دستیابی کارت گرافیک RTX 4090 به فرکانس ۳ گیگاهرتز با توان ۶۱۶ وات

TDP پیشفرض کارت گرافیک GeForce RTX 4090 توسط انویدیا ۴۵۰ وات اعلام شده که در خصوص اکثر مدل‌های کاستوم نیز صدق می‌کند. بااین‌حال تعداد زیادی از این کارت‌ها توسط تولیدکنندگان مختلف با کانفیک OC یا Gaming نیز عرضه می‌شوند که TDP آن‌ها تا مقدیر بالاتر از ۵۰۰ وات هم پیش می‌رود. از طرفی گفته می‌شود که مدل‌هایی مانند سری Founder Edition محدودیت توان مصرفی ۶۰۰ وات را دارند که تقریبا نشان می‌دهد برای این تست از چه کارتی استفاده شده است.



منبع

تنها چیزی که در اینجا نشان داده نشده، دمای GPU و نقاط هات اسپات حافظه‌ی گرافیکی آن است. البته منبع این اطلاعات توضیح داده که این کار به عمد صورت گرفته است.

NVIDIA GeForce RTX 4090، پرچم‌دار جدید محصولات گرافیکی انویدیا با استفاده از یک ابزار استرس GPU به حداکثر فرکانس عملکرد 3.0GHz رسیده است.

گیمرها و اورکلاکرها می‌توانند با استفاده از ابزارهای استرس پردازنده گرافیکی مانند Kombustor به فرکانس ۳ گیگاهرتز و حتی ۳.۱ گیگاهرتز در ورک‌لودهای سبک‌تر هم دست پیدا کنند. براساس اسکرین‌شاتی که ازطریق Bilibili منتشر شد، کارت گرافیک RTX 4090 با دریافت توان مصرفی ۴۲۵.۶ وات به فرکانس ۲.۶۴ گیگاهرتز رسید. هنگامی که این میزان تا ۶۱۵.۸ وات بالا می‌رود، سرعت کلاک GPU به به نزدیکی ۳ گیگاهرتز می‌رسد. هردوی این مقادیر توان بسیار بالایی برای هر GPU محسوب می‌شوند، اما همان‌طور که ملاحظه می‌کنید این مقادیر برای RTX 4090 کاملا قابل دستیابی است.

کارت گرافیک RTX 4090 که از جدیدترین معماری پردازنده گرافیکی Ada Lovelace انویدیا برخوردار است، به‌سادگی می‌تواند در فرکانس عملکرد بسیار بالایی کار کند که به مراتب بالاتر از نسل قبلی معماری گرافیکی انویدیا است. خود انویدیا پیش از این نشان داده که این کارت با تنظیمات پیشفرض به‌راحتی فرکانس ۲.۸۵ گیگاهرتز را نیز رد می‌کند. اما حالا و با کمی تلاش بیشتر، مشخص شده که این تمام توان کارت گرافیک قدرتمند تیم سبز نیست.

بخوانید  Ratchet & Clank: Rift Apart برای جمعه سیاه فقط 30 دلار است

NVIDIA GeForce RTX 4090 در ابزار استرس Kombustor

NVIDIA GeForce RTX 4090 در ابزار استرس Kombustor

به نظر می‌رسد که افشاکننده این اطلاعات از ابزار MSI Kombustor برای هر دو تست استفاده کرده است. سرعت کلاک ۳ گیگاهرتز با استفاده از یک تست پیشفرض به نام msi-01 به‌دست آمد و توان ۶۱۶ وات GPU با استفاده از ورک‌لود Furmark-donut اندازه‌گیری شد که به مراتب به توان مصرفی بالاتری احتیاج دارد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر