انویدیا احتمالا با کمبود پردازنده های گرافیکی نسل جدید مواجه است

در حالی که انتظار می رود تقاضا برای نسل جدید پردازنده های گرافیکی بلک ول انویدیا افزایش یابد، احتمال محدود شدن عرضه این محصولات در بازار وجود دارد.

نسل جدید پردازنده های گرافیکی انویدیا مبتنی بر معماری بلک ول هنوز معرفی نشده است، اما در حال حاضر نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد این محصولات ممکن است به سختی به بازار عرضه شوند. این موضوعی است که مدیر مالی انویدیا، کالت کریس، در جریان گزارش مالی این هفته شرکت مطرح کرد. کریس گفت: “ما انتظار داریم محصولات نسل بعدی با محدودیت های عرضه بالقوه با افزایش تقاضا روبرو شوند.”

البته با توجه به شرایطی که انویدیا در حال حاضر با آن مواجه است، چنین رویدادی دور از ذهن به نظر نمی رسد. در حال حاضر تقاضای زیادی برای تراشه های هوش مصنوعی این شرکت وجود دارد و جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، برای تامین تراشه های آینده AMD در زمینه توسعه هوش مصنوعی و همچنین رفع مشکل مشتریانی که با هدف دلالی، سفارش محصولات این شرکت مازاد بر نیاز و رسیدگی این شرکت به موضوع انصاف در توزیع محصولات و نحوه تخصیص پردازنده‌های پرتقاضا برای این شرکت می‌گوید: «تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا محصولات را به صورت عادلانه در بین محصولات توزیع کنیم. مشتریان ما و از عرضه غیر ضروری خودداری کنید.»

پردازنده های هوش مصنوعی انویدیا

حتی بدون هشدار کریس مبنی بر اینکه انویدیا ممکن است در تامین نیازهای بازار با مشکل مواجه شود، می‌توانیم با یک نتیجه‌گیری ساده چنین رویدادی را در آینده پیش‌بینی کنیم. به عنوان مثال، ما می دانیم که مشتریان اصلی انویدیا مطمئناً برخی از این محصولات را تاکنون پیش خرید کرده اند. همچنین در حال حاضر اطلاعات زیادی از معماری پردازنده های سری بلک ول در دست نیست، اما گفته می شود این اولین معماری انویدیا با طراحی چند تراشه ای خواهد بود که پیچیدگی و تفاوت آن را با قطعات نسل قبل افزایش می دهد.

بخوانید  بازی Ghost Trick: Phantom Detective Demo اکنون در دسترس است

از سوی دیگر، به عنوان وب سایت سخت افزار تام او همچنین خاطرنشان می کند که طراحی چند تراشه ای این پردازنده ها فرآیند تولید سیلیکون را برای انویدیا آسان می کند زیرا افزایش کارایی تولید تراشه های کوچکتر آسان تر است.

عامل دیگر در این موضوع توانایی تامین کنندگان انویدیا برای پاسخگویی به این سطح از تقاضا است. تمام پردازنده‌های گرافیکی Nvidia که برای اهداف هوش مصنوعی استفاده می‌شوند توسط تولیدکنندگان تراشه‌های نیمه‌رسانای تایوانی تولید می‌شوند که محدودیت‌های خاص خود را دارند. در مرحله بعد، شایعاتی در مورد احتمال انتشار زودهنگام تراشه های بلک ول تحت قانون مور مورخ وجود دارد که احتمالاً در سه ماهه چهارم سال 2024 اتفاق می افتد.

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا

بنابراین، با توجه به اینکه تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی انویدیا زیاد است و بازار منتظر محصولات جدید سری بلک‌ول است، مهم نیست که عرضه محدود باشد یا نه. از سوی دیگر، گمانه زنی های زیادی در مورد عملکرد بالقوه پردازنده های گرافیکی بلک ول به بیرون درز کرده است که با برخی شایعات در مورد جهش عملکرد مشابه از سری RTX 3000 به RTX 4000 مطابقت دارد.

یک منبع غیررسمی در فروم Chiphell همچنین ادعا کرد که کارت گرافیک پرچمدار RTX 5090 در مقایسه با مدل نسل فعلی خود در مجموع 50 درصد افزایش در تعداد هسته های پردازشی خود به همراه افزایش 52 درصدی در پهنای باند حافظه گرافیکی و 78 درصد افزایش خواهد داشت. افزایش اندازه حافظه نهان L2 و افزایش 15 درصدی فرکانس عملکرد GPU منجر به افزایش عملکرد 1.7 برابری نسبت به RTX 4090 می شود.

بخوانید  زمان تست سرور بازی XDefiant اعلام شد

البته به زودی صحت این اطلاعات تایید یا تکذیب خواهد شد. ماه آینده انویدیا یک کنفرانس فناوری GPU برگزار خواهد کرد که در آن مدیر عامل این شرکت در مورد هوش مصنوعی صحبت خواهد کرد. Tweaktown معتقد است این برنامه بهترین فرصت برای کشف معماری Blackwell است.

تحریریه مجله بازی یک گیمر