آخر این هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از هیچکاک تا دی پالما

جواهری از دوران بریتانیایی کار آلفرد هیچکاک، نقشی برای فیلم‌های جیمز باند و اثری جذاب از برایان دی پالما. این آخر هفته، نگاهی به سه تریلر جاسوسی شگفت انگیز خواهیم داشت.

در سال 1999، موسسه فیلم بریتانیا فهرست خود را از 100 بهترین فیلم بریتانیایی قرن بیستم، از طریق نظرسنجی از 1000 حرفه‌ای در صنعت فیلم و تلویزیون بریتانیا اعلام کرد. دو فیلم از سه فیلم این شماره از «این آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» شما انتخاب کرده اید و آنها در این لیست هستند. فیلم 39 قدم فیلم (39 قدم) کارگردان آلفرد هیچکاک در سال 1935 در جایگاه چهارم فهرست و فیلم قرار دارد. مورد اپیکور (پرونده Ipcress)، که سه دهه بعد توسط سیدنی جی فیوری به نمایش درآمد، پنجاه و نهمین است.

وجه اشتراک این دو فیلم بریتانیایی این است که هر دو فیلم های هیجان انگیز جاسوسی هستند. سومین فیلم از برگزیدگان این هفته، اگرچه مستقیماً در دنیای تاریک جاسوسی جریان ندارد، اما چندان دور از آن نیست. زیرا سرنخ ها و اقدامات مربوط به یک توطئه جاسوسی را در اختیار دارد و داستان آن با دنیای سیاست آمیخته است. من در مورد این فیلم صحبت می کنم: برچیدن (Blow-up) به کارگردانی برایان دی پالما.


رابرت دونات و مادلین کارول در صحنه ای از فیلم 39 قدم آلفرد هیچکاک

فیلم 39 قدم

فیلم 39 گام

خروج: آلفرد هیچکاک

بازیگران: رابرت دونات، مادلین کارول

سال انتشار: 1935

خلاصه داستان: ریچارد پس از فهمیدن اینکه آنابلا از نقشه ای برای سرقت اطلاعات فوق سری ارتش بریتانیا آگاه است، او را که یک مامور اطلاعاتی فراری است به خانه می برد. با مرگ زن وضعیت بدتر می شود.

آلفرد هیچکاک بریتانیایی قبل از اینکه به تخت سلطنت سینمای آمریکا بنشیند، فیلم های زیادی در کشورش ساخته بود که تعداد آنها بیش از تعدادشان بود. اما کمتر در مورد آنها صحبت می شود. یکی از شگفت انگیزترین این آثار خلاقیت او در اواسط دهه سی بود 39 قدم او هست؛ فیلم هیچکاک اقتباسی از رمان جان بوکان به همین نام در سال 1915 است که آن را یک شاهکار نامید.

بخوانید  انتشار اولین تریلر از انیمیشن جدید پیکسار و دیزنی به نام Elio

این تریلر پرسرعت و هیجان انگیز هیچکاک را می توان پدر تمام تریلرهای ماجرایی دانست که تا به امروز روی پرده سینما رفته است. به نوعی، ساخته بزرگ دیگر هیچکاک، شمال به شمال غربی، بازسازی آمریکایی است 39 قدم محسوب می شود! تماشای این فیلم به یکی از تجربه‌های بدیع تبدیل می‌شود که ریشه‌های الگوهای داستان‌گویی آشنای این نوع فیلم‌ها را پیش روی ما می‌گذارد. از سوی دیگر، از آنجایی که در این اثر پیش از هالیوود با هیچکاک مواجه هستیم، هنوز قوانین آشنای سینمایی استاد تعلیق به طور کامل شکل نگرفته است. در نتیجه با عبارات جالبی مواجه می شویم که شاید برای مخاطب فیلم های آمریکایی هیچکاک تازگی داشته باشد.


مایکل کین در صحنه‌ای از فیلم «پرونده اپیکور» ساخته سیدنی جی فیوری کت و شلوار و عینک می‌پوشد.

فیلم فایل Ipcres

فیلم مورد اپیکور

خروج: سیدنی جی. خشم

بازیگران: مایکل کین، سو لوید

سال انتشار: 1965

خلاصه داستان: هری پالمر، مامور مخفی دولت بریتانیا، در مورد شستشوی مغزی شگفت‌انگیز دانشمندان بریتانیایی در حین برخورد با بوروکراسی دولتش تحقیق می‌کند.

مجموعه رمان‌های نویسنده بریتانیایی لن دیتون با محوریت شخصیتی به نام هری پالمر در هفت جلد منتشر شد و بین سال‌های 1962 تا 1976 منتشر شد و در یک مجموعه فیلم متشکل از پنج فیلم اقتباس شد. اولین از این رمان ها مورد اپیکور این فیلم به همین نام و در قالب فیلمی به کارگردانی سیدنی جی فیوری انتخاب شد و در سال 1965 روی پرده های سینما اکران شد.

که در مورد اپیکورسر مایکل کین نقش هری پالمر، گروهبان ارتش بریتانیا را بازی می کند که توسط مقامات برای تحقیق درباره ربوده شدن مرموز یک دانشمند منصوب می شود. پالمر ارزش کمی برای قوانین رسمی سختگیرانه و پایبندی دقیق به آنها قائل است. این ویژگی باعث می شود که او با ویژگی های معمول قهرمانان اکشن از جمله جیمز باند مطابقت داشته باشد. اما اهمیت فیلم عمدتاً در تفاوت آن با مدل جیمز باند است.

بخوانید  سیسو جان ویک در نقد فیلم جنگ جهانی دوم!

مورد اپیکوراگرچه این محصول حاصل تلاش یک تیم سازنده است که قبلاً روی چندین قسمت از مجموعه جیمز باند کار کرده است، اما رویکردی مخالف با عناصر طرح جاسوسی خود دارد. این فیلم از تجربه شخصیت اصلی خود ماجراجویی بزرگی نمی سازد. بلکه بر زوایای کثیف و تاریک کار سرویس های اطلاعاتی تمرکز می کند و با کمک ایده های داستانی خود لحظات عجیب و شرم آور خلق می کند.


جان تراولتا به موسیقی متن فیلم برایان دی پالما Shattered گوش می دهد

فیلم انفجار

فیلم به هم ریخته است

خروج: برایان دی پالما

بازیگران: جان تراولتا، نانسی الن، جان لیتگو

سال انتشار: 1981

خلاصه داستان: یک تکنسین صوتی به اشتباه شواهدی را ثبت می کند که نشان می دهد تصادف رانندگی در واقع یک قتل بوده است و در نتیجه خود را در معرض خطر قرار می دهد.

سینمای احساسی و پرانرژی برایان دی پالما دنیایی از سبک و سیاق است برچیدن، یکی از بهترین نمونه های کار اوست. این تریلر مرموز یک نسخه اغراق آمیز است گفتگو فیلم مکالمه فرانسیس فورد کاپولا نیز شبیه به این است، درباره فیلمسازی است و زیرمتن سیاسی غنی دارد.

نام و ایده اصلی داستان فیلم اشاره ای به فیلم Blow-Up ساخته آنتونیونی است. گذشته از این، آشکارا می توان ردپای استاد تعلیق را نیز یافت برچیدن او علاقه دی پالما به هیچکاک و برداشت او از او را مشهود یافت. برچیدناز دیدگاه مدل داستان سرایی، وام گیرنده اثر هیچکاک است که در این مقاله درباره آن صحبت کردم!

جک تری (جان تراولتا) برچیدن مثل ریچارد 39 قدماو به طور تصادفی درگیر داستانی عظیم می شود که ابعاد آن را به درستی نمی تواند تصور کند. متن برچیدندر فاش کردن ابعاد این داستان، به سبک گلوله برفی است و با اوج خیره کننده ای به پایان می رسد که دی پالما به شکلی فراموش نشدنی به تصویر می کشد. این نیز فیلمی با یکی از نمادین ترین خطوط پایانی تاریخ سینما است.

بخوانید  Apex Legends بالاخره یک اسلحه جدید دریافت می کند

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر