بهترین فیلم های هالیوودی | 60 فیلم آمریکایی + امتیاز IMDB


وقتی درباره سینما صحبت می‌کنیم یکی از نخستین المان‌هایی که به ذهنمان خطور می‌کند بدون شک هالیوود و تاثیر بسیار بزرگ آن روی این صنعت است. بسیاری از فیلم‌های فراموش‌نشدنی تاریخ سینما نتیجه شکل‌گیری آن‌ها در همین استودیوهای هالیوودی هستند. هالیوود منطقه‌ای در شهر لس‌آنجلس در کشور آمریکا است و از آن به‌عنوان مرکز سینمای این کشور یاد می‌شود که مهم‌ترین استودیوهای فیلم‌سازی جهان نیز در آن حضور دارند.

در هالیوود علاوه‌بر استودیوهای بسیار بزرگی مانند دیزنی، پیکسار، استودیوهای سونی، یونیورسیال، پارامونت، برادران وارنر و آمازون استودیوها و شرکت‌های مستقل دیگری نیز فعالیت می‌کنند که به‌دنبال رشد و شکوفایی مانند غول‌های این صنعت هستند. چه فیلم‌هایی که در آمریکا تولید می‌شوند و چه فیلم‌هایی که استودیو سازنده آن‌ها در این مکان قرار دارد را فیلم های هالیوودی می‌نامند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به بهترین فیلم‌هایی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند؛ پس این شما و این ۶۰ فیلم برتر هالیوودی تاریخ.

«توجه: فیلم‌های حاضر در این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه سایت یک گیمر انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند»


بهترین فیلم های هالیوودی

جانی دپ و اورلاندو بلوم در فیلم Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

۶۰- فیلم دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه

فیلم Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

  • کارگردان: گور وربینسکی
  • نویسنده: تد الیوت
  • بازیگران: جانی دپ، اورلاندو بلوم، کیرا نایتلی، جفری راش
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

مقاله بهترین فیلم های هالیوودی را با مجموعه دزدان دریایی کارائیب شروعی می‌کنیم. دزدان دریایی کارائیب را همه با بازی زیبای جانی دپ به‌خاطر می‌آورند. فروش کلی این مجموعه به ۴.۵ میلیارد دلار در سراسر جهان رسید که نشان از محبوبیت و موفقیت این مجموعه در کشور‌های گوناگون است. این مجموعه با اضافه کردن یک طنز بسیار زیبا به داستان دزدان دریایی یک اثر بسیار متفاوت‌تر از فیلم‌هایی با مضمون دزدان دریایی که قبل از این مجموعه ساخته شده بودند را رقم زد. خیلی از منتقدین موفقیت این مجموعه را به‌خاطر بازی زیبای جانی دپ می‌دانند و اعتقاد دارند که ضعف‌های داستان و ساخت این فیلم پشت بازی زیبای جانی دپ پنهان شده‌اند.

اولین قسمت این مجموعه در سال ۲۰۰۳ پخش شد و امتیاز خوب ۶۳ را کسب کرد ولی مثل بسیاری از مجموعه‌ها با ساخت قسمت‌های بعدی کیفیت آن به‌شدت افت کرد؛ تا جایی که قسمت آخر آن که در سال ۲۰۱۷ پخش شد، امتیار بسیار ضعیف ۳۹ را از سوی منتقدین به خود اختصاص داد. بسیاری از نظرات درباره این فیلم به‌گونه‌ای بود که این فیلم تنها برای گذراندن وقت مناسب است و چیز زیادی برای عرضه ندارد. بااین‌حال به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم منکر این قضیه شویم که مجموعه دزدان دریایی کارائیب از سرگرم‌کننده‌ترین مجموعه‌های سینما تلقی می‌شوند.


شخصیت ای تی در پوستر فیلم E.T. the Extra-Terrestrial

۵۹- فیلم ای.تی. موجود فرازمینی

فیلم E.T. the Extra-Terrestrial

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • نویسنده: ملیسا متیسن
  • بازیگران: هنری توماس، دی والاس، رابرت مک‌ناتن، درو بریمور
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۲ میلادی
  • میانگین امتیازات E.T. the Extra-Terrestrial در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

زیبایی سینما در این است که مدام تجربه‌های جدیدی را به ما تقدیم می‌کند و فیلم ای‌.‌تی. به ما نشان می‌دهد که ما می‌توانیم به‌خاطر یک موجود فضایی و بیگانه اشک بریزیم و گریه کنیم. فیلم E.T. the Extra-Terrestrial قطعا یکی از شاهکارهای سینما تلقی می‌شود و تا قبل از اکران پارک ژوراسیک لقب پرفروش‌ترین فیلم سینما را در اختیار داشت. این فیلم به تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ توسط استودیو Amblin Entertainment با بودجه‌ای ۱۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش خیره‌کننده ۷۹۵ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت. به‌احتمال زیاد نام استیون اسپیلبرگ را می‌توانیم تکراری‌ترین نام در این فهرست قلمداد کنیم که بارها با آن روبه‌رو خواهیم شد.

ای‌.تی. نه‌تنها از لحاظ مالی و استقبال عمومی عملکرد بی‌نظیری داشت که در مراسم اسکار نیز توانست در ۹ بخش مختلف نامزد این جایزه شود و درنهایت در بخش‌هایی مانند بهترین جلوه‌های تصویری و بهترین موسیقی این جایزه را به‌دست آورد. داستان فیلم درباره گروهی از موجودات بیگانه جریان دارد که به زمین می‌آیند تا تحقیقاتی انجام دهند. پس از متوجه شدن عده‌ای از مردم از حضور آن‌ها در زمین این موجودات خیلی سریع زمین را ترک می‌کنند ولی یکی از آن‌ها تنها در آن محل باقی می‌ماند و همین موضوع و داستان جذاب آشنا شدن افراد مختلف با او روند داستانی اصلی این فیلم فراموش‌نشدنی را شکل می‌دهند.


کاور فیلم the matrix revolutions با حضور کیانو ریوز و کری-ان ماس

۵۸- فیلم ماتریکس

فیلم The Matrix

  • کارگردان: لانا واچوفسکی، لیلی واچوفسکی
  • نویسنده: لانا واچوفسکی، لیلی واچوفسکی
  • بازیگران: کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، کری-ان ماس، هوگو ویوینگ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۹ میلادی
  • میانگین امتیازات The Matrix در IMDB: ۸.۷ از ۱۰

مجموعه ماتریکس به‌طور حتم یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های علمی تخیلی در ژانر اکشن محسوب می‌شود. این مجموعه سکوی پرتاب کیانو ریوز، بازیگر مطرح هالیوود به‌شمار می‌رود که پس از ایفای نقش در فیلم‌های این مجموعه به معروفیت و محبوبیت بسیاری در میان اهالی سینما دست پیدا کرد. مجموعه سینمایی ماتریکس به‌نویسندگی و کارگردانی خواهران واچوفسکی و تهیه‌کنندگی جوئل سیلور ساخته شده است. این مجموعه که دارای ویژگی‌های سایبرپانک است داستان سقوط فناورانه نسل بشر را به‌تصویر می‌کشد. دانشمندان با خلق یک هوش مصنوعی بسیار پیشرفته باعث شکل‌گیری ماشین‌هایی خودآگاه می‌شوند که انسان‌ها را در یک سیستم واقعیت مجازی تحت عنوان «ماتریکس» زندانی می‌کنند.

نخستین قسمت این مجموعه در سال ۱۹۹۹ با بودجه نسبتا کم ۶۳ میلیون دلاری ساخته و توسط شرکت برادران وارنر اکران شد. پس از گذشت مدتی از اکران این فیلم فروش چشمگیر ۴۶۰ میلیون دلاری آن توجه تمام اهالی سینما را به‌خود جلب و سازندگان آن را مجاب به ساخت ادامه این مجموعه کرد. قسمت‌های دوم و سوم این مجموعه هر دو در سال ۲۰۰۳ اکران شدند که هردو توانستند موفقیت قسمت اول آن را تکرار کنند. همچنین قسمت چهارم مجموعه ماتریکس با نام The Matrix Resurrections پس از گذشت تقریبا دو دهه از اکران قسمت سوم آن مدتی قبل اکران شد و نظرات مثبت و منفی زیادی دریافت کرد. بااین‌حال مجموعه ماتریکس همچنان برای میلیون‌ها نفر در جهان یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های تاریخ سینما است.


زنومورف در فیلم Alien

۵۷- فیلم بیگانه

فیلم Alien

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • نویسنده: دان اوبانون
  • بازیگران: سیگورنی ویور، تام اسکریت، جان هرت، ایان هولم
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Alien در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

مجموعه سینمایی Alien یکی از نخستین مجموعه‌های موفق در ژانر علمی تخیلی و ترسناک به‌شمار می‌رود که اولین قسمت آن در سال ۱۹۷۹ به‌کارگردانی ریدلی اسکات ساخته و اکران شد. این مجموعه سینمایی براساس یک داستان تخیلی به‌نویسندگی رونالد شاسِت و توسط استودیو قرن بیست و یک ساخته شده است. اولین قسمت مجموعه Alien با بودجه‌ حدود ۱۰ میلیون دلاری ساخته شد و به فروش فوق‌العاده ۲۰۳ میلیون دلاری در سال ۱۹۷۹ دست پیدا کرد.

داستان این فیلم درباره یک موجود فرازمینی خطرناک است که به‌صورت مرموزی وارد یک فضاپیما می‌شود و افراد حاضر در آن را از بین می‌برد. تعداد قسمت‌های اصلی این مجموعه چهار عدد است که در سال‌های ۱۹۷۹، ۱۹۸۶، ۱۹۹۲ و ۱۹۹۷ اکران شده‌اند. در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ دو فیلم سینمایی به‌عنوان دنباله فرعی این مجموعه سینمایی روی پرده سینماها رفتند که در مجموعه اصلی Alien قرار نمی‌گیرند. پس از گذشت ۱۵ سال از انتشار چهار قسمت ابتدایی این مجموعه، ریدلی اسکات در سال ۲۰۱۲ تصمیم به ساخت یک پیش درآمد با نام Prometheus برای این مجموعه گرفت که در آن به ارائه توضیحاتی درباره موجودات بیگانه و اتفاقات چهار قسمت ابتدایی آن می‌پردازد.


ادرین برودی به همراه امیلیا فاکس در فیلم The Pianist

۵۶- فیلم پیانیست

فیلم The Pianist

  • کارگردان: رومن پولانسکی
  • نویسنده: رونالد هاروود
  • بازیگران: آدرین برودی، توماس کرچمان، فرنک فینالی، امیلیا فاکس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات The Pianist در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

از کلمه «شاهکار» به‌راحتی می‌توانیم برای فیلم پیانیست استفاده کنیم. فیلمی که به‌گفته رومن پولانسکی مهم‌ترین فیلم او به‌شمار می‌رود. پولانسکی در کودکی به‌دلیل بمباران شهر ورشو توسط نازی‌ها مادر خودش را از دست داد و ساخت فیلمی درباره همان دوران قطعا برای او به اثری بسیار شخصی تبدیل شده است. همچنین نقش‌آفرینی به‌یادماندنی و هنرمندانه آدرین برودی در این فیلم را نیز نباید فراموش کنیم، ایفای نقشی که در سن ۲۹ سالگی برای او جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به‌همراه داشت. این فیلم به تهیه‌کنندگی آلبرت رودی توسط استودیو +Canal با بودجه‌ای ۳۵ دلاری تولید و توانست فروش خوب ۱۲۱ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.

فیلم The Pianist درباره زندگی نوازنده پیانوی یهودی یعنی ولادیسلاو اشپیلمان جریان دارد که قبل از اشغال کشورش توسط نازی‌ها اثار شوپن را در ایستگاه رادیویی ورشو می‌نواخت. او کتابی به نام The Pianist را نوشت که به منبع الهام اصلی این فیلم تبدیل شده و رومن پولانسکی این فیلم را براساس کتاب وی ساخته است. فیلم پیانیست خیلی خوب و خیلی صریح کثافت جنگ‌جهانی دوم را به‌تصویر می‌کشد که یهودی‌های لهستان پس از اشغال این کشور توسط نازی‌ها چه زندگی سختی را تجربه کردند و بسیاری از آن‌ها بدون هیچ دلیلی کشته شدند. فیلم پیانیست ارزش تماشای نه‌تنها یک بار که چند بار را دارد و مطمئن باشید از تماشای آن به‌هیچ‌وجه پشیمان نخواهید شد.


شخصیت های اصلی فیلم To Kill a Mockingbird در دادگاه

۵۵- فیلم کشتن مرغ مقلد

فیلم To Kill a Mockingbird

  • کارگردان: رابرت مالیگن
  • نویسنده: هورتون فوت
  • بازیگران: گریگوری پک، مری بدهام، فیلیپ آلفورد، جان مگنا
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۲ میلادی
  • میانگین امتیازات To Kill a Mockingbird در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

نقش‌آفرینی گریگوری پک در فیلم کشتن مرغ مقلد را می‌توانیم به‌عنوان یک کلاس درس بازیگری قلمداد کنیم. فیلمی که یکی از بهترین فیلم های درام دادگاهی به‌شمار می‌رود. این فیلم با پیچش‌های داستانی فوق‌العاده جذاب خود و خط روایی بسیار منحصربه‌فردش مخاطب خود را چنان غرق داستان می‌کند که بیننده متوجه گذران وقت نخواهد نشد. فیلم To Kill a Mockingbird در سال ۱۹۶۲ میلادی به تهیه‌کنندگی آلن جی پاکولا توسط Brentwood Productions با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش خوب ۱۴ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم درباره شخصیتی به نام آتیکاس فینچ جریان دارد؛ وکیلی ساده که در شهر کوچکی یک پرونده مهمی به او سپرده می‌شود تا از مجرم این پرونده دفاع کند. مجرمی سیاه‌پوست به نام تام رابینسون که در شهر کوچکی در ایالت آلاباما به اتهام تجاوز به یک دختر سفیدپوست دستگیر و به این جرم سنگین متهم می‌شود. آتیکاس فینچ وظیفه‌ای بسیار مهم و البته سخت در دفاع از موکل خود دارد و در این مسیر تمام تلاش خودش را به کار می‌گیرد تا از او دفاع کند. اگر از فیلم‌هایی مانند ۱۲ مرد خشمگین خوشتان می‌آید، تماشای فیلم کشتن مرغ مقلد نیز می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای شما تلقی شود.


راسل کرو در فیلم گلادیاتور

۵۴- فیلم گلادیاتور

فیلم Gladiator

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • نویسنده: دیوید فرانزونی، جان لوگان
  • بازیگران: راسل کرو، واکین فینیکس، کانی نیلسن، الیور رید، ریچارد هریس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Gladiator در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

فیلم گلادیاتور به‌قدری داستان قوی و تاثیرگذاری دارد که می‌تواند تا روزها ذهن شما را درگیر خود کند. داستان فیلم که یک داستان افسانه‌ای به‌شمار می‌رود و واقعیت تاریخی ندارد درباره ماکسیموس دسیموس مریدیوس، ژنرال ارتش روم است که نقش او را راسل کرو ایفا می‌کند. او پس از شکست دادن آخرین گروه بربرها نزد امپراتور مارکوس اورلئوس که در بستر بیماری است می‌رود و امپراتور از او می‌خواهد که پس از مرگ او زمام امور کشور را به‌دست بگیرد. با مرگ امپراتور به‌دست پسر او یعنی کومودوس با بازی واکین فینیکس، کومودوس ادعای امپراتوری می‌کند، همسر و فرزند ماکسیموس رو به‌قتل می‌رساند و دستور اعدام ماکسیموس را صادر می‌کند. ماکسیموس با فرار از مرگ به‌عنوان یک برده و یک جنگجو تمام روزهای عمر خود را با فکر گرفتن انتقام سپری و تنها به یک موضوع می‌اندیشد و آن چیزی نیست جز بازگشت به روم و گرفتن انتقام خانواده خود.

فیلم Gladiator از معدود فیلم‌هایی است که در آن می‌توانید طعم واقعی تنفر، خیانت، انتقام و عشق را به‌بهترین شکل ممکن و به‌خوبی با ذره‌ذره وجودتان لمس کنید. به جرات می‌توان گفت پس از هربار تماشای این فیلم با بازی هنرمندانه راسل کرو و واکین فینیکس، موسیقی شاهکار هانس زیمر و درام خارق‌العاده فیلم‌نامه آن، موهای تنتان سیخ خواهد شد. این فیلم در سال ۲۰۰۰ توسط استودیو رد واگن اینترتینمنت و به‌تهیه‌کنندگی داگلاس ویک، دیوید فرانزونی تهیه و توسط شرکت دریم‌وورکس پیکچرز اکران شد. ساخته ریدلی اسکات توانست به‌فروش ۴۶۰ میلیون دلاری دست پیدا کرده و بودجه نسبتا سنگین ۱۰۰ میلیون دلاری خود را به‌خوبی توجیه کند. همچنین فیلم گلادیاتور توانست برنده جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم سال شود.


سولومون در حال نامه نوشتن در فیلم 12 سال بردگی

۵۳- فیلم ۱۲ سال بردگی

فیلم 12Years a Slave

  • کارگردان: استیو مک‌کویین
  • نویسنده: جان ریدلی
  • بازیگران: چیویتل اجیوفور، مایکل فاسبندر، بندیکت کامبربچ، لوپیتا نیونگو، برد پیت
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات 12Years a Slave در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

فیلم ۱۲ سال بردگی از آن دسته فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که تقریبا همه موافق آن بودند که علاوه‌بر موضوع خاص خودش جایزه اسکار را به حق کسب کرده است. فیلم‌هایی که با محوریت برده‌داری در سال‌های دور و مشکلات سیاه‌پوست‌های آمریکایی برنده جایزه اسکار می‌شوند معمولا از این دست حواشی دور خود می‌بینند ولی فیلم ۱۲ سال بردگی به‌قدری باکیفیت و با درامی فوق‌العاده ساخته شد که تقریبا اینگونه حواشی درکنار آن جایی نداشتند. این فیلم به تهیه‌کنندگی برد پیت توسط استودیو Regency Enterprises با بودجه‌ای ۲۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار عالی ۱۹۰ میلیون دلاری را پشت سر بگذارد.

داستان فیلم درباره شخصیت سالومون نورثاب جریان دارد، یک موزیسین سیاه‌پوست که آزادانه به‌همراه خانواده خود در ساراتوگا زندگی می‌کرد ولی یک شب توسط عده‌ای از اوباش آن منطقه مسموم و به‌عنوان یک برده فروخته می‌شود. یک فرد سیاه‌پوست که به‌عنوان برده فروخته شده، مگر می‌تواند ادعای آزادی کند؟ خیر. سالومون بااینکه می‌دانست یک فرد کاملا آزاد است ولی بااین‌حال ۱۲ سال از عمر خود را به‌عنوان یک برده زندگی کرد و در این مدت لحظاتی را پشت‌سر گذاشت که او را برای همیشه تغییر دادند. فیلم ۱۲ سال بردگی در سال ۲۰۱۳ درمیان فیلم‌های بسیار خوبی مانند فیلم The Imitation Game، فیلم American Sniper، فیلم The Grand Budapest Hotel، فیلم Selma و فیلم The Theory of Everything توانست جایزه اسکار بهترین فیلم سال را کسب کند.


پوستر فیلم avengers end game

۵۲- فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی

فیلم Avengers: Endgame

  • کارگردان: برادران روسو
  • نویسنده: کریستوفر مارکوس، استیون مک‌فیلی
  • بازیگران: اسکارلت جوهانسون، کریس ایوانز، رابرت داونی جونیور، جاش برولین
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Avengers: Endgame در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

به آخرین فیلم مجموعه سینمایی انتقام‌جویان رسیدیم؛ فیلمی که پس از اکران رکوردی نبود که جابه‌جا نکرده باشد. فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی را می‌توان نقطه کمال فیلم‌های مارول دانست، جایی که با حضور تقریبا تمام شخصیت‌های مهم و محبوب این جهان در یک فیلم شاهد محصولی بسیار عظیم و هیجان‌انگیز بودیم. این فیلم در سال ۲۰۱۹ با تهیه‌کنندگی کوین فایگی، توسط استودیو مارول با بودجه سرسام‌آور ۳۶۰ میلیون دلار تولید شد ولی وقتی میزان فروش آن را بدانیم هزینه صرف شده برای آن اصلا اهمیتی نخواهد داشت. این فیلم با فروش غیرقابل وصف ۲.۸۱ میلیون دلاری موفق شد تا پس از یک دهه عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را از فیلم Avatar بگیرد و به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ معرفی شود. بااین‌حال پس از گذشت مدتی این عنوان دوباره دراختیار فیلم آواتار قرار گرفت.

داستان این فیلم درباره زمان پس از جنگ ابدیت جریان دارد؛ جنگی که در آن شخصیت تانوس نیمی از جمعیت جهان را از بین برد. دراین‌میان شخصیت کاپیتان مارول موفق شد تا شخصیت‌های تونی استارک و نبیولا را که در فضا سرگردان بودند نجات دهد و به زمین برگرداند. او تصمیم می‌گیرد تا با متحدکردن دیگر انتقام‌جویان بازمانده جنگ بزرگی را علیه تانوس شکل دهد و با استفاده از سنگ‌های ابدیت خساراتی را که تانوس ایجاد کرده را جبران کنند. مشکل اصلی اینجا است که وقتی تانوس را پیدا می‌کنند متوجه می‌شوند که او سنگ‌های ابدیت را نابود کرده تا انتقام‌جویان نتوانند بار دیگر از آن‌ها استفاده کنند. انتقام‌جویان بدون سنگ‌های جادو کار بسیار سختی را پیش رو دارند ولی باید از پس این کار برآیند.


تصویری از مل گیبسون در فیلم The Braveheart

۵۱- فیلم شجاع دل

فیلم Braveheart

  • کارگردان: مل گیبسون
  • نویسنده‌: رندل والاس
  • بازیگران: مل گیبسون، پاتریک مک‌گوئن، برندن گلیسون، سوفی مارسو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Braveheart در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

ساخته مل گیبسون را می‌توان یکی از بهترین فیلم های اکشن و تاریخی تاریخ سینما تلقی کرد. داستان فیلم درباره شخصیت ویلیام والاس جریان دارد؛ شخصی که با کینه از انگلیسی‌ها بزرگ شد و همیشه از آن‌ها تنفر داشت. در سال ۱۲۹۰ لردهای اسکاتلند تصمیم گرفتند برای جلوگیری از هرج‌و‌مرج شاه ادوارد اول را برای حکومت بر اسکاتلند انتخاب کنند و پس از این تصمیم در یک اقدام خودخواهانه برخی از زمین‌های متعلق به مردم ساده را از آن‌ها گرفتند.

قبل از رخ دادن این اتفاق نیروهای انگلیسی با تصرف سرزمین‌های آن‌ها حکومت خود بر اسکاتلند را آغاز کردند. ویلیام والاس به‌همین‌دلیل همیشه تنفر شدیدی از آن‌ها در دل داشت و تصمیم گرفت که انتقام تصرف این سرزمین را از انگلیسی‌ها بگیرد و درنهایت با کمک آزادی‌خواهان اسکاتلندی به این مهم دست پیدا می‌کند. فیلم Braveheart در سال ۱۹۹۵ با بودجه‌ای معادل ۶۵ میلیون دلار به تهیه‌کنندگی خود مل گیبسون به‌همراه بروس دیوی و آلان لد توسط شرکت پارامونت پیکچرز اکران شد. فیلم شجاع دل همچنین با فروش بسیار خوب ۲۲۰ میلیون دلاری موفق شد سود خوبی را برای سازندگانش به‌همراه داشته باشد.


مارلا در حال فروش لباس‌ها در فیلم باشگاه مشت‌زنی

۵۰- فیلم باشگاه مشت‌زنی

فیلم Fight Club

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • نویسنده: جیم اوهلز
  • بازیگران: برد پیت، ادوارد نورتون، هلنا بونهام کارتر، جرد لتو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Fight Club در IMDB: ۸.۸ از ۱۰

گویا فیلم Fight Club ساخته شده تا بیننده خودش را دیوانه کند؛ کاری که دیوید فینچز در آن استاد است. داستان فیلم درباره شخصیتی جریان دارد که مبتلا به بی‌خوابی است و زندگی خودش را پوچ می‌بیند. این موضوع تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که او با شخصی به نام تایلر آشنا می‌شود و در یکی از ملاقات‌های این دو نفر تایلر از او می‌خواهد تا به صورتش مشت بزند. همین اتفاق نخستین جرقه شکل‌گیری یک گروه زیرزمینی را به وجود می‌آورد که در آن افراد مختلف جمع می‌شوند و تنها یکدیگر را کتک می‌زنند تا اینگونه زندگی آن‌ها از یک‌نواختی خارج شود. این گروه رفته‌رفته گسترده‌تر می‌شود تا جایی که از آن به‌عنوان یک فرقه یاد می‌کنند.

این فیلم به‌قدری تاثیر فرهنگی و اجتماعی از خودش برجای گذاشت که در سراسر دنیا چندین باشگاه مشت‌زنی به همین شکل دایر شد که با دخالت نیروهای پلیس هر کشور از فعالیت آن‌ها جلوگیری شد ولی می‌توان حدس زد که همچنان برخی از آن‌ها در سکوت کامل فعالیت می‌کنند. در سال ۲۰۰۸ مجله امپایر فیلم باشگاه مشت‌زنی را درمیان ۵۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما در رتبه دهم قرار داد. این فیلم در سال ۱۹۹۹ میلادی به تهیه‌کنندگی آرت لینسون توسط شرکت فاکس قرن بیستم با بودجه‌ای ۶۳ میلیون دلاری تولید شد ولی فروش آن از ۱۰۲ میلیون دلار فراتر نرفت. چراکه خیلی‌ها باور داشتند تماشای این فیلم می‌تواند آثار مخرب جبران‌ناپذیری روی دیگران داشته باشد.


شخصیت اصلی فیلم Sin City زیر باران

۴۹- فیلم شهر گناه

فیلم Sin City

  • کارگردان:‌ فرانک میلر، رابرت رودریگز، کوئنتین تارانتینو
  • نویسنده: فرانک میلر
  • بازیگران: جسیکا آلبا، بنیسیو دل تورو، میکی رورک، کلایو اوون، بروس ویلیس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Sin City در IMDB: ۸ از ۱۰

فیلم شهر گناه یکی از معدود فیلم‌های سینمایی دهه‌های اخیر به‌شمار می‌رود که کارگردانی آن برعهده تنها یک نفر قرار نداشت. این فیلم با اقتباس از کتاب کمیکی با همین نام اثر فرانک میلر ساخته شد؛ شخصی که یکی از سه کارگردان این فیلم تلقی می‌شود و درکنار او رابرت رودریگز نیز حضور داشت و همچنین کوئنتین تارانتینو، یکی از کارگردان‌های صاحب سبک هالیوود به‌عنوان کارگردان مهمان در مراحل ساخت این فیلم حضور داشت. فیلم Sin City به‌عنوان یک فیلم نئو-نوآر و جنایی در سال ۲۰۰۶ با بودجه‌ای ۴۰ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروشی معادل‌با ۱۶۰ میلیون دلار را تجربه کرد.

داستان فیلم در شهری به نام بیسین سیتی (Basin City) جریان دارد که مردم آن را شهر گناه یا همان Sin City توصیف می‌کنند. روند فیلم روایت‌گر پلیسی است که به‌عنوان آخرین پرونده خود قبل از بازنشستگی وظیفه دارد دختری ۱۱ ساله به نام نانسی را از چنگ پسر کودک‌آزارِ یک سناتورِ فاسد نجات دهد. به‌خاطر قدرت سیاسی این سناتور تا الان کسی این وظیفه مهم را برعهده نگرفته بود تا جلوی پسر او بایستد ولی بااین‌حال پلیس قصه ما یعنی آقای هارتیگان تصمیم می‌گیرد این این وظیفه مهم و البته خطرناک را برعهده بگیرد.


جیم کری و کیت وینسلت خوابیده روی سطح یخ زده در فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind

۴۸- فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک

فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind

  • کارگردان: میشل گوندری
  • نویسنده: چارلی کافمن
  • بازیگران: جیم کری، کیت وینسلت، کیریستن دانست، مارک رافلو
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Eternal Sunshine of the Spotless Mind در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

به یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های جیم کری در سینما رسیدیم. فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind یک فیلم کمدی عاشقانه و علمی تخیلی به‌شمار می‌رود که عناصر روان‌شناختی مهمی را خیلی خوب به‌تصویر می‌کشد. فیلم‌نامه این فیلم در مراسم اسکار توانست جایزه بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را به خودش اختصاص دهد و کیت وینسلت نیر برای نقش‌آفرینی در آن نامزد کسب این جایزه شد. این فیلم در سال ۲۰۰۴ به تهیه‌کنندگی استیو گولین توسط استودیو Anonymous Content با بودجه‌ای ۲۰ میلیون دلاری تولید و در گیشه‌ها فروش نسبتا خوب ۷۵ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک، درباره پاک کردن خاطرات انسان جریان دارد؛ خاطراتی که برخی‌ها دوست ندارند آن‌ها را به یاد بسپارند و با پیشرفت تکنولوژی می‌توانند آن‌ها را فراموش کنند. شخصیت‌های اصلی این داستان یعنی کلمنتاین و جول قبل از تصمیم به پاک کردن خاطرات خود یکدیگر را می‌شناختند و پس از پاک این اتفاق و پس از فراموشی یکدیگر بار دیگر به سمت هم کشیده شدند. اگر از فیلم‌های کمدی خوشتان می‌آید تماشای این فیلم کمدی و علمی تخیلی را از دست ندهید.


مبارزه راکی و دراگو در فیلم Rocky IV

۴۷- فیلم راکی

فیلم Rocky

  • کارگردان: جان جی. آویلدسن
  • نویسنده: سیلوستر استالونه
  • بازیگران: سیلوستر استالونه، تالیا شایر، برت یانگ، کارل ویترز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Rocky در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

راکی شاید با اختلافی بسیار کم نسبت به رامبو مهم‌ترین مجموعه سیلوستر استالونه، ستاره فیلم‌های اکشن باشد. مجموعه‌ فیلم‌های راکی که بعد از گذشت حدود ۴۰ سال از پخش اولین قسمت آن و بعد از ساخت هفت قسمت از این مجموعه، هم‌چنان با قدرت پیش می‌رود. هفتمین قسمت این مجموعه، فیلم Creed بود که در سال ۲۰۱۵ پخش شد با اختلاف قوی‌ترین فیلم این مجموعه است؛ فیلمی که از منتقدین نمره عالی ۸۲ را کسب کرد تا نشان دهد که دود از کنده بلند می‌شود. قسمت اول این مجموعه در سال ۱۹۷۶ پخش شد و در آن زمان حدود ۲۲۵ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت، مقداری که در آن زمان مقدار بسیار زیادی به‌حساب می‌آمد؛ این رقم زمانی مهم‌تر می‌شود که تمام بودجه ساخت فیلم تنها ۹۹۰ هزار دلار بود.

قسمت‌های میانی این مجموعه دچار یک افت مقطعی شدند ولی سازندگان آن اجازه ندادند بلایی که سر بیشتر مجموعه‌ها آمده بود، سر مجموعه‌ Rocky بیاید. آن‌ها به‌سرعت اشتباهات خود را جبران کردند و قسمت‌های انتهایی مجموعه را حتی از قسمت‌های ابتدایی آن قوی‌تر ساختند. همچنین هشتمین قسمت این مجموعه یعنی فیلم Creed II در سال ۲۰۱۸ روی پرده سینماها رفت و داستان قسمت قبلی خود را ادامه داد و باز هم شاهد هنرنمایی استالونه در این مجموعه محبوب بودیم. طبق برنامه‌ریزی‌های اعلام شده قرار است قسمت بعدی این مجموعه سینمایی یعنی فیلم Creed III در سال ۲۰۲۳ اکران شود.


سم نیل حواس تی رکس را پرت می‌کند فیلم پارک ژوراسیک

۴۶- فیلم پارک ژوراسیک

فیلم Jurassic Park

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • نویسنده: مایکل کرایتون
  • بازیگران: سم نیل، لورا درن، جف گلدبلوم، ریچارد اتنبرا، باب پک
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Jurassic Park در IMDB: ۸.۲ از ۱۰
بخوانید  بازیگر War Machine به فصل سوم سریال ریچر پیوست

داستان زندگی دایناسورها همیشه یکی از سوژه‌های جذاب ساخت فیلم‌های سینمایی بوده و خواهد بود. فیلم‌های مجموعه Jurassik Park به‌احتمال زیاد مهم‌ترین و شاید بهترین فیلم‌های این ژانر باشند. اولین قسمت این مجموعه که در سال ۱۹۹۳ به‌کارگردانی استیون اسپیلبرگ ساخته شده است بدون شک یکی از موفق‌ترین و سودآورترین فیلم‌های این ژانر در تاریخ سینما به‌شمار می‌رود. این فیلم در سال ۱۹۹۳ با بودجه ۶۳ میلیون دلاری ساخته شد و با فروش باورنکردنی ۱.۰۳ میلیارد دلاری باعث تعجب تمام اهالی سینما شد و نشان داد که داستان زندگی دایناسور‌ها همچنان می‌تواند برای مخاطبان سینما جذاب باشد.

این مجموعه از روی یک رمان داستانی با همین نام اثر مایکل کریچتون ساخته شده است؛ کریچتون علاوه‌بر نوشتن این رمان در نوشتن فیلم‌نامه این مجموعه به تیم نویسندگی آن کمک زیادی کرده است. داستان این مجموعه در یک جزیره تخیلی به‌نام ایزلا نوبلار جریان دارد که دانشمندان حاضر در آن با ساخت یک پارک تفریحی موفق به شبیه‌سازی دایناسورها در آن شده‌اند. گروهی از دانشمندان به‌همراهی جان هاموند برای بازدید از این پارک به آن‌جا می‌روند و به‌خاطر سهل‌انگاری یکی از آن افراد، سیستم برخی از دایناسورها خراب و باعث آزادی آن دایناسورها شده است. افراد حاضر در جزیره باید برای نجات جان خودشان هرکاری که می‌توانند انجام دهند که در این مسیر شاهد اتفاقات بسیار جذابی خواهیم بود.


تام کروز در حال صحبت کردن در فیلم مرد بارونی

۴۵- فیلم مرد بارانی

فیلم Rain Man

  • کارگردان: بری لوینسون
  • نویسنده: بری مارو
  • بازیگران: داستین هافمن، تام کروز، والریا گولینو، جک مرداک
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Rain Man در IMDB: ۸ از ۱۰

فیلم مرد بارانی داستان واقعی زندگی شخصیتی را به‌تصویر می‌کشد که در زندگی خود دچار محدودیت‌های زیادی بوده ولی اجازه نداده این محدودیت‌ها جلوی او را بگیرند. درباره شخصیت کیم پیک صحبت می‌کنیم، فردی دچار سندروم ساوان که قسمت‌هایی از مغزش دچار نارسایی شده بود و به‌همین‌دلیل مشکلات زیادی برای او در زندگی پیش می‌آمد. داستین هافمن به زیبایی زندگی او را روی پرده برد و داستان فیلم هم درباره میراث پدر او جریان دارد که پس از مرگش به او می‌رسد و برادرش یعنی چارلی با ایفای نقش تام کروز اصلا از این موضوع راضی نیست.

فیلم Rain Man علاوه‌بر کسب جایزه بهترین فیلم سال توانست اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و اسکار بهترین کارگردانی را به خودش اختصاص دهد و همچنین داستین هافمن به‌دلیل هنرنمایی استادانه خود در نقش ریموند که براساس زندگی کیم پیک خلق شده است، توانست اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را کسب کند. این فیلم در سال ۱۹۸۸ به تهیه‌کنندگی پیتر گوبر، دیوید مک‌گیفرت و مارک جانسون توسط استودیو United Artists با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۳۵۵ میلیون دلاری را در گیشه‌ها برای خود رقم بزند. از دیگر جنبه‌های بسیار جذاب فیلم مرد بارانی می‌توان به موسیقی متن بسیار زیبای آن اشاره کنیم که توسط هانس زیمر تهیه شده است.


شخصیت ایندیانا جونز در فیلم Raiders of the Lost Ark

۴۴- فیلم مهاجمان صندوق گمشده

فیلم Raiders of the Lost Ark

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • نویسنده: جرج لوکاس، لارنس کاسدان
  • بازیگران: هریسون فورد، کارن آلن، پل فریمن، رونالد لیسی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Raiders of the Lost Ark در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

همکاری دو تن از تاثیرگذارترین افراد سینما یعنی استیون اسپیلبرگ و جورج لوکاس قطعا نتیجه بدی نخواهد داشت. فیلم Raiders of the Lost Ark یکی از آثار تأثیرگذار بر فرهنگ عامه و نخستین قسمت از مجموعه بسیار محبوب ایندیانا جونز یکی از آن فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که طرفدارانش هیچ‌وقت فیلم دیگری را بهتر از آن نخواهند دانست. این فیلم در سال ۱۹۸۱ میلادی به تهیه‌کنندگی فرانک مارشال توسط لوکاس فیلم با بودجه‌ای ۲۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار عالی ۳۴۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم درباره ایندیانا جونز با نقش‌آفرینی هنرمندانه هریسون فورد جریان دارد؛ باستان‌شناسی جهان‌گرد که به‌دنبال اشیای باستانی و ارزشمند می‌گردد. در همین مسیر در سال ۱۹۳۶ برای پیدا کردن تابوت عهد کار سختی را جلوی خودش می‌بیند و در این راه باید در مقابل نازی‌ها قرار بگیرد. تابوتی که بسیاری اعتقاد دارند یک ارتش را می‌تواند شکست‌ناپذیر کند. موفقیت‌ و محبوبیت سرسام‌آور این فیلم باعث شد تا قسمت‌های بعدی ایندیانا جونز نیز یکی پس از دیگری روی پرده نقره‌ای بروند و جدیدترین قسمت آن نیز با عنوان Indiana Jones and the Dial of Destiny قرار است طبق برنامه‌ریزی‌ها در سال ۲۰۲۳ اکران شود.


راسل کرو در کاور سینمایی فیلم L.A. Confidential

۴۳- فیلم محرمانه لس آنجلس

فیلم L.A. Confidential

  • کارگردان: کرتیس هنسن
  • نویسنده: برایان هالگلند
  • بازیگران: کوین اسپیسی، راسل کرو، گای پیرس، جیمز کرامول
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۷ میلادی
  • میانگین امتیازات L.A. Confidential در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

اگر بخواهیم به بهترین نقش‌آفرینی‌های کوین اسپیسی، یکی از بهترین بازیگر‌های تاریخ سینما اشاره کنیم بدون شک فیلم‌های Se7en و فیلم The Usual Suspects و البته همین فیلم L.A. Confidential در رتبه‌های بالای آن فهرست قرار می‌گیرند که هر سه این فیلم‌ها نیز در این مقاله و درمیان بهترین فیلم های هالیوودی تاریخ حضور دارند. فیلم L.A. Confidential در سال ۱۹۹۷ میلادی به تهیه‌کنندگی آرنان میلشان توسط استودیو Regency Enterprises با بودجه‌ای ۳۵ میلیون دلاری تولید و فروش خوب ۱۳۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان این فیلم که اقباسی بسیار عالی از یک رمان معمایی با همین نام اثر جیمز الروی به‌شمار می‌رود درباره شخصیت ادموند اکسلی، یکی از نیروهای اداره پلیس لس‌آنجلس جریان دارد. پدر او یعنی پرستون اکسلی یکی از برجسته‌ترین کارآگاه‌های شهر بود که توسط یک قاتل ناشناس کشته شد و ادموند نیز قصد دارد تا قاتل پدرش را پیدا کند. ادموند در این مسیر قدم به مسیرهایی می‌گذارد که ممکن است برای او گران تمام شود ولی اهمیتی نمی‌دهد و حتی درمقابل افسران فاسد نیروی پلیس نیز می‌ایستد.


ترمیناتور در حال تیراندازی در فیلم ترمیناتور

۴۲- فیلم نابودگر ۲: روز داوری

فیلم Terminator 2: Judgment Day

  • کارگردان: جیمز کامرون
  • نویسنده: جیمز کامرون
  • بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، لیندا همیلتون، رابرت پاتریک
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Terminator 2: Judgment Day در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

به‌عقیده بسیاری از اهالی سینما و منتقدان سینمایی فیلم نابودگر ۲: روز داوری نه‌تنها بهترین فیلم ساخته شده توسط جیمز کامرون محسوب می‌شود که یکی از بهترین فیلم های اکشن جهان است؛ رضایت ۹۳ درصدی منتقدین در سایت راتن تومیتوز به‌خوبی این مسئله را نشان می‌دهد. این فیلم همچنین در سال ۱۹۹۱ پرفروش‌ترین فیلم سال نیز لقب گرفت. پس از موفقیت غیرمنتظره قسمت اول این مجموعه، کامرون تصمیم گرفت که قسمت دوم آن را با بودجه هنگفت ۱۰۰ میلیون دلاری تهیه کند؛ مبلغی که برای آن زمان به‌هیچ‌وجه مبلغ کمی حساب نمی‌شد و این ریسک بزرگ او نتیجه فوق‌العاده‌ای در برداشت و فروش قسمت دوم Terminator از مرز ۵۲۰ میلیون دلار عبور کرد.

ترمیناتور ۲ یک فیلم اکشن و تخیلی بسیار جذاب به‌شمار می‌رود که طرفداران بسیاری در سراسر جهان و در کشور خودمان دارد. داستان این فیلم درباره ربات‌های انسان‌نما است که سایبورگ‌های حاضر در فیلم قصد نابود کردن جان کارنر و خانواده او را در خط‌های زمانی مختلف دارند. از همان اولین تعقیب و گریز جان کارنر و رباتی با نام T-1000 که ایفای نقش آن برعهده آرنولد شوارتزنگر قرار دارد، نفس‌هایمان در سینه حبس می‌شود و تا پایان فیلم این هیجان بسیار لذت‌بخش ادامه خواهد داشت.


رابین ویلیامز در نقش روانکاو در نمایی از فیلم ویل هانتینگ نابغه

۴۱- فیلم ویل هاینتینگ نابغه

فیلم Good Will Hunting

  • کارگردان: گاس ون سنت
  • نویسنده: بن افلک، مت دیمون
  • بازیگران: مت دیمون، رابین ویلیامز، بن افلاک، مینی درایور
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Good Will Hunting در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

فیلم Good Will Hunting بدون هیچ شکی یکی از بهترین فیلم های درام انگیزشی به‌شمار می‌رود که حس و حال خوبی را به بیننده خود منتقل می‌کند. بازی چشم‌نواز و هنرمندانه رابین ویلیامز دوست‌داشتنی درکنار مت دیمون و بن افلک به‌علاوه داستان بسیار زیبا و تأثیرگذار، این فیلم را به اثری تبدیل کرده که تا دهه‌ها از یاد اهالی سینما حذف نخواهد شد. فیلم Good Will Hunting در سال ۱۹۹۷ میلادی به تهیه‌کنندگی لارنس بندر توسط استودیو Be Gentlemen با بودجه‌ای ۱۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش فوق‌العاده ۲۲۶ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم درباره شخصیتی به نام ویل هانتینگ جریان دارد؛ پسری ۲۰ ساله که در دانشگاه MIT کارهای خدماتی آن مکان را انجام می‌دهد و درعین‌حال استعداد بی‌نظیری در ریاضیات دارد ولی خودش را دست‌کم گرفته و به استعداد خودش باور ندارد. به‌همین‌دلیل با کمک یک مشاور تلاش می‌کند تا در مسیر درستی قرار بگیرد و از استعدادش استفاده کند. دیالوگ‌های فی‌البداهه این فیلم سینمایی که در لحظه به فیلم‌نامه آن اضافه شده‌اند قطعا یکی از چندین و چند عنصر شگفت‌انگیز موجود در این فیلم تلقی می‌شوند.


پوستر سفید رنگ فیلم Reservoir Dogs

۴۰- فیلم سگ‌های انباری

فیلم Reservoir Dogs

  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • نویسنده: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: هاروی کایتل، تیم راث، استیو بوشمی، لارنس تیرنی، کوئنتین تارانتینو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Reservoir Dogs در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

وقتی نام کوئنتین تارانتینو را به‌عنوان کارگردان یک فیلم سینمایی می‌بینیم، مطمئن خواهیم بود که با فیلمی منحصربه‌فرد و البته ارزشمند طرف هستیم و فیلم Reservoir Dogs در قالب یک فیلم پلیسی و دلهره‌آور دقیقا همین صفات را در خودش جای داده است. فیلمی که نخستین فیلم بلند تارانتینو تلقی می‌شود و خیلی سریع این کارگردان را به‌عنوان یک کارگردان صاحب سبک به اهالی سینما معرفی کرد. فیلم سگ‌های انباری در سال ۱۹۹۲ میلادی به تهیه‌کنندگی لارنس بندر توسط استودیو Live America Inc با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید شد و فروشی نه‌چندان موفقی را پشت‌سر گذاشت. بااین‌حال هرچه از زمان اکران این فیلم گذشت، ارزش بسیار بالای آن بیشتر مشخص شد.

داستان این فیلم سینمایی درباره رئیس یکی از بزرگ‌ترین باندهای تبهکاری در لس‌آنجلس به‌شمار می‌رود؛ شخصیت جو با نقش‌آفرینی لارنس تیرنی، سردسته این باند زمانی‌که متوجه می‌شود یک محموله بزرگ الماس وارد این شهر شده به‌همراه پسرش یک تیم ۶ نفره با نام‌های مستعار را شکل می‌دهد تا آن محموله الماس را سرقت کنند. بااین‌حال این تصمیم طبق برنامه‌ریزی آن‌ها پیش نمی‌رود و اتفاقات ریز و درشت و گاهی عجیب در روز سرقت سر راه آن‌ها قرار می‌گیرند. اگر به فیلم‌های پلیسی و فیلم‌های تارانتینو علاقه دارید به‌هیچ‌وجه تماشای فیلم Reservoir Dogs را از دست ندهید.


کاور فیلم inception به کارگردانی کریستوفر نولان با حضور لئوناردو دی‌کاپریو

۳۹- فیلم تلقین

فیلم Inception

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • نویسنده: کریستوفر نولان
  • بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، تام هاردی، جوزف گوردون لویت، ماریون کوتیار، کیلین مورفی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Inception در IMDB: ۸.۸ از ‍۱۰

در رتبه سی و نهم بهترین فیلم های هالیوودی تاریخ سینما فیلمی قرار گرفته است که اگر بارها و بارها آن را تماشا کنید باز هم می‌توانید چیز جدیدی در آن متوجه شوید. در فیلم Inception بار دیگر شاهد بازی با المان پیچیده‌ای به نام «زمان» توسط کریستوفر نولان هستیم که این کار را به تماشایی‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد و همین موضوع نقش دی‌کاپریو در این فیلم را به یکی از مرموزترین شخصیت‌های او در سینما تبدیل کرده است. این فیلم همچنین درمیان فیلم‌های دی‌کاپریو بیشترین امتیاز را در سایت IMDB دارد و در فهرست بهترین فیلم‌های تاریخ در این سایت رتبه سیزدهم را به خودش اختصاص داده است. این فیلم در گیشه‌ها نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و توانست فروشی معادل‌با ۸۴۰ میلیون دلار را به نام خودش ثبت کند.

داستان فیلم درباره یک دزد حرفه‌ای به نام دام کاب با نقش‌آفرینی دی‌کاپریو جریان دارد ولی با این تفاوت که این شخصیت با تمام دزدهایی که تابه‌امروز در سینما و تلویزیون تماشا کرده‌ایم، فرق دارد. کاب در استخراج و جاگذاری افکار مختلف در ذهن افراد گوناگون استاد است. زمانی‌که شخصیت موردنظر در خواب باشد کاب می‌تواند به ناخودآگاه او نفوذ کند و افکار او را استخراج یا افکار آن‌ها را با تصمیمات و افکار متفاوتی عوض کند. فیلم تلقین در هشت بخش مختلف از جمله بهترین فیلم سال نامزد کسب جایزه اسکار بود که درنهایت در بخش‌های بهترین فیلم‌برداری، بهترین تدوین صدا، بهترین صداگذاری و بهترین جلوه‌های تصویری این جایزه را به خودش اختصاص داد.


آنتونی هاپکینز به همراه جودی فاستر در حال صحبت کردن در فیلم The Silence of the Lambs

۳۸- فیلم سکوت بره ها

فیلم The Silence of the Lambs

  • کارگردان: جاناتان دمی
  • نویسنده: تد تلی
  • بازیگران: جودی فاستر،‌ آنتونی هاپکینز، اسکات گلن، تپ لواین
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۱ میلادی
  • میانگین امتیازات The Silence of the Lambs در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

رمان بسیار زیبای Hannibal Lecter نوشته توماس هریس، به‌قدری داستان جذاب و جدیدی داشت که هر کارگردانی را به‌ فکر اقتباس از روی آن می‌انداخت. دیوانه‌ترین دکتر تاریخ سینما که به‌طرز فجیعی بیماران خود را به قتل می‌رساند و از این کار بسیار لذت می‌برد. پنج فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی درباره هانیبال لکتر ساخته شده است که خیلی راحت می‌توانیم فیلم The Silence of the Lambs را نه‌تنها درمیان آن‌ها بهترین بدانیم که می‌توانیم این فیلم را یکی از برترین آثار ساخته شده در تاریخ سینما به‌شمار آوریم. این فیلم در سال ۱۹۹۱ به تهیه‌کنندگی کنت اوت و ادوارد ساکسون توسط استودیو Strong Heart Productions با بودجه‌ای ۱۹ میلیون دلاری تولید و فروش عالی ۲۷۳ میلیون دلاری را پشت سر گذاشت.

شخصیت هانیبال لکتر با بازی آنتونی هاپکینز براساس رتبه‌بندی بنیاد فیلم آمریکا در سال ۲۰۰۳ توانست عنوان بهترین شخصیت شرور تاریخ سینما را به خودش اختصاص دهد. قاتلی زنجیره‌ای که در زندان به سر می‌برد و شخصیت کلاریس با بازی جودی فاستر سعی دارد با او مصاحبه کند تا شاید به کمک او بتواند قاتل زنجیره‌ای دیگری را با نام بیل بوفالو دستگیر کند. صحبت‌های شخصیت‌های هانیبال و کلاریس می‌توانند مو به تنتان سیخ کنند. اگر به فیلم‌های دلهره‌آور ترسناک روانشناختی و معمایی علاقه دارید فیلم سکوت بره‌ها قطعا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.


Interstellar

۳۷- فیلم میان ستاره‌ای

فیلم Interstellar

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • نویسنده: جاناتان نولان، کریستوفر نولان
  • بازیگران: متیو مک‌کانهی، ان هاتاوی، جسیکا چستین،‌ مایکل کین
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Interstellar در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

فیلم Interstellar در دنیای مرموز کهکشان به کند و کاش می‌پردازد و علاوه‌بر داستان علمی تخیلی آن، بار احساسی بسیار زیادی را همراه خود تا لحظه‌ی آخر فیلم حمل می‌کند. اگر فیلم را دیده‌ باشید پس از پایان آن صدها سؤال دارید که دوست دارید جوابشان را بدانید، جواب‌هایی که شاید در گوشه‌ای از خود فیلم حضور داشته باشند. همین موضوع به‌راحتی ارزش تماشای دوباره و دوباره آن را دوچندان می‌کند. این فیلم در سال ۲۰۱۴ میلادی به تهیه‌کنندگی اما توماس با بودجه‌ای ۱۶۵ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش بسیار خوب ۷۷۵ میلیون دلاری را تجربه کرد.

در آینده‌ای نه چندان دور محصولات کشاورزی روی کره زمین درحال نابودی هستند و بشر به‌دنبال سیاره‌ای مناسب برای زندگی می‌گردد. در همین راستا شخصیتی به نام کوپر با نقش‌آفرینی هنرمندانه متیو مک‌کانهی که خلبان سابق ناسا به‌شمار می‌رود، این مأموریت مهم را برعهده می‌گیرد تا از چند سیاره بسیار دور که نشانه‌هایی از مناسب بودن آن‌ها برای زندگی در آن‌ها یافت شده، دیدن کند تا بشر در صورت موفق شدن او بتواند به آن‌جا مهاجرت کند. در این مسیر به قدری اتفاقات جذاب و پیچش‌های داستانی فوق‌العاده شکل می‌گیرد که تماشای فیلم Interstellar را برای دوست‌داران فیلم‌های علمی تخیلی به تجربه‌ای بکر تبدیل می‌شود.


کفش معروف شخصیت فارست گامپ در فیلم Forrest Gump

۳۶- فیلم فارست گامپ

فیلم Forrest Gump

  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • نویسنده: اریک راث
  • بازیگران: تام هنکس، رابین رایت، گری سینایس، سالی فیلد
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Forrest Gump در IMDB: ۸.۸ از ۱۰

جایزه اسکار در دهه ۸۰ و مخصوصا در دهه ۹۰ میلادی ارزش بسیار بالاتری نسبت‌ به اکنون داشت و سال ۱۹۹۴ بهترین نمونه برای ثابت کردن این موضوع به‌شمار می‌رود. شما تنها کافی است به نامزدهای کسب جایزه بهترین فیلم سال نگاهی داشته باشید؛ فیلم‌هایی مانند فیلم Pulp Fiction، فیلم The Shawshank Redemption و فیلم Forrest Gump که همگی آن‌ها به‌راحتی می‌توانند جزو بهترین فیلم‌های تاریخ سینما دسته‌بندی شوند و اگر در آن سال هر سه آن‌ها به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب می‌شدند شک نکنید که هیچ‌کس کوچک‌ترین اعتراضی نمی‌کرد. فارست گامپ به‌تهیه‌کنندگی وندی فینرمن و استیو تیش توسط استودیو The Tisch Company با بودجه‌ای ۵۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۶۸۵ میلیون دلاری را پشت سر بگذارد.

این فیلم روایت‌گر زندگی پرفرازونشیب فارست گامپ است، مردی ساده که در ایستگاه اتوبوس نشسته و پس از نشستن یک خانم درکنارش داستان زندگی خود را برای او تعریف کند و چه داستانی!. او در کودکی از لحاظ هوشی در سطح پایین‌تری نسبت‌به سایرین قرار داشت و بهترین دوست او شخصیت جنی به‌شمار می‌رفت که تا پایان داستان اتفاقاتی بسیار گوناگون را تجربه می‌کنند. داستان زندگی فارست گامپ شبیه یک ترن هوایی است، همان‌قدر هیجان‌انگیز و بعضی اوقات همان‌قدر آرام که البته آرامش قبل طوفان تلقی می‌شود و خیلی سریع دوباره شما را با پیچش‌های داستانی شگفت‌انگیز خود همراه خواهد کرد.


کاور The Lord of the Rings

۳۵- فیلم ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه

فیلم The Lord of the Rings: The Return of the King

  • کارگردان: پیتر جکسون
  • نویسنده: فرن والش، پیتر جکسون
  • بازیگران: الایجا وود، ایان مک‌کلین، لیو تایلر، بیلی بوید، کیت بلانشیت
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۳ میلادی
  • میانگین امتیازات The Lord of the Rings: The Return of the King در IMDB: ۹ از ۱۰

جهانی که جی آر آر تالکین خلق کرده است بدون هیچ شکی یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جهان‌‌های فانتزی قلمداد می‌شود. جهانی که همه چیز دارد، از تقابل خیر و شر گرفته تا نبردهای حماسی و بزرگ و صحنه‌های اکشن ناب. مجموعه سینمایی ارباب حلقه‌ها که از روی مجموعه رمانی با همین نام اثر آقای تالکین اقتباس شده اگر نگوییم بهترین قطعا یکی از بهترین و محبوب‌ترین مجموعه‌های سینمایی تاریخ به‌شمار می‌رود. فیلم The Lord of the Rings: The Return of the King که قسمت سوم و پایانی این مجموعه بود در سال ۲۰۰۳ به تهیه‌کنندگی فرن والش و پیتر جکسون توسط استودیو New Line Cinema با بودجه‌ای ۹۴ میلیون دلاری تولید و توانست فروش خارق‌العاده ۱.۱۵ میلیارد دلاری را پشت سر بگذارد.

فیلم بازگشت پادشاه رکوردی بسیار ارزشمند دارد؛ این فیلم تنها فیلم تاریخ تلقی می‌شود که توانسته است تمام جوایز اسکاری که در آن‌ها نامزد بوده را کسب کند و در مجموع ۱۱ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال را به خودش اختصاص داده است و قطعا پایانی بدون نقص برای این مجموعه به‌شمار می‌رود و اگر هنوز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها را تماشا نکرده‌اید آب دستتان است بگذارید زمین و همین الان تماشای آن‌ها را شروع کنید. مجموعه‌ای که بعدها با ساخت مجموعه هابیت گسترده‌تر شد ولی بااین‌حال برای طرفداران پروپاقرص ارباب حلقه‌ها حتی به نزدیکی آن سه‌گانه اصلی هم نمی‌رسد.


شخصیت های اصلی فیلم On the Waterfront پشت حصاری فلزی

۳۴- فیلم در بارانداز

فیلم On the Waterfront

  • کارگردان: الیا کازان
  • نویسنده: باد شولبرگ
  • بازیگران: مارلون براندو، کارل مالدن، اوا ماری سنت، راد استایگر، پت هینگل
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۴ میلادی
  • میانگین امتیازات On the Waterfront در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

به یکی از حاشیه‌سازترین فیلم‌های برنده جایزه اسکار رسیدیم. فیلمی که با حاشیه‌های اطراف کارگردان آن یعنی الیا کازان باعث ایجاد یک دودستگی بزرگ در صنعت سینما شد. در آن سال برای ترویج کمونیست جنبشی به راه افتاد و تعدادی از فیلم‌سازان مطرح به این جنبش پیوستند که الیا کازان نام آن‌ها را به‌صورت عمومی فاش کرد. به‌همین‌دلیل در زمان کسب جایزه اسکار توسط او در بخش بهترین کارگردانی بسیاری از تشویق کردن او امتنا کردند و البته بسیاری هم برخلاف سایرین این حق را برای او قائل بودند که دست به چنین کاری زده باشد. به‌هرحال فیلم در بارانداز در آن سال توانست هشت جایزه اسکار در بخش‌هایی از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای مارلون براندو و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای اوا ماری سنت را به‌دست آورد.

حاشیه‌های پیرامون الیا کازان هیچوقت به پایان نرسید و در سال ۱۹۹۹ و زمانی‌که قرار بود یک اسکار افتخاری به پاس یک عمر دستاورد هنری به او تعلق بگیرد، تظاهراتی در محل اهدای جایزه صورت گرفت و بسیاری ار حاضران در آن مکان با الفاظی نظیر «خائن» به استقبال الیا کازان رفتند. وی همچنین مشکلاتی هم با مارلون براندو داشت که مارلون براندو در مراسم سال ۱۹۹۹ که برای این مراسم دعوت شده بود، این دعوت را نپذیرفت و در مراسم شرکت نکرد؛ البته وی همیشه با تحسین فراوانی از الیا کازان یاد کرده و او را یکی از بهترین کارگردان‌هایی می‌داند که در دوران حرفه‌ای خودش سابقه همکاری با آن‌ها را داشته است.


سه گانه مرد عنکبوتی به کارگردانی سم ریمی

۳۳- فیلم مرد عنکبوتی

فیلم Spider-Man

  • کارگردان: سم ریمی
  • نویسنده: دیوید کپ
  • بازیگران: توبی مگوایر، ویلم دفو، کیرستن دانست، جیمز فرانکو
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Spider-Man در IMDB: ۷.۴ از ۱۰

در هرزمان و در هرمکان از شخصیت مرد عنکبوتی حرفی به‌میان می‌آید، ناخودآگاه ذهن ما یاد سه‌گانه سم ریمی می‌افتد؛ این سه‌گانه به‌قدری قوی بود که فیلم‌های آن شاید تا سال‌ها به‌عنوان بهترین فیلم‌های ساخته شده حول محور شخصیت بسیار محبوب مرد عنکبوتی باقی خواهند ماند. تولید این مجموعه در سال ۲۰۰۰ به‌کارگردانی سم ریمی و نویسندگی دیوید کوئِپ آغاز شد، در مراحل ساخت فیلم‌های این مجموعه برادر سم ریمی یعنی ایوان کمک‌های بسیاری به تیم سازنده این مجموعه کرد تا در بسیاری از سایت‌های معتبر از او به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان فیلم‌های این مجموعه درکنار نام لورا زیسکین یاد شود. ساخت سه‌گانه مرد عنکبوتی با کش‌و‌قوس‌های فراوان پس از سال‌ها تنش و درگیری آغاز شد و اولین فیلم این سه‌گانه در سال ۲۰۰۲ توسط استودیو کلمبیا پیکچرز روی پرده سینماها رفت.

این مجموعه سکوی پرتابی برای بازیگر اصلی آن یعنی توبی مگوآیر تلقی می‌شود؛ بازیگری که شاید بسیاری از اهالی سینما تنها با ایفای نقش در این سه‌گانه او را بشناسند. داستان این سه‌گانه تقریبا مانند تمام داستان‌های مربوط‌به این شخصیت با گازگرفته‌شدن شخصیت اصلی داستان توسط یک عنکبوت آغاز می‌شود که به‌همین دلیل شخصیت اصلی یعنی پیتر پارکر قدرت‌های ابرانسانی خاصی پیدا می‌کند. المان مهمی که سه‌گانه سم ریمی را از سایر آثار مربوط‌به Spider-Man جدا کرده واقعی و قابل لمس بودن اتفاقات آن به‌شمار می‌رود که مخاطب به‌راحتی می‌تواند با داستان و شخصیت‌های آن ارتباط برقرار کند.


تصویری از کاراکتر جیک در فیلم Avatar

۳۲- فیلم آواتار

فیلم Avatar

  • کارگردان: جیمز کامرون
  • نویسنده: جیمز کامرون
  • بازیگران: سم ورثینگتون، زوئی سالدانیا، استیون لانگ، میشل رودریگز
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Avatar در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

در سال ۲۰۰۹ فیلم آواتار روی پرده سینماها رفت و به‌راحتی به یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شد. فیلمی که به‌خاطر داستان فوق‌العاده جذابش، اتمسفر هیجان‌انگیز خود و محیط‌های چشم‌نواز توانست پای بسیاری از مردم جهان را به سینماها باز کند. فیلمی که در سال ۲۰۰۹ به تهیه‌کنندگی جیمز کامرون با بودجه‌ای ۲۵۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش خارق‌العاده ۲.۹۲ میلیارد دلاری را پشت‌سر گذاشت. رقمی که این فیلم را به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما تبدیل کرد و همچنان این لقب را در اختیار خودش دارد.

فیلم Avatar در ۹ بخش مختلف از جمله بهترین فیلم سال و بهترین کارگردانی نامزد کسب جایزه اسکار شده بود و درنهایت در سه بخش بهترین جلوه‌های بصری، بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلم‌برداری این جایزه را کسب کرد. در زمان تماشای این فیلم بدون شک محو زیبایی‌های محیط آن خواهید شد و از آن لذت خواهید برد. باوجود این میزان از موفقیت و محبوبیت ساخت ادامه برای این فیلم بیش از یک دهه به طول انجامید و سرانجام قرار است به‌زودی شاهد اکران قسمت‌های بعدی این مجموعه محبوب باشیم.


تصویری از کشتی تایتانیک در حال غرق شدن در فیلم Titanic

۳۱- فیلم تایتانیک

فیلم Titanic

  • کارگردان: جیمز کامرون
  • نویسنده: جیمز کامرون
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، کیت وینسلت، بیلی زین، کتی بیتس
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Titanic در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

به فیلمی رسیدیم که یکی از بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ و یکی از به‌یادماندنی‌ترین آثار ساخته شده در این صنعت بزرگ تلقی می‌شود. پس از درخشش در فیلم رومئو + ژولیت، دی‌کاپریو بار دیگر با نقش‌آفرینی در یک فیلم عاشقانه توانست نام خودش را بزرگ‌تر کند؛ به‌طوری‌که خیلی‌ها دی‌کاپریو را اولین‌بار به‌خاطر بازی در فیلم تایتانیک شناختند. این فیلم در سال ۱۹۹۷ به تهیه‌کنندگی جیمز کامرون توسط استودیو Paramount Pictures با بودجه‌ای ۲۰۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش خیره‌کننده ۲.۲ میلیارد دلاری را تجربه کرد که این فیلم را به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل کرده است.

بخوانید  بازی Pokemon Legends ZA برای سوییچ معرفی شد و در سال 2025 منتشر شد

به احتمال فراوان با داستان کشتی تایتانیک آشنایی کامل دارید؛ داستانی که درباره شخصیت رز، دختری ۱۷ ساله و ثروتمند جریان دارد که مجبور به ازدواج با شخصی شده که به‌هیچ‌وجه علاقه‌ای به او ندارد. او در راه رفتن به آمریکا و تن دادن به این ازدواج سوار بر کشتی تایتانیک می‌شود و یک شب تصمیم می‌گیرد خودش را به دریا بیاندازد ولی جوان فقیر و البته زیبایی به نام جک او را از این تصمیم منصرف می‌کند و همین موضوع باعث شکل‌گیری علاقه عمیقی میان جک و رز می‌شود. اگر هنوز فیلم تایتانیک را تماشا نکرده‌اید، تماشای آن را بدون شک در الویت قرار دهید چراکه تماشای یکی از بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما را از دست داده‌اید.


لوگوی Star Wars

۳۰- فیلم جنگ ستارگان

فیلم Star Wars

  • کارگردان: جرج لوکاس
  • نویسنده: جرج لوکاس
  • بازیگران: مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر، پیتر کوشینگ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Star Wars در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

جهانی که جرج لوکاس خلق کرده به‌قدری بزرگ، باابهت و زیبا است که می‌توان تا سال‌ها و دهه‌ها آثار مختلفی درباره آن ساخت؛ اتفاقی که از زمان اکران نخستین قسمت این مجموعه سینمایی یعنی فیلم Star Wars تا همین الان درحال رخ دادن است؛ البته نخستین فیلم این مجموعه با عنوان Star Wars: Episode IV – A New Hope شناخته می‌شود. سه سه‌گانه سینمایی، چند فیلم و انیمیشن اسپین‌آف، چند انیمیشن سریالی، چند انیمیشن لایو اکشن تلویزیونی و چند بازی ویدیویی تنها بخش کوچکی از جهان جنگ ستارگان به‌شمار می‌روند. جهانی که بدون هیچ شکی تاثیر بسیار زیادی روی فرهنگ عامه مردم داشته و تبدیل به یکی از اعضای جدانشدنی مدیوم‌های مختلف سرگرمی شده است.

اگر تابه‌امروز هیچ اثری از جهان جنگ ستارگان را تجربه نکرده‌اید می‌توانید با کمک از راهنمای زمانی آثار مختلف این جهان، آن‌ها را تماشا کنید. از سه‌گانه‌های قدیمی این مجموعه گرفته تا سریال‌های جدیدی مانند The Mandalorian و The Book of Boba Fett. هزینه ساخت ۱۰ فیلم اصلی این مجموعه سینمایی رقم بسیار بزرگ ۱.۷۵ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد و فروش این ۱۰ فیلم رقمی بسیار دیوانه‌کننده معادل‌با ۱۰.۳ میلیارد دلار است. خلاصه اگر هنوز وارد این جهان نشده‌اید از این موضوع اطلاع داشته باشید که فرصت حضور در یکی از جذاب‌ترین جهان‌های فانتزی مدیوم‌های مختلف سرگرمی را از دست داده‌اید.


کریستین بیل در حال فکر کردن در فیلم The Dark Knight Rises

۲۹- فیلم شوالیه تاریکی

فیلم The Dark knight

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • نویسنده: جاناتان نولان، کریستوفر نولان
  • بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری الدمن، مورگان فریمن
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۸ میلادی
  • میانگین امتیازات The Dark knight در IMDB: ۹ از ۱۰

کریستوفر نولان با ساخت سه‌گانه شوالیه تاریکی جریانی جدید را در فیلم‌های ابرقهرمانی پدید آورد؛ جریانی که نشان داد لازم نیست یک فیلم ابرقهرمانی پر از صحنه‌های اکشن وسیع و نبردهای بیش‌ازحد غیر منطقی باشد تا به موفقیت برسد و اگر یک فیلم ابرقهرمانی به واقعیت نزدیک بماند هم می‌تواند موفقیت‌های زیادی کسب کند. فیلم شوالیه تاریکی که دومین قسمت مجموعه سینمایی بتمنِ کریستوفر نولان به‌شمار می‌رود با بودجه‌ای حدود ۱۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ به‌تهیه‌کنندگی اما توماس، چارلز روون و کریستوفر نولان توسط استودیو‌های لجندری پیکچرز، سینکاپی فیلمز و دی‌سی کامیکس تولید و توسط شرکت برادران وانر اکران شد. این فیلم پس از اکران در سراسر جهان به فروش بسیار عالی ۱.۰۱ میلیارد دلار دست پیدا کرد.

دستان این فیلم درباره رویارویی بتمن با یکی از دشمنان اصلی خود یعنی جوکر جریان دارد. بازی بی‌نظیر و هنرمندانه هیث لجر فقید در نقش جوکر باعث شد تا برای اولین‌بار جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال به بازیگر یک شخصیت منفی تعلق پیدا کند. درکنار هیث لجر می‌توان به ایفای نقش بسیار خوب بازیگران برجسته‌ای مانند کریستین بیل، مایکل کین، گری الدمن و مورگان فریمن اشاره کرد. داستان این فیلم برخلاف فیلم‌های قدیمی مجموعه سینمایی بتمن، به زندگی حقیقی مردم بسیار نزدیک است و به‌عقیده منتقدان سینمایی همین عامل می‌تواند مهم‌ترین دلیل موفقیت‌های زیاد این فیلم نسبت‌به سایر فیلم‌های ابرقهرمانی تلقی شود.


اورسن ولز در فیلم The Third Man در تاریکی ایستاده است

۲۸- فیلم مرد سوم

فیلم The Third Man

  • کارگردان: کارول رید
  • نویسنده: گراهام گرین
  • بازیگران: جوزف کاتن، آلیدا والی، اورسن ولز، کارل اشتپانک
  • تاریخ اکران:‌ سال ۱۹۴۹ میلادی
  • میانگین امتیازات The Third Man در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

داستان فیلم مرد سوم در بازه زمانی پس از جنگ جهانی دوم جریان دارد و روایت‌گر زندگی هالی مارتینز یکی از نویسنده‌های نسبتا سرشناس رمان‌های عامه‌پسند وسترن در آمریکا است. او تصمیم می‌گیرد برای ملاقات با دوست قدیمی خود یعنی هری لایم به شهر وین برود ولی متوجه می‌شود دوست او در همان روز در یک تصادف کشته شده است ولی حضور دو افسر انگلیسی در مراسم خاکسپاری هری این جرقه را روشن می‌کند که شاید مرگ او تنها یک تصادف نبوده و همین موضوع و پیچش‌های داستانی فوق‌العاده جذاب بعدی آن به روند اصلی داستان فیلم بدل می‌گردند.

فیلم مرد سوم پس از اکران به‌خاطر داستان جدید و بسیار هیجان‌انگیز خود مورد استقبال بسیاری از اهالی سینما قرار گرفت و توانست نقدهای مثبت زیادی دریافت کند. این فیلم همچنین جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم‌برداری سیاه و سفید را به خودش اختصاص داد. فیلم The Third Man در سال ۱۹۴۹ میلادی به تهیه‌کنندگی کارول رید توسط استودیو London Films با بودجه‌ای نامشخص تولید شد و در باجه نیز فروش خوبی را تجربه نکرد. بااین‌حال پس از تماشای این فیلم مطمئن خواهید بود که یکی از بهترین فیلم‌های معمایی سینما را تماشا کرده‌اید.


تصویری سیاه و سفید از شخصیت های فیلم All About Eve

۲۷- فیلم همه چیز درباره ایو

فیلم All About Eve

  • کارگردان: جوزف ال منکیه‌ویچ
  • نویسنده: جوزف ال منکیه‌ویچ
  • بازیگران: بت دیویس، آن بکستر، جرج سندرز، سلست هولم، گری مریل
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۰ میلادی
  • میانگین امتیازات All About Eve در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم سال ۱۹۵۰ را می‌توانیم یکی از نزدیک‌ترین رقابت‌های تاریخ این مراسم قلمداد کنیم. سالی که با حضور فیلم‌هایی مانند فیلم Sunset Boulevard و فیلم All About Eve تا لحظه اعلام جایزه احتمال برنده شدن هر دو فیلم کاملا مساوی بود و هیچکس نمی‌توانست با درصد اطمینان بالایی درباره برنده شدن یکی از آن‌ها صحبت کند. بااین‌حال فیلم All About Eve توانست با پیشی گرفتن از فیلم بسیار ارزشمند Sunset Boulevard برنده جایزه بهترین فیلم سال شود. این فیلم در سال ۱۹۵۰ میلادی به تهیه‌کنندگی داریل اف زانوک توسط استودیو 20th Century Fox با بودجه‌ای ۱.۵ میلیون دلاری تولید و در گیشه‌های توانست فروش نسبتا خوب ۸.۵ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.

فیلم All About Eve همان‌طور که از اسمش می‌توان متوجه شد، درباره شخصیت ایو با بازی آن بکستر جریان دارد. وی عاشق نقش‌آفرینی‌های مارگو چنینگ با بازی بت دیویس در تئاتر است و دوست دارد که به او نزدیک شود و او را بشناسد. او پس از اتفاقاتی وارد زندگی مارگو می‌شود ولی داستان همیشه طبق میل آن‌ها پیش نمی‌رود و مشکلاتی برای زندگی آن‌ها به‌وجود می‌آید. این فیلم که از روی کتابی با نام The Wisdom of Eve اثر مری اور اقتباس شده با داستان درام خود به زیبایی زندگی شخصی و مشکلات به‌وجود آمده برای شخصیت‌های حاضر در فیلم را به تصویر می‌کشد تا بیننده به‌هیچ‌وجه از آن خسته نشود و همچنین به‌خوبی بتواند شخصیت‌هایش را با تمام وجود درک کند.


تصویری از شکار کوسه از فیلم jaws

۲۶- فیلم آرواره‌ها

فیلم Jaws

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • نویسنده: پیتر بنچلی
  • بازیگران: روی شایدر، رابرت شاو، ریچارد درایفس، لورین گری
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Jaws در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

بدون شک مجموعه سینمایی آرواره‌ها بیشتر موفقیتش را مدیون قسمت اول خود است. اولین قسمت این مجموعه سینمایی در سال ۱۹۷۵ و با بودجه بسیار کم ۹ میلیون دلاری توسط استیون اسپیلبرگ ساخته شد تا شاهد یک فیلم به‌یادماندنی دیگر از این کارگردان صاحب سبک هالیوود باشیم. موفقیت بی‌نظیر این فیلم با فروش بسیار عالی ۴۷۰ میلیون دلاری خود آغاز شد که بیش از نصف فروش کل مجموعه را به‌خود اختصاص داده است. این فیلم با رضایت ۹۸ درصدی منتقدین جهانی و کسب امتیاز فوق‌العاده ۸۷ در سایت متاکریتیک نه‌تنها با اختلاف زیاد بهترین فیلم این مجموعه به‌شمار می‌رود بلکه یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما در این ژانر محسوب می‌شود.

داستان قسمت اول مجموعه سینمایی Jaws از روی یک مجموعه رمان داستانی با همین نام به‌نویسندگی پیتر بنچلی اقتباس شده ولی داستان قسمت‌های بعدی آن غیراقتباسی بوده است. روند داستانی این مجموعه درباره حمله کوسه‌ها به ساحل است که زندگی مردم و توریست‌های آن منطقه را به‌خطر می‌اندازد. یک گروه متشکل از متخصصان کوسه‌ها و شکارچیان این حیوان به‌وسیله یک قایق خیلی ساده برای کشتن این عامل خطرناک راهی دریا شده‌اند که در این مسیر با اتفاقات بسیار خطرناک و هیجان‌انگیزی مواجه می‌شوند که به‌راحتی توانایی میخکوب کردن بیننده پای نمایشگر را دارند. یکی از شگفت‌انگیز‌ترین نکته‌های قسمت اول این مجموعه سینمایی، جلوه‌های ویژه بی‌نظیر استفاده شده در آن با تکنولوژی‌های موجود در سال ۱۹۷۵ محسوب می‌شود.


جیمز استوارد در کاور سینمایی فیلم Rear Window

۲۵- فیلم پنجره پشتی

فیلم Rear Window

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • نویسنده: کرنل وولریچ
  • بازیگران: جیمز استوارت، گریس کلی، تلما ریتر، وندل کوری، ریموند بر
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Rear Window در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

به یکی از بهترین فیلم‌های استاد تعلیق سینما یعنی آلفرد هیچکاک رسیدیم که فیلم‌های زیادی از وی در این مقاله به چشم می‌خورد. فیلم پنجره پشتی در قالب یک فیلم معمایی و دلهره‌آور روی پرده سینماها رفت و تابه‌امروز از آن به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های این ژانر و البته یکی از بهترین فیلم‌های هیچکاک نام می‌برند. فیلم Rear Window در سال ۱۹۵۴ به تهیه‌کنندگی آلفرد هیچکاک با بودجه‌ای بسیار کم و معادل‌با یک میلیون دلار توسط استودیو .Patron Inc ساخته و اکران شد و فروش بسیار عالی ۳۷ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد.

داستان فیلم درباره یک عکاس حرفه‌ای به نام جفری جریان دارد که در یک سانحه پای او می‌شکند و مجبور می‌شود روی یک صندلی چرخ‌دار بنشیند و به‌همین‌دلیل برای پر کردن اوقات فراغت از پنجره پشتی خانه خود به‌وسیله دوربین حرکات همسایه‌های آپارتمان مقابل پنجره خانه خود را تماشا می‌کند. این حرکت او نه‌تنها برایش دردسرهای زیادی ایجاد می‌کند که در یکی از روزها شاهد یک قتل ناگوار است و پس از این اتفاق تصمیم می‌گیرد خودش گره‌های این قتل را که جلوی چشمانش رخ داده، باز کند.


پوستر ویرایش شده از فیلم North by Northwest

۲۴- فیلم شمال از شمال غربی

فیلم North by Northwest

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • نویسنده: ارنست لمن
  • بازیگران: کری گرانت، اوا ماری سنت، جیمز میسون، کن لینچ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۹ میلادی
  • میانگین امتیازات North by Northwest در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

امکان ندارد درباره فیلم‌های هالیوود صحبت کنیم و پای چند عدد از فیلم‌های آلفرد هیچکاک درمیان نباشد. شمال از شمال غربی، فیلمی که روایت‌گر مردی است که در صنعت تبلیغات کار می‌کند و ناخواسته وارد جریانی می‌شود که مشکلات بسیار زیادی برایش ایجاد می‌کند. از سوی یک گروه دولتی اتهامات مهمی به او وارد می‌شود ولی او می‌داند که این اتهامات اشتباه هستند و تلاش می‌کند تا این موضوع را به اثبات برساند. شخصیت‌پردازی فوق‌العاده این فیلم سینمایی درکنار داستان جذابش بدون شک از جنبه‌های مثبت و لذت‌بخش فیلم شمال از شمال غربی قلمداد می‌شوند.

فیلم North by Northwest در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی نامزد کسب جایزه اسکار شد که درنهایت دستش از آن کوتاه ماند. فیلمی با داستانی فراموش‌نشدنی که تقریبا هرکس آن را دیده از آن راضی بوده. فیلمی بسیار پرتعلیق که شما را به‌خوبی با خودش همراه می‌کند. این فیلم به تهیه‌کنندگی آلفرد هیچکاک توسط استودیو Metro-Goldwyn-Mayer با بودجه‌ای ۴.۵ میلیون دلاری تولید شد و توانست به فروش ۱۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.


رابرت دنیرو در فیلم Raging Bull

۲۳- فیلم گاو خشمگین

فیلم Raging Bull

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: پل شریدر
  • بازیگران: رابرت دنیرو، کتی موریارتی، جو پشی، فرانک وینسنت
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Raging Bull در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

رتبه بیست و سوم بهترین فیلم‌های هالیوودی سینما یکی دیگر از فیلم‌های رفقای خوب سینما به‌شمار می‌رود. فیلمی که بازهم با همکاری سه دوست قدیمی یعنی جو پشی، رابرت دنیرو و مارتین اسکورسیزی شکل گرفت و این بار داستان یک بوکسور پرتلاش و کاربلد به نام جیک لاموتا را بازگو می‌کند. جیک لاموتا بوکسوری بود که قصد داشت با رسیدن به قله‌های ورزش بوکس به آرزو‌هایش برسد و در این مسیر از هیچ کاری دریغ نمی‌کرد. فیلم Raging Bull به تهیه‌کنندگی رابرت چارتوف و ایروین وینکلر با اقتباس از رمانی به نام Raging Bull: My Story نوشته خود شخصِ جیک لاموتا توسط استودیو Chartoff-Winkler Productions با بودجه‌ای ۱۸ میلیون دلاری تولید و فروش ۲۴ میلیون دلاری را در گیشه‌ها ثبت کرد.

رابرت دنیرو برای نقش‌آفرینی در این فیلم بیش از ۲۵ کیلوگرم وزن خودش را افزایش داد. وی پس از مطالعه داستان این کتاب ایده اقتباس از آن و ساخت فیلمی براساس این کتاب را به مارتین اسکورسیزی پیشنهاد داد و اینگونه فیلم Raging Bull متولد شد. به‌عقیده بسیاری از منتقدین سینمایی این فیلم نه‌تنها بهترین فیلم مارتین اسکورسیزی به‌شمار می‌رود که بهترین فیلم ورزشی تاریخ سینما است. رابرت دنیرو همچنین برای نقش‌آفرینی خود در این فیلم چند جلسه با شخصیت اصلی آن یعنی جیک لاموتا به تمرین مشت‌زنی پرداخت. ایفای نقشی که برای او جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در مراسم اسکار و گلدن گلوب را به‌همراه داشت.


پیرزنی تنها بر روی تخت در فیلم The Exorcist

۲۲- فیلم جن‌گیر

فیلم The Exorcist

  • کارگردان: ویلیام فریدکین
  • نویسنده:‌ ویلیام پیتر بلتی
  • بازیگران: الن برستین، ماکس فون سیدو، جیسون میلر،‌ لی جی کاب
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۳ میلادی
  • میانگین امتیازات The Exorcist در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

فیلم The Exorcist را به‌راحتی می‌توانیم یکی از بهترین، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های ژانر ترسناک سینما بدانیم. فیلمی که زمینه‌ساز ساخت بسیاری از فیلم‌های فراطبیعی ترسناک مانند مجموعه The Conjuring به‌شمار می‌رود و به‌عنوان منبع الهام بسیاری از فیلم‌های این ژانر شناخته می‌شود. فیلمی که با اقتباس از رمانی با همین نام در سال ۱۹۷۳ با بودجه‌ای ۱۲ میلیون دلاری تولید شد و فروش شگفت‌انگیز ۴۴۲ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت. فیلم جن‌گیر در مراسم اسکار در ۱۰ بخش مختلف نامزد کسب این جایزه شده بود که درنهایت در بخش‌های بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین تدوین صدا این جایزه را کسب کرد.

داستان فیلم درباره یک دختر نوجوان به نام ریگن جریان دارد که دختر کریس مک‌نیل، بازیگر معروف تلویزیون است. پس از اینکه ریگن دچار تشنج می‌شود و در تخت‌خواب از درد به خودش می‌پیچد، کریس مک‌نیل برای درمان دخترش دست به هرکاری می‌زند. سرانجام پس از اینکه هیچ پزشکی نمی‌تواند دختر او را درمان کند، کریس مک‌نیل با درماندگی به یک کشیش جوان مراجعه می‌کند و پس از بررسی‌های این کشیش مشخص می‌شود که بدن این دختر نوجوان توسط یک شیطان تسخیر شده است. همین موضوع و تلاش شخصیت‌های این فیلم برای پس گرفتن بدن ریگن از شیطان،‌ روند بسیار جذاب داستان فیلم را شکل می‌دهند.


لورنس در حال نگاه کردن به بیابان در فیلم لورنس عربستان

۲۱- فیلم لورنس عربستان

فیلم Lawrence of Arabia

  • کارگردان: دیوید لین
  • نویسنده: رابرت بولت، مایکل ویلسون
  • بازیگران: پیتر اوتول، عمر شریف، الک گینس، آنتونی کوئین، جک هاوکینز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Lawrence of Arabia در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

به یکی از محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما رسیدیم. فیلمی که همچنان پس از گذشت تقریبا ۶ دهه از اکرانش درمیان سینمادوستان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و همچنان درمیان فیلم‌های مورد علاقه آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. فیلمی که درباره فعالیت‌ها و تجربه‌های تی ئی لارنس، افسر پایه ارتش بریتانیا جریان دارد و کارهای مهم وی در عربستان در زمان جنگ جهانی اول را به تصویر می‌کشد. لارنس به‌دلیل اطلاعات مهم و زیادی که درباره سیاست و ریشه‌های فرهنگی کشورهای خاورمیانه دارد، موظف می‌شود تا درباره ساماندهی قبایل پراکنده عرب تحقیق کند تا بریتانیایی‌ها از کمک اعراب در آن زمان از جنگ‌جهانی اول بهره ببرند.

کتاب Seven Pillars of Wisdom اثر تی ئی لارنس که محل اقتباس اصلی این فیلم تلقی می‌شود داستان‌های این فیلم و در مجموع داستان‌ها و تجربیات وی در آن زمان را بازگو می‌کند. فیلم لورنس عربستان فیلمی درام و حماسی است که به عقیده بسیاری از منتقدین و اهالی سینما هیچوقت مانند آن در سینما تکرار نخواهد شد. این فیلم در بخش‌های مختلفی مانند بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی هنری، بهترین فیلم‌برداری، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین برنده جایزه اسکار شد و همچنین پیتر اوتول پس از نامزد شدن در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد دستش از این جایزه کوتاه ماند. فیلم Lawrence of Arabia در سال ۱۹۶۲ به تهیه‌کنندگی سم اسپیگل توسط استودیو Horizon Pictures با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۷۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها به نام خود ثبت کند.


جک نیکلسون با یک تبر به همراه شلی دووال در فیلم The Shining

۲۰- فیلم درخشش

فیلم The Shining

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • نویسنده: استنلی کوبریک
  • بازیگران: جک نیکلسون، شلی دووال، بری دنن، ورونیکا فورکه
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۰ میلادی
  • میانگین امتیازات The Shining در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

به تنها فیلم استنلی کوبریک، کارگردان صاحب سبک سینما در ژانر وحشت رسیدیم. فیلمی که باور کنید پس از تماشای دوباره و دوباره آن باز هم متوجه چیزهای جدیدی در گوشه و کنار آن خواهید شد. فیلمی که در قالب یک فیلم روان‌شناختی روی پرده سینماها رفت و قطعا یکی از بهترین فیلم‌های این زیرژانر در تاریخ سینما به‌شمار می‌رود. فیلم درخشش در سال ۱۹۸۰ میلادی به تهیه‌کنندگی استنلی کوبریک با بودجه‌ای ۱۹ میلیون دلاری توسط The Producer Circle Company ساخته و پس از اکران توسط برادران وارنر توانست فروش ۴۸ میلیون دلاری را تجربه کند.

داستان فیلم درباره یک نویسنده به نام جک جریان دارد که برای امرار معاش به‌دنبال کار می‌گردد و سرانجام به‌عنوان سرایدار یک هتل بزرگ در آن مکان استخدام می‌شود تا در فصل سرما همراه‌با خانواده خود در آن هتل بمانند و مراقب گوشه و کنار آن مکان باشند. به‌دلیل بارش سنگین برف هر سال در آن فصل تمام راه‌های منتهی به این هتل بسته می‌شود و کسی به آن‌جا نمی‌رود و جک تصمیم می‌گیرد در آرامش هتل داستانی که نوشتنش را شروع کرده بود را به پایان برساند ولی همه‌چیز به همین خوبی و خوشی باقی نمی‌ماند و پیچش‌های داستانی فوق‌العاده جذاب و گاهی دیوانه‌وار داستان این فیلم، آن را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند.


مارک گیبل در حال ایفای نقش در فیلم Gone with the Wind

۱۹- فیلم برباد رفته

فیلم Gone with the Wind

  • کارگردان: ویکتور فلمینگ
  • نویسنده: سیدنی هاوارد
  • بازیگران: کلارک گیبل، ویوین لی، اولیویا دی‌هاویلند، لسلی هاوارد، توماس میچل
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۳۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Gone with the Wind در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

فیلم برباد رفته با حضور کلارک گیبل که به او لقب سلطان سینما داده‌اند یکی دیگر از آن فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که بدون شک هیچوقت از خاطر سینمادوستان پاک نخواهد شد. فیلمی که به تهیه‌کنندگی دیوید او سلزنیک از روی رمانی با همین نام اثر مارگارت میچل اقتباس و توسط استودیو Selznick International Pictures با بودجه‌ای ۳.۹ میلیون دلاری تولید و اکران شد. این فیلم توانست در آن زمان فروش شگفت‌انگیز و سرسام‌آور ۳۹۰ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد که رقمی بسیار بزرگ تلقی می‌شود با درنظر گرفتن تورم یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما است.

داستان فیلم برباد رفته در سال ۱۸۶۱ میلادی و درباره شخصیت اسکارلت اوهارا جریان دارد. شخصی که با خانواده خود در مزرعه‌ای بزرگ در جورجیا زندگی می‌کند و به پسر صاحب مزرعه مجاور یعنی شخصیت اشلی ویلکز علاقه زیادی دارد. او متوجه می‌شود که اشلی قصد دارد نامزدی خود با دخترخاله‌اش را اعلام کند و اسکارلت فکر می‌کند که اشلی به‌دلیل ناامید شدن از او قصد انجام این کار را دارد. به‌همین‌دلیل اسکارلت تصمیم می‌گیرد علاقه خودش به اشلی را نشان دهد تا به کسی که دوستش دارد، برسد. داستان اما به همین خوبی و خوشی پیش نمی‌رود و مشکلاتی سر راه او قرار می‌گیرند که روند اصلی داستان برباد رفته را شکل می‌دهند.


A Clockwork Orange

۱۸- فیلم پرتقال کوکی

فیلم A Clockwork Orange

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • نویسنده: استنلی کوبریک
  • بازیگران: مالکوم مک‌داول، پاتریک مگی، میریام کارلین، آدرین کوری
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۱ میلادی
  • میانگین امتیازات A Clockwork Orange در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

گویا استنلی کوبریک وارد سینما شده است تا بیننده را میخکوب کند. فیلم‌های این کارگردان صاحب سبک که بسیاری از آن‌ها در همین مقاله حضور دارند همگی تاثیرات ریز و درشت زیادی در سینما از خودشان بر جای گذاشته‌اند و به منبع الهام بسیاری از فیلم‌های بعد از خودشان تبدیل شده‌اند و فیلم A Clockwork Orange یکی از همان فیلم‌ها تلقی می‌شود. این فیلم در سال ۱۹۷۱ میلادی به تهیه‌کنندگی استنلی کوبریک توسط Polaris Productions با بودجه ۲ میلیون دلاری تولید شد و پس از اکران توسط برادران وارنر فروش فوق‌العاده ۱۱۵ میلیون دلاری را در گیشه‌ها به نام خود ثبت کرد.

داستان فیلم در آینده‌ای نامعلوم در شهر لندن جریان دارد و روایت‌گر داستان‌های مربوط‌به گروهی به نام Droogs است. گروهی که یک شب پس از استفاده از مواد روان‌گردان به‌دنبال یکی از کارهای خشونت‌بار همیشگی خودشان می‌روند، مردی را کتک می‌زنند، با گروهی دیگر درگیر می‌شوند و درحال خواندن موسیقی یک ماشین را می‌دزدند و سپس محل را ترک می‌کنند. داستان از همین نقطه وارد روند اصلی خودش می‌شود و با پیچش‌های داستانی فوق‌العاده جذاب خود یکی از فیلم‌های سرگر‌م‌کننده و بسیار جذاب سینما را به مخاطبانش هدیه می‌دهد.


پوستر قرمز رنگ فیلم The Usual Suspects و رد پاهایی روی آن

۱۷- فیلم مظنونین همیشگی

فیلم The Usual Suspects

  • کارگردان: برایان سینگر
  • نویسنده: کریستوفر مک‌کوری
  • بازیگران: کوین اسپیسی، استیون بالدوین، گابریل بیرن، بنیسیو دل تورو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۵ میلادی
  • میانگین امتیازات The Usual Suspects در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

کایزر شوزه؛ نامی که احتمالا به‌عنوان یکی از اسرارآمیزترین شخصیت‌های فیلم‌های معمایی می‌توان از آن یاد کرد. شخصیتی که تا لحظات انتهایی فیلم نمی‌توان حدس زد کدام‌یک از کاراکترهای فیلم است و بیننده تا لحظه آخر این سؤال مهم را همراه خودش خواهد داشت. فیلم The Usual Suspects در سال ۱۹۹۵ میلادی به تهیه‌کنندگی برایان سینگر توسط استودیو PolyGram Filmed Entertainment با بودجه‌ای ۶ میلیون دلاری تولید و فروش خوب ۵۱ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم درباره پنج خلافکار حرفه‌ای جریان دارد که به جرم سرقت یک کامیون اسلحه دستگیر شده‌اند. شخصیت وربال کیتز با نقش‌آفرینی فوق‌العاده کوین اسپیسی دراین‌میان نزد شخصی به نام دین کیتون می‌رود و از نقشه خود برای سرقت مقدار قابل توجهی جواهر پرده برمی‌دارد. بااین‌حال پیچش‌های داستانی بسیار جذاب این فیلم با کمک فلش‌بک‌های به موقع به ما نشان می‌دهند که با داستانی بسیار پیچیده‌تر از یک گروه از سارقین طرف خواهیم بود. داستانی که در انتها شاید دود از کله شما بلند کند.


پوستر فیلم Se7en با حضور برد پیت و مورگان فریمن

۱۶- فیلم هفت

فیلم Se7en

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • نویسنده: اندرو کوین واکر
  • بازیگران: برد پیت، مورگان فریمن، کوین اسپیسی، گوئینت پالترو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Se7en در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

به یکی از بهترین فیلم‌های پلیسی تاریخ سینما رسیدیم. از یک فیلم باکیفیت پلیسی و جنایی چه انتظاراتی داریم؟ باور کنید یا خیر فیلم Se7en تقریبا تمام المان‌های مهم برای در اختیار گرفتن لقب «بهترین فیلم پلیسی تاریخ سینما» را در خود جای داده است. از داستان بسیار بامفهوم و دغدغه‌مند گرفته تا نقش‌آفرینی هنرمندانه بازیگرانش، از اتمسفر فوق‌العاده گرفته تا کارگردانی مثال‌زدنی دیوید فینچر که استاد فیلم‌های جنایی به‌شمار می‌رود. پس بی‌دلیل نیست که فیلم هفت را می‌توانیم جلوتر از تمام فیلم‌های پلیسی به‌عنوان بهترین فیلم پلیسی تاریخ سینما حساب کنیم. فیلمی که در سال ۱۹۹۵ به تهیه‌کنندگی آرنولد کوپرسون توسط استودیو Arnold Kopelson Productions با بودجه‌ای ۳۳ میلیون دلاری تولید و در گیشه‌ها فروش بسیار خوب ۳۲۸ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد.

داستان فیلم درباره کارآگاه دیوید میلز جریان دارد که به‌تازگی به بخش جنایی منتقل شده و و قرار است جایگزین کارآگاه سامرست شود. این دو کارآگاه به‌عنوان آخرین پرونده سامرست روی پرونده قتلی مربوط‌به یک قاتل سریالی کاملا دیوانه کار می‌کنند که داستان‌های فوق‌العاده جذاب و تأثیرگذار این پرونده روند اصلی داستان این فیلم را شکل می‌دهند. اگر به‌دنبال فیلمی می‌گردید که علاوه‌بر هیجان‌انگیز بودن مفاهیم انسانی مهمی را به‌تصویر بکشد، فیلم هفت بدون شک یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما به‌شمار می‌رود.

بخوانید  نحوه یافتن مکان درخت مقدس در جمجمه و استخوان

دنیل پلین ویوو در فیلم there will be blood

۱۵- فیلم خون به پا خواهد شد

فیلم There Will Be Blood

  • کارگردان: پل توماس اندرسن
  • نویسنده: پل توماس اندرسن
  • بازیگران: دانیل دی لوییس، پل دانو، کوین جی اکونر، کیران هایندز
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۷ میلادی
  • میانگین امتیازات There Will Be Blood در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

با هربار تماشای دنیل دی‌لوئیس در قاب سینما از خودمان این سؤال را می‌پرسیم که آیا امکان دارد باز هم نقش‌آفرینی دیگری را از این بازیگر برجسته تاریخ سینما تماشا کنیم یا خیر؟ سوالی که بدون شک تمام سینمادوستان برای مثبت شدن جوابش لحظه‌شماری می‌کنند. دنیل دی‌لوئیس تنها بازیگر سینما به‌شمار می‌رود که توانسته است سه بار برنده جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شود؛ رکوردی که باوجود تمام بازیگران بزرگ تاریخ سینما نشان می‌دهد هر سکانسی که از دنیل دی‌لوئیس تماشا می‌کنیم می‌تواند به‌عنوان یک درس بازیگری استفاده شود. فیلم There Will Be Blood به کارگردانی پل توماس اندرسون که دومین اسکار را برای دی‌لوئیس به‌همراه داشت سعی دارد به صنعت نفت آمریکا در اوایل قرن بیستم بپردازد و مشکلات آن زمان را به تصویر بکشد.

این فیلم در سال ۲۰۰۷ با اقتباس از رمانی به نام نفت (Oil) به نویسندگی آپتون سینکلر به تهیه‌کنندگی جوآن سلار و پل توماس اندرسون با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش نسبتا خوب ۸۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کند. فیلم خون‌ به پا خواهد شد در مراسم اسکار توانست در بخش‌هایی مانند بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین فیلم و صدا نامزد کسب این جایزه شود و تنها در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و بهترین فیلم‌برداری این جایزه را به خودش اختصاص داد. ایفای نقش دنیل دی‌لوئیس در این فیلم به‌قدری شگفت‌انگیز است که نه‌تنها در مراسم اسکار که در جشنواره‌های فیلم گلدن‌گلوب و بفتا نیز جایزه بهترین بازیگر مرد سال را توانست کسب کند.


جک نیکلسون در فیلم One Flew Over the Cuckoo's Nest

۱۴- فیلم دیوانه از قفس پرید

فیلم One Flew Over the Cuckoo’s Nest

  • کارگردان: میلوش فورمن
  • نویسنده: لورنس هاوبن، بو گلدمن
  • بازیگران: جک نیکلسون، ویلیام ردفیلد، لوئیز فلچر، ویل سمسون
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۵ میلادی
  • میانگین امتیازات One Flew Over the Cuckoo’s Nest در IMDB: ۸.۷ از ۱۰

اگر اهل فیلم‌های سینمایی به‌خصوص فیلم‌هایی کمی قدیمی‌تر باشید بدون شک حداقل یک بار نام فیلم سینمایی دیوانه از قفس پرید یا به ترجمه‌ای دیگر پرواز بر فراز آشیانه فاخته را شنیده‌اید و به احتمال زیاد آن را تماشا کرده‌اید. فیلمی در دسته فیلم‌های درام و روانشناختی که با نقش‌آفرینی هنرمندانه جک نیکلسون داستانی بسیار جذاب را به شما نشان می‌دهد. داستانی که درباره شخصیت رندل پاتریک مک‌مورفی جریان دارد، کسی که به جرم تجاوز دستگیر شده و پس از آن ادعا می‌کند که دچار بیماری روانی شده است و به‌همین‌دلیل برای بررسی وضعیت روحی روانی‌اش او را به تیمارستان ایالتی می‌فرستند. او در این تیمارستان که تحت قوانینی بسیار سخت‌گیرانه اداره می‌شود یک بار با سایر بیماران اقدام به فرار می‌کنند اما این اقدام آن‌ها به در بسته می‌خورد.

روند اصلی داستان از همین نقطه آغاز می‌شود و مشکلات و داستان‌های شخصیت اصلی فیلم در این تیمارستان را به تصویر می‌کشد. داستان‌هایی که قطعا با تماشا کردن آن‌ها از فیلم لذت خواهید برد. این فیلم در سال ۱۹۷۵ به تهیه‌کنندگی مایکل داگلاس از روی رمانی با همین نام اثر کن کیسی اقتباس و توسط استودیو Fantasy Films با بودجه‌ای ۴ میلیون دلاری تولید و اکران شد. فروش ۱۶۵ میلیون دلاری این فیلم در آن زمان یک پیروزی بسیار ارزشمند برای آن و سازندگانش به‌شمار می‌رود. این فیلم درکنار جایزه بهترین فیلم سال موفق شد در بخش‌های دیگری مانند بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی جک نیکلسون و بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی لوئیز فلچر، برنده این جایزه ارزشمند شود.


کاور فیلم goodfellas با حضور رابرت دنیرو و جو پسی

۱۳- فیلم رفقای خوب

فیلم Goodfellas

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: مارتین اسکورسیزی، نیکولاس پیلگی
  • بازیگران: رابرت دنیرو، جو پشی، ری لیوتا، لورین براکو، پل سوروینو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Goodfellas در IMDB: ۸.۷ از ۱۰

به یکی دیگر از فیلم‌های رفقای خوب سینما رسیدیم. رفقای خوبی که با ساخت فیلم «رفقای خوب» یک فیلم بسیار زیبای دیگر در ژانر گانگستری به سینمادوستان هدیه دادند. مارتین اسکورسیزی در نقش کارگردان و نویسنده به‌همراه جو پشی و رابرت دنیرو در نقش بازیگران اصلی ترکیبی به‌شمار می‌روند که نمی‌توان فیلم بد و بی‌کیفیتی با همکاری آن‌ها پیدا کرد. فیلم Goodfellas در سال اکرانش در فصل جوایز مورد کم‌لطفی بسیار زیادی قرار گرفت و تنها توانست جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای جو پشی به‌همراه داشته باشد. این فیلم به تهیه‌کنندگی اروین وینکلر توسط استودیو برادران وارنر با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید و فروش نسبتا خوب ۵۰ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد.

فیلم Goodfellas از روی کتابی به نام Wiseguy اثر نیکولاس پیلگی، کمک نویسنده فیلم، اقتباس شده و اتفاقات واقعی زندگی هنری هیل را به تصویر می‌کشد؛ گانگستری مخوف که از بچگی رویای ورود به یک گروه گانگستری را در سر داشته است. او به‌قدری به این موضوع علاقه داشت که یک گانگستر را از رئیس‌جمهور آمریکا فرد مهم‌تر و قابل‌احترام‌تری می‌دانست. او درنهایت با تلاش بسیار به‌عنوان راننده و پیشخدمت به گروه سیسرو، گروه گانگستریِ نزدیک به محله خودشان وارد شد و پس از دستگیر شدن و لو ندادن نام اعضای این باند، نزد آن‌ها محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد و همین موضوع شروعی بود بر زندگی بسیار هیجان‌انگیز هنری هیل.


نمایی از فیلم محله‌ی چینی‌ها ساخته‌ی رومان پولانسکی

۱۲- فیلم محله چینی ها

فیلم Chinatown

  • کارگردان: رومن پولانسکی
  • نویسنده: رابرت تاون
  • بازیگران: جک نیکلسن، فی دانوی، جان هیوستن، جان هیلرمن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Chinatown در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

داستان فیلم کلاسیک محله چینی‌ها درباره یک کارآگاه خصوصی به نام جیک گیس در شهر لس‌آنجلس جریان دارد. کارآگاه گیتس که در کارهای مربوط‌به خیانت‌های زناشویی خبره است توسط یک خانم که خودش را خانم مالوری خطاب می‌کرد استخدام می‌شود تا از خیانت‌های شوهرش پرده بردارد. پس از این موضوع و پخش شدن چند عکس از آقای مالوری مشخص می‌شود که همه این داستان‌ها تنها برای بردن آبروی آقای مالوری انجام شده و آن خانم نسبتی با آقای مالوری ندارد.

یکی از بدشانسی‌های فیلم Chinatown همزمانی اکران آن با یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما یعنی قسمت دوم پدرخوانده به‌شمار می‌رود که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد به احتمال بسیار زیاد نه‌تنها استقبال بسیار بیشتری از آن می‌شد که در جوایز اسکار نیز می‌توانست در بخش‌های زیادی برنده این جایزه شود. فیلم Chinatown در سال ۱۹۷۴ به تهیه‌کنندگی رابرت اوانز توسط استودیو Penthouse با بودجه‌ای ۶ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش خوب ۳۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.


شخصیت های اصلی فیلم Sunset Boulevard

۱۱- فیلم بلوار سانست

فیلم Sunset Boulevard

  • کارگردان: بیلی وایلدر
  • نویسنده: چارلز براکت
  • بازیگران: ویلیام هولدن، گلوریا سوانسون، اریش فن اشتروهم، رابرت اِمت اوکانر
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Sunset Boulevard در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

به یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های درام سینما رسیدیم؛ فیلم Sunset Boulevard که در دهه ۵۰ میلادی روی پرده نقره‌ای رفت و هرچه از اکرانش گذشت، ارزش بسیار بالای خودش را بیشتر نشان داد تا جایی که امروزه خیلی راحت از آن به‌عنوان یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما یاد می‌شود. این فیلم در سال ۱۹۵۰ میلادی به تهیه‌کنندگی چارلز براکت توسط استودیو Paramount Pictures با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید شد و در سینماها فروشی معادل با ۶ میلیون دلار را به نام خودش ثبت کرد.

داستان فیلم بلوار سانست درباره یک فیلم‌نامه نویس به نام جو جریان دارد؛‌ شخصی که مشکلات مالی زیادی دور او را گرفته‌اند و به‌طور مداوم باید از دست افراد مختلف فرار کند تا گیر طلبکارهای خود نیفتد. جو یک روز و زمانی‌که درحال فرار از دست عده‌ای بود به‌طور اتفاقی وارد خانه نورما دزموند ستاره سابق هالیوود شد که هنوز توهم ستاره بودن را در سر خود می‌پروراند. دراین‌میان نورما که فکر می‌کرد هنوز شهرت زیادی دارد علاقه عمیقی به جو پیدا می‌کند و از جو می‌خواهد که پیش او بماند و اینگونه شاید دردسرهای جو نیز کمتر شوند.


لبخند نورمن بیتس در انتهای فیلم روانی

۱۰- فیلم روانی

فیلم Psycho

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • نویسنده: جوزف استفانو
  • بازیگران: آنتونی پرکینز، جنت لی، جان گوین، ورا مایلز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Psycho در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

به ده فیلم برتر هالیوودی سینما رسیدیم و در رتبه دهم بهترین فیلم های هالیوودی تاریخ فیلم Psycho قرار گرفته؛ فیلم روانی آلفرد هیچکاک نه‌تنها یکی از بهترین فیلم‌های معمایی و دلهره‌آور به‌شمار می‌رود که یکی از بهترین فیلم‌های این صنعت بی‌پایان است. مارین کرین با بازی جنت لی پس از دزدیدن پول‌های کارفرمای خود از شهر محل سکونتش خارج می‌شود در بین راه در هتل بیتس می‌ماند. هتلی که توسط شخصیت نورمن بیتس اداره می‌شود؛ شخصیتی که قطعا یکی از بهترین شخصیت‌های شرور تاریخ سینما است.

پس از موفقیت‌های فیلم سینمایی روانی و پس از فروش فوق‌العاده ۵۰ میلیون دلاری آن نسبت‌به بودجه یک میلیون دلاری این فیلم، قسمت‌های دوم، سوم و چهارم آن نیز ساخته شد و همچنین در سال ۱۹۹۸ نسخه بازسازی شده آن با نقش‌آفرینی کریستین بیل روی پرده سینماها رفت و این فیلم هم با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد. اگر به فیلم‌های معمایی و مهیج کلاسیک علاقه دارید به‌هیچ‌وجه تماشای فیلم روانی را از دست ندهید.


اینگرید برگمن به همراه هامفری بوگارت و پاول هنرید در فیلم Casablanca

۹- فیلم کازابلانکا

فیلم Casablanca

  • کارگردان: مایکل کورتیز
  • نویسنده: جولیوس جی اپستاین، فیلیپ جی اپستاین
  • بازیگران: هامفری بوگارت، اینگرید برگمن، پل هنرید، جان کوالن، کلود رینس
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۴۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Casablanca در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

اگر طرفدار پروپاقرص فیلم‌های سینمایی باشید بدون شک نام فیلم سینمایی کازابلانکا را شنیده‌اید. یکی از فیلم‌های به‌یادماندنی سینما که هنوز پس از گذشت تقریبا ۸۰ سال از اکرانش برای بسیاری از خوره‌های سینما یک فیلم بکر و غیرقابل جایگزین به‌شمار می‌رود. فیلمی که با اقتباس از روی رمانی به نام Everybody Comes to Rick’s اثر جوآن آلیسون اقتباس شد و به تهیه‌کنندگی هال بی والیس توسط استودیو برادران وارنر با بودجه‌ای ۹۰۰ هزار دلاری تولید و روی پرده سینماها رفت. طبق گزارش‌ها مختلف میزان فروش این فیلم سینمایی حدود ۴ الی ۷ میلیون دلار اعلام شده و به‌همین‌دلیل اطلاعات دقیقی از میزان صحیح فروش آن در گیشه‌ها در دسترس نیست.

داستان فیلم در سال ۱۹۴۱ و پس از حمله به پرل هاربر جریان دارد. کشورهای اروپایی به‌خاطر نبردهای شدید آسیب‌های زیادی دیده‌اند و به‌همین‌دلیل بسیاری از مردم اروپا قصد دارند برای پیدا کردن کشوری امن به آمریکا مهاجرت کنند. به‌دلیل جمعیت زیاد مهاجران برخی از آن‌ها مجبور می‌شوند ابتدا به کشور مراکش بروند و از آن‌جا رویای خود را دنبال کنند. هامفری بوگارت در این فیلم نقش شخصیت ریک بلین را ایفا می‌کند؛ یک آمریکایی بسیار بدبین که در کازابلانکا یک کافه بسیار معروف دارد و مشتریان سرشناسی هم به آن‌جا رفت‌وآمد می‌کنند. روند اصلی داستان فیلم از اتفاقاتی سرچشمه می‌گیرد که در همین کافه و دررابطه با همین موضوعات جریان دارند.


شخصیت های رد و اندی در فیلم The Shawshank Redemption

۸- فیلم رستگاری در شاوشنک

فیلم The Shawshank Redemption

  • کارگردان: فرانک دارابونت
  • نویسنده: فرانک دارابونت
  • بازیگران: تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گانتون، ویلیام سدلر
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴ میلادی
  • میانگین امتیازات The Shawshank Redemption در IMDB: ۹.۳ از ۱۰

در رتبه هشتم این مقاله با فیلمی روبه‌رو هستیم که برای مدتی طولانی در صدر بهترین فیلم‌های تاریخ از نگاه سایت IMDB قرار گرفته و درمیان تمام فیلم‌های سینمایی بیشترین امتیاز را در این سایت به خودش اختصاص داده است. فیلم The Shawshank Redemption بااینکه در این جایگاه قرار گرفته ولی در مراسم اسکار نتوانست جایزه بهترین فیلم سال را به خودش اختصاص دهد و این جایزه را به فیلم فارست گامپ واگذار کرد. این فیلم در سال ۱۹۹۴ میلادی به تهیه‌کنندگی نیکی ماروین با اقتباس از رمانی به نام ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک اثر استیون کینگ با بودجه‌ای ۲۵ دلاری تولید شد و فروشی معادل‌با ۷۵ میلیون دلار را در گیشه‌ها پشت‌سر گذاشت.

فیلم رستگاری در شاوشنگ داستان یک کارمند بانک ساده به‌نام اندی دوفرین با نقش‌آفرینی تیم رابینز را به‌تصویر می‌کشد که به‌دلیل جرمی که مرتکب نشده به حبس محکوم و در زندان با شخصیت رِد با بازی مورگان فریمن آشنا می‌شود و یک رابطه‌ی قوی میان آن‌ها شکل می‌گیرد. ایفای نقش بی‌بدیل این دو هنرمند، فیلم رستگاری در شاوشنگ را به یکی از ماندگارترین آثار سینمایی تبدیل می‌کند که سرشار از دیالوگ‌ها و سکانس‌های فوق‌العاده زیبا است. پس اگر هنوز این فیلم را تماشا نکرده‌اید تماشای آن را در الویت قرار دهید.


فیلم داستان عامه‌پسند

۷- فیلم داستان عامه‌پسند

فیلم Pulp Fiction

  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • نویسنده: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: جان تراولتا، ساموئل ال. جکسون، اوما تورمن، بروس ویلیس
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Pulp Fiction در IMDB: ۸.۹ از ۱۰

فیلم پالپ فیکشن از آن دسته فیلم‌های سینما به‌شمار می‌رود که می‌تواند در ژانرهای زیادی قرار بگیرد. از شوخی این فیلم با فرهنگ‌های عامیانه و خشونت موجود در جوامع گرفته تا داستان غیرخطی و کنایه‌های فوق‌العاده موجود در آن نسبت‌به موضوعاتی جذاب همه و همه در زیباترین شکل خودشان به مخاطب منتقل می‌شوند و تارانتینو این کار را به شکلی استادانه انجام داده است. فیلم Pulp Fiction در سال ۱۹۹۴ به تهیه‌کنندگی لارنس بندر توسط استودیو A Band Apart با بودجه‌ای ۸ میلیون دلاری تولید شد و توانست فروش فوق‌العاده ۲۱۴ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کند.

داستان فیلم دقیقا آینه تمام نمای سبک تارانتینو به‌شمار می‌رود و به‌صورت غیرخطی سه داستان مختلف را روایت می‌کند و مخاطب با هرکدام از این داستان‌ها به‌طور همزمان پیش می‌رود و اشاره به هرکدام از آن‌ها می‌تواند دیگری را اسپویل کند. بسیاری از منتقدین سینمایی و اهالی سینما از فیلم پالپ فیکشن با عنوان تاثیرگذارترین فیلم دهه ۹۰ سینما یاد کرده‌اند که هر لحظه از آن را می‌توانیم لحظه‌ای فراموش‌نشدنی بدانیم. این فیلم در مجموع نامزد کسب هفت جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم سال، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد.


کاور فیلم سینمایی Taxi Driver با حضور رابرت دنیرو

۶- فیلم راننده تاکسی

فیلم Taxi Driver

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: پل شریدر
  • بازیگران: رابرت دنیرو، جودی فاستر، آلبرت بروکس، سیبل شفرد
  • تاریخ اکران:‌ سال ۱۹۷۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Taxi Driver در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

اگر هنوز فیلم Taxi Driver ساخته مارتین اسکورسیزی را تماشا نکرده‌اید همین الان این کار را انجام دهید که تماشا نکردن آن بدون شک یکی از گناهان نابخشودنی برای اهالی سینما تلقی می‌شود. کسانی که این فیلم را دیده‌اند به‌خوبی می‌دانند که تماشای دوباره و دوباره آن چقدر لذت‌بخش است و به‌هیچ‌وجه خسته‌کننده نخواهد بود. داستان یک راننده تاکسی در شهر نیویورک به نام تراویس بیکل با ایفای نقش ماندگار و فوق‌العاده رابرت دنیرو به‌قدری زیبا و چشم‌نواز است که از تماشای آن سیر نمی‌شوید. داستانی که تمام المان‌های لازم برای یک فیلم جذاب و هیجان‌انگیز را در خود دارد و حتما می‌دانید که منبع الهام بسیاری از فیلم‌های مدرن و جدید به‌شمار می‌رود.

فیلم راننده تاکسی که یکی از نخستین همکاری‌های اسکورسیزی و رابرت دنیرو به‌شمار می‌رود در سال ۱۹۷۶ به تهیه‌کنندگی جولیا فیلیپس به‌همراه مایکل فیلیپس با بودجه‌ای بسیار کم و معادل ۱.۸ میلیون دلار ساخته و در تاریخ ۸ فوریه آن سال روی پرده سینماها رفت. نوشتن فیلم‌نامه این فیلم برعهده پل شریدر بود. راننده تاکسی پس از رسیدن به فروش ۲۹ میلیون دلاری سود بسیار خوبی را برای سازندگان آن به‌همراه داشت و باعث شد تا مارتین اسکورسیزی که قبل از این فیلم خیلی معروف نبود به یکی از کارگردان‌های صاحب سبک و شناخته‌شده سینما تبدیل شود.


2001: A Space Odyssey

۵- فیلم ۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی

فیلم 2001A Space Odyssey

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • نویسنده: استنلی کوبریک
  • بازیگران: کر دوله، گری لاکوود، ویلیام سیلوستر، داگلاس رین
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۸ میلادی
  • میانگین امتیازات 2001A Space Odyssey در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

نیازی نیست یکی از مخاطبان حرفه‌ای سینما باشید تا از فیلم 2001aA Space Odyssey لذت ببرید. اودیسه فضایی به‌قدری جذاب و خوش‌ساخت است که هر کسی را پای صفحه‌نمایش میخکوب خواهد کرد. فیلم ۲۰۰۱: اودیسه‌ فضایی یک فیلم علمی تخیلی تلقی می‌شود که در سال ۱۹۶۸ میلادی توسط استنلی کوبریک تهیه و پخش گردید. به‌عقیده بسیاری از اهالی سینما، استنلی کوبریک از زمانه خودش بسیار جلوتر بود و این موضوع را به‌راحتی می‌توان در آثار او و به‌خصوص در فیلم اودیسه‌ فضایی لمس کرد. پس از پخش این فیلم سینمایی شوک بزرگی به صنعت سینما وارد شد؛ کیفیت ساخت و جلوه‌های بصری این اثر به‌اندازه‌ای بالا بود که باور این موضوع که این فیلم در آن سال و با امکانات آن دهه ساخته‌ شده است، بسیار سخت به‌شمار می‌رفت.

نویسندگی این فیلم حاصل همکاری استنلی کوبریک و آرتور سی‌کلارک است و با بودجه ۱۰ میلیون دلاری خود موفق شد در باکس آفیس فروشی ۱۴۶ میلیون دلاری داشته باشد. پس از گذشت بیش از نیم دهه از اکران این فیلم، هنوز کیفیت ساخت آن از بسیاری از آثار امروزی بالاتر است. استنلی کوبریک ایده ساخت این فیلم را از داستان کوتاه The Sentinel، اثر آرتور سی‌کلارک گرفته است؛ همزمان با نوشتن فیلم‌نامه‌ی این فیلم آرتور سی‌کلارک مشغول نوشتن یک رمان با همان داستان فیلم بود که درنهایت پس از اکران فیلم منتشر شد.


نمایی از فیلم دادگاهی ۱۲ مرد خشمگین ساخته‌ی سیدنی لومت

۴- فیلم ۱۲ مرد خشمگین

فیلم 12Angry Men

  • کارگردان: سیدنی لومت
  • نویسنده: رجینالد رز
  • بازیگران: هنری فوندا، لی جی. کاب، مارتین بالسام، جک واردن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۷ میلادی
  • میانگین امتیازات 12Angry Men در IMDB: ۹ از ۱۰

در رتبه چهارم بهترین فیلم های خارجی فیلمی قرار گرفته است که بسیاری از فیلم‌های جنایی، کارآگاهی و دادگاهی سینما از آن الهام‌های ریز و درشت زیادی گرفته‌اند. فیلمی که از تأثیرگذار بودن آن در سینما هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. اقتباس‌های زیادی از روی داستان دوازده مرد خشمگین به نویسندگی رجینالد رز ساخته شده که این فیلم سینمایی به‌راحتی بهترین درمیان آن‌ها است. شخصیت‌های این فیلم به جز دوتا از آن‌ها نامی ندارند و شخصیت شماره هشت در این فیلم به انتخاب بنیاد ملی فیلم آمریکا یکی از پنجاه قهرمان برتر تاریخ سینما شناخته می‌شود.

داستان فیلم درباره نوجوانی ۱۸ ساله جریان دارد که متهم به قتل پدرش شده است و شواهد موجود نیز این موضوع را تایید می‌کنند. بااین‌حال این نوجوان اتهامات خودش را قبول ندارد و در دادگاه این هیئت منصفه هستند که باید گناه‌کار بودن یا نبودن او را تشخیص دهند. در هیئت منصفه ۱۲ مرد حضور دارند که ۱۱ نفر از آن‌ها به گناه‌کار بودن آن نوجوان رای دادند و در صورت موافق بودن همه آن‌ها فرد متهم به‌وسیله صندلی الکترونیکی اعدام می‌شود. دراین‌میان یک نفر از آن ۱۲ نفر اعتقاد داد فرد متهم بی‌گناه است و روی تصمیم خود پافشاری می‌کند و همین موضوع داستان فوق‌العاده جذاب این فیلم را شکل می‌دهد.


پوستر سینمایی فیلم Vertigo

۳- فیلم سرگیجه

فیلم Vertigo

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • نویسنده: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران: جیمز استوارت، کیم نواک، هنری جونز، تام هلمور
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Vertigo در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

فیلم Vertigo ساخته به یادماندنی هیچکاک از همان تیتراژ ابتدایی خود نشان می‌دهد که مخاطب با فیلمی فوق‌العاده طرف خواهد بود. از قاب‌های فوق‌العاده گرفته تا بازی‌های به یادماندنی و داستان پر از تعلیق. این فیلم متاسفانه مانند بسیاری از آثار شبیه به خودش در زمان اکران مورد لطفی که باید قرار بگیرد قرار نگرفت ولی با گذشت زمان تا همین امروز همیشه درمیان بهترین فیلم‌های تاریخ نامی از آن خواهیم دید. فیلمی پر از لحظات به‌یادماندنی که بدون شک تا مدت‌ها در ذهن شما جا خشک خواهند کرد.

داستان فیلم که با اقتباس از یک رمان فرانسوی به‌نام از میان مردگان اثر بوالو-نارسژاک اقتباس شده درباره کارآگاه جان فرگوسن جریان دارد که پس از فوت همکارش به‌خاطر سقوط از بالای یک پشت‌بام تصمیم گرفت به‌خاطر ترس از ارتفاق و سرگیجه خودش را بازنشسته کند ولی داستان به‌همین‌ سادگی‌ها پیش نمی‌رود. فیلم سرگیجه در سال ۱۹۵۸ به تهیه‌کنندگی آلفرد هیچکاک با بودجه‌ای ۲.۵ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروشی معادل‌با ۷.۵ میلیون دلار را پشت‌سر گذاشت.


کاور قرمز فیلم Citizen Kane با سایه شخصیت چارلز فاستر کینگ

۲- فیلم همشهری کین

فیلم Citizen Kane

  • کارگردان: اورسن ولز
  • نویسنده: اورسن ولز
  • بازیگران: اورسن ولز، جوزف کاتن، دوروتی کومینگور، اورت اسلون
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۴۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Citizen Kane در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

اگر به‌صورت تصادفی از چهره‌های برجسته سینما سؤال کنید که فیلم‌های مورد علاقه آن‌ها در تاریخ سینما را کدام فیلم‌ها تشکیل می‌دهند، بدون شک با یک نام تکراری در جواب تمامی آن‌ها روبه‌رو خواهید شد و آن‌هم فیلمی نیست به جز فیلم Citizen Kane. با اینکه حدود هشت دهه از اکران این فیلم می‌گذرد ولی فیلم همشهری کین همچنان یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخ صنعت سینما به‌شمار می‌رود. این فیلم در سال ۱۹۴۱ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اورسن ولز و نویسندگی هرمن جی. منکویتس به‌همراهی خود اورسن ولز توسط استودیو مرکوری پروداکشنزتولید و توسط شرکت RKO Radio Pictures اکران شد.

اورسن ولز که مهم‌ترین فرد در تیم سازنده این فیلم تلقی می‌شود وظیفه هنرنمایی در نقش شخصیت اصلی داستان یعنی چارلز فاستر کین را نیز برعهده داشت تا نام خود را به‌عنوان شخص نخست این فیلم در تاریخ سینما جاودانه کند. فیلم Citizen Kane از آن دسته فیلم‌هایی است که تمام المان‌های مورد نیاز برای یک فیلم باکیفیت و ماندگار را در خود جای داده؛ از نوآوری‌های بسیار خلاقانه در ساخت آن تا روند داستانی بسیار جذاب که همه و همه شما را در این فیلم غرق خواهند کرد و با تماشای دوباره و دوباره آن به‌هیچ‌وجه حس خستگی و تکرار را به‌شما القا نمی‌کنند.


آل پاچینو در کاور سینمایی فیلم The Godfather Part II

۱- فیلم پدرخوانده

فیلم The Godfather

  • کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا
  • نویسنده: فرانسیس فورد کوپولا
  • بازیگران: مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان، رابرت دووال
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۲ میلادی
  • میانگین امتیازات The Godfather در IMDB: ۹.۲ از ۱۰

به احتمال بسیار زیاد می‌شد حدس زد که در رتبه نخست این مقاله چه فیلمی قرار گرفته است؛ مجموعه فیلم‌های پدرخوانده که درمیان تمام فیلم‌های تاریخ سینما می‌توانند عنوان بهترین را به خودشان اختصاص دهند. مجموعه‌ای که باور کنید درباره آن صحبت کردن کار بسیار سختی به‌شمار می‌رود و نمی‌توان تصمیم گرفت از کدام جنبه‌های فوق‌العاده آن باید صحبت کنیم. قسمت نخست این مجموعه که با اقتباس از رمانی با همین نام به نویسندگی ماریو پوزو در سال ۱۹۷۲ به تهیه‌کنندگی آلبر اس رودی توسط استودیو Paramount Pictures با بودجه‌ای ۷ میلیون دلاری تولید شد و پس از اکران در گیشه‌ها فروش شگفت‌انگیز ۲۷۰ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد.

محبوبیت وحشتناک و موفقیت‌های این فیلم باعث شدند تا قسمت‌های دوم و سوم آن نیز روی پرده سینماها بروند ولی به عقیده بسیاری از اهالی سینما هیچکدام از آن‌ها کیفیت قسمت نخست را نتوانستند تکرار کنند. این مجموعه نقطه عطف و برجسته‌ترین فیلم گانگستری سینما و همچنین از فیلم‌های بسیار تأثیرگذار در تاریخ این صنعت قلمداد می‌شود. فیلم پدرخوانده به‌قدری در تاریخ سینما فیلم مهمی به‌شمار می‌رود که برنده شدن جایزه اسکار بهترین فیلم سال خیلی دست‌آورد مهمی برای آن به حساب نمی‌آید. فیلمی که می‌توان در آن از نقش‌آفرینی هنرمندانه بازیگرانی مانند مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان و رابرت دووال نهایت لذت را برد.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت یک گیمر درباره فهرست بهترین فیلم های هالیوودی چیست؟ به نظر شما رتبه کدام‌یک از فیلم‌های این فهرست می‌تواند متفاوت‌تر باشد؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت یک گیمر به اشتراک بگذارید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های هالیوودی کدام‌اند؟

از میان بهترین فیلم های هالیوودی می‌توان به فیلم سرگیجه، فیلم ۱۲ مرد خشمگین، فیلم محله چینی ها و فیلم هفت اشاره کرد. فهرست کامل ۶۰ فیلم برتر هالیوودی را می‌توانید در سایت یک گیمر بخوانید.

۲- فیلم های هالیوودی اکشن کدام‌اند؟

فیلم ماتریکس، فیلم نابودگر ۲ و فیلم شجاع دل از بهترین فیلم های اکشن هالیوودی به حساب می‌آیند. فهرست کامل ۶۰ فیلم برتر هالیوودی را می‌توانید در سایت یک گیمر بخوانید.