علت مرگ متیو پری؛ کتامین چیست و چه عوارضی دارد؟


متیو پری بازیگر فیلم Friends بر اثر عوارض شدید کتامین درگذشت. کتامین یک بی حس کننده است که دارای خواص روانگردان است.

کتامین در سال های اخیر به عنوان درمانی برای افسردگی مقاوم به درمان و سایر شرایط سلامت روان محبوبیت پیدا کرده است. کتامین همچنین به عنوان یک ماده تفریحی استفاده می شود. افرادی که از آن برای تفریح ​​استفاده می کنند اغلب این دارو را به صورت پودر خرناس می کنند یا آن را به بینی خود اسپری می کنند.

به گزارش نیویورک تایمز، آقای پری علناً اعلام کرده است که مدت‌هاست با مصرف الکل و مواد مخدر دست و پنجه نرم کرده است، اما طبق گزارش‌ها در طول 19 ماه از بسیاری از این مواد استفاده نکرده است و اطلاعات کمی در مورد این ارتباط وجود دارد. .

کتامین نوعی بی حس کننده و آرام بخش کوتاه اثر است که می تواند اثرات توهم زایی داشته باشد. کتامین درک صدا و بینایی را مخدوش می کند و باعث می شود کاربران احساس کنند از درد و محیط اطراف خود جدا شده اند.

کتامین در دهه 1960 به عنوان یک بیهوش کننده برای استفاده در میدان های جنگ ساخته شد و از سال 1970 برای استفاده در انسان و حیوانات تایید شده است.

نهادهای نظارتی هنوز استفاده روانپزشکی کتامین را تایید نکرده اند

اما تنظیم کننده ها هنوز استفاده روانپزشکی کتامین را تایید نکرده اند. با این حال، این دارو به طور فزاینده ای برای درمان افسردگی، افکار خودکشی و درد مزمن استفاده می شود. در سال 2019، سازمان غذا و داروی ایالات متحده یک مشتق کتامین به نام اسکتامین را به عنوان اسپری بینی برای افسردگی مقاوم به درمان تایید کرد.

بخوانید  نظرسنجی جدید نشان می دهد که قمار چقدر در حال رشد است

کتامین پتانسیل سوء مصرف دارد و می تواند وابستگی فیزیکی متوسط ​​یا کم یا وابستگی روانی بالا ایجاد کند، اما کارشناسان آن را دارویی بی خطر می دانند. دکتر جرارد ساناکورا، مدیر برنامه تحقیقاتی افسردگی در ییل می گوید: «اگر کتامین توسط پزشک تجویز شود و به طور مناسب در یک محیط مراقبت بهداشتی استفاده شود، مردم نباید از استفاده از آن بترسند.

آیا کتامین می تواند باعث مرگ شود؟

طبق گفته اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده، کتامین به ندرت کشنده است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث از دست دادن هوشیاری و کند شدن تنفس شود. مقدار کتامین یافت شده در بدن آقای پری آنقدر زیاد بود که معادل مقدار مصرف شده برای بیهوشی بود.

عوارض جانبی کتامین، مانند فشار خون بالا و پارانویا، نادر است و معمولا در دوزهای بسیار بالا رخ می دهد. کسانی که به طور مکرر از این دارو استفاده می کنند ممکن است مشکلات مثانه داشته باشند.

مصرف بیش از حد کتامین می تواند باعث بیهوشی و کاهش سرعت تنفس شود

در ماه اکتبر، FDA هشداری درباره خطرات استفاده از نسخه های ترکیبی کتامین صادر کرد. داروهای ترکیبی داروهایی هستند که در آزمایشگاه برای نیازهای خاص هر بیمار طراحی می شوند. این آژانس با استناد به گزارش‌های مربوط به عوارض جانبی هشدار داد که استفاده بدون نظارت از کتامین ترکیبی خطر واکنش‌های خطرناک روانپزشکی و مشکلات سلامتی مانند افزایش فشار خون، افسردگی تنفسی و مشکلات دستگاه ادراری را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به بی اختیاری شود.

دکتر استیون رادوویتز، مدیر ارشد پزشکی کلینیک کتامین در نیویورک، گفت که بیماران ابتدا باید تحت یک معاینه کامل روانپزشکی و پزشکی قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که برای درمان کتامین مناسب هستند. وی افزود: در کلینیک ها از دوزهای کمتر از سطح بیهوشی استفاده می شود تا بیماران در طول جلسات درمانی خود هوشیار باشند.

آقای پری برای درمان افسردگی و اضطراب تحت نظارت پزشکی کتامین دریافت می کرد. او یک هفته و نیم قبل از مرگش کتامین را به صورت قطره وریدی دریافت کرده بود. طبق گفته پزشکی قانونی، درمان ارتباطی با مرگ وی نداشته است زیرا کتامین فقط برای چند ساعت در بدن باقی می ماند. اگرچه در گزارش ذکر نشده است، اما به نظر می رسد که آقای پری در زمان مرگ در خانه خود از کتامین استفاده می کرده است. با این حال، به گفته پزشک قانونی، هیچ کتامینی در خانه وی یافت نشد.

بیشتر بدانید

در این گزارش توالی دقیق وقایعی که منجر به مرگ آقای پری شد، ذکر نشده است، اما به سه عامل کمک می کند: «غرق شدن»، «بیماری عروق کرونر» و «اثرات بوپرنورفین». بوپرنورفین یک داروی تجویزی است که آقای پری برای درمان اعتیادش به مواد افیونی مصرف کرد.

کتامین در مقادیر زیاد می تواند تغییرات خطرناکی در فشار خون ایجاد کند و ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی مضر باشد. اثرات آرام بخش کتامین ممکن است توسط بوپرنورفین تشدید شود.

دکتر ناکورا گفت که بسیاری از عوامل خطر، تعیین علت دقیق مرگ آقای پری را دشوار کرده است. وی افزود: عوامل خطر زیادی وجود دارد و ممکن است اتفاقات احتمالی زیادی رخ دهد، اما مهمترین نکته این است که “کتامین دارویی نیست که بتوان در خانه مصرف کرد.”

تحریریه مجله بازی یک گیمر