مرثیه ای برای موشک؛ پیشرفته ترین فالکون 9 اسپیس ایکس گم شد


نوزدهمین پرتاب بوستر B1058 در 23 دسامبر به اندازه 18 پرواز قبلی موفقیت آمیز بود. آخرین پرتاب بوستر طبق معمول با صعود آرام به فضا و سپس خاموش شدن 9 موتور مرلین آن انجام شد. رانشگر قبل از اینکه توسط گرانش به جو زمین کشیده شود به بالاترین نقطه سفر خود (116 کیلومتر) صعود کرد.

دو شلیک نادرست موتور باعث کاهش سرعت موشک در هنگام فرود بر روی یک هواپیمای بدون سرنشین اسپیس ایکس در نزدیکی باهاما شد، سپس چهار ملخ فیبر کربن لحظاتی قبل از فرود بر روی هدف باز شدند. در نهایت، طبق معمول، کشتی بازیابی با تقویت کننده 40 متری بالای آن، سفر آرام خود را به سمت فلوریدا آغاز کرد.

به گفته اسپیس ایکس، در اوایل 25 دسامبر، تقویت کننده به دلیل بادهای شدید و برخورد امواج به کشتی بدون سرنشین واژگون شد. این موشک که تقریباً پنج سال پیش ساخته شد، فاقد ارابه فرود خود تراز جدید بود که توسط اسپیس ایکس برای جلوگیری از واژگونی تقویت کننده ها طراحی شده بود.

بیشتر بدانید

یک روز بعد، سفینه بدون سرنشین به پورت کاناورال، درست در جنوب سکوهای پرتاب اسپیس ایکس، با بقایای موشک روی عرشه رسید. دو سوم بالای بوستر، که حاوی مخزن اکسیژن مایع آن بود، گم شده بود و احتمالاً در اعماق اقیانوس اطلس غرق شده بود. قسمت‌های باقی‌مانده موشک به‌شدت درهم شکسته شده بود و نازل‌های فرود و موتور خم شده بودند.

تقویت کننده تاریخی اسپیس ایکس نزدیک به 870 ماهواره (عمدتا Starlink) و همچنین هارلی و Behnken را به فضا پرتاب کرده است. B1058 در مجموع بیش از 260 تن محموله را به مدار زمین فرستاد. 19 پرواز آن معادل تعداد ماموریت‌هایی است که رقیب اصلی اسپیس‌ایکس، Launch Alliance، از 30 می 2020 آغاز کرده است.

کیکو دانچف، معاون واحد پرتاب اسپیس ایکس X در شبکه اجتماعی نوشت: “از دست دادن Booster بعد از این همه ماموریت فوق العاده ناامید کننده و غم انگیز است.” وی افزود: هنگامی که مجموعه خاصی از شرایط فرود منجر به بارگذاری ناهموار پایه ها می شود، بوسترها معمولاً واژگون می شوند. بادهای شدید یا شرایط دریا می تواند باعث از دست دادن تعادل و لغزش تقویت کننده شود که می تواند بار بسیار بدتری روی پایه ها ایجاد کند. »

اسپیس ایکس یک دستگاه رباتیک به نام Octagrabber دارد که بوسترها را پس از فرود بر عرشه کشتی ها در جای خود نگه می دارد. با این حال، با بادهای شدید و دریاهای مواج، نگه داشتن تقویت کننده در محل بسیار دشوار می شود. به گفته دونچف، پایه‌های خود تراز جدید اکنون در اکثر موشک‌های اسپیس ایکس یافت می‌شوند. اما B1058 به دلیل قدیمی بودن این آپدیت را نداشت.



تحریریه مجله بازی یک گیمر