افزایش استقبال از بازی های کنسولی در بین گیمرهای ایرانی


در گزارش برگرفته از «نظرسنجی ملی مصرف بازی های دیجیتال در ایران» شاهد افزایش تعداد گیمرهای کنسول در ایران هستیم.

بنیاد ملی بازی های رایانه ای اخیرا گزارش جدیدی از «نظرسنجی ملی مصرف بازی های دیجیتال در ایران» منتشر کرده است. این گزارش به ویژه بر روی کاربرانی که روی کنسول بازی می کنند تمرکز دارد و آمار جالبی در مورد آنها ارائه کرده است.

بر این اساس نرخ رشد مرکب سالانه تعداد گیمرهای کنسول در ایران بین 1394 تا 1400 برابر با 35 درصد بوده است. تحلیل سهم گیمرها در سال های 1394 تا 1400 حاکی از افزایش کاربران کنسول است. به طوری که در سال 1400 بیش از 25 درصد بازیکنان (شامل 8 میلیون و 500 هزار نفر) از این پلتفرم برای بازی استفاده می کردند.

گیمرهای کنسول ایرانی به طور متوسط ​​64 دقیقه در روز را صرفاً روی پلتفرم کنسول بازی می کنند. همچنین 23.8 درصد از گیمرهای کنسولی روزانه با این پلتفرم بازی می کنند. در این گزارش، بر اساس یافته های گزارش بازیکنان نزدیک، سه دسته بازیکنان شامل «بازیکنان مصمم، بازیکنان علاقه مند و بازیکنان حرفه ای» شناسایی شدند. در بین گیمرهای کنسولی، گیمرهای مصمم بیشترین تعداد را دارند و 27 درصد آنها را گیمرهای حرفه ای تشکیل می دهند.

ترکیب سنی بازیکنان ایران

ترکیب سنی گیمرهای کنسولی نیز نشان می دهد که نسبت گیمرهای کنسول در رده های سنی جوان و جوان بیشتر از نسبت این گروه های سنی در کل گیمرهای ایرانی است. به خصوص در میان گروه جوان تر، نسبت گیمرهای کنسول 15 درصد بیشتر از تعداد کل گیمرها است.

بخوانید  تاریخ انتشار بازی Minecraft Legends در تریلر جدیدی اعلام شد

تحلیل نسبت بازیگران کنسولی نشان می دهد که کمترین نسبت بازیگران کنسولی در بین بازیگران به ترتیب در استان های خراسان شمالی، آذربایجان غربی و اردبیل بوده است. همچنین نسبت بازیگران کنسولی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، البرز و تهران بیشتر از سایر استان‌ها است. در میان گیمرهای کنسول، مردان 87 درصد و زنان 13 درصد هستند. البته شایان ذکر است که جمعیت بازیکنان مرد بیشتر از بانوان است.

وضعیت ابزارهای بازی همچنین نشان می دهد که 88 درصد از گیمرهای کنسول از کنسول های خانگی و 13 درصد از کنسول های قابل حمل استفاده می کنند. در سال 1400 گیمرهای کنسولی 1.644 میلیارد تومان برای خرید نرم افزار (بازی) هزینه کردند که معادل 63 درصد از کل هزینه ای است که گیمرها برای خرید بازی در سال 1400 پرداخت کردند. درصد از بازیکنان از 1400 بازیکن برای خرید بازی ها (نسخه فیزیکی یا آنلاین، خرید اکانت) و غیره هزینه کرده اند.

درباره بازیکنان ایرانی

لازم به ذکر است که یکی از شاخص های تعیین کننده میزان علاقه و درگیری بازیکنان میزان تخصیص ابزارهای بازی است که پلتفرم کنسول به دلیل استفاده تخصصی آن در زمینه بازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که بیش از نیمی از گیمرها با کنسول خود بازی می کنند. علاوه بر این، بر اساس یافته های این گزارش، سه سبک ورزشی، اکشن ماجراجویی و تیراندازی در بین گیمرهای کنسول محبوب است.

در صورت تمایل می توانید متن کامل این گزارش را از این لینک مطالعه کنید.

تحریریه مجله بازی یک گیمر