ماشین زمان: گوشی نوکیا ۶۶۰۰؛ انقلاب فنلاندی‌ها در صنعت موبایل


نوکیا ۶۶۰۰ برخلاف بسیاری از گوشی‌های نام‌آشنا و قدیمی این شرکت، گوشی هوشمندی بالارده با امکانات و قابلیت‌های جذاب مثل دوربین داخلی VGA و افزایش حافظه تا یک گیگابایت بود. نوکیا ۶۶۰۰ جزو اولین گوشی‌ها با قابلیت پخش mp3 بود و می‌شد روی آن بازی، مرورگر، تم و هر اپلیکیشن موجود را نصب کرد. بی‌جهت نبود که آن‌ روزها، نوکیا ۶۶۰۰ پیشرفته‌ترین گوشی شرکت نوکیا به‌حساب می‌آمد و اتفاقاً در ایران هم طرفداران بسیاری داشت.

من در ادامه سری مقاله‌های ماشین زمان زومیت، به گذشته سفر کرده‌ام تا نگاهی به تاریخچه‌ی گوشی ۶۶۰۰ داشته باشم. با من همراه باشید.

تاریخچه گوشی نوکیا ۶۶۰۰؛ انقلاب فنلاندی‌ها در سال ۲۰۰۳

گوشی نوکیا ۶۶۰۰ در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۳ معرفی و در اکتبر همان سال به بازار عرضه شد. قیمت گوشی نوکیا در آن زمان ۶۰۰ یورو بود که با استقبال بی‌نظیری همراه شد. گوشی نوکیا ۶۶۰۰، یکی از محصولات بی‌نظیر تاریخ نوکیا به حساب می‌آید که یک سر و گردن از گوشی‌های زمان خود بالاتر بود. شاید باورش کمی سخت باشد که فنلاندی‌ها با معرفی نوکیا ۶۶۰۰، جزو اولین افرادی بودند که گوشی هوشمند را به بازار عرضه کردند.

نوکیا با معرفی ۶۶۰۰ در بازار گوشی‌های موبایل انقلابی به‌پا کرد و تکنولوژی بی‌نظیر خود را به رخ رقبا کشید. این گوشی به اندازه‌ای محبوب شد که نوکیا تا چند سال پس از معرفی، به تولید و عرضه‌ی آن ادامه داد؛ فقط یک لحظه تصور کنید اپل به‌جای عرضه‌ی سالانه‌ی آیفون جدید، تا چند سال به‌طور مرتب فقط یک مدل آیفون تولید و عرضه کند! عجیب است، نه؟

بخوانید  اعلان طول فیلم Shazam 2 کوتاهتر از قسمت اول

در نهایت، تولید نوکیا ۶۶۰۰ در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۰۸ برای همیشه متوقف شد. البته نوکیا مدل دیگری شبیه به این گوشی به نام نوکیا ۶۶۲۰ را برای بازار آمریکا عرضه کرد، اما به اندازه‌ی نوکیا ۶۶۰۰ محبوب نشد.

زبان طراحی: بدقواره اما جان سخت

گوشی نوکیا ۶۶۰۰ با وزن ۱۲۵ گرم، ضخامتی ۲۴ میلی‌متری داشت که حتی در زمان خودش هم زیاد بود. از نظر بسیاری از افراد ازجمله من، ۶۶۰۰ ساختار زشت و بدقواره‌ای داشت و انگار زبان طراحی دستگاه، اولویت آخر نوکیا در تولید گوشی بالارده‌ی خود بود. این‌ روزها که همه به گوشی‌های شکیل، مینیمال و ارگونومیک با ضخامتی کم عادت کرده‌ایم، نگاه کردن به تصاویر نوکیا ۶۶۰۰ بدسلیقگی فنلاندی‌ها در طراحی این گوشی را به وضوح به نمایش می‌گذارد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر