، نشان داد که به دنیای اقلیت ها اهمیت می دهد. فیلم Bones And All همچنین نشان دهنده تداوم بینش این کارگردان نسبت به جهان است، اما نه در حد فیلمی که برنده اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی در سال 2017 شد. گوادانینو در این فیلم بر تیموتی شالامه تکیه کرد، تنها بازیگری که به گفته وی این قابلیت را دارد که ویژگی های یک آدمخوار خوب را داشته باشد!

مارن با یک کوله پشتی، مقداری پول و یک بلیط اتوبوس خانه را ترک می کند تا سفر خود را آغاز کند. او باید در این سفر مانند همه کسانی که قلب جاده را لمس کرده اند رشد کند و چیزهایی را کشف کند که تا به حال نمی دانسته است. در لایه اول فیلم با آدم خوارهایی روبرو هستیم که مردم را می کشند، مردم را می خورند و زندگی ها را نابود می کنند. اما در لایه دوم داستان، مشکل تکان دهنده تری در انتظار عموم، اقلیت هاست! کسانی که از جامعه دور هستند و هیچکس از آنها استقبال نمی کند. این افراد نقطه کانونی لوکا گوادانینو هستند، شخصیت هایی که برای اکثریت جامعه، آدمخوارها و موجودات شبانه داستان ها هستند. کسانی که شرورند و تنها غریزه شان کشتن انسان های خوب است.

Bones And All داستانی در مورد برخورد دو آدمخوار است. دیداری پر از عشق و بحران. در نقد و بررسی این فیلم با یک گیمر همراه باشید.

لی و مارن در Bones And All صحبت می کنند

این فیلم استعاره ای ناب است که به معنای دور و بی واسطه خود باعث ایجاد اضطراب می شود.

تحریریه مجله بازی یک گیمر