بهترین زیپ لاین های تهران کجاست؟

در یک زیپ لاین، شخص توسط یک کابل فولادی ضد زنگ از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می شود. این انتقال توسط قرقره معلق از کابل و با استفاده از شیب سطح و نیروی گرانش زمین انجام می شود. جویندگان هیجان با استفاده از لباس ایمنی و کمربند مخصوص به قرقره متصل می شوند و فاصله بین دو نقطه را با سرعت بالا و در حالت تعلیق طی می کنند. زیپ لاین ها را می توان در جنگل، کوه، شهر و غیره ساخت.

یکی از معروف ترین زیپ لاین های تهران را می توان «زیپ لاین توچال» نام برد که در شمال شهر در مجموعه تفریحی ورزشی توچال قرار دارد. این اقامتگاه یک روز شاد و مفرح را با فعالیت ها و امکانات تفریحی مختلف به گردشگران ارائه می دهد. با خرید بلیط زیپ لاین وسایل مخصوص در اختیار افراد قرار می گیرد و استفاده از زیپ لاین نیز آموزش داده می شود. زیپ لاین توچال نوعی زیپ لاین گرانشی است. یکی از مزایای این نوع نسبت به زیپ لاین های موتوری عدم نیاز به برق و استهلاک و هزینه کمتر است.

زیپ لاین توچال که با نام «زیپ لاین تهران» نیز شناخته می شود، مسیری به طول حدود 200 متر را بر فراز دره توچال طی می کند. این زیپ لاین در ارتفاع حدود 70 متری از سطح زمین با سرعتی در حدود 60 کیلومتر در ساعت حرکت می کند و تجربه آزادسازی آدرنالین فراموش نشدنی را برای علاقه مندان به سرگرمی های هیجان انگیز ارائه می دهد. امکان استفاده از زیپ لاین بام تهران برای خانم ها و آقایان وجود دارد. این ورزش هیجان انگیز به صورت نشسته، دراز کشیده، ایستاده (معلق)، فرشته، تک نفره و دو نفره (با کودک) عرضه می شود. حداقل سن برای استفاده 12 سال و حداکثر وزن مجاز 130 کیلوگرم می باشد. این مجموعه در حال حاضر به دلیل تعمیرات به مدت یک تا دو ماه تعطیل است. قبل از بازدید از این مجموعه، حتما با او تماس بگیرید.

زیپ لاین برج میلاد

  • نشانی: بزرگراه شیخ فضل الله نوری، خروجی همت شرق، کنارگذر اختصاصی برج میلاد (نگاه کنید به نقشه)
  • ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 تا 23:00، پنجشنبه و جمعه از ساعت 11:00 صبح تا 11:00 شب.
بخوانید  این کارت MicroSD 400 گیگابایتی را برای Switch یا Steam Deck بگیرید

زیپ لاین دوتایی توچال

منبع عکس: snappticket.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: enghelabsportcomplex.ir، عکاس: ناشناس

در زیپ لاین در پارک طالقانی، امکان تجربه تمامی حالت های پروازی به صورت نشسته، خوابیده و ایستاده (معلق) وجود دارد و سرعت در طول مسیر بسته به موقعیت فیزیکی کاربر بین 60 تا 85 کیلومتر بر ساعت می رسد. استفاده از این زیپ لاین از سن 12 سالگی در محدوده وزنی 25 تا 110 کیلوگرم و محدوده قد بین 150 تا 200 سانتی متر امکان پذیر است. برای دسترسی به زیپ لاین کماندویی می توانید از ایستگاه مترو شهید حقانی در خط یک مترو تهران (کهریزک – تجریش) که در فاصله 600 متری زیپ لاین قرار دارد و با 10 دقیقه پیاده روی قابل دسترسی است، استفاده کنید.

زیپ لاین از دریاچه چیتگر تهران

  • نشانی: تهران، بزرگراه همت غرب، دریاچه خلیج فارس (چیتگر)، برج هیجان (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: 24557 021
  • ساعات کاری: شنبه تا پنجشنبه از ساعت 15:00 تا 21:00، جمعه و تعطیلات رسمی از ساعت 12:00 تا 22:00.

زیپ لاین پارک طالقانی (کماندو)

زیپ لاین های تهران یکی از تفریحات هیجان انگیز پایتخت است که مخاطبان پرانرژی، ماجراجو و ریسک پذیر را به خود جذب می کند.

برج میلاد تهران یکی از پرطرفدارترین نقاط گردشگری تهران است که به دلیل معماری زیبا و امکانات تفریحی از جمله عرشه دیدبانی، موزه معروف، رستوران گردان، پل معلق، زیپ لاین و غیره شهرت دارد. «زیپ لاین برج میلاد» یکی از هیجان انگیزترین تفریحات این برج است و از نوع زیپ لاین های گرانشی است. در زیپ لاین های گرانشی امکان تعیین سرعت وجود ندارد و جهت حرکت کاربر همیشه از سکوی صعود تا سکوی فرود خواهد بود.

گلایدر دریاچه چیتگر حدود 14 متر ارتفاع دارد. طول مسیر راه آهن پرپیچ و خم 80 متر است و پروازی هیجان انگیز را در پیچ و خم های مسیر به ارمغان می آورد. این سرگرمی هیجان انگیز دارای محدودیت سنی، وزنی و قد است. استفاده از زیپ لاین توچال برای افراد زیر هشت سال امکان پذیر نیست. محدوده وزنی بین 30 تا 120 کیلوگرم و دامنه قد بین 120 تا 200 سانتی متر است.

زیپ لاین باشگاه انقلاب

  • نشانی: خیابان ولیعصر، ابتدای بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)، مجموعه ورزشی انگلیسی (نگاه کنید به نقشه)
  • تلفن: 22657551 021
  • ساعات کاری: از هشت تا 22
بخوانید  پیش‌سفارش‌های مجموعه‌ها و دک‌های جدید کارت‌های تجاری پوکمون در Best Buy

زیپ لاین برج میلاد تهران

زیپ لاین باشگاه انقلاب

“باشگاه زیپ لاین انقلاب” در “باشگاه صخره نوردی وی راک” در مجموعه ورزشی انقلاب واقع شده است. این مجموعه علاوه بر مسابقات تمرینی و سنگ نوردی برای نوجوانان و بزرگسالان، شامل فعالیت هایی مانند پرش با کیف، ترامپولین، پل معلق و زیپ لاین می باشد. این زیپ لاین مخصوص کودکان است و دارای محدودیت سنی پنج تا 13 سال و طول تقریبی 20 متر می باشد. حداکثر وزن مجاز برای استفاده از زیپ لاین باشگاه انقلاب 50 کیلوگرم است.

منبع عکس: tehranpicture.ir، عکاس: احمد آقاسیانی

«زیپ لاین پارک طالقانی» یا «زیپ لاین کماندویی» طولانی ترین و سریع ترین زیپ لاین تهران است که در سال 1395 افتتاح شد.این زیپ لاین از روی دره ای با پوشش گیاهی زیبا در پارک طالقانی می گذرد و منظره ای زیبا از پارک آب و آتش را در اختیار گردشگران قرار می دهد. لذت ماجراجویی را دو چندان کنید. Commando Zipline نوعی زیپ لاین گرانشی است و مسیری به طول 210 متر را بین دو سکوی فرود و صعود طی می کند. ارتفاع آن از سطح زمین در پایین ترین و بلندترین نقطه به ترتیب 30 و 50 متر است.

زیپ لاین های تهران در چند نقطه شهر و بیشتر از نوع ثقلی ساخته شد و هر کدام محدودیت های طول، قد، سن، قد و وزن خاص خود را دارند. از بهترین زیپ لاین های تهران می توان به زیپ لاین توچال، زیپ لاین برج میلاد، زیپ لاین پارک طالقانی، زیپ لاین دریاچه چیتگر و زیپ لاین باشگاه الخبال اشاره کرد. البته این ورزش مهیج در برخی از پارک های تهران مانند پارک آدرنالین برای گروه سنی کودکان وجود دارد.

توچال زیپ لاین

  • نشانی: ولنجک، جاده صلوات، پلاک 2 بستان، مجتمع تفریحی ورزشی توچال، انتهای خیابان والنجک (روی نقشه)
  • تلفن: 1080028 0901
  • ساعات کاری: از 14 تا 22

در نقاط مختلف ایران به ویژه در شهرهایی که ظرفیت گردشگری بیشتری دارند، امکانات و امکانات رفاهی پیشرفته ای برای اوقات فراغت و گذراندن اوقات فراغت شهروندان و گردشگران در نظر گرفته شده است. سرگرمی های هیجان انگیز و غیر ورزشی مخاطبان زیادی به خصوص در بین جوانان دارد. از این رو در سال های اخیر اقدامات موثری برای افزایش تعداد مراکز تفریحی برای فعالیت های مهیج انجام شده است که زیپ لاین یکی از پرطرفدارترین آنهاست.

بخوانید  برادران سوپر ماریو اسباب بازی های فیلم - همه چیزهایی که اکنون می توانید بخرید

زیپ لاین انواع مختلفی از جاذبه، ریلی و موتوری دارد و می توان آن را در حالت های نشسته، دراز کشیده و ایستاده تمرین کرد که هر کدام تجربه هیجان انگیز خود را دارند. هنگام استفاده از این وسیله تفریحی باید به محدودیت قد و وزن اعلام شده در هر زیپ لاین و ممنوعیت آن برای زنان قلبی، فشار خون و باردار توجه شود. از آنجایی که این ورزش ماجراجویانه مورد توجه شهروندان و گردشگران تهرانی قرار گرفت، مراکز زیپلاین در تهران روز به روز در حال رشد هستند.

منبع عکس: iran-fun.ir، عکاس: ناشناس

زیپ لاین از دریاچه چیتگر تهران

زیپ لاین برج میلاد حدود 150 متر طول دارد و روی دره ای به ارتفاع 30 متر با سرعت حدود 60 تا 70 کیلومتر در ساعت حرکت می کند. برای برگشت یک پل معلق چوبی تعبیه شده است که عبور از آن هیجان خاص خود را دارد. استفاده از این زیپ لاین برای افراد بالای 12 سال (آقایان و بانوان) و با وزن کمتر از 100 کیلوگرم امکان پذیر است. برای دسترسی به برج میلاد می توانید از ایستگاه مترو برج میلاد در خط هفت مترو تهران استفاده کنید.

زیپ لاین پارک طالقانی (کماندو)

  • نشانی: بزرگراه شهید حقانی (شرق)، بعد از خروجی مدرس شمالی، انتهای خیابان سارو، ضلع جنوبی موزه دفاع مقدس (نگاه کنید به نقشه)
  • ساعات کاری: در حال حاضر (فوریه 1401) فعال نمی باشد

«زیپ لاین دریاچه تهران چیتگر» در مجموعه برج هیجان در شمال دریاچه چیتگر قرار دارد. برج هیجان سه فعالیت هیجان انگیز از جمله سرسره خروشان، سرسره سقوط آزاد و زیپ لاین ارائه می دهد. طراحی این زیپ لاین با سایر زیپ لاین های تهران متفاوت است و از نوع ریلی می باشد. این اولین زیپ لاین راه آهن ایران (غلتکی گلایدر) است و با فناوری پرواز کنترل شده مرتبط است. در گلایدر غلتکی به جای کابل از ریل استفاده می شود و این به سازه قابلیت پیچش را می دهد. وجود ریل سیستمی شبیه ترن هوایی را شبیه سازی می کند و مسیر حرکت نیز شبیه ترن هوایی است.

منبع عکس: اینستاگرام zipline.ir، عکاس: ناشناس