انویدیا قصد دارد تا پایان سال 2024 سری RTX 50 را عرضه کند


یک منبع موثق گزارش داد که محصولات جدید سری RTX 50 انویدیا احتمالا در سه ماهه چهارم سال 2024 عرضه خواهند شد.

طبق گزارش کانال یوتیوب Moore's Law is Dead، نسل بعدی کارت‌های گرافیک NVIDIA GeForce RTX 50 بازی Blackwell نام دارند. آنها مانند سریال تا پایان سال 2024 وارد بازار خواهند شد RTX 40 که در سه ماهه چهارم سال 2022 راه اندازی شد، این بار شاهد عرضه پردازنده های گرافیکی جدید تیم سبز در سه ماهه آخر سال 2024 خواهیم بود. البته چنین تاریخی قابل پیش بینی بود. چون کارت های گرافیک سری Ampere RTX 30 آنها همچنین در اواخر سال 2020 منتشر شدند.

بنابراین به نظر می رسد که انویدیا برنامه ریزی دقیقی برای عرضه محصولات خود در نظر گرفته است. بنابراین نقشه راه انویدیا برای سال 2024 ابتدا شامل محصولات سری RTX 40 SUPER با 3 مدل رده بالای به روز شده از خانواده RTX 40 است که از ابتدای سال روانه بازار خواهند شد. گزارش MLID ادامه می دهد که بهبود عملکرد پردازنده های گرافیکی بلک ول نسبت به نسل قبلی سری Ada به اندازه جهش فناوری Ada نسبت به Ampere قابل توجه نخواهد بود.

پردازنده گرافیکی RTX 50

با سود 5 برابری پردازنده های گرافیکی هوش مصنوعی HPC در مقایسه با محصولات بازی، شایعه شده است که AMD از موضع خود در مورد طراحی نسل بعدی مدل های پیشرفته RDNA4 عقب نشینی کرده است. Moore's Law is Dead می گوید با توجه به سطح موفقیت AMD با پردازنده های گرافیکی Navi 31 با معماری RDNA 3، انویدیا هیچ نگرانی در مورد استراتژی این شرکت در طراحی تراشه های نسل بعدی خود ندارد.

بخوانید  تاریخ انتشار گسترش Final Transmission برای بازی The Callisto Protocol

بنابراین انتظار می رود تیم سبز همچنان از فرمت یکپارچه یا یکپارچه در تراشه های جدید خود استفاده کند و تمرکز بیشتری بر عرضه به موقع و کافی این محصولات داشته باشد. Kopite7kimi همچنین سال گذشته فاش کرد که پردازنده های نسل بلک ول از یک تراشه یکپارچه در طراحی خود استفاده خواهند کرد.

از دیگر مشخصات نسبت داده شده به سری GeForce RTX 50، قابل ذکر است که آنها از رابط PCIe Gen 5 با پهنای باند بالای 3 گیگاهرتز استفاده می کنند. تراشه GB102 که احتمالا پرچمدار سری بازی این محصولات خواهد بود، به 144 واحد SM و 96 مگابایت حافظه نهان L2 مجهز خواهد بود که از این نظر تفاوتی با AD102 ندارد، اما تغییرات اعمال شده در بسترهای آن تاثیر زیادی در بهبود عملکرد آن خواهد داشت.

در نهایت باید گفت که می توان انتظار بهبودی 2 برابری بیشتر از سری Ada را داشت. در این نسل با محصولاتی مانند RTX 4090 ارتقای قابل توجهی نسبت به نسل قبل ارائه کرد. با این حال، باید منتظر ماند و دید که انویدیا چه چیزی را برای جامعه بازی‌ها به ارمغان می‌آورد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر