قابلیت استفاده از حافظه GDDR7 در کارت های گرافیک RTX 50


شایعات جدیدی مبنی بر امکان استفاده از فناوری حافظه 384 بیتی GDDR7 در تراشه GB202 نسل جدید کارت های گرافیک انویدیا توسط منبعی موثق مطرح شده است.

kopite7kimi به عنوان یکی از معتبرترین منابع غیر رسمی اخبار انویدیا، بار دیگر به مشخصات مورد انتظار از نسل جدید کارت گرافیک های سری RTX 50 انویدیا موسوم به Blackwell اشاره می کند. خانواده محصولات جدید Green Team از همان طراحی خنک کننده پردازنده گرافیکی سری Ada Lovelace استفاده خواهند کرد. شاهد عرضه آن در بازار بودیم. علاوه بر این، گزارش ها حاکی از آن است که انویدیا در این نسل از فناوری حافظه جدید قرار دارد GDDR7 در سری جدید محصولات خود استفاده خواهد شد.

فناوری جدید حافظه گرافیکی انویدیا با افزایش پهنای باند حافظه GPU به افزایش سرعت و بهبود عملکرد آن هنگام اجرای بازی های سنگین کمک می کند. برخلاف اطلاعات منتشر شده قبلی، kopite7kimi اکنون ادعای جدیدی در رابطه با پهنای باند و رابط گذرگاه حافظه تراشه GB202 کرده است که قرار است به عنوان پرچمدار سری محصولات جدید انویدیا معرفی شود.

پیش از این گفته می شد که در این پردازنده گرافیکی از رابط گذرگاه حافظه 512 بیتی استفاده خواهد شد، اما اکنون به رابط گذرگاه حافظه 384 بیتی اشاره شده است که این بار با فناوری جدید GDDR7 همراه خواهد بود. این روند در چند سال گذشته در محصولات قبلی انویدیا دیده شده بود و اکنون به نظر می رسد که در سری RTX 50 نیز تکرار شود.

آرم جعلی سری NVIDIA RTX 50

بر اساس اطلاعات گزارش شده قبلی، انتظار می رود که پردازنده گرافیکی GB202 از 192 واحد SM تشکیل شده باشد و بنابراین شامل 24567 هسته CUDA باشد. در نتیجه، شاهد تغییر بزرگی در پیکربندی GPU در این نسل نیستیم. البته این اطلاعات در حال حاضر متعلق به پیکربندی این پردازنده گرافیکی است و نه به مشخصات فنی مدل پرچمدار این نسل.

بخوانید  سریال گرگ و میش در دست ساخت است

به عنوان مثال، در نسل فعلی و در کارت گرافیک RTX 4090، از پیکربندی کامل GPU AD102 استفاده نمی شود. با وجود گذشت بیش از یک سال از عرضه این کارت، انویدیا هنوز نیازی به معرفی مدل برتر خود ندیده و تنها کانفیگ برتر این پردازنده گرافیکی را در سری RTX ADA معرفی کرده است. اما ارتقا به فناوری حافظه GDDR7 منجر به بهبود قابل توجهی در پهنای باند حافظه گرافیکی در این نسل خواهد شد.

نقشه راه محصول جدید میکرون نشان می دهد که این شرکت با انویدیا برای توسعه حافظه GDDR5X و GDDR6X همکاری کرده است و محصولات اصلی سری GDDR7 تا پایان سال با سرعت 32 گیگابیت بر ثانیه وارد بازار خواهند شد. بنابراین تراشه گرافیکی GB202 در مقایسه با سرعت 21 گیگابایت حافظه GDDR6X روی کارت گرافیک RTX4090 پهنای باند آن 1.5 ترابایت بر ثانیه است که نشان دهنده افزایش 50 درصدی نسبت به نسل قبلی است.

هنوز مشخص نیست که کارت های گرافیک سری RTX 50 چه زمانی عرضه می شوند. اما با توجه به اینکه تاریخ عرضه شتاب دهنده های گرافیکی B100 و GB200 بین سال های 2024 تا 2025 تایید شده است، انتظار عرضه کارت گرافیک های گیمینگ این نسل برای این دوره منطقی به نظر می رسد.

در نهایت، نظرات خود را در این مورد با یک گیمر و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تحریریه مجله بازی یک گیمر