بهترین بازی های PSP + نمره متا (15 بازی خاطره انگیز)

فرار از دست پلیس با موتور در بازی Grand Theft Auto: Liberty City Stories

۶- Grand Theft Auto: Liberty City Stories

  • سازنده و ناشر: راکستار
  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • سبک: اکشن و ماجراجویی جهان باز
  • نمره متاکریتیک: ۸۸

گیم‌پلی مبارزات بازی The War of the Lions مشابه بازی شطرنج، نوبتی و استراتژیک است. بازیکنان به رهبری Ramza یک گروه از مبارزان را در اختیار دارند که هر کدام می‌توانند در زمینه‌ای از مبارزه به مانند شمشیرزن، کماندار، جادوگر و موارد دیگر مهارت داشته باشند. زمین مبارزه نیز به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شود تا دامنه حرکت و آسیب هر مبارز را نشان دهد. بازیکنان با استفاده از این مبارزها و پیروزی در نبردها می‌توانند امتیازهایی به دست آورند که درادامه برای تقویت نیروها استفاده خواهد شد.  

تصویر هنری اسنیک از بازی Metal Gear Solid: Portable Ops

۱۰- Metal Gear Solid: Portable Ops

  • سازنده و ناشر: کوجیما پروداکشنز/ کونامی
  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • سبک: تیراندازی و مخفی‌کاری
  • نمره متاکریتیک: ۸۷

همانطور که از یک بازی GTA می‌توان انتظار داشت، گیم‌پلی بازی Liberty City Stories به صورت جهان باز طراحی شده که برای جابجایی در آن می‌توان سوار انواع وسیله نقلیه مختلف شد. علاوه بر این انواع سلاح سرد و گرم در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد تا با استفاده از آن‌ها به مبارزه با پلیس و سایر باندهای تبهکار بپردازند.

 Burnout Legends با ارائه ترکیبی از مسابقات اتومبیل‌رانی، رقابت‌های زمانی، تعقیب و گریز و حالت تصادف که از نسخه Burnout 2: Point of Impact آورده شده بود، توانست یک دنباله قدرتمند و وفادار از فرانچایز Burnout را روی کنسول دستی شرکت سونی عرضه کند و به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد.

بازی Ratchet & Clank: Size Matters را می‌توان به عنوان اولین نسخه سری اکشن و پلتفرمر رچت اند کلنک شرکت اینسامنیاک گیمز به شمار آورد که روی کنسول بازی دستی سونی عرضه شد. این بازی با همکاری استودیوی های ولتاژ گیمز توسعه یافت و بعدها روی پلی استیشن 2 نیز در دسترس بازیکنان قرار گرفت. توسعه‌دهندگان در این نسخه گیم‌پلی را به خوبی با سخت‌افزار و امکانات پلی استیشن پرتابل (PSP) هماهنگ کرده بودند تا بازیکنان با مبارزاتی اکشن و پر از انفجارهای مهیب سرگرم شوند. همچنین دو اسلحه محبوب Hypershot و RYNO در اختیار بازیکنان این نسخه قرار گرفت.

بازیکنان با انتخاب هر شخصیت و کسب پیروزی‌های متوالی می‌توانستند به عنوان پادشاه تورنومنت مشت آهنین تاج‌گذاری کنند و پس از آن فیلم سینمایی آن شخصیت به همراه یک پاداش تقدیم بازیکن می‌شد. همچنین بازیکنان با پیروزی در هر رقابت می‌توانستند مقداری پول کسب کنند تا از آن برای شخصی‌سازی مبارز خود بهره ببرند. وسعت آیتم‌ها و گزینه‌های شخصی‌سازی TEKKEN: Dark Resurrection حدود دو برابر گسترده‌تر از محتوای مشابه در بازی تکن 5 بود.

بازی Burnout Legends را می‌توان یکی از بهترین بازی‌های ریسینگ و مهیج کنسول پلی استیشن پرتابل به حساب آورد که تجربه‌ای هیجان‌انگیز از فرانچایز Burnout استودیوی کرایتریون را به ارمغان آورد. محتوای ارائه شده در این بازی از هر سه نسخه Burnout پلی استیشن 2 گرفته شده بود و به لطف سخت‌افزار تقویت‌شده PSP، تجربه‌ای واقعا عالی از رقابت‌های مسابقه‌ای پر زد و خورد را ارائه می‌کرد و نسبت به نسخه Nintendo DS، به محبوبیت بسیار بیشتری دست یافت.

برای سال‌ها قبیله پاتاپون در مرزهایی دورافتاده و متروک زندگی می‌کردند تا اینکه توسط ارتش شیطانی زیگوتون از خانه خود رانده شدند. پاتاپون‌ها در ظاهر موجوداتی مهربان و زیبا بودند اما روی دیگر آن‌ها یک خوی جنگی و خشن دارد که تنها با ضرب‌آهنگ جنگ و کنترل آن توسط خدای آن‌ها شعله‌ور می‌شود. حال مبارزان قبلیه پاتاپون منتظر روز موعود هستند تا خدای آن‌ها فرمان حمله را صادر کند و با شروع بازی و شنیدن صدای طبل جنگ، انتظار آن‌ها به پایان برسد. بازیکنان باید با کنترل ریتم ضرب‌آهنگ در ۶ سبک و سایر مکانیسم‌های استراتژی، ارتش پاتاپون را برای حمله، دفاع، افزایش نیرو، عقب‌نشینی یا استفاده از جادو هدایت کنند. در این میان می‌توانید به طور خلاقانه ترکیب‌های مختلفی از ضربه‌های طبل جنگ را ایجاد کرد تا شاهد نتایج منحصر به فردی در رفتار پاتاپون‌ها باشید.

سبک گیم‌پلی عجیب این بازی که ترکیبی از ریتم و استراتژی است همراه با جلوه‌های بصری خاص، سبب می‌شود تا Patapon حتی تا امروز به عنوان یک اثر بی‌بدیل و منحصر به فرد به شمار آید. با این حال نحوه مدیریت و گسترش ارتش، تسلط بر ضرب آهنگ و هدایت آن موجودات با سرودها و شعارهای ریتمیک تا پیروزی را می‌توان دلیل اصلی علاقه‌ بازیکنان به این اثر دانست. با توجه به محبوبیت Patapon روی پلی استیشن پرتابل، نسخه ریمستر آن روی پلی استیشن 4 عرضه شد اما با توجه به اینکه مراحل کوتاه بازی مناسب تجربه روی کنسول دستی طراحی شده بودند، بهترین تجربه این اثر همچنان روی PSP خواهد بود.

با توجه به سخت‌افزاری که سونی برای کنسول پلی استیشن پرتابل در نظر گرفت، بسیاری از بازی‌ها روی آن نرم و روان اجرا می‌شدند و معمولا لکنتی در آن‌ها رخ نمی‌داد. همچنین این دستگاه دارای کلیدها و آنالوگ‌های مختلفی بود که کار کردن با آن‌ها در ابتدا گیج‌کننده به نظر می‌رسید اما بعد از مدتی و به خصوص در زمان تجربه بازی‌ها، به عنوان یک ویژگی جذاب عمل می‌کردند.

مبارزه با باس‌فایت در بازی Persona 3: Portable

۳- Persona 3: Portable

  • سازنده و ناشر: آتلوس/سگا
  • سال انتشار: ۲۰۰۹
  • سبک: نقش‌آفرینی
  • نمره متاکریتیک: ۸۹

تیراندازی به سمت دشمنان در بازی Syphon Filter: Dark Mirror

۷- Syphon Filter: Dark Mirror

  • سازنده و ناشر: بند/سونی
  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • سبک: تیراندازی و مخفی‌کاری
  • نمره متاکریتیک: ۸۷

بازی Persona 3 Portable علاوه بر المان‌های سبک نقش‌آفرینی، سیستم‌هایی از آثار شبیه‌ساز را نیز در خود جای داده است. در واقع بازیکنان به جز گشت و گذار در دنیای تارتاروس و مبارزه با سایه‌ها، می‌توانند به زندگی عادی خود بپردازند؛ برای مثال در مدرسه به تحصیل مشغول شوند، دوستان جدید پیدا کرده و نحوه روابط خود با دیگران را مدیریت کنند. بازیکنان در نحوه گذراندن زمان خود در دنیای واقعی کاملا آزاد هستند و به جز رویدادهای از پیش تعیین شده، می‌توانند در سایر موقعیت‌ها به دلخواه مشغول گذران وقت شوند. شخصیت اصلی دارای مهارت‌هایی در سه دسته آکادمیک، جذابیت و شجاعت است و نحوه ارتباط او با دیگران می‌تواند در پرورش مهارت‌های هر دسته موثر باشد. نسخه پرتابل بازی پرسونا 3 شامل محتوای جدید از جمله امکان بازی در نقش پروتاگونیست زن، عناصر داستانی جدید، موسیقی و رابط کاربری تازه بود.

سری مبارزه‌ای تکن با نسخه TEKKEN: Dark Resurrection به کنسول پلی استیشن پرتابل آمد. در این بازی شخصیت‌های جدیدی از جمله لیلی و دراگونوف به همراه مبارزین نمادین سری به مانند جین، هیهاچی، پائول فینیکس و مارشال لاو حضور داشتند تا در نبردهای تورنومنت مشت آهنین شرکت کنند و به عنوان برنده، تاج پادشاه این تورنومنت را بر سر گذارند. بازی TEKKEN: Dark Resurrection شامل یک فیلم مقدماتی کاملا جدید بود تا بازیکنانی که حتی نسبت به این سری آشنایی چندانی نداشتند، بتوانند به سرعت وارد رقابت‌های آن شوند. این بازی امکان رقابت چندنفره با دوستان و شخصی‌سازی ظاهر شخصیت‌ها با انواع آیتم‌های تزئینی را به بازیکنان می‌داد.

LittleBigPlanet که به عنوان یک بازی موفق و دستاورد فنی روی کنسول پلی استیشن 3 عرضه شده بود، به همراه تمام ویژگی‌های تجربه (Play)، خلاقیت (Create) و اشتراک‌گذاری (Share) خود به کنسول پلی استیشن پرتابل راه یافت. استودیو کمبریج سونی و مدیا مولکول موفق شدند یک نسخه باکیفیت و پرمحتوا از LittleBigPlanet را در اختیار بازیکنان کنسول دستی قرار دهند که شامل کمپین اصلی با مراحل مختلف و یک حالت ویرایشگر مرحله قدرتمند با ویژگی‌هایی کامل می‌شد. حالت خلق و ویرایش مراحل به بازیکنان این فرصت را می‌داد تا از خلاقیت و تخیل خود استفاده کنند و مراحلی که آزادانه توسعه می‌دهند را با جامعه مخاطبین Sackboy به اشتراک گذارند.

با اینکه نسخه Chinatown Wars پس از بازی GTA IV به بازار عرضه شد اما گیم‌پلی آن تا حدودی مشابه نسخه‌های اول و دوم سری بود. بازیکنان دوربین از بالا مشابه دو نسخه اول یا دوربین پشت شخصیت نسخه‌های بعدی را در اختیار نداشتند و در عوض می‌توانستند از یک زاویه دید ایزومتریک با قابلیت چرخش کاملا ۳۶۰ درجه بهره ببرند. همچنین جلوه‌های بصری این بازی شامل خطوط و سایه‌های مختلفی بود که طراحی هنری آن را در میان نسخه‌های سری GTA منحصر به فرد کرده بود.

بخوانید  GTA 6 احتمالاً ربطی به تم های Wook نخواهد داشت

گیم‌پلی این بازی انواع سلاح و تجهیزات جدید و آشنا به مانند Shocker ،Agents of Doom و Shrink Ray را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد تا افرادی که انتظار یک گیم‌پلی اکشن با تخریب‌های انفجاری داشتند را به وجد آورد. همچنین بازیکنان می‌توانستند از سیستم کاملا جدید شخصی‌سازی زره استفاده کنند که امکان ارتقای زره متناسب با مکانیسم‌های مختلف گیم‌پلی را در اختیار آن‌ها قرار می‌داد. علاوه بر این، انواع وسایل نقلیه در بازی گنجانده شده بودند تا بازیکنان با استفاده از آن‌ها در مسابقات یا مبارزه‌های چالش برانگیز در میدان‌های نبرد شلوغ استفاده کنند. توسعه‌دهندگان قابلیت بازی‌های چندنفره بی‌سیم را به Ratchet & Clank: Size Matters اضاف کردند تا بازیکنان بتوانند با حداکثر سه دوست خود در مبارزه‌های بزرگ علیه دشمنان یا مقابل یکدیگر به تجربه بازی بپردازند.

بازیکنان با وارد شدن به دنیای LittleBigPlanet، می‌توانستند به انبوهی از امکانات و ویژگی‌های هیجان‌انگیز دسترسی پیدا کنند. افراد می‌توانستند هر چیزی را که می‌بینند، تغییر دهند و هر آنچه که نمی‌بینند را با قوه تخیل خود اختراع کنند. تنها مواردی که برای لذت بردن از بازی LittleBigPlanet روی PSP مورد نیاز هستند، کنجکاوی، خلاقیت و عطش سرگرمی است. این بازی یک ماجراجویی جذاب و کاوش در محیط‌های چشم‌نوازی را به همراه Sackboy ارائه کرد که در گوشه و کنار آن‌ها آیتم‌های گوناگونی برای بررسی و تعامل وجود داشت.

بازی اکشن و ماجراجویی Grand Theft Auto: Liberty City Stories در سال ۲۰۰۵ با همکاری دو شعبه لیدز و نورث شرکت راکستار توسعه یافت و روی کنسول پلی استیشن پرتابل عرضه شد. این بازی به عنوان اولین نسخه سه‌بعدی از سری GTA که روی کنسول‌های بازی دستی عرضه شد، شناخته می‌شود. داستان آن پیش درآمدی بر اتفاقات Grand Theft Auto III است که در لیبرتی سیتی رخ می‌دهد. بازیکنان در این اثر نقش تونی سیپریانی که برای اولین بار در نسخه سوم معرفی شد را به دست می‌گیرند و باید برای ارتقای رتبه اعضای خانواده جنایتکار لئون، درگیر جنگ قدرت در میان باندهای خلافکار شهر شوند.

پلی استیشن پرتابل از یک صفحه‌نمایش بزرگ ۴.۳ اینچی با رزولوشن ۴۸۰ در ۲۷۲ پیکسل از نوع TFT LCD بهره می‌برد که در نتیجه آن بازیکنان می‌توانستند از تصاویری روشن، رنگی و باکیفیت در زمان تجربه بازی یا مشاهده فیلم لذت ببرند. با این وجود یکی از نقاط ضعفی که نسبت به این صفحه‌نمایش حس می‌شد، باقی ماندن اثر انگشت روی آن بود که بازیکنان را مجبور می‌کرد قبل از هر بار استفاده از کنسول، نمایشگر آن را تمیز کنند.

اگر از اکثر طرفداران سری فاینال فانتزی در مورد بازی Final Fantasy Tactics: The War of the Lions بپرسید، احتمالا تعداد کمی نام آن را شنیده باشند. با این حال طرفداران هاردکور این فرانچایز و سبک استراتژی به خوبی می‌دانند که اثر مذکور یکی از بهترین بازی‌های استراتژی و نقش‌آفرینی تا امروز به شمار می‌آید. این بازی اولین بار در سال ۱۹۹۷ به بازار عرضه شد و بعدها شرکت اسکوئر انیکس نسخه بهبودیافته آن را روی پلی استیشن پرتابل در دسترس بازیکنان قرار دارد.

مبارزه جین کازاما و یوشی‌میتسو در بازی Tekken: Dark Resurrection

۱۲-Tekken: Dark Resurrection

  • سازنده و ناشر: بندای نامکو
  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • سبک: مبارزه‌ای
  • نمره متاکریتیک: ۸۸

گیم‌پلی بازی God of War: Chains of Olympus مشابه سه‌گانه خدای جنگ بر پایه مبارزه سریع و هک اند اسلش است. بازیکنان باید با استفاده از Blades of Chaos و سلاح‌های جدیدی که در جریان داستان به دست می‌آورند، به کشتار دشمنان بپردازند. همچنین دکمه‌زنی‌های سریع برای از بین بردن دشمنان قدرتمند و باس‌ها در این نسخه حضور پررنگی دارند. علاوه بر این استفاده از سه حمله جادویی به عنوان مکانیسم‌های مبارزه اضافه در دسترس بازیکنان قرار دارد. در کنار مبارزات نفسگیر، بازیکنان در ماجراجویی‌های خود با انواع معماها و بخش‌های پلتفرمینگ مواجه می‌شوند. تیم سازنده کنترل این بازی را برای جبران تعداد کمتر دکمه‌های پلی استیشن پرتابل از ابتدا طراحی کرد که توسط منتقدان با تحسین مواجه شد. بازی God of War: Chains of Olympus بالاترین امتیاز متاکریتیک در میان بازی‌های پلی استیشن پرتابل را به خود اختصاص داده است.

از مدت‌ها پیش بازی جدیدی برای PSP منتشر نمی‌شود. با این حال این کنسول هنوز هم بازی‌های ارزشمندی دارد که لیست کامل آن‌ها در یک گیمر در دسترس است. 

نسخه Portable Ops یک تجربه اکشن و کاملاً جدید از سری افسانه‌ای متال گیر سالید هیدئو کوجیما به شمار می‌آید که ادامه داستان کمپین اصلی نسخه سوم را روی پلی استیشن پرتابل روایت می‌کند. این بازی شامل حالت آنلاین خلاقانه‌ای است که به بازیکنان امکان استخدام دوستان خود به عنوان یک گروه متخصص نبرد را خواهد داد.

از جمله بهترین بازی های PSP می‌توان به بازی Ratchet & Clank، بازی Patapon، بازی Burnout Legends، بازی LittleBigPlanet و بازی Metal Gear Solid اشاره کرد. در ادامه همراه ما باشید تا ۱۵ مورد از بهترین بازی های کنسول پلی استیشن پرتابل را با هم مرور کنیم.

Persona 3: Portable یک بازی فشرده‌تر از نسخه سوم سری است که توسط شرکت Atlus در سال ۲۰۰۹ روی پلی استیشن پرتابل عرضه شد. در این اثر بازیکنان کنترل یک دانش‌آموز دبیرستانی را بر عهده می‌گیرند که قرار است به جوخه Specialized Extracurricular Execution پیوندد. این جوخه شامل گروهی از دانش‌آموزان است که در مورد ساعت تاریکی (Dark Hour) تحقیق می‌کنند. ساعت تاریکی در واقع یک دوره زمانی میان دو شبانه‌روز است که بسیاری از مردم از وجود آن اطلاعی ندارند. در طول ساعت تاریکی، بازیکن و دوستانش وارد دنیای تارتاروس می‌شوند. این دنیا در واقع یک برج بزرگ است که در آن موجودات اهریمنی به نام سایه پرسه می‌زنند و از ذهن انسان‌ها تغذیه می‌کنند. برای مبارزه با این سایه‌ها، هر یک از اعضای جوخه می‌تواند یک پرسونا را احضار کند. پرسونا در واقع جلوه‌ای از خود درونی هر یک اعضا است و به بازیکنان کمک می‌کند با استفاده از مهارت‌ها و توانایی‌های گوناگون به جنگ سایه‌ها برود. در شب‌هایی که ماه کامل باشد، بازیکنان می‌توانند با وارد شدن به تارتاروس به جنگ باس‌ها رفته و با شکست آن‌ها وارد فصل داستانی جدید شوند.

 توسعه‌دهندگان TEKKEN: Dark Resurrection توانستند با استفاده از سخت‌افزار پلی استیشن پرتابل، ترکیبی از زیباترین کیفیت‌های گرافیکی و جلوه‌های بصری سری TEKKEN را ارائه کنند که به عنوان یکی از واقعی‌ترین گرافیک‌ها در میان آثار کنسول‌های دستی تا آن زمان شناخته می‌شد. این بازی شامل ۱۹ مرحله منحصر به فرد بود که در هر کدام انواع اشیای تخریب‌پذیر قرار داشت. همچنین فهرست مبارزان بازی شامل بیش از ۳۰ شخصیت بود که لیلی و دراگونوف با سبک‌ها و حرکات مبارزه کاملا جدید به اعضای قدیمی سری پیوسته بودند.

بازی Lumines: Puzzle Fusion یک اثر فکری و مفرخ به شمار می‌آید که توسط استودیوی کیو اینترتینمنت توسعه یافت و دو شرکت بندای نامکو و یوبیسافت آن را به ترتیب در ژاپن و سایر نقاط جهان روی کنسول پلی استیشن پرتابل عرضه کردند. گیم‌پلی این بازی مشابه سایر آثار جورچین بر پایه قرار دادن بلوک‌های رنگی مختلف کنار یکدیگر است. بازیکنان باید این بلوک‌های رنگی را به گونه‌ای در زمینه بچینند که رنگ‌های مشابه کنار هم قرار گرفته و حذف شوند. با حذف شدن این بلوکه‌ها امتیاز به بازیکنان داده می‌شود و اگر بلوکه‌ها ناهماهنگ کنار هم قرار گیرند و به انتهای صفحه برسند، بازی به پایان می‌رسد.

بخوانید  زمان شروع فصل سوم Diablo 4 مشخص شد

در بازی Portable Ops از سیستم دوربین نسخه Subsistence متال گیر سالید 3 استفاده شده است. با اینکه در نسخه‌های قبلی این سری بازیکنان بیشتر با ماموریت‌هایی تک نفره مواجه می‌شدند اما متال گیر سالید پرتابل آپس روی ماموریت‌های مبتنی بر کار تیمی تمرکز دارد. اسنیک باید به تشکیل گروه خود و آموزش متخصصان آن بپردازد تا در میدان‌های نبرد و موقعیت‌های مختلف مفید باشند. بازیکنان قبل از شروع هر عملیات باید یک تیم چهارنفره تشکیل دهند و هر عضو را برای یک هدف روانه میدان کنند. هر یک از اعضای تیم دارای نقاط ضعف و قوت منحصر به فردی بوده که برخی از آن‌ها شامل جمع‌آوری اطلاعات و به همراه داشتن تجهیزات گوناگون می‌شوند.

بازیکنان Burnout Legends می‌توانستند رقابت‌های سرعتی و تخریبی سری را با استفاده از ویژگی‌های انحصاری پلی استیشن پرتابل که باعث ارتقای تجربه گیم‌پلی می‌شد، تجربه کنند. در این اثر هشت حالت گیم‌پلی از جمله تصادف، خشم جاده‌ای و تعقیب در دسترس قرار داشت و بازیکنان می‌توانستند از طریق اتصال بی‌سیم به صورت چندنفره به تجربه بازی با دوستان خود بپردازند.

شرکت راکستار در بازی Grand Theft Auto: Chinatown Wars ویژگی‌هایی اختصاصی را قرار داده بود که در هیچ یک از نسخه‌های دیگر GTA به چشم نمی‌خورند. اساسا گیم‌پلی بازی به سبکی طراحی شده بود تا امکان تعامل حداکثری بازیکنان کنسول دستی و گوشی‌های هوشمند لمسی با محتوای بازی فراهم شود. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این نسخه به بازیکنان این امکان را می‌داد تا انواع مواد مخدر را از قاچاقچیان گرفته و آن‌ها را به فروش برسانند. همین ویژگی برای کسب درآمد باعث شد که انتقادهای مختلفی به نسخه Chinatown Wars وارد شود. با این وجود این بازی توانست تحسین منتقدان را برانگیزد.

علاوه بر این، نسخه پلی استیشن پرتابل بازی شامل بخش چندنفره است که از حداکثر ۶ بازیکن همزمان به صورت بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. بازیکنان در این بخش می‌توانند در هفت حالت شرکت کنند و کنترل آواتارهایی از بخش داستانی را به دست گیرند. این حالت‌های چند نفره مخصوص نسخه PSP بوده و در نسخه‌های پلی استیشن 2 و موبایل در دسترس قرار نگرفت.

فهرست ۱۵ بازی برتر کنسول پلی استیشن پرتابل را با یکدیگر مرور کردیم. به نظر شما کدام بازی‌های دیگر این پلتفرم می‌توانند در این فهرست جای بگیرند؟ شما می‌توانید نظرات و تجربه‌های خود از بازی با پلی استیشن پرتابل را با ما در میان بگذارید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین بازی های PSP کدام است؟

بازی God of War: Ghost of Sparta به مانند نسخه‌های قبلی خدای جنگ، یک اثر اکشن ماجراجویی با سیستم مبارزه هک اند اسلش بود که توسط استودیو Ready at Dawn توسعه یافت و در نوامبر ۲۰۱۰ برای پلی استیشن پرتابل عرضه شد. در این اثر بازیکنان بار دیگر کنترل کریتوس خشمگین را به دست می‌گیرند که هنوز درگیر عذاب گذشته دردناک خود است. در نهایت کریتوس به آتلانتیس می‌رود و در آنجا مادر خود به نام کالیستو را پیدا می‌کند و از این طریق متوجه می‌شود که برادر او به نام دیموس هنوز زنده است. کریتوس تصمیم می‌گیرد برای نجات برادرش به Domain of Death سفر کند. در ادامه کریتوس برادر خود را زنده پیدا می‌کند و حال باید با همکاری او به جنگ ثاناتوس بروند.

در زمانی که استودیو Bend به همراه زیپر اینتراکتیو، استاد ساخت بازی‌های تیراندازی سوم‌شخص به حساب می‌آمدند، تصمیم گرفتند بازی Syphon Filter: Dark Mirror را برای پلی استیشن پرتابل عرضه کنند. با اینکه در آن زمان این کنسول بازی دستی به دلیل نداشتن آنالوگ دوم، گزینه مناسبی برای تجربه یک بازی اکشن و سریع تیراندازی به نظر نمی‌رسید، اما استودیو بند موفق شد یک تجربه سرگم‌کننده را از فرانچایز در حال خاموشی سایفون فیلتر ارائه کند. بازیکنان در این نسخه در ماموریت‌های هیجان‌انگیز و متنوعی از کشورهای پرو تا فنلاند شرکت می‌کردند. همچنین حالت‌های چندنفره و خلاقانه از جمله Rogue Agent که در آن بازیکنان باید برای کشتن هدف اصلی در رقابت‌هایی مشابه دث‌مچ به تجربه بازی می‌پرداختند، بسیار سرگرم‌کننده ظاهر شدند.

کنسول پلی استیشن پرتابل (PSP) شرکت سونی در مارس ۲۰۰۵ به بازار آمریکای شمالی راه یافت. این پلتفرم دستی به خریداران امکان تجربه بازی‌ها، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم را می‌داد. شرکت سونی این کنسول را با قیمت ۲۵۰ دلار روانه بازار کرد و با وجود اینکه ضعف‌های مختلفی داشت اما مورد استقبال بازیکنان قرار گرفت.

بهترین بازی های PSP

مبارزه با دشمنان در بازی God of War: Ghost of Sparta

۸- God of War: Ghost of Sparta

  • سازنده و ناشر: ردی ات داون/سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۰
  • سبک: اکشن ماجراجویی و هک اند اسلش
  • نمره متاکریتیک: ۸۶

مبارزه با یک ترول در بازی God of War: Chains of Olympus

۱- God of War: Chains of Olympus

  • سازنده و ناشر: ردی ات داون/سونی
  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • سبک: اکشن ماجراجویی هک اند اسلش
  • نمره متاکریتیک: ۹۱

Grand Theft Auto: Chinatown Wars یک بازی اکشن-ماجراجویی است که در سال ۲۰۰۹ برای کنسول پلی استیشن پرتابل عرضه شد. این بازی حدود سه سال بعد از انتشار نسخه Vice City Stories در دسترس بازیکنان کنسول دستی سونی قرار گرفت و داستان یک شخصیت جوان به نام هوانگ لی را روایت می‌کرد. لی که یکی از اعضای جدید باند Triad بود، باید شمشیری که به عنوان یادگاری از پدرش داشت را از سارقین پس می‌گرفت. او در همین جستجو خود را در میان جنگ قدرت بین سه باند بزرگ قاچاقچی مستقر در لیبرتی سیتی پیدا می‌کند.

گیم‌پلی بازی God of War: Ghost of Sparta مشابه قسمت‌های دیگر سری روی مبارزات هک ند اسلش و کمبوهای مختلف تمرکز دارد. بازیکنان علاوه بر سلاح اصلی خود یعنی خنجرهای آتنا، یک سلاح ثانویه را در جریان داستان به دست می‌آورند. رویدادهای سریع که شامل دکمه‌زنی می‌شوند نیز در این نسخه وجود دارند تا بازیکنان با کمک آن‌ها بتوانند باس‌ها و دشمنان قدرتمند را شکست دهند. علاوه بر این، چندین قدرت جادویی و تقویت‌کننده در اختیار بازیکنان قرار داده می‌شوند. به جز نبردهای هیجان‌انگیز، Ghost of Sparta شامل پازل‌ها و بخش پلتفرمینگ است تا تنوع قابل قبولی را در زمینه گیم‌پلی ارائه دهد.

مبارزه با اژدها در بازی Patapon

۱۴-Patapon

  • سازنده و ناشر: پیرامید/سونی
  • سال انتشار: ۲۰۰۷
  • سبک: استراتژیک
  • نمره متاکریتیک: ۸۶

برخلاف GTA IV، بازیکنان در نسخه Chinatown Wars می‌توانستند با ضربه زدن و از بین بردن ماشین‌های پلیس، ستاره‌های تحت تعقیب بودن خود را کم کنند. در واقع هرچه سطح تحت تعقیب بودن بازیکنان ستاره بیشتری داشت، آن‌ها باید تعداد بیشتری از اتومبیل‌های پلیس را ویران می‌کردند تا از دست آن‌ها نجات پیدا کنند.

با اینکه بازی Metal Gear Solid: Portable Ops اولین نسخه متال گیر سالید برای کنسول پلی استیشن پرتابل نیست و قبل از آن دو نسخه Metal Gear Acid عرضه شده بودند، اما در این اثر ما شاهد یک قالب اکشن و مخفی‌کاری سنتی‌تر با الهام از طراحی کنترل و مکانیسم‌های Metal Gear Solid 3: Snake Eater بودیم. بدون شک برگ برنده بازی Portable Ops را می‌توان سیستم Comrade به شمار آورد که به بازیکنان این امکان را می‌داد تا اعضای تیم و متخصصان جنگی را برای شرایط مختلف به کار گیرند و سپس بین مناطق جایگری آن‌ها در زمان عملیات جابجا شوند. استفاده از این مفهوم و سیستم بعدها در نسخه Peace Walker گسترش یافت.

Metal Gear Solid: Peace Walker توانست سری متال گیر را به سمت افق‌های جدیدی ببرد. این نسخه شامل جلوه‌های بصری خیره‌کننده، شخصیت‌ها جدید و ماموریت‌های هیجان‌انگیز بود. داستان این نسخه بازیکنان را درگیر ماموریت‌های خطرناک و پیچیده‌ای می‌کرد که در پشت آن‌ها اهداف خصمانه گروهک‌های نظامی قرار داشت. بازیکنان می‌توانستند به صورت تک‌نفره یا کوآپ چندنفره به این ماموریت‌ها بروند و همین موضوع باعث پیشرفت گیم‌پلی بازی نسبت به نسخه‌های قبلی شده بود. در حالت کوآپ بازیکنان می‌توانستند کمک‌های پزشکی به یکدیگر برسانند، مهمات و تجهیزات خود را با هم تقسیم کنند و با آرایش‌های جنگی مختلف، یکدیگر را در نبردهای مستقیم یا مخفی‌کاری پوشش دهند.

بخوانید  نمایش هانتر در تریلر تازه بازی Marvel’s Midnight Suns

بازیکنان که حتی چند دقیقه از بازی Patapon را روی پلی استیشن پرتابل تجربه کرده باشند، سرود نمادین و بامزه پاتا پاتا پاتا بون آن را به یاد دارند. در این اثر بازیکنان به عنوان یک خدای هدایت‌کننده شناخته می‌شوند و باید قبیله رو به گسترش خود را رهبری کنند. اعضای این قبیله از موجوداتی بامزه تشکیل شده‌اند که باید برای پیدا کردن غذا به شکار بروند، با ارتش‌های متجاوز مبارزه کنند و قلمرو خود را گسترش دهند.

گیم‌پلی بازی Final Fantasy Tactics: The War of the Lions

۹-Final Fantasy Tactics: The War of the Lions

  • سازنده و ناشر: اسکوئر انیکس
  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • سبک: نقش‌آفرینی تاکتیکال
  • نمره متاکریتیک: ۸۸

رانندگی در تونل اتوبان در بازی Burnout Legends

۱۳-Burnout Legends

  • سازنده و ناشر: کرایتریون/الکترونیک آرتز
  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • سبک: مسابقه‌ای
  • نمره متاکریتیک: ۸۶

شرکت اسکوئر انیکس بازی The War of the Lions را به همراه ارتقاهای زیادی روی پلی استیشن پرتابل عرضه کرد تا بهتر از قابلیت‌های صفحه‌نمایش و سخت‌افزار این کنسول دستی سونی بهره ببرد. این بهبودها در نهایت منجر به ارائه صحنه‌های سینمایی جدید و حالت چندنفره بی‌سیم شد. علاوه بر این سازندگان شخصیت‌های قابل کنترل جدید از جمله Balthier از فاینال فانتزی 6 و Luso Clemens از Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift را به بازی اضافه کردند. در ادامه طرفداران سری فاینال فانتزی توانستند کنترل Cloud Strife محبوب از بازی Final Fantasy VII را به دست گیرند.

داستان بازی The War of the Lions در دنیای فانتزی Ivalice اتفاق می‌افتد. تقریبا مشابه با سایر نسخه‌های فاینال فانتزی، دنیای این اثر با طراحی قرون وسطایی و المان‌های جادویی و تخیلی توسعه یافته است و بازیکنان در نقش یک یک مزدور به نام Ramza قرار می‌گیرند که خود را در میان درگیری‌های یک جنگ داخلی با شیطانی باستانی پیدا می‌کند.

بازیکنان در بازی Syphon Filter: Dark Mirror کنترل گیب لوگان، یک سرباز تاکتیکی و بسیار ماهر که فرماندهی یک گروه ضربتی ایالات متحده را بر عهده دارد، در دست می‌گیرند. در داستان این بازی لوگان متوجه می‌شود که با زنی مرموز مرتبط با گذشته خود سر و کار دارد. در همین حال او باید به رهگیری اعضای گروهک شبه‌نظامی Red Section که قصد دارد پروژه Dark Mirror را با استفاده از یک سلاح کشتار جمعی پیشرفته اجرا کند، بپردازد. لوگان و تیمش باید با استفاده از تاکتیک‌های حمله دقیق، فناوری‌های پیشرفته و جدیدترین سلاح‌های ساخته شده، مأموریت‌های حمله را بدون نقص انجام دهند. بازیکنان در نقش لوگان باید استراتژی خاص هر ماموریت را طراحی کنند و با پیشروی در داستان، تصمیمات مهمی بگیرند که منجر به مرگ و زندگی افراد مهم خواهد شد.

زمانی که هیدئو کوجیما برای اولین بار از بازی Metal Gear Solid: Peace Walker برای پلی استیشن پرتابل رونمایی کرد، بسیاری از طرفداران ناامید شدند؛ چرا که چند سال از زمان عرضه Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots روی پلی استیشن 3 گذشته بود و آن‌ها به دنبال تجربه نسخه اصلی جدید این سری روی کنسول‌های خانگی بودند. داستان نسخه Peace Walker در سال ۱۹۷۴ در کشور کاستاریکا اتفاق می‌افتاد. سازندگان با عرضه این اثر موفق شده بودند بهترین نسخه متال گیر سالید را برای پلی استیشن پرتابل در دسترس قرار دهند که بسیاری از ویژگی‌های آن برای یک پلتفرم بازی دستی مناسب بود. این بازی ماموریت‌های کوتاه و بهینه‌ای داشت و بازیکنان می‌توانستند برای کامل کردن آن‌ها یک تیم چهار نفری از دوستان خود را تشکیل دهند. کونامی این بخش چندنفره را با الهام از موفقیت‌های گیم‌پلی گروهی و مشارکتی سری Monster Hunter توسعه داده بود و توانست رضایت بازیکنان را جلب کند. همچنین در این بازی مکانیسم‌های جدید به مانند مدیریت Mother Base معرفی شدند که بعدها شاهد نسخه گسترده‌تر آن‌ در بازی Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain بودیم.

مرحله معمای مجسمه شیر در بازی LittleBigPlanet

۱۱-LittleBigPlanet

  • سازنده و ناشر: مدیا مولکول/سونی
  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • سبک: پلتفرمر
  • نمره متاکریتیک: ۸۷

کیفیت پخش صدا و بلندگوهای کنسول PSP کیفیت قابل قبولی داشت و خروجی صدای آن بلند و عالی بود. همچنین سونی موقعیت این بلندگوها را در بخش زیرین دستگاه تعبیه کرده بود تا وقتی بازیکنان بخواهند موسیقی گوش دهند، تنها دستگاه را روی صفحه خوابانده و از این طریق به یک سیستم پخش صوت باکیفیت دسترسی پیدا کنند.

گیم‌پلی معمایی و رنگارنگ بازی Lumines: Puzzle Fusion

۵- Lumines: Puzzle Fusion

  • سازنده و ناشر: کیو اینترتینمنت/ بندای نامکو
  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • سبک: معمایی
  • نمره متاکریتیک: ۸۹

لیست بازی‌ها بر اساس نظر یک گیمر انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند. 

از بهترین بازی های PSP می‌توان به God of War: Chains of Olympus و Grand Theft Auto: Chinatown Wars اشاره کرد. شما می‌توانید لیست کامل بازی‌های این کنسول را در یک گیمر بخوانید. 

۲- آیا PSP بازی جدید هم دارد؟

بازی Lumines: Puzzle Fusion شامل ۲۴ مرحله جذاب و هیجان‌انگیز است که هرکدام پس‌زمینه، موسیقی، چالش و محدودیت‌های زمانی خاص خود را دارند. به طور کلی تنوع مراحل بازی مربوط به تغییر سرعت سقوط بلوک‌ها، افزایش تنوع رنگ‌بندی بلوک‌ها، کاهش فرصت بازیکن برای چرخاندن بلوک و موارد دیگر می‌شود. این بازی شامل پنج حالت Challenge ،Single Skin ،Time Attack ،Puzzle و Versus بوده و بازیکنان پلی استیشن پرتابل می‌توانند آن‌ها را همراه با دوستان خود تجربه کنند.

داستان Ratchet & Clank: Size Matters از جایی شروع می‌شود که رچت و کلنک در حال گذراندن تعطیلات هستند اما باید آن را ناتمام رها کنند؛ چرا که یک ماموریت جدید و مرموز به آن‌ها سپرده می‌شود. رچت و کلنک باید در این ماموریت به دنبال یک دختر ربوده شده از نژادی کهن و دانشمندپرور به نام تکنومایت بگردند. آن‌ها در جریان این ماجراجویی متوجه می‌شوند که نقشه‌ای خطرناک‌تر از تصور برای این دختر ربوده شده در حال اجرا است.

God of War: Chains of Olympus مانند نسخه‌های قبلی از فرانچایز خدای جنگ در سبک اکشن، ماجراجویی و هک اند اسلش توسط استودیو Ready at Dawn توسعه یافت و روی کنسول پلی استیشن پرتابل عرضه شد. این بازی چهارمین قسمت از سری God of War بود و داستان آن به عنوان پیش‌درآمد نسخه اول روایت می‌شد. در این نسخه کریتوس همچنان درگیر عذاب‌های گذشته است و برای رهایی از آن‌ها تبدیل به بنده خدایان شده است. در ادامه کریتوس پس از نجات شهر آتن از دست دشمنان، از آتنا دستور می‌گیرد که به دنبال هلیوس، خدای خورشید بگردد؛ چرا که مورفیوس، خدای عالم رویا، از غیبت هلیوس استفاده کرده و با گستراندن تاریکی خدایان المپ را به خواب برده است. مورفیوس قصد دارد با کمک تایتان اطلس و پرسفون، ملکه دنیای زیرین، پایه‌های جهان و کوه المپ را نابود کند.

تیراندازی به دشمنان در ساحل شنی بازی Ratchet & Clank: Size Matters

۱۵-Ratchet & Clank: Size Matters

  • سازنده و ناشر: اینسامنیاک گیمز/سونی
  • سال انتشار: ۲۰۰۷
  • سبک: اکشن ماجراجویی و پلتفرمر
  • نمره متاکریتیک: ۸۵

تیراندازی با تانک در خیابان‌های بازی Grand Theft Auto: Chinatown Wars

۲- Grand Theft Auto: Chinatown Wars

  • سازنده و ناشر: راکستار
  • سال انتشار: ۲۰۰۹
  • سبک: اکشن ماجراجویی
  • نمره متاکریتیک: ۹۰

کاور گرفتن اسنیک پشت کامیون جنگی در بازی Metal Gear Solid: Peace Walker

۴- Metal Gear Solid: Peace Walker

  • سازنده و ناشر: کوجیما پروداکشنز/کونامی
  • سال انتشار: ۲۰۱۰
  • سبک: اکشن و مخفی‌کاری
  • نمره متاکریتیک: ۸۹

در خارج از نبردها، بازیکنان می‌توانند در نقشه بازی حرکت کنند. این حرکت به معنای کاوش آزادانه در جهانی باز نخواهد بود و Ramza می‌تواند بین نقاط مختلف جابجا شود. بازیکنان می‌توانند در این جابجایی‌ها با نبردهای تصادفی روبرو شوند، از تاجرهای شهر تجهیزات مختلف خریداری کنند و سربازان تازه‌ای را به خدمت خود درآورند. همچنین امکان مبارزه با موجودات عجیب و غریب برای کسب پاداش‌های بیشتر وجود دارد.